FEC errors

• 3 november 2014
  • 24 reacties
  • 4445 keer bekeken

Ik heb nu in 5 dagen 1,5 MILJARD FEC errors.. hoezo veel.......:@

Hoe kan dit....?  Kabels zijn zo kort mogelijk direct achter ISRA punt.. Monteur heeft alles al eens vervangen.. dus dat is het ook niet...

https://

24 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag ropaja,

Dat is inderdaad wel buitensporig veel. Ervaar je ook daadwerkelijk een storing (trage/instabiele verbinding) met internet? Met welke reden is de monteur destijds aangestuurd? Kun je ook eens testen of na een fabrieksreset van het modem de teller net zo snel oploopt? FEC-fouten hoeven niet direct een probleem te zijn, maar 1,5 miljard in een paar dagen kan mogelijk wel een symptoom van een ander probleem zijn.

Joran

Er is een nieuw modem aangesloten toentertijd.

daarvoor was er ook slechte verbinding. download zat toen geregeld op 25000 Kbps.

nieuw kastje op de muur geplaatst en nieuwe kabel aangesloten.

Heb toen al diverse keren voor pairbounding gevraagd maar daar willen ze bij jullie op een of ander manier niet aan...want dat zou ook helpen volgens diverse collega's / monteurs van KPN.

als de download rond de 40000kbps ligt dan gaat de tv soms raar doen... en dan gaat de het modem bij de volgende reset terug naar een lager snelheid.

vannacht is ie nog gereset en zit nu weer op 32000 en hiervoor op 39000kbps.

Reputatie 2
Badge
Beste,

Wanneer iedere nacht de verbinding zichzelf probeert te herstellen, dan is er vaak sprake van een onstabiele lijn naar de wijkkast of centrale.

De monteur kan de lijn bij u testen met speciale apparatuur. Daarvoor is wel een "geavanceerde" monteur nodig die meer kan dan alleen modems aansluiten :)

Meestal zijn dit volgens mij "derdelijns" monteurs die ook de wijkkast of centrale in mogen en bij u langskomen. Deze sluiten uw verbinding dan over op een ander aderpaar of hoofdader voor een stabielere verbinding. Maar dat komt zelden voor dat dit nodig is of gebeurd. Maar bij zoveel FEC errros heb ik wel het idee dat de verbinding die er nu ligt, onder de grond naar de centrale onstabiel is.

Zeker wanneer uw eigen aansluiting in huis in orde is. Zou dus KPN langs laten komen als u zeker van de zaak bent ;)

Reputatie 7
Badge +28
Dag ropaja,

Ik heb een meting uitgevoerd; de verbinding staat nu op 33Mbps en dit lijkt de beste balans te zijn tussen snelheid en stabiliteit. Het is mogelijk dat dit automatisch weer omhoog gaat waardoor de instabiliteit weer begint. Kun je het gedeelte over pairbonding misschien toelichten? Ik zie inderdaad dat een monteur is geweest en dat het israpunt is aangepast om pairbonding mogelijk te maken. Toch is dit niet uitgevoerd of teruggedraaid, de monteur heeft helaas niet toegelicht waarom.

Het lijkt mij een goed plan dat we dit alsnog laten nakijken door een monteur. Kun je in een privébericht een 06-nummer sturen en aangeven wanneer een monteursafspraak het beste uitkomt?

Joran

Reputatie 7
Badge +28
@ropaja; Ik heb terugkoppeling van de monteur ontvangen. De storingsmelding is doorgezet naar het netwerkbeheer om een aanpassing in de centrale te maken. Dit kan iets langer duren. Ik hou je op de hoogte over de voortgang.

Joran

prima. ik wacht af.

alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +28
@ropaja; De werkzaamheden lijken al voltooid te zijn. De verbinding ziet er al iets beter uit en kan verder omhoog:

Actuele snelheid. [kb/s] : 4104.0 / 38880.0
Haalbare snelheid [kb/s]: 8288.0 / 45568.0

Als het goed is heb je donderdag een SMS ontvangen met mogelijkheid om de technische dienst rechtstreeks te bereiken als er nog problemen zijn. Kun je toelichten hoe het zit met de FEC fouten? Is dat nu ook weer normaal? Als de lijn stabiel blijft verwacht ik dat deze met enige tijd rond de 43-44Mbps uit gaat komen.

Joran
Hallo.

het is weer "muizen" hier met de snelheid en errors...

zou toch wel graag willen weten waardoor die FEC errors komen. zit alweer op 1.5 miljard..

