Vraag

Extra router om gamen en normaal internetverkeer af te splitsen

  • 28 June 2019
  • 10 reacties
  • 345 keer bekeken

Wij hebben thuis KPN internet, maar ik vroeg mij af of het mogelijk is als je nog een aparte router erbij hebt. Soort van 2x Kpn internet in 1 huis. Ik wil graag een eigen internet voor het gamen, zodat andere mensen in mijn huis er geen last van hebben.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Dat zal niet gaan, al die bitjes gaan uiteindelijk toch over hetzelfde lijntje naar Internet.
Hoe kan ik dit wel doen dan?

andere provider?
Hallo @Jelmer Hoekstra , je zou dan een abo bij een kabelprovider, zoals Ziggo, er bij kunnen nemen.
xDSL en kabel bijten elkaar niet.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Jelmer, welkom hier.

De heren hier leggen het al goed uit. Als je een COAX aansluiting hebt kun je een 2e abonnement nemen bij een kabelaar, Ziggo bijvoorbeeld.

Dat zal niet gaan, al die bitjes gaan uiteindelijk toch over hetzelfde lijntje naar Internet.

Uit nieuwsgierigheid. Zou dit niet mogelijk zijn met een router waarmee je per apparaat kunt aangeven hoeveel bandbreedte er naartoe mag gaan? Dan ga ik er nu vanuit dat er genoeg ruimte is op zijn verbinding.
Hallo @Jelmer Hoekstra en @Alex_P , sommige modems van KPN/Telfort hebben gasttoegang, daarmee zou je dan kunnen gamen, volledig afgesplitst van het overige LAN-verkeer, maar je blijft wat snelheid betreft wel de verbinding delen, en met een los abo elders heb je de snelheid voor jezelf.
TV en telefoon blijven altijd de hoogste voorrang houden, hoe je het ook instelt.
Reputatie 7
Uit nieuwsgierigheid. Zou dit niet mogelijk zijn met een router waarmee je per apparaat kunt aangeven hoeveel bandbreedte er naartoe mag gaan? Dan ga ik er nu vanuit dat er genoeg ruimte is op zijn verbinding.
Je kunt er dan in ieder geval voor zorgen dat er bandbreedte beschikbaar blijft voor de anderen door bandbreedte voor de eigen PC te limiteren. Dit heeft echter alleen nut als er in totaal een lage bandbreedte beschikbaar is en in die sitautie gaat dat juist weer averechts werken voor de gamer zelf. QoS gaat in de praktijk dan ook niets opleveren.
Reputatie 7
Badge +24

Uit nieuwsgierigheid. Zou dit niet mogelijk zijn met een router waarmee je per apparaat kunt aangeven hoeveel bandbreedte er naartoe mag gaan? Dan ga ik er nu vanuit dat er genoeg ruimte is op zijn verbinding.


Je kunt er dan in ieder geval voor zorgen dat er bandbreedte beschikbaar blijft voor de anderen door bandbreedte voor de eigen PC te limiteren. Dit heeft echter alleen nut als er in totaal een lage bandbreedte beschikbaar is en in die sitautie gaat dat juist weer averechts werken voor de gamer zelf. QoS gaat in de praktijk dan ook niets opleveren.


Thanks voor de uitleg.
Reputatie 3
Badge +2
Wat je nodig hebt is een router met SQM, smart queue management. Afhankelijk van de snelheid van je verbinding kan dit al voor 50 euro met een Edgerouter ER-X (tot zo'n 150Mbit).
Als je er ook WiFi bij nodig hebt kan een TP-Link Archer C7 werken met alternatieve (OpenWRT) firmware, maar dat is al wat ingewikkelder. Tot zo'n 300Mbit kun je met een Edgerouter 4 voldoen, tussen de 300 en 600Mbit heb je een Linksys WRT1200/1900/32X met alternatieve firmware nodig.

Met dit soort apparatuur en software deel ik regelmatig op LAN parties een 50/5 of 100/10 verbinding met 10 mensen, zonder lag en met goede internet-ervaring voor iedereen. Geen zorgen over limieten instellen per persoon of per toepassing, gewoon zorgeloos gamen, downloaden en streamen.

Gamen zelf vraag trouwens weinig bandbreedte, het is eerder dat je als gamer last hebt van netflixers en downloaders in huis, dan andersom.
Reputatie 7
De EdgeRouter Lite 3 kan al 1Gbps aan, maar bij die hoge bandbreedtes is het inrichten van QoS helemaal niet zinvol.
Reputatie 3
Badge +2
De EdgeRouter Lite 3 kan al 1Gbps.

Maar niet met SQM, dan houdt het op bij 60-80Mbit.