Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A

  • 6 juli 2018
  • 352 reacties
  • 71994 keer bekeken

Sinds 4 dagen ben ik overgegaan van Onsnet naar KPN. De monteur heeft de nieuwe Experia Box V10A (Arcadyan) geïnstalleerd. Deze zou betere WIFI hebben dan de V10, maar tot nu toe valt het tegen. Het lijkt erop dat vooral de eerste pagina van een nieuwe website lang duurt voordat deze wordt geopend. Is dit een probleem met de DNS?
Ik heb een android telefoon (alleen 2.4GHz) en een tablet (2.4GHz&5GHz).
Ik heb al meerdere kanalen geprobeerd.
Wifi Analyzer geeft aan dat het signaal sterk is.
DNS1=192.168.2.254
DNS2=0.0.0.0
Mijn hele oude router van 40 euro had dit niet icm Onsnet-abonnement.
Het lijkt erop dat mijn desktop via LAN dit probleem niet heeft.
icon

Beste antwoord door Joran 19 februari 2019, 16:50

Goed nieuws! Sinds gisteren wordt er een nieuwe firmware uitgerold voor de v10a. Dit is een automatisch proces dat voornamelijk ’s nachts gaat plaatsvinden.

In deze nieuwe firmware zit een oplossing voor:
- Haperende DHCP server (de traagheid van de DHCP zou hiermee verholpen moeten zijn)
- Problemen met portforwards (max. 10, portforwards konden worden overschreven)
- VOIP (telefonie werkte in sommige gevallen pas na herstart, dat zou nu verholpen moeten zijn)

Je kunt de update zelf versnellen door een harde reset van je modem uit voeren. BELANGRIJK hierbij is dat je eigen instellingen als portforwarding komen te vervallen. Mocht je dit liever niet allemaal opnieuw moeten configureren is het verstandig om de automatische update af te wachten die de komende nachten naar alle relevante modems gestuurd wordt.

Uiteraard horen we graag van jullie of de update het gewenste effect heeft!
Bekijk origineel

352 reacties

Reputatie 7
Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Dat dan gelukkig nog wel, ookal is die authenticatie mijns inziens volstrekt ontoereikend.

Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?

Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Reputatie 7
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?
Reputatie 7
Badge +15
@PE2AAB Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Iemand een idee wat het wachtwoord 'format' van de v10A is?

Ik heb deze veranderd in een ander wachtwoord maar weet niet meer welke.
Als ik zou weten wat het format is (bijvoorbeeld: minimaal 1 hoofdletter, minimaal 1 vreemd karakter en minimaal 8 karakters lang) kan ik hem wellicht weer herinneren.

Na 5 keer het fout wachtwoord wordt je voor zo'n 3600 seconden gestraft 😞
Hallo allemaal,

Waarschuwing: dit bericht bevat veel technische informatie en is vooral bedoeld voor KPN-medewerkers zodat ze het probleem kunnen oplossen :-)

Ik weet niet of dit het goede forum-topic is, maar ik heb volgens mij een bug gevonden in de V10a. Het gaat om IPv6-over-IPv4 tunnel (proto 41). Het lijkt erop dat sommige pakketen corrupt aankomen (dit gebeurt zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant).

De reden dat ik een IPv6-over-IPv4 tunnel gebruik/wil gebruiken is dat de V10a nog steeds geen IPv6 heeft (aanstaan).

Ik heb al langere tijd een onstabiele IPv6-tunnel en na veel debuggen ben ik er achter gekomen dat ik soms pakketen krijg met een ongeldige IPv6-header *binnen* het IPv4 pakket. Ik heb met meerdere bronnen gecontroleerd (twee IPv6-capabele servers buitenshuis kunnen normaal met elkaar communiceren, maar beide servers hebben een probleem met mijn thuis-server. Ik heb dezelfde tunnel-provider gebruikt voordat ik van Ziggo naar KPN overstapte (en natuurlijk met een ander modem).

Ik heb twee plaatjes toegevoegd die de tcpdump weergeven. Het eerste plaatje is een correct pakket (het heeft "0110" oftewel versie 6 in de IP-header).

Het tweede plaatje laat een incorrect pakket zien (versie "0000" oftewel 0?) Dit zorgt ervoor dat het besturingssysteem het pakket als ongeldig ziet en dus dropt.



Omdat het soms wel werkt, soms niet, is de verbinding onstabiel: meestal gaat er verkeer overheen, maar soms pauzeert de verbinding ineens of wordt de verbinding verbroken (logisch, het wordt natuurlijk gezien als packetloss).

Kan hier iets mee gedaan worden? Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er native IPv6-support in de V10a komt, maar dit lijkt me ook problematisch voor andere redenen.

