Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A


Sinds 4 dagen ben ik overgegaan van Onsnet naar KPN. De monteur heeft de nieuwe Experia Box V10A (Arcadyan) geïnstalleerd. Deze zou betere WIFI hebben dan de V10, maar tot nu toe valt het tegen. Het lijkt erop dat vooral de eerste pagina van een nieuwe website lang duurt voordat deze wordt geopend. Is dit een probleem met de DNS?
Ik heb een android telefoon (alleen 2.4GHz) en een tablet (2.4GHz&5GHz).
Ik heb al meerdere kanalen geprobeerd.
Wifi Analyzer geeft aan dat het signaal sterk is.
DNS1=192.168.2.254
DNS2=0.0.0.0
Mijn hele oude router van 40 euro had dit niet icm Onsnet-abonnement.
Het lijkt erop dat mijn desktop via LAN dit probleem niet heeft.
icon

Beste antwoord door Erik_ 6 september 2018, 19:31

Goed nieuws! Vanaf vandaag is er nieuwe software beschikbaar voor de V10A. Iedereen die het apparaat vanaf vandaag aansluiten of hem een reset geven, krijgen de nieuwe software automatisch aangeboden. Doe je geen reset, dan krijg je de software gepusht op 23 september.

De meest opvallende verbetering: het roze ledje (dat aangeeft dat alles in orde is) wordt weer traditioneel groen. Dat zal, denk ik, aardig wat verwarring wegnemen.

Verder, erg fijn, het wifi-issue met Android apparaten vanwege IPv6 settings is opgelost. En, het nummerweergaveprobleem (voornamelijk met Panasonic toestellen) is verholpen.

Overige gemelde dingen wordt nog aan gewerkt. Zodra daar meer nieuws over is laten we het weten 🙂

Bekijk origineel

304 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Hoi,

Heb je op je desktop een andere DNS server ingesteld? (In windows kan je dit checken door "ipconfig /all" in opdrachtprompt te typen)
Op mijn Windows 10 desktop heb ik dezelfde DNS server. Het valt me nu op dat 192.168.2.254 het standaard IP-adres van de Experia Box v10a is (interne netwerk). In de settings van de Experia Box v10a kan ik de setting "ISP DNS" aanvinken. Hierna krijg ik op mijn telefoon en desktop bij de DNS-server het volgende resultaat:
DNS1= 195.121.1.34
DNS2= 195.121.1.66
Dit helpt echter niet om het probleem op te lossen. Kan het ook nog iets anders zijn dan DNS?
Gisteren werkte Wifi op mijn werk wel normaal.
Reputatie 6
Hebben zowel de 2.4 GhZ als de 5 Ghz dezelfde netwerknaam? wil je die eens wijzigen en dan met je ene apparaat verbinding maken met 5 GhZ? Ik lees dat je de Experia Box V10A hebt, bedoel je dan deze:



Heb je al eens een speedtest uitgevoerd met de speedtest.net app? welke snelheid heb je dan?
Speedtest op desktop geeft 100Mb/s up- en download, ping=4ms. Op mijn telefoon (via wifi 2.4GHz) is de download 74Mb/s en upload 58,6Mbs, ping=5ms. De speedtest starten was een fractie trager op mijn telefoon dan op mijn desktop, maar niet traag zoals het laden van webpagina's en content in apps.

Ja, ik heb inderdaad de Experia Box V10a, dat staat groot op de voorkant. Op 29 juni is deze door KPN aangekondigd en op 2 juli werd die bij mij geïnstalleerd. Ik hoop niet dat ik proefkonijn ben met zo'n nieuw product.

Als eenmaal een webpagina geladen is op mijn telefoon, dan is het doorklikken naar binnen die website wel snel.

Een aparte test uitvoeren met 5GHz heb ik nu even geen tijd voor, dat zal ik later wel doen. De 2.4GHz band is een stuk drukker dan de 5GHz band, dus dat is een goed idee om te gaan proberen.
Reputatie 6
Als je dat zou willen doen dan graag 🙂 we kunnen dan zien of dit wellicht sneller gaat. Indien dat niet werkt, wil je dan de Experiabox helemaal resetten naar factory reset?

Ik had inderdaad begrepen dat die zou komen maar niet dat hij er al was.
In de Experia Box V10a is het niet mogelijk om de 2.4GHz wifi een ander SSID te geven dan de 5GHz wifi. Het is wel mogelijk om het guest wifi netwerk voor 2.4GHz en 5GHz afzonderlijk aan te zetten. Nu heb ik alleen de 5GHz guest wifi netwerk aangezet en mijn tablet hiermee verbonden. Ik merk dat nieuwe websites laden nog steeds traag is.

