Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A

• 6 juli 2018
  • 352 reacties
  • 71896 keer bekeken

Toon eerste bericht

352 reacties

Sinds de laatste update zijn de trage connecties opgelost. Echter ondervind ik een nieuw probleem.

Elke avond rond hetzelfde tijdstip valt mijn internet verbinding weg, dit geldt voor alle apparaten die met wifi verbonden zijn met de V10a. Ze behouden wel hun wifi verbinding, maar hebben vervolgens geen internet meer (op android verschijnt een uitroepteken naast het wifi iccon).

Opnieuw verbinden heeft geen zin, ik moet de modem elke keer restarten om het probleem te verhelpen.
Is dit een bekend probleem?
Reputatie 7
Badge +18
Hallo @jacobvm In die update is niet iets gewijzigd dat verklaart waarom je nu plotseling problemen met wifi hebt. Om eerlijk te zijn doet dit me meer denken aan iets anders. Is er -qua electronische apparaten- wellicht iets veranderd in jouw huis? Of wellicht zelfs bij de buren? Bepaalde verlichting, magnetrons en ander apparaten kunnen invloed hebben op het wifi-signaal. Zou je het eens willen testen door te kijken hoe het bekabeld gaat? Als je verbinding op het specifieke tijdstip bekabeld in stand blijft zijn we al een eind verder.
Reputatie 7
Raar om de oorzaak in het wifi signaal te zoeken terwijl

Ze behouden wel hun wifi verbinding, maar hebben vervolgens geen internet meer (op android verschijnt een uitroepteken naast het wifi iccon).
en

Opnieuw verbinden heeft geen zin, ik moet de modem elke keer restarten om het probleem te verhelpen.
@Bart_ Zoals @wjb al aangeeft gaat het hier niet om het wifi signaal, deze is namelijk uitstekend. Het gaat hier om internet via wifi die wegvalt. Bedraad blijft het internet behouden (itv blijft gewoon werken), dus enkel via de wifi valt het internet weg. Dit ervaarde ik voor de laatste update niet.
Reputatie 7
Dat IPTV blijft werken zegt nog niet zo veel over de verbinding naar Internet. Technisch loopt IPTV via een apart netwerk (vlan).
Kan je op het moment dat Internet wegvalt nog wel naar http://192.168.2.254 (de Experia Box) of naar een andere server (NAS, switch, accesspoint, ...) op jouw lokale netwerk.
Heb je ook een bekabeld aangesloten PC waar je op zo'n moment de verbinding kunt controleren.
@wjb Ik kan de modem gewoon nog bereiken via bovengenoemd ip op dat moment (zo reboot ik hem ook). Zie verder niks bijzonders in die interface. Ik zal mijn laptop eens aansluiten als het nog eens gebeurd.
Reputatie 7
Als het nog een keer gebeurt ga dan vanaf een via wifi aangesloten apparaat eens naar:
1) https://1.1.1.1
2) https://one.one.one.one Ga pas naar deze site als het probleem zich voordoet, niet eerder.

Wat krijg je te zien?
In beide gevallen zou je op de server van CloudFlare uit moeten komen.

Gisteren de V10a geïnstalleerd. (V8 in storing gemeld, had het echt begeven....)
Snel vervanging door KPN opgestuurt. Alles zelf weer aangesloten en lijkt weer te werken..
Echter mijn type glasvezel-aansluitdoosje, wat ik met een rode kabel dien te verbinden met de V10a,
komt niet voor in de quick-handleiding. Er zit bij mij nog de Genexis. (zie beide afb. hieronder).
Heb dus ook geen rode kabel, maar de originele, behorend bij de Genexis.

Mijn vraag, krijg ik hier technische bijverschijnselen van in mijn netwerk?

Reputatie 4
Badge +3
Nee hoor, de kleur van de kabel heeft geen invloed op de kwaliteit van de verbinding. 😀

