Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A

Toon eerste bericht

345 reacties

Reputatie 1
Ik heb dezelfde problemen als MJOE. Ook ik heb de nieuwe Experia Box v10A. Deze heb ik nu 3 dagen en de WiFi is zeer traag. Net als MJOE duurt het ontzettend lang voordat de voorpagina van een site is geladen, eenmaal binnen die site gaat het doorklikken wel snel zoals gewend.

Behalve dit probleem werkt ook de KPN Service Tool niet meer, krijg de melding "Door een technische storing kunnen we je niet verder helpen" of "Er is een fout opgetreden".

Ook het versturen van foto's bij WhattsApp duurt aanmerkelijk langer sinds ik de Experia Box v10A heb.

Ik heb al meerdere resets uitgevoerd en meerdere WiFi-kanalen geprobeerd, niets helpt. Voorheen had ik de Experis Box v7, die liep als een zonnetje. Een helpdesk-medewerker vond echter dat ik een nieuwe moest hebben, echtertot nu toe is het een teleurstelling. Hoop op betere tijden!

Ben benieuwd of de trage WiFi bij MJOE is opgelost.
Reputatie 1
Over bovenstaande heb ik ook al diverse malen contact gehad met de helpdesk via telefoon en chat, ook dit heeft niet geholpen.
Reputatie 6
Badge +8
UruPukaPuka schreef:

Over bovenstaande heb ik ook al diverse malen contact gehad met de helpdesk via telefoon en chat, ook dit heeft niet geholpen.

Heb je dit probleem ook alleen via WiFi?
Reputatie 7
Badge +15
Hoi Toine. Dat klinkt als een merkwaardig issue. Om een beeld te krijgen van je analyse: Kun je mij vertellen met welke apparaten je dit allemaal geprobeerd hebt? En konden die android apparaten wel met bijvoorbeeld een V10 overweg? Had je nog andere aanpassingen gedaan? 2,4 en/of 5Ghz solo geprobeerd? Encryptie veranderd? Liefst zo veel mogelijk info zodat we een goed beeld krijgen wat er nu precies speelt.
Wat voor type is die externe router? Heeft die ook 5 Ghz aan boord?
Bij mij is het nog niet opgelost. Afgelopen week geen tijd gehad en met dit mooie weer zit ik liever ook niet heel veel binnen. Ik heb nu tijdelijk de 2.4GHz op de Experia Box V10A gedisabled en mijn oude wifi-router met de Experia Box V10A via een ethernetkabel verbonden. Het hoeft dus ook niet binnen een dag opgelost te worden.

De Experia Box V10A stond op kanaal 12 en mijn oude router staat daar ook op, dus het ligt niet aan het gekozen kanaal. Ik had al meerdere kanalen uitgeprobeerd, na een reset zal ik dat toch nog eens proberen.

Bij mijn oude router heb ik ooit wifi problemen opgelost door het zendvermogen te verlagen, maar dat werkt in dit geval ook niet. Zo verstoren wifi routers elkaar minder.

Komende week heb ik ook nog genoeg te doen. Ik weet daarom niet of ik er deze week aan toe kom om er verder naar te kijken.
Reputatie 6
Badge +8
@MJOE,

Geheel logisch hoor! Het is veelste mooi weer om bezig te zijn met de V10A ;)

Toch denk ik aan een probleem in de software aangezien steeds meer mensen met een V10A dit probleem melden.
Reputatie 6
Badge +8
@Erwin_,

Het is bij de V10A kennelijk niet mogelijk om het 2.4 GHz en 5 GHz verschillende namen te geven. (met uitzondering van gast)

Wellicht is het verstandig om dit topic samen te voegen met https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-experia-box-v10a-traag-454616 aangezien het om hetzelfde probleem en modem gaat?
Reputatie 7
Badge +15
Daad bij het woord gevoegd. Dank voor de alertheid, King 😉
Reputatie 1
@King006
Het trage WiFi is goed merkbaar op beide Samsung smartphones die worden gebruikt. Zoals reeds eerder vermeld heb ik diverse WiFi-kanalen en diverse resets geprobeerd, maar zonder resultaat.
Kan het zijn dat er in de Experia Box v10A een instelling verkeerd staat of is er iets mis met de software?

