Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A

  • 6 juli 2018
  • 364 reacties
  • 80075 keer bekeken

Sinds 4 dagen ben ik overgegaan van Onsnet naar KPN. De monteur heeft de nieuwe Experia Box V10A (Arcadyan) geïnstalleerd. Deze zou betere WIFI hebben dan de V10, maar tot nu toe valt het tegen. Het lijkt erop dat vooral de eerste pagina van een nieuwe website lang duurt voordat deze wordt geopend. Is dit een probleem met de DNS?
Ik heb een android telefoon (alleen 2.4GHz) en een tablet (2.4GHz&5GHz).
Ik heb al meerdere kanalen geprobeerd.
Wifi Analyzer geeft aan dat het signaal sterk is.
DNS1=192.168.2.254
DNS2=0.0.0.0
Mijn hele oude router van 40 euro had dit niet icm Onsnet-abonnement.
Het lijkt erop dat mijn desktop via LAN dit probleem niet heeft.
icon

Beste antwoord door Joran 19 februari 2019, 16:50

Goed nieuws! Sinds gisteren wordt er een nieuwe firmware uitgerold voor de v10a. Dit is een automatisch proces dat voornamelijk ’s nachts gaat plaatsvinden.

In deze nieuwe firmware zit een oplossing voor:
- Haperende DHCP server (de traagheid van de DHCP zou hiermee verholpen moeten zijn)
- Problemen met portforwards (max. 10, portforwards konden worden overschreven)
- VOIP (telefonie werkte in sommige gevallen pas na herstart, dat zou nu verholpen moeten zijn)

Je kunt de update zelf versnellen door een harde reset van je modem uit voeren. BELANGRIJK hierbij is dat je eigen instellingen als portforwarding komen te vervallen. Mocht je dit liever niet allemaal opnieuw moeten configureren is het verstandig om de automatische update af te wachten die de komende nachten naar alle relevante modems gestuurd wordt.

Uiteraard horen we graag van jullie of de update het gewenste effect heeft!
Bekijk origineel

364 reacties

Ben in januari van NLE naar KPN overgestapt. NLE had de volledige diensten van KPN. Van NLE kreeg ik Experia v10. Van KPN de Experia v10a. De v10a is een ramp. Zelfs de laptop schakelt na een tijdje naar de 2.4GHz terwijl die zichtlijn heeft naar de Experia heeft. De V10 was zo robuster. Heeeeel teleurgesteld. Op mobieltje hetzelfde.
Ik heb voor de Experia v10A een naam in mijn lokale DNS opgevoerd zodat het IP address niet hoef te gebruiken.

Als ik niet naar het IP address maar naar de naam surf en het password ingeef en inlog dan krijg ik, op de .../index.htm pagina, een "Access to ... was denied" melding.

De reload button helpt niet.

Om verder te komen heb ik (je moet wat proberen) he ik de /index.htm uit de webbrowser address balk verwijderd. Vervolgens verschijnt de pagina met alleen het menu links en de tabbladen boven. De rest van de pagina is leeg. Geen enkel selectie element of button werkt.

Het enige wat helpt is wachten tot de interface uit timed en toch maar weer het IP address gebruiken.
Ik wilde het netwerk en het address van de Experia v10A aanpassen (192.168.2.254 --> 192.168.1.1) om 'm makkelijker in mijn lokale netwerk op te kunnen nemen. Volgens de documentatie die via de GUI op te vragen is zou dat moeten kunnen. Echter in de GUI is alleen het laatste octet van het subnet mask aan te passen.

Omdat de Experia v10A zich niet tot de orde liet roepen, heb ik mijn lokale netwerk moeten verbouwen.
Ik wilde voor het Wi-Fi netwerk hetzelfde wachtwoord gebruiken als op mijn andere Access Points. Echter daar komt een spatie in voor. Volgens de GUI van de Experia v10A mag dat niet.

Uiteindelijk heb ik via dit forum dit https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-naam-wachtwoord-wijzigen.htm tooltje gevonden. Daarmee lukt dat wel.
Ik wilde (net als op mijn andere Acces Points) de netwerken van de 2.4 en 5 GHz radios verschillende namen geven. Dat blijkt in de GUI van de Experia v10A niet mogelijk.

Uiteindelijk heb ik via dit forum dit https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/wijzigen/servicetool-wifi-naam-wachtwoord-wijzigen.htm tooltje gevonden. Daarmee lukt dat wel.
Ik herken de symptomen (onwerkbaar traag "internet") die door Johan19 enkele entries hierboven beschreven worden. Al heel snel verdacht ik DNS en/of IPv6, i.h.b. de 2 DNS servers waarvan de IPv6 addresses via Experia v10A aan de apparatuur in mijn lokale netwerk werden opgedrongen.