Als de kabel maar in de goede (WAN) poort van de V10A zit dan is het OK.
@wjb Gisteren gebeurde het opnieuw. Ik kon niet naar de genoemde sites toe. Wel herstelde de verbinding zich deze keer waardoor ik net te laat was met aansluiten van laptop. Zal nog eens testen als het weer gebeurd.
Reputatie 7
@wjb Gisteren gebeurde het opnieuw. Ik kon niet naar de genoemde sites toe.
Ik had gehoopt dat je wel naar https://1.1.1.1 kon maar niet naar https://one.one.one.one want dan zou dat duiden op een probleem met de dns. Nu lijkt het er op dat de hele verbinding op vlan 6 (Internet) uitgevallen is.
@wjb Daar lijkt het wel op ja. Heb nu ook kunnen testen met een laptop bedraad, ook daarmee geen internetverbinding meer. Reboot was weer nodig om internet te herstellen.
Is er iets wat ik nog aan het uitvallen van internet kan doen? Factory resets hebben geen zin... Heb nog steeds 1 of meerdere keren per dag last van uitval.
Reputatie 2
wanneer wordt het nu eindelijk mogelijk om ee neigen dns server op te geven ?
Dit is toch wel een basis functie die je mag verwachten
Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm : Leuk je even gesproken te hebben. Ik heb (nog) geen verklaring voor het wegvallen van jouw diensten. Wat jij beschrijft lijkt los te staan van de instabiele wifi en de hele verbinding lijkt de geest te geven. Het kan zijn dat de FTU voor de verstoring zorgt en die ga je even spanningsloos maken. Als dat niet werkt, stuur me een privéberichtje en dan pak ik het verder op.

@labrag12 : Helaas heb ik hier geen update over. Ik had je graag blij gemaakt maar ik weet het simpelweg niet.
Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm Jij had me via privébericht gemeld dat herstart van de FTU niet de oplossing was. We hebben samen een monteur ingepland. Ik hoop dat die morgen de oorzaak vind van het telkens wegvallen van zowel bedrade als wifi verbinding. Laat je weten of dat lukt en wat de oplossing is? 🙂
ik neem aan dat de aangekondigde prijsverhoging voor v10 A gebruikers niet doorgaat daar nu de functionalitiet van gratis kpnfon niet aanwezig is. Wanneer is het wel rond.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

@Erwin_ Er is inderdaad een monteur langs geweest. De FTU is vervangen. Tot op heden heb ik geen uitval meer gehad, hopelijk blijft dit zo! Bedankt voor de hulp.
Laptop geeft slechte wifi verbinding. Elke keer valt de wifi verbinding weg. Waar kan dit aan liggen? Hebben sinds een week de experia box v10a
Reputatie 7
Badge +15
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Heb ik inderdaad via de site van de kpn gedaan. Werkt nu echt weer goed. Heel fijn dat het zo kan. Bedankt voor de reactie.
Hallo allemaal,

Waarschuwing: dit bericht bevat veel technische informatie en is vooral bedoeld voor KPN-medewerkers zodat ze het probleem kunnen oplossen :-)

Ik weet niet of dit het goede forum-topic is, maar ik heb volgens mij een bug gevonden in de V10a. Het gaat om IPv6-over-IPv4 tunnel (proto 41). Het lijkt erop dat sommige pakketen corrupt aankomen (dit gebeurt zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant).

De reden dat ik een IPv6-over-IPv4 tunnel gebruik/wil gebruiken is dat de V10a nog steeds geen IPv6 heeft (aanstaan).

Ik heb al langere tijd een onstabiele IPv6-tunnel en na veel debuggen ben ik er achter gekomen dat ik soms pakketen krijg met een ongeldige IPv6-header *binnen* het IPv4 pakket. Ik heb met meerdere bronnen gecontroleerd (twee IPv6-capabele servers buitenshuis kunnen normaal met elkaar communiceren, maar beide servers hebben een probleem met mijn thuis-server. Ik heb dezelfde tunnel-provider gebruikt voordat ik van Ziggo naar KPN overstapte (en natuurlijk met een ander modem).

Ik heb twee plaatjes toegevoegd die de tcpdump weergeven. Het eerste plaatje is een correct pakket (het heeft "0110" oftewel versie 6 in de IP-header).

Het tweede plaatje laat een incorrect pakket zien (versie "0000" oftewel 0?) Dit zorgt ervoor dat het besturingssysteem het pakket als ongeldig ziet en dus dropt.

Omdat het soms wel werkt, soms niet, is de verbinding onstabiel: meestal gaat er verkeer overheen, maar soms pauzeert de verbinding ineens of wordt de verbinding verbroken (logisch, het wordt natuurlijk gezien als packetloss).

Kan hier iets mee gedaan worden? Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er native IPv6-support in de V10a komt, maar dit lijkt me ook problematisch voor andere redenen.

Als dit niet het juiste topic is om dit te plaatsen, hoor ik dat ook graag.
Iemand een idee wat het wachtwoord 'format' van de v10A is?

Ik heb deze veranderd in een ander wachtwoord maar weet niet meer welke.
Als ik zou weten wat het format is (bijvoorbeeld: minimaal 1 hoofdletter, minimaal 1 vreemd karakter en minimaal 8 karakters lang) kan ik hem wellicht weer herinneren.

Na 5 keer het fout wachtwoord wordt je voor zo'n 3600 seconden gestraft 😞
Reputatie 7
Badge +15
@PE2AAB Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Reputatie 7
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?

Reageer