@MJOE
Uiteraard heb je groot gelijk om van het mooie weer te genieten.
Reputatie 6
Badge +8
@Erwin_,

Thanks! :)

@UruPukaPuka,

Heb je ook andere apparaten dan Samsung?
Hier een screenshot van de interface. Onder de knop "Help" staat niets over ISP DNS. Ik vind het er erg on-af uit zien.

Traagheid op LAN heb ik nog niet geprobeerd, ik doe niet zo veel meer bedraad.

Ik zit er aan te denken om de Experia Box te verwisselen met mijn eigen router: een Netgear met DD-WRT. Kan dat, en kan ik dan nog interactieve tv gebruiken?
Reputatie 5
Badge +8
Zo kun je je 2.4 GHz en 5 GHz geen aparte namen meer geven

word steeds gekker met kpn dit is aan de gebruiker
ik heb hier onderscheid in zitten apparaten wat ik ver weg gebruik stel ik op 2.4 in en bv de laptop wat altijd op tafel staat staat op 5GHz ingesteld
en ik wil ook weten welke verbinding ik gebruik
voor internet gebruik ik een netgear r9000 en dan heb je dit soort problemen niet
experiabox het ik nog verplicht voor tv en telefoon dmz naar netgear alle beheer internet gaat via de netgear
Reputatie 7
Badge +15
hoi portfolioris. Ik heb je topic samengevoegd zoals je ziet. We zien inderdaad nogal wat feedback over het modem en we zijn tevens bezig om contact te zoeken met de ontwikkelaars van de firmware. Als alternatief kun je per apparaat de DNS instellen maar ik snap dat het vééél makkelijker is om dit centraal in een modem in te stellen. Zeker in het geval van een pi-hole ( heb ik zelf ook en die draait nu een aantal maanden. Je wilt amper geloven hoeveel reclame er wordt afgevangen). Uiteraard sturen we alle feedback door.
Ik heb inmiddels de klantenservice ook op de hoogte gesteld van deze problemen.
Wacht nu in spanning af wat er gaat gebeuren.
BTW : fabrieksinstellingen terugzetten in de V10A gaat ook niet volledig goed. Hij blijft mijn eigen
instellingen onthouden ipv de fabrieksinstellingen toe te passen.
Reputatie 1
King006 schreef:

@UruPukaPuka,

Heb je ook andere apparaten dan Samsung?

Ik heb nog een laptop in gebruik via WiFi, daarop is geen sprake van trage Wifi.
Ook mijn 2 internetradio's via WiFi, een Sangean en een Lenco, doen het perfect.
De 2 Samsung smartphones blijven traag met het laden van websites.
Hopelijk kan hier wat aangedaan worden.
Probleem doet zich dus voor sinds ik de Experia Box v10A in gebruik heb.
Kan de nieuwe Experiabox v10a in bridge modus gezet worden? In het menu van de ExperiaBox http://192.168.2.254/login.htm kan ik deze optie nergens vinden?

Ik wil namelijk een Linksys router EA6900 aansluiten op de Experiabox omdat ik de Linksys router het werk wilt laten doen.

admin: ik heb je vraag in het verzamelltopic gezet. Zo blijft alle feedback of de v10a overzichtelijk
Hallo,

Vandaag een nieuwe Experiabox ontvangen nadat mijn oude v9 kapot was gegaan.
Nu heb ik inmiddels het internet draaiend maar zit ik nog met het volgende probleem.
Ik heb een Netgear router WNDR4700 die niet i.c.m. met de V10A werkt. Inmiddels heb ik die buiten beschouwing gelaten om in ieder geval mijn netwerk weer in orde te krijgen. Graag had ik hem wel in gebruik willen nemen via bridge modes.

Mijn grootste probleem is mijn switch Netgear GS108. Voorheen met de v9 prima gewerkt maar nu is het niet mogelijk om een Philips hue en mijn Synology DS216play erop aan te sluiten. Beide worden niet herkend op het netwerk. Wanneer ik mijn hue op mijn router zelf aansluit werkt het prima. Ik vermoed dat dit ook voor mijn Synology zo zal zijn.