Voordat ik bij mijn Experia box V10a een factory reset doe, wil ik nog even wat vragen. In de tab network->WAN staat een accountnaam en wachtwoord ingevuld, maar dat wachtwoord heb ik niet. Is dit een standaard wachtwoord in de firmware of heeft de monteur dit ingevuld?
Ik heb zojuist de 2.4GHz Wifi van de Experia Box V10a disabled. Vervolgens mijn oude wifi router gepakt en de WAN poort van deze oude wifi router verbonden met een LAN poort van de Experia box. Nu is de wifi super snel en hoef ik niet >10 seconden te wachten op een website. Het zit dus ergens in het wifi stuk van die nieuwe Experia Box V10a. Ik zag ook dat het wifi kanaal van mijn oude router hetzelfde was als van de Experia Box, dus het kan ook niet liggen aan de kanaal keuze.

Wat zijn de WLAN instellingen volgens KPN voor de nieuwe Experia Box V10a?
Reputatie 6
Dan zijn we weer een stukje verder! 🙂 de accountnaam en wachtwoord worden automatisch ingeladen. Dat heeft ons modem (normale V10) ook. Vreemd dat je de namen niet apart van elkaar kunt houden. Wil je eens printscreens maken van alle tabs en instellingen? (even jouw info wegstrepen uiteraard)

Je kunt de V10A dus gerust terugzetten naar factory reset.
Het zijn best veel tabs, dus dat is wel even werk. Zijn de standaard instellingen niet gewoon beschikbaar op KPN.com? Ik kan ze nergens vinden, ook niet van de "normale V10". Het liefst met enige uitleg, zodat ik zelf niet hoef te googlen wat onbekende instellingen betekenen.
Reputatie 6
Over welke instellingen heb je het dan? De gebruikersnaam en wachtwoord bij “WAN” worden automatisch ingeladen en kun je negeren. Na factory reset keert die weer terug.
Bijgevoegd de belangrijkste screenshots (SSID en wifi-password zijn weggepoetst)

Op 2 tabs zie ik ook nog instellingen, maar die hebben denk ik geen invloed:
Bij Network > NAT > Port Mapping staat 1 mapping, waarschijnlijk is dit door KPN gezet om de TV-ontvanger te beheren.
Bij Network > Firewall > Access Controll staat “Activate Access Control” enabled, maar er is geen enkele rule ingesteld.
Ik heb sonds afgelopen woensdag de Experiabox V10a in gebruik. De eerste dagen had ik een vrij instabiele verbinding (zowel WiFi als TV) maar na contac5 met de KPN klantenservice is dit verholpen (blijkbaar stond mijn aansluiting ingesteld voor zowel m8jn oude Experiabox V7 en de nieuwe V10a).

Helaas zijn nog niet alle problemen verholpen. De WiFi verbinding werkt zeer goed op de Macbooks, Apple TV, Microsoft Surface Pro, iPad’s en iPhone. Wat echter niet of nauwelijks werkt is de WiFi verbinding met de Huawei P8 van mijn vroiuw. De download snelheid is niet boven de 4Mbps en upload niet boven de 1,5 Mbps gekomen. Bij het uitvoeren van een speedtest duurt het zoeken naar de dichtsbijzijnde server al enkele minuten.

Ook het volledig terugzetten van de Huawei P8 naar de fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. Heeft iemand een idee wat ik verder nog kan proberen?
Reputatie 6
@MJOE,

Ik zie inderdaad in jouw printscreens dat je geen aparte namen kunt maken. De vraag is of 'bandsharing' met de V10A dan wel werkt. Met de normale V10 werkt dat namelijk niet. Lees je mee @wjb? 😉

Ik wil je adviseren om de V10A toch even naar factory reset te zetten omdat KPN dit ook gaat vragen aan jou of je dat al hebt gedaan.

Het klopt inderdaad dat er 1 of meerdere portforwarders worden gemaakt vanuit KPN. Dit kan zijn voor de TV ontvangers maar ook voor de 'WiFi versterker' van KPN. Kun je bij Network > Firewall > Access Controll de optie “Activate Access Control” uitschakelen? als er toch geen rule is ingesteld.

@RogierVO,

Ik weet wat het probleem is 😉 waarschijnlijk maken jouw Macbooks, Apple TV, Microsoft Surface Pro, iPad’s en iPhone verbinding met het 5 GhZ netwerk terwijl de Huawei P8 deze ondersteuning niet heeft en terugvalt naar 2.4 GhZ. Kun je eens iets spelen met de kanalen van het 2.4 GhZ netwerk? (bijv kanaal 1, 6 of 11) zet de bandbreedte op '20 MhZ' van het 2.4 GhZ netwerk.
Reputatie 7
Badge +29
@King006, ik heb even rondgeneusd in de interface van de V10a en ik kan volgensmij niet aparte SSIDs instellen.

Verder, bandsharing? Geen idee wat dat is. Of bandsteering? Dat laatste is er volgensmij (nog) niet.