Als dit niet het juiste topic is om dit te plaatsen, hoor ik dat ook graag.
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Heb ik inderdaad via de site van de kpn gedaan. Werkt nu echt weer goed. Heel fijn dat het zo kan. Bedankt voor de reactie.
Reputatie 7
Badge +15
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Laptop geeft slechte wifi verbinding. Elke keer valt de wifi verbinding weg. Waar kan dit aan liggen? Hebben sinds een week de experia box v10a
@Erwin_ Er is inderdaad een monteur langs geweest. De FTU is vervangen. Tot op heden heb ik geen uitval meer gehad, hopelijk blijft dit zo! Bedankt voor de hulp.
ik neem aan dat de aangekondigde prijsverhoging voor v10 A gebruikers niet doorgaat daar nu de functionalitiet van gratis kpnfon niet aanwezig is. Wanneer is het wel rond.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm Jij had me via privébericht gemeld dat herstart van de FTU niet de oplossing was. We hebben samen een monteur ingepland. Ik hoop dat die morgen de oorzaak vind van het telkens wegvallen van zowel bedrade als wifi verbinding. Laat je weten of dat lukt en wat de oplossing is? 🙂
Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm : Leuk je even gesproken te hebben. Ik heb (nog) geen verklaring voor het wegvallen van jouw diensten. Wat jij beschrijft lijkt los te staan van de instabiele wifi en de hele verbinding lijkt de geest te geven. Het kan zijn dat de FTU voor de verstoring zorgt en die ga je even spanningsloos maken. Als dat niet werkt, stuur me een privéberichtje en dan pak ik het verder op.

@labrag12 : Helaas heb ik hier geen update over. Ik had je graag blij gemaakt maar ik weet het simpelweg niet.
Reputatie 2
wanneer wordt het nu eindelijk mogelijk om ee neigen dns server op te geven ?
Dit is toch wel een basis functie die je mag verwachten
Is er iets wat ik nog aan het uitvallen van internet kan doen? Factory resets hebben geen zin... Heb nog steeds 1 of meerdere keren per dag last van uitval.
@wjb Daar lijkt het wel op ja. Heb nu ook kunnen testen met een laptop bedraad, ook daarmee geen internetverbinding meer. Reboot was weer nodig om internet te herstellen.
Reputatie 7
@wjb Gisteren gebeurde het opnieuw. Ik kon niet naar de genoemde sites toe.
Ik had gehoopt dat je wel naar https://1.1.1.1 kon maar niet naar https://one.one.one.one want dan zou dat duiden op een probleem met de dns. Nu lijkt het er op dat de hele verbinding op vlan 6 (Internet) uitgevallen is.
@wjb Gisteren gebeurde het opnieuw. Ik kon niet naar de genoemde sites toe. Wel herstelde de verbinding zich deze keer waardoor ik net te laat was met aansluiten van laptop. Zal nog eens testen als het weer gebeurd.
Reputatie 4
Badge +3
Nee hoor, de kleur van de kabel heeft geen invloed op de kwaliteit van de verbinding. 😀

Als de kabel maar in de goede (WAN) poort van de V10A zit dan is het OK.
Gisteren de V10a geïnstalleerd. (V8 in storing gemeld, had het echt begeven....)
Snel vervanging door KPN opgestuurt. Alles zelf weer aangesloten en lijkt weer te werken..
Echter mijn type glasvezel-aansluitdoosje, wat ik met een rode kabel dien te verbinden met de V10a,
komt niet voor in de quick-handleiding. Er zit bij mij nog de Genexis. (zie beide afb. hieronder).
Heb dus ook geen rode kabel, maar de originele, behorend bij de Genexis.

Mijn vraag, krijg ik hier technische bijverschijnselen van in mijn netwerk?




Reputatie 7
Als het nog een keer gebeurt ga dan vanaf een via wifi aangesloten apparaat eens naar:
1) https://1.1.1.1
2) https://one.one.one.one Ga pas naar deze site als het probleem zich voordoet, niet eerder.

Wat krijg je te zien?
In beide gevallen zou je op de server van CloudFlare uit moeten komen.

@wjb Ik kan de modem gewoon nog bereiken via bovengenoemd ip op dat moment (zo reboot ik hem ook). Zie verder niks bijzonders in die interface. Ik zal mijn laptop eens aansluiten als het nog eens gebeurd.
Reputatie 7
Dat IPTV blijft werken zegt nog niet zo veel over de verbinding naar Internet. Technisch loopt IPTV via een apart netwerk (vlan).
Kan je op het moment dat Internet wegvalt nog wel naar http://192.168.2.254 (de Experia Box) of naar een andere server (NAS, switch, accesspoint, ...) op jouw lokale netwerk.
Heb je ook een bekabeld aangesloten PC waar je op zo'n moment de verbinding kunt controleren.
@Bart_ Zoals @wjb al aangeeft gaat het hier niet om het wifi signaal, deze is namelijk uitstekend. Het gaat hier om internet via wifi die wegvalt. Bedraad blijft het internet behouden (itv blijft gewoon werken), dus enkel via de wifi valt het internet weg. Dit ervaarde ik voor de laatste update niet.
Reputatie 7
Raar om de oorzaak in het wifi signaal te zoeken terwijl

Ze behouden wel hun wifi verbinding, maar hebben vervolgens geen internet meer (op android verschijnt een uitroepteken naast het wifi iccon).
en

Opnieuw verbinden heeft geen zin, ik moet de modem elke keer restarten om het probleem te verhelpen.

Reageer