Hoe los ik dit op? Ik wil graag, vanwege afstand, mijn hue en NAS op mijn switch hebben. Het liefst wil ik mijn router ook terug in mijn netwerk.

admin: topic naar het verzameltopic verplaatst
Reputatie 7
Badge +15
@portfolioris Wat betreft een eigen router wil ik je attenderen op het topic van wjb:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Bij glasvezel werkt dit over het algemeen wat praktischer dan bij koper. Als ik lees dat je met pi-hole en dd-wrt bezig bent lijkt mij een experiment met VLANs ook niet ondenkbaar 😉 Ik hoop dat je er wat aan hebt.
@Erwin_ Thanks! Dat is erg informatief. Ik heb gisterenavond inderdaad mijn eigen router achter de Experia geplaatst, dat lijkt goed te werken: al mijn apparaten kunnen elkaar zien. Alleen het configureren van PiHole (statisch IP instellen) lukt niet direct. De `eth0` verbinding lijkt verdwenen, maar er is nu een `tun0` (tunnel?).

Interactieve tv aansluiting kan direct op de ExpBox, die hoeft niet met andere apparaten te communiceren. Kan mijn switch (LAN-poortjes waren op) er ook tussenuit.

Trage 1st view heb ik niet meer ervaren, maar moet het nog wat uitvoeriger testen.
Reputatie 7
Badge +15
Fijn dat het werkt, portfolioris. De experiabox is in het geval van itv vaak niet meer dan een doorgeefluik dus dat levert meestal geen gekke issues op. Om geen verwarring te krijgen: Wifi gaat nu via die eigen router? Het issue met de v10a en wifi geldt nog steeds, neem ik aan?
Reputatie 6
Badge +8
@portfolioris, @UruPukaPuka,

Heeft de V10A een IPv6 optie die je in en uit kunt zetten? willen jullie deze eens uitzetten als dat kan? is het dan sneller?

@portfolioris,

Waar zie je 'tun0' terug?
Ik heb het vermoeden namelijk dat bepaalde porten geblocked worden omdat ik geen gebruik kan maken van iTV (terugkijken en/of films kijken) ik krijg dan een error 3025 op de TV decoder.
Reputatie 7
Badge +15
mvgils schreef:

Ik heb het vermoeden namelijk dat bepaalde porten geblocked worden omdat ik geen gebruik kan maken van iTV (terugkijken en/of films kijken) ik krijg dan een error 3025 op de TV decoder.

Ik kan, mede doordat de v10a fonkelnieuw is, niks uitsluiten maar dit lijkt me niet het geval. De experia boxen zijn, als het op itv aankomt, alleen maar een doorgeefluik. Hoe is je tuner aangesloten? Zit daar misschien een draadloze verbindingset tussen? Of een eigen switch? Externe appartuur moet namelijk IGMP snooping ondersteunen. Zou je dat eens kunnen checken?
Reputatie 6
Badge +8
@mvgils,

Doel je dan dat bepaalde poorten niet op jouw Linksys werken voor de TV? of doel je op de Experiabox V10A? Ik citeer "Ik wil namelijk een Linksys router EA6900 aansluiten op de Experiabox omdat ik de Linksys router het werk wilt laten doen."
@King006

Het is opgelost.
Hoe?
Ik had eerst de Experiabox met een RJ45 naar de Linksys EA6900. Achter de EA6900 heb ik een Unifi AC pro voor wifi.
Op de Linksys gingen een aantal ethernet kabels naar wat switches en op 1 van die switches had ik de tv decoder aangesloten. TV kijken ging goed, alleen ondemand werkte niet, error 3025. Ik kon ook geen nieuwe software voor de decoder binnen halen.
Vervolgens heb ik de RJ45 kabels omgezet naar de Experiabox V10a en prompt kon ik gebruik maken van ondemand en de docoder(s) voorzien van nieuwe software.
Ik heb contact gehad met KPN en die gaven aan dat voor iTV bepaalde settings nodig zijn die kennelijk niet overgenomen worden door de Experiabox, welke kon mij niet verteld worden.
Aangezien ik niet wilde wachten en het feit dat de ExperiaBox niet op bridge modes gezet kan worden heb ik vandaag twee ethernet kabels getrokken voor de beide decoders.

Kortom, wat er mis is gegaan weet ik niet. Ben wel blij dat alles nu gewoon werkt. :-)

Dank voor het meedenken!!

Reageer