Beantwoord

Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A

• 6 juli 2018
  • 352 reacties
  • 71627 keer bekeken

Sinds 4 dagen ben ik overgegaan van Onsnet naar KPN. De monteur heeft de nieuwe Experia Box V10A (Arcadyan) geïnstalleerd. Deze zou betere WIFI hebben dan de V10, maar tot nu toe valt het tegen. Het lijkt erop dat vooral de eerste pagina van een nieuwe website lang duurt voordat deze wordt geopend. Is dit een probleem met de DNS?
Ik heb een android telefoon (alleen 2.4GHz) en een tablet (2.4GHz&5GHz).
Ik heb al meerdere kanalen geprobeerd.
Wifi Analyzer geeft aan dat het signaal sterk is.
DNS1=192.168.2.254
DNS2=0.0.0.0
Mijn hele oude router van 40 euro had dit niet icm Onsnet-abonnement.
Het lijkt erop dat mijn desktop via LAN dit probleem niet heeft.
icon

Beste antwoord door Joran 19 februari 2019, 16:50

Goed nieuws! Sinds gisteren wordt er een nieuwe firmware uitgerold voor de v10a. Dit is een automatisch proces dat voornamelijk ’s nachts gaat plaatsvinden.

In deze nieuwe firmware zit een oplossing voor:
- Haperende DHCP server (de traagheid van de DHCP zou hiermee verholpen moeten zijn)
- Problemen met portforwards (max. 10, portforwards konden worden overschreven)
- VOIP (telefonie werkte in sommige gevallen pas na herstart, dat zou nu verholpen moeten zijn)

Je kunt de update zelf versnellen door een harde reset van je modem uit voeren. BELANGRIJK hierbij is dat je eigen instellingen als portforwarding komen te vervallen. Mocht je dit liever niet allemaal opnieuw moeten configureren is het verstandig om de automatische update af te wachten die de komende nachten naar alle relevante modems gestuurd wordt.

Uiteraard horen we graag van jullie of de update het gewenste effect heeft!
Bekijk origineel

352 reacties

Reputatie 3
Badge
Vermoedelijk (let op vermoedelijk dus) een kleine doorbraak op trage wifi met android. Hoewel IPv6 nog niet volledig is geïmplementeerd in de v10A, deelt deze toch IPv6 adressen uit als deze op een KPN lijn met IPv6 (bijna allemaal dus) is aangesloten. Sommige androids (Merken/types) hebben daar moeite mee. Hoewel de internet snelheid als traag wordt ervaren kan het op twee manieren fout gaan DNSv6 of het IPv6 pad (hebben we vorig jaar ergens gehad) naar de gewenste URL loopt niet door.

1: DNSv6 verkeer loopt niet.
DNS kan op drie manieren werken,
A:
Min of meer tegelijk via IPv4/IPv6 waarbij IPv6 de prio heeft, maar de snelst reagerende DNS wordt gebruikt, de vertraging is bijna niet waarneembaar (Windows, MACOS en slimmere androids (mijn S8), IOS heb ik geen ervaring mee..
B:
Dan is er alleen IPv4 dat zal ook geen problemen leveren.
C:
Maar de meeste problemen komen voort als er eerst een IPv6 DNS verzoek wordt verstuurd en er dan wordt gewacht op een time out voordat IPv4 wordt gebruikt., dat wordt als traag ervaren.

2: Een IPv6 pad loopt niet door.
Omdat DNSv4 en DNSv6 dezelfde database gebruiken, kunnen ze allebei bij een verzoek zowel een IPv6 als een IPv4 adres leveren. Tegenwoordig hebben de meeste apparaten een voorkeur voor IPv6. Dus dat pad zal als eerste worden geprobeerd, echter als deze ergens doodloopt dan zal na een time out als nog het IPv4 pad worden gevolgd. Ook dit word als traag ervaren.

Helaas is het op android (wel op Windows en OSX, IOS weet ik niet) niet mogelijk om IPv6 uit te zetten.
Dus geduld is helaas nu nog de enige optie.
Reputatie 7
Badge +17
Update 18-08-2018: trage wifi op android toestellen