Maar, het is niet een probleem met kanaal 12? Probeer eens een andere?
Reputatie 6
@RobinFlikkema,

Heb jij een V10A ontvangen van KPN? of heb je die getest voor KPN? 😉 ik doelde inderdaad op 'bandsteering'.
Ik heb zelf ook de V10a, op een Vplus verbinding. Ik heb zelf geen problemen met de WIFI.

V10a heeft meer instellingen dan de V10.
Probeer es de "Airtime Fairness" uit te zetten zowel bij 2.4 als bij 5Ghz. Het kan mischien helpen.
Reputatie 7
Badge +11
Goedemiddag @MJOE en welkom op het Forum! Wat vervelend dat je op sommige apparaten nog een slechte wifi verbinding hebt.

Als je het 2.4 GHz netwerk tijdelijk een andere SSID wilt geven dan de 5 GHz netwerk kan je dat doen door te gaan naar 'WLAN' en daar te kiezen voor het tabblad 'Guest Network'. Op deze manier kan je beide netwerken tegelijk testen.



Je zou inderdaad kunnen proberen om 'Airtime Fairness' uit te zetten en het daarna nog eens te testen. Over het algemeen moet je Airtime Fairness inschakelen wanneer je meerdere apparaten op het netwerk hebt aangesloten, vooral als je oudere apparaten en snellere wifi-apparaten hebt aangesloten.

Zou je daarnaast het kanaal willen wijzigen zoals @RobinFlikkema dat aangeeft? Dat zou het probleem ook kunnen verhelpen 😃
Ik ben sinds kort overgezet van ON naar KPN, en heb daarbij een Experia Box v10A ontvangen. Opzich werkt het goed. Ik lijk echter ook last te hebben van het 'eerste pagina traag' probleem (https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-experia-box-v10a-traag-454616).

Een groter probleem vind ik dat het geen DNS kan instellen. Blijkbaar kan dit wel op een v10 (https://forum.kpn.com/internet-9/dns-experiabox-v10-354956), maar deze settings lijken op de v10A te ontbreken. Het enige wat ik zie op 'Network > LAN' is de checkbox voor 'ISP DNS', maar hier lijkt niets door te veranderen. Ik kan geen documentatie vinden over deze optie. Is de software van de v10A zo nieuw dat het nog niet helemaal af is? Wie kan mij helpen?

PS: waarom ik dit wil: Pi-Hole (https://pi-hole.net/). Aanrader voor iedereen 😉
Reputatie 6
Hoi @portfolioris,

Dit modem is inderdaad net uit en redelijk nieuw 🙂 veel mogelijkheden zijn er niet vergeleken met de normale V10. Zo kun je je 2.4 GHz en 5 GHz geen aparte namen meer geven. Ik ben bang dat je ook geen aparte DNS meer kunt instellen 😞

Wil je eens een foto posten van die optie waar je DNS zag staan? Ervaar je die traagheid zowel via WiFi als LAN?

P.S. je hebt helemaal gelijk omtrent Pi-Hole! Deze gebruiken wij hier ook en is ideaal 🙂.
Heb problemen met android apparatuur om snelle wifi verbinding te maken.
Probleem is alleen met android apparatuur. Windows perfect en ook apple-apparatuur werkt prima.
Inloggen gaat goed, maar apps opstarten gaat lang duren. Ik heb de router al meerdere malen gereset
naar fabrieksinstellingen, maar geen resultaat. Wellicht een softwareprobleem? De modem/router is nieuw.

Voorlopig een 2e router achter de expirebox geplaatst. En nu werkt alles perfect.
Graag een oplossing.

admin: Topic naar hier verplaatst ivm vergelijkbare issues
Reputatie 6
@MJOE,

Is het probleem opgelost? we hebben namelijk niets meer gehoord 😉
Reputatie 6
Hoi Toine,

Doel je op het verbinden met de WiFi dat dat traag is? of doel je op het laden van pagina's? Wil je eens de WiFi kanalen wijzigen? Dat kun je doen door in te loggen via http://192.168.2.254
Probleem alleen met laden van pagina's via android.
Geen probleem via mijn eigen tweede router.
Alle kanalen al geprobeerd.
Vandaag de Experiabox V10a geïnstalleerd. Alles doet het alleen blijft het lampje aan de voorkant roze branden. Volgens de installatiebrochure informatie betekent dat: Opstarten, internet is actief.
De Experiabox heeft de volgende details:
Model Name: VRV9517
Firmware Version: v5.00.14 build171
Boot Code Version: 1.0.38-161.188
Hardware Version: R01

Een harde reset haalt niks uit.

Mijn vraag is: Wanneer gaat de Experiabox netjes groen branden?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Topic kan gesloten worden. Heb inmiddels elders vernomen op dit forum dat roze branden CORRECT is. 🙂

Reageer