externe router - hoe en wat?

• 3 augustus 2013
  • 8 reacties
  • 10725 keer bekeken

Lees steeds weer over de mogelijkheid, om een externe router op de experiabox v8 aan te sluiten om het wifi bereik te verbeteren. Bestaat er hiervoor ook een leuke handleiding voor hardware beginners? En kun je voor een dergelijke actie iedere denkbare router gebruiken, of moet die compatibel zijn met de experiabox? Indien dat laatste, welke routers kunnen dan gebruikt worden?

8 reacties

Reputatie 3
Badge
Hallo Jaydeepark,

Gelukkig beperkt de Experia Box je niet- of nauwelijks in de keuze voor een router of extender. Je zult daarom ondervinden dat je nagenoeg alle courante typen routers kunt aansluiten. Let er overigens wel op dat het feitelijk een router, switch of extender is en niet een modem. Dat kan wel, maar kan in sommige scenario's voor conflicten zorgen. Indien je niet een ervaren gebruiker bent is het daarom makkelijker om te gaan voor een router/switch.

Je vindt overigens op http://bit.ly/Y1oI2O een lijst met handleidingen (met daarin ook de technische specificaties)van alle courante Experia Boxen, mocht je precies van de hoed en de rand willen weten :)

Met vriendelijke groet,

Jorn

Kijk, zo heb ik dat graag, een helder antwoord! Dank hiervoor! :D

(dit is overigens de OP in een nieuw account, is iets misgegaan met het oorspronkelijke)

Waarom is het niet mogelijk een modem als een router te gebruiken? De meeste modems hebben ook een WAN/internet ingang die het toelaat om door geschakelt te worden. 

Reputatie 3
Badge
Hallo Doegewoon,

Goed punt. Het kán wel, enkel kan het leiden tot conflicten. En tenzij je een iets ervarener gebruiker bent kun je daarmee in de knoop komen, terwijl een router/switch dat niet zou doen. Ik heb echter mijn antwoord er op aangepast. Dank voor je scherpe blik :)

Met vriendelijke groet,

Jorn

Okay, bedankt voor het ophelderen. Ik schrok namelijk al een beetje aangezien ik zelf vrijwel op het punt stond een modem/router te kopen en die te gaan gebruiken als router.

Reputatie 4
Badge +1
Een extra router is niet nodig, de experiabox is de router en deze is onvervangbaar gemaakt doordat KPN de instellingen geheim houdt. Een router is alleen nodig als er verschillende netwerken moeten worden verbonden. En er meerdere apparaten gebruik moeten maken van één internetverbinding.

Routers zijn te herkennen aan één WAN poort (soms andere kleur), t.o.v. van 4 (of meer) LAN poorten.

Netwerk A (internet) aan de WAN zijde, netwerk B (thuisnetwerk) aan de LAN zijde. Een router die opereert als switch gebruikt de WAN poort dus niet.

Jij hebt een accesspoint/switch nodig, of in jou geval misschien een repeater of range extender.

Je kunt routers wel instellen als accesspoint/switch. Tutorials en uitleg over hoe dit moet staan per model overal op internet. En ook steeds vaker als situatie in de handleiding.

Een puur modem voorziet alleen in de vertaling van xDSL/glasvezel/kabel naar Ethernet (dat in je pc past). Tegenwoordig bevatten veel modems ook router functies. KPN modem-router combinaties kun je beter niet gebruiken als extra accespoint/switch want je kan de basisinstellingen hiervoor niet aanpassen.

Het is wel mogelijk een router aan de experiabox te verbinden zoals je een router normaal gebruikt, echter is het dan niet meer mogelijk bestanden, printers e.d. te delen tussen de experiabox en je extra router. Internet werkt wel.

Het gaat mij er niet om om de range van de WiFi te versterken, maar het gaat er voor mij om dat het WiFi signaal van de experiabox slecht is. De behaalde snelheden op ons WLAN zijn zo laag (1mb/s) dat ik denk dat het router deel van de experiabox gewoon slecht is. Kan ik hiervoor nog wel gewoon een externe router gebruiken, dus het KPN boxje alleen als modem dienst laten doen?

Reputatie 4
Badge +1
Je kunt de lasten wel verlichten.

Dit doe je door inderdaad je eigen extra router achter de experiabox te plaatsen.

In de experiabox stel je dan het volgende in:

DMZ: ip adres van je eigen router (waarschijnlijk altijd 192.168.2.1, eerste apparaat aangesloten)

Wi-Fi: uit.

Reageer