Hoi allen! In dit topic zijn een aantal zaken aangekaart die te maken hebben met de nieuwe experiabox v10A. Sommige daarvan hebben we onderling met elkaar kunnen oplossen maar het issue van de trage (initiële) wifi, met name bij android toestellen, blijft bestaan. Mede dankzij jullie feedback is er grondige analyse gedaan en de conclusie is dat de de ipv6 functionaliteit in het modem deze problemen veroorzaakt. KPN werkt nu aan een update van de firmware en die gaan we op korte termijn testen.
Je kunt je hiervoor niet aanmelden. Zodra deze tests zijn afgerond gaan we deze software vrij geven. Je modem zal dan automatisch geupdate worden
Deze nieuwe firmware kun je niet zelf 'forceren' door een reset!
Wanneer precies? Dat kan ik nog niet zeggen. Zodra ik dat weet zal ik dat hier bekend maken. We hopen uiteraard dat daarmee de klachten aanzienlijk zullen afnemen! Ik houd jullie op de hoogte!
Ik ben sinds kort overgezet van ON naar KPN, en heb daarbij een Experia Box v10A ontvangen. Opzich werkt het goed. Ik lijk echter ook last te hebben van het 'eerste pagina traag' probleem (https://forum.kpn.com/internet-9/wifi-experia-box-v10a-traag-454616).

Een groter probleem vind ik dat het geen DNS kan instellen. Blijkbaar kan dit wel op een v10 (https://forum.kpn.com/internet-9/dns-experiabox-v10-354956), maar deze settings lijken op de v10A te ontbreken. Het enige wat ik zie op 'Network > LAN' is de checkbox voor 'ISP DNS', maar hier lijkt niets door te veranderen. Ik kan geen documentatie vinden over deze optie. Is de software van de v10A zo nieuw dat het nog niet helemaal af is? Wie kan mij helpen?

PS: waarom ik dit wil: Pi-Hole (https://pi-hole.net/). Aanrader voor iedereen 😉
Reputatie 7
Badge +27
Goed nieuws! Sinds gisteren wordt er een nieuwe firmware uitgerold voor de v10a. Dit is een automatisch proces dat voornamelijk ’s nachts gaat plaatsvinden.

In deze nieuwe firmware zit een oplossing voor:
- Haperende DHCP server (de traagheid van de DHCP zou hiermee verholpen moeten zijn)
- Problemen met portforwards (max. 10, portforwards konden worden overschreven)
- VOIP (telefonie werkte in sommige gevallen pas na herstart, dat zou nu verholpen moeten zijn)

Je kunt de update zelf versnellen door een harde reset van je modem uit voeren. BELANGRIJK hierbij is dat je eigen instellingen als portforwarding komen te vervallen. Mocht je dit liever niet allemaal opnieuw moeten configureren is het verstandig om de automatische update af te wachten die de komende nachten naar alle relevante modems gestuurd wordt.

Uiteraard horen we graag van jullie of de update het gewenste effect heeft!
Reputatie 7
Badge +27
Goed nieuws! Vanaf vandaag is er nieuwe software beschikbaar voor de V10A. Iedereen die het apparaat vanaf vandaag aansluiten of hem een reset geven, krijgen de nieuwe software automatisch aangeboden. Doe je geen reset, dan krijg je de software gepusht op 23 september.

De meest opvallende verbetering: het roze ledje (dat aangeeft dat alles in orde is) wordt weer traditioneel groen. Dat zal, denk ik, aardig wat verwarring wegnemen.

Verder, erg fijn, het wifi-issue met Android apparaten vanwege IPv6 settings is opgelost. En, het nummerweergaveprobleem (voornamelijk met Panasonic toestellen) is verholpen.

Overige gemelde dingen wordt nog aan gewerkt. Zodra daar meer nieuws over is laten we het weten 🙂
Badge
Hoi Rjk, dat is een dakje: ^. Staat boven de 6 op het toetsenbord, dus met shift en 6 tegelijk kun je die invoeren :)

Oké.... Zie het nu ja... Nooit gebruikt.... Dacht dat het iets ingewikkelder was.... Iig bedankt voor je reactie
Gr Robert
Goedemorgen @N koning. Wat vervelend dat je een slechte wifi verbinding hebt. Heb je onze Servicetool al eens gebruikt om jouw wifi verbinding te verbeteren? Deze tool wijzigt het wifi kanaal en biedt vaak een passende oplossing aan. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan horen we dat graag van je!
Heb ik inderdaad via de site van de kpn gedaan. Werkt nu echt weer goed. Heel fijn dat het zo kan. Bedankt voor de reactie.
Reputatie 3
Badge
Dan trage wifi, graag ontvang ik exacte gegevens, want blijkbaar gaat het heel vaak wel goed.
Dus toestel fabrikant en type en OS versie en voor de techneuten ook graag de wifi driver versie., Want fabrikanten (zelfs per type) gebruiken verschillende wifi chips in hun diversen telefoons en ook de OS versie. Blijkbaar gaat het alleen fout met mobieltjes en helaas zijn die niet allemaal gelijk wat wifi betrefd.
Dan nog TIP (is al voorbij gekomen) zet airtime fairness eens