Dat "onwerkbaar traag internet" behoeft daarom nuance. De traagheid treed op als je naar een (nieuwe) website surft (en dus de naam via DNS naar een IP address vertaalt moet worden). Surf je zo naar een speed test, en heb je geduld tot die geladen is, dan blijkt vervolgens de snelheid best wel goed. Surf je echter naar een website die ook nog eens onderdelen van andere websites gaat halen (en dus nog eens DNS moet gebruiken) dat kun je maar beter koffie gaan zetten.

In de GUI van de Experia v10A was niks te vinden waarmee ik op IPv6 kon ingrijpen en op het gebied van DNS valt er ook weinig te doen. De v10A is, in vergelijking met de v10 die ik eerder via Telfort had, zeer beperkt instelbaar.

Uiteindelijk ben ik via dit forum op het spoor van een oplossing gekomen: factory reset!
Daarmee was ik van de IPv6 DNS servers en daarmee ook van alle DNS problemen verlost.

Toch merkwaardig dat het apparaat out of the box nog een factory reset nodig heeft om voldoende schoon te worden. Dat zou dan onderdeel van de installatie procedure moeten zijn. Dat had mij en mijn gezin een hoop ergernis bespaard.
Reputatie 7
IPv6 staat uitgeschakeld op de V10a, Johan.
IPv6 staat op de V10a vaak gedeeltelijk uitgeschakeld. Er zijn voorbeelden waarbij op het LAN gewoon IPv6 adressen worden uitgedeeld en dat is nu juist de oorzaak van veel ellende.
Als een Android device een IPv6 adres uitgedeeld krijgt dan zal hij over IPv6 willen communiceren en dat is desastreus voor de performance als er richting Internet niet via IPv6 gecommuniceerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +27
IPv6 staat uitgeschakeld op de V10a, Johan. Juist omdat er nog geen pagina voor is in de interface. Er is een kleine batch met V10A's waarbij dit blijkbaar niet helemaal goed is gegaan. Echter, zodra je een fabrieksreset doet, wordt dit alsnog gedaan. Zou je dat willen doen, en dan opnieuw testen?

Jeroen, jammer te horen dat je zo vaak geen internet had met de V10a. Kun je iets meer toelichten wat je precies ervaart?
Hoi Allemaal,

Ook ik heb veel problemen met de ExB V10a. SInds afgelopen maandag 8 juli van Telfort met V10 naar KPN met V10a. Wat een drama modem is dat zeg; je kan er nog minder instellen als op de V10 en de IPv6 implementatie is bagger (zoals @sbare ook schreef in zijn topic).

Zelf heb ik de V10 weer teruggeplaatst en alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ook werkt IPv6 hier goed op.

Mijn vermoeden is dat er in de ExB V10a op basis van IPv6 corruptie optreed waardoor endpoint devices raar gaan reageren. Zelf maak ik geen gebruik van de Wifi vanuit de ExB maar een los AP dus het probleem zit niet in het WIFI zelf; WIFI staat zelfs uit op ExB.

Ik had zelf 2 soorten symptomen:
  1. Android devices (o.a Lenovo tablet) connecten maar vallen binnen 3-4 seconden uit; reconnecten; uitvallen (en zo verder)
  2. Android devices (o.a. Oneplus5T) connecten maar hebben last van zeer trage internet ervaring
De oorzaak ligt in een niet goed werkende IPv6 stack / DNS.

@Erwin_ : volgens mij zou KPN er goed aan doen om de gehele IPv6 stack voorlopig compleet uit te schakelen op de V10a modems. Ik denk dat je dan 99% van de problemen op hebt gelost. Misschien een idee op de webinterface wat verder open te zetten zodat klanten dit ZELF kunnen........
Als dat getest moet worden help ik daar graag aan mee.

Voorlopig dus nog lekker op V10!
Via marktplaats maar een v8 modem op de kop getikt en deze weer gaan gebruiken. V10A is een ramp en kpn blijft telefonisch beweren dat het een fantastisch apparaat is, voel me echt belazerd en in de steek gelaten ala trouwe klant. Ik heb internet voor mn werk nodig thuis, maar had 50% van de tijd geen internet, kpn begreep dit niet.

Maar goed, uit ervaring weet ik dat Ziggo nog verschrikkelijker is, dus we doen t er maar mee, voor nu is t n soort van opgelost, maar zeker niet dankzij kpn
Ik heb nog steeds problemen met het modem... als ik dhcp uitzet en daarna reboot blijft deze gewoon ipadressen uitgeven terwijl uitstaat... dns aanpassen is niet mogelijk.. nat regels blijven onderwater gewoon actief terwijl ik ze niet zie... ip reservatie verwijderen werkt ook niet blijft onderwater gewoon bestaan.
Is het mogelijk een ander modem te krijgen of iets??
Goedemiddag,

Via andere topics over DNS kwam ik erachter dat hier feedback wordt verzameld over het V10A modem.

Ik draai thuis de PIHole voor het wegfilteren van reclame en trackers, en helaas is het in het modem niet mogelijk een andere DNS server in te stellen. Hier heb ik omheen gewerkt door de PIHole ook DHCP te laten doen, en DHCP op het modem uit te zetten. Idealiter heb ik DHCP gewoon in het modem zitten, zodat het toewijzen van IP adressen op het netwerk niet afhankelijk is van de server waar PIHole op draait.

