Beantwoord

Extra onderzoek om de glasvezelverbinding gereed te maken. Wat houdt dit in?

  • 30 November 2021
  • 11 reacties
  • 233 keer bekeken

Afgelopen weekend heb ik KPN internet besteld via glasvezel. Initieel zou morgen (1 dec) de monteur langskomen om de verbinding te activeren. Gister kreeg ik echter de "We moeten extra onderzoek doen om de verbinding op uw adres klaar te maken voor gebruik”-mail.

 

Gelet op enkele langlopende dossiers elders op dit forum, leek het mij wijs nu al te kijken of er iets fout dreigt te gaan tussen KPN Netwerk - KPN Wholesale - KPN Provider. De helpdesk kan niet zien welk aanvullend onderzoek nodig is en ook niet wanneer dit zou moeten plaatsvinden.

 

Ik  heb al een Genexis glasvezelmodem in de meterkast waar ik jaren terug gebruik van maakte. Dus afgezien van misschien een nieuwe modem, lijkt de hardware verder aanwezig?

 

Kan iemand van KPN zien wat mijn extra onderzoek behelst en of ik op korte termijn een actieve aansluiting zal hebben?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 2 December 2021, 12:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Hallo @strab , die melding kreeg ik ook en werd alsnog alles enkele dagen later aangesloten.

Gewoon de mail in de gaten houden.

Succes.

 

Hoi @strab . Ik houd even een slag om de arm maar zo te zien is het probleem gisteren verholpen.

Het lijkt er op dat je van poort ben gewisseld. Dit is allemaal in de centrale gebeurd.

Het proces loopt nu door en ik verwacht dat je op korte termijn een berichtje krijgt dat de zaak aangesloten kan worden.

(hou me ten goede, er kan nog wel iets misgaan maar voorlopig lijkt het issue waar die mail voor gestuurd is, opgelost)

@strab : Leuk je even gesproken te hebben. Eigenlijk kon ik geen belemmering meer zien en we hebben daarom samen een monteur ingeboekt. Mocht je nu plotseling merken dat deze afspraak door het systeem gecanceld wordt, laat het mij weten. Dan kan ik nader onderzoek doen. Voorlopig ga ik er van uit dat jij 8-12-2021 succesvol aangesloten gaat worden.

Ken je die van de KPN-monteur die tussen 1300 en 1500 zou komen?… ofwel om 1530 kreeg ik een mail, dat het volgende week wordt. Laten we hopen dat ik dan niet weer voor niets mijn agenda heb omgegooid.

:-(  Ai, ai ai..  Ik heb navraag gedaan . Een ‘hickup’ in het systeem werd me verteld. Mijn collega heeft toen die nieuwe afspraak er in gezet. 

Als dit wéér misgaat ga ik het escaleren. Voorlopig ga ik daar niet van uit.  Mijn oprechte excuses :-(

Zojuist kwam het modempakket binnen en toch maar eens aangeloten: 930 down&up, geen 1000 maar lang niet slecht.

 

Kortom, het lijkt te werken. Nadat ik de modem erin prikte, werd ook automagisch de monteurafspraak eruit gehaald. Ik ga er dus vanuit dat mijn Genexis voldoende is.

Die datum 14-12 moeten we nog even in de gaten houden. Je order staat nu nog administratief ‘open’ .  

Geef me 14-12 even een seintje hier, dan controleer ik of alles ook netjes is afgerond aan onze kant. 

Reputatie 7
Badge +11

Zojuist kwam het modempakket binnen en toch maar eens aangeloten: 930 down&up, geen 1000 maar lang niet slecht.

1000 is ook technisch helaas niet haalbaar in verband met de overhead op gigabit-poorten. Deze is zo'n 6%. In het begin dat KPN gigabit-internet aanbood werd er ook de volle 1000Mbps uit de centrale gestuurd met het gevolg dat apparatuur ‘over zijn nek’ ging en het dienstuitval opleverde. Er is toen besloten om bij gigabit internet een snelheid van maximaal 940Mbps uit de poort in de centrale te laten komen om de verbinding stabiel te houden. Met XGS-PON wordt er gebruik gemaakt van 10Gbit-apparatuur (op het modem na) dus hier zou technisch gezien wel de volle gigabit op gezet kunnen worden. Echter blijft de gigabit-apparatuur dan nog steeds de bottleneck omdat die gewoonweg niet boven die 940/950Mbps gaat halen.

Met fast-ethernet is eigenlijk hetzelfde merkbaar. We spreken over maximaal 100Mbps maar in de praktijk zit dit ook op 94/96Mbps.

Alles lijkt nu ook administratief goed in de systemen te staan. Ik hoop dat jij dezelfde ervaring hebt en de diensten stabiel draaien?

Excuses voor de late reactie maar het lijkt inderdaad goed te werken! De ‘oude’ Genexis lijkt het goed te doen. Dank voor de hulp en opvolging!

 

@NHendriks bedankt voor de technische uitleg. De beperking zit dus in de consumer grade netwerk apparatuur (hier in huis dus mijn Genexis, ER-X etc)?

Reputatie 7
Badge +11

bedankt voor de technische uitleg. De beperking zit dus in de consumer grade netwerk apparatuur (hier in huis dus mijn Genexis, ER-X etc)?

Niet alleen daar, ook in de centrale. Hier heb je de DSLAMs staan, dit is het apparaat waar jouw internetverbinding uit komt. Officiëel is een DSLAM trouwens enkel voor DSL-verbindingen en gebruik je bij glasvezel de term ‘OLT’, KPN kiest er echter voor om alles DSLAM te noemen omdat dit gemakkelijker communiceert. Uit zo'n apparaat kan immers zowel glasvezel als DSL te gelijk komen. Nouja, terug naar die maximum snelheid. In de DSLAMs zitten ‘kaarten’ en op deze kaarten zitten 18 poorten. De poorten zijn geschikt voor maximaal 1Gbps, in die poorten wordt een SFP-module gestoken, deze module bevat de laser die de glasvezel van licht voorziet. Deze module zit dacht ik op maximaal 1.25Gbps. Afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers en netwerkverbruik heeft een DSLAM één of meerdere inkomende 10Gbit-verbindingen.

 

Omdat de poort zelf dus maximaal 1Gbps aan kan wordt ook hier rekening gehouden met de overhead. De SFP-module kan zelf wel de volle gigabit aan maar de poort waar die in zit dus niet, net zoals de apparatuur die KPN levert op klantlocatie.

 

Er zijn nog andere glasvezel technologieën in gebruik bij KPN waar hogere bandbreedtes uit één poort komen maar hier is de max ook weer die 940 op klantlocatie door de beperking van de apparatuur.