Reputatie 2
Badge
Fec errors worden gecorrigieerd. Daar heb je geen last van. De enkele CRC en HEC errors leveren eigenlijk alleen bij voip en iptv problemen op. Bij tcp worden foute pakketjes opnieuw opgevraagd. Bij skype vind nog een laag error correctie plaats. Hoe lager je hem ingeregeld en hoe hoger je snrm krijgt hoe beter je iptv zal zijn. Is er een moment op de dag dat je snrm (signal noise margin) extra laag is, reboot dan je modem. Bijvoorbeeld als je tv stoort.

Werkt drm ook bij vdsl? Reboot dan erg vaak je modem. Je snelheid wordt dan lager gezet.

snelheid lager?  Ik wou juist hoger met de snelheid. Heb wel eens een hele tijd tegen de 40 gezeten...

Reputatie 2
Badge
Een 5% lagere snelheid kan soms het aantal fouten een orde lager maken... En als je er last van hebt...

En over de snelheid die je ooit gehaald hebt: Mischien is je buurman ook op vdsl overgestapt, waardoor je iets meer storing(crosstalk) krijgt. Met vectoring krijg je die snelheid mogelijk terug. Of je modem is rot.

wordt alleen maar erger hier...

Dacht met de servicetool van KPN de lijn op te schonen want de download was al weer gedaald naar 25000 en verdraaid, de download ging naar actual32000 en attainable 41000.

Maar de FEC errors gaan hier nog harder dan Dafne Schippers...  55 miljoen in 2 uur. 7638 p/sec. is niet normaal toch?

De attainable zakt ook weer een eind. ik kan er niet anders uithalen dan dat de lijn hier naar toe slecht is. Is er nou niemand bij KPN die dit weet op te lossen?

Reputatie 2
Badge
Hoi,

Ik heb ook een V8 hier en die werkt perfect, ik heb ooit een keer een slechte lijn gehad vanaf mijn wijkkast, is toen een monteur voor gekomen nadat mijn snelheid inzakte van 50 naar 17 Mbits.

Toen is het eindelijk verholpen, maar dat terzijde, FEC errsrs komen vaak door het modem. Misschien kun je je V8 laten omruilen of tijdelijk een andere V8 of V9 / V10 aansluiten en kijken of je nog steeds zoveel FEc errors krijgt.

Het is niet normaal wat jij krijgt, want ik heb dit, 😉 60 dagen uptime zonder onderbrekingen, en:

Netjes KPN

Dat heb ik hier nog niet meegemaakt zonder FEC errors.

zit nu na bijna 2 dagen op 2 miljard FEC errors. We hebben dezelfde router ja...maar die snelheid die je daar hebt die haal ik hier niet. hoever zit jij van de centrale dan af? ik hier ca. 900mtr.https://

Reputatie 2
Badge
Je heb 60 CRC errors in twee dagen na de eerste twee uur sinds sync, dus zowat 1.5 per uur.

Op een 7 Mpbs hd signaal geeft dit 1.5*7/32 = 0.3 errors per uur.

Dus je krijgt elke 3 uur een glitch op je hd signaal. 

en dat zegt..... ?:S

Reputatie 2
Badge
Dit is mijn huidige verbinding

(Verbinding is vertraagd to 11996 mpbs door DLM)

(snrm margin is op zij agressiefst ingesteld)

dmt20150830_1357.png

Is dit een tool die deze layout laat zien of zit dit in je Router?

Reputatie 2
Badge
Als het goed is heb je met Internet geen probleem:

Je tcp bandbreedte door packetloss is 180 mbps bij 200 ms round trip time

https://blog.thousandeyes.com/a-very-simple-model-for-tcp-throughput

Dus daar heb je geen last van.

Alleen bij hdtv krijg je nu elke 3 uur een glitch, toch?

Reputatie 2
Badge
Dat is een 3rd party tool:

http://dmt.mhilfe.de/

ja had em net gevonden 🙂.  Zag het net onderaan staan op je bijlage

maar werkt niet op poort 23

Reputatie 2
Badge
Je hebt ook geen speedtouch met oude niet-dichtgetimmerde firmware, maar een dichtgetimmerde Arcadyan experiabox.

Reputatie 2
Badge
Advies is om de FEC fouten te negeren: Ze geven wel een indicatie dat er iets aan de hand is, maar aangezien ze transparant direct gecorrigieerd worden heb je er geen last van.

Zoals aangegeven geven de CRC fouten beperkte problemen met IPTV. Indien een CRC fout toevallig een iptv packetje (wat bij jouw ongeveer 20% van de bandbreedte consumeert) corrumpteerd krijg je mogelijk een glitch.

Verder heb je er waarschijnlijk geen last van met KPN-voip, third party voip, of internet.

Een nieuwe/ander modem proberen kan natuurlijk geen kwaad.

Reageer