Daarnaast werkt hierdoor het gastnetwerk ook niet (want DHCP zit binnen het thuisnetwerk, waar de gasten dan niet bij mogen). Mocht het configureren van DNS worden toegevoegd aan de router, zou het fijn zijn als gastnetwerken altijd de DNS van de router (of een apart in te stellen DNS) krijgen.

Mvg,
Reputatie 7
Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Dat dan gelukkig nog wel, ookal is die authenticatie mijns inziens volstrekt ontoereikend.

Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?

Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Reputatie 7
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?
Reputatie 7
Badge +17
@PE2AAB Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉
Iemand een idee wat het wachtwoord 'format' van de v10A is?

Ik heb deze veranderd in een ander wachtwoord maar weet niet meer welke.
Als ik zou weten wat het format is (bijvoorbeeld: minimaal 1 hoofdletter, minimaal 1 vreemd karakter en minimaal 8 karakters lang) kan ik hem wellicht weer herinneren.

Na 5 keer het fout wachtwoord wordt je voor zo'n 3600 seconden gestraft 😞
Hallo allemaal,

Waarschuwing: dit bericht bevat veel technische informatie en is vooral bedoeld voor KPN-medewerkers zodat ze het probleem kunnen oplossen :-)

Ik weet niet of dit het goede forum-topic is, maar ik heb volgens mij een bug gevonden in de V10a. Het gaat om IPv6-over-IPv4 tunnel (proto 41). Het lijkt erop dat sommige pakketen corrupt aankomen (dit gebeurt zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant).

De reden dat ik een IPv6-over-IPv4 tunnel gebruik/wil gebruiken is dat de V10a nog steeds geen IPv6 heeft (aanstaan).

Ik heb al langere tijd een onstabiele IPv6-tunnel en na veel debuggen ben ik er achter gekomen dat ik soms pakketen krijg met een ongeldige IPv6-header *binnen* het IPv4 pakket. Ik heb met meerdere bronnen gecontroleerd (twee IPv6-capabele servers buitenshuis kunnen normaal met elkaar communiceren, maar beide servers hebben een probleem met mijn thuis-server. Ik heb dezelfde tunnel-provider gebruikt voordat ik van Ziggo naar KPN overstapte (en natuurlijk met een ander modem).

Ik heb twee plaatjes toegevoegd die de tcpdump weergeven. Het eerste plaatje is een correct pakket (het heeft "0110" oftewel versie 6 in de IP-header).

Het tweede plaatje laat een incorrect pakket zien (versie "0000" oftewel 0?) Dit zorgt ervoor dat het besturingssysteem het pakket als ongeldig ziet en dus dropt.



Omdat het soms wel werkt, soms niet, is de verbinding onstabiel: meestal gaat er verkeer overheen, maar soms pauzeert de verbinding ineens of wordt de verbinding verbroken (logisch, het wordt natuurlijk gezien als packetloss).

Kan hier iets mee gedaan worden? Het liefste zou ik natuurlijk zien dat er native IPv6-support in de V10a komt, maar dit lijkt me ook problematisch voor andere redenen.

Als dit niet het juiste topic is om dit te plaatsen, hoor ik dat ook graag.
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Heb ik inderdaad via de site van de kpn gedaan. Werkt nu echt weer goed. Heel fijn dat het zo kan. Bedankt voor de reactie.
Reputatie 7
Badge +17
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Laptop geeft slechte wifi verbinding. Elke keer valt de wifi verbinding weg. Waar kan dit aan liggen? Hebben sinds een week de experia box v10a
@Erwin_ Er is inderdaad een monteur langs geweest. De FTU is vervangen. Tot op heden heb ik geen uitval meer gehad, hopelijk blijft dit zo! Bedankt voor de hulp.
ik neem aan dat de aangekondigde prijsverhoging voor v10 A gebruikers niet doorgaat daar nu de functionalitiet van gratis kpnfon niet aanwezig is. Wanneer is het wel rond.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm Jij had me via privébericht gemeld dat herstart van de FTU niet de oplossing was. We hebben samen een monteur ingepland. Ik hoop dat die morgen de oorzaak vind van het telkens wegvallen van zowel bedrade als wifi verbinding. Laat je weten of dat lukt en wat de oplossing is? 🙂
Reputatie 7
Badge +17
@jacobvm : Leuk je even gesproken te hebben. Ik heb (nog) geen verklaring voor het wegvallen van jouw diensten. Wat jij beschrijft lijkt los te staan van de instabiele wifi en de hele verbinding lijkt de geest te geven. Het kan zijn dat de FTU voor de verstoring zorgt en die ga je even spanningsloos maken. Als dat niet werkt, stuur me een privéberichtje en dan pak ik het verder op.

@labrag12 : Helaas heb ik hier geen update over. Ik had je graag blij gemaakt maar ik weet het simpelweg niet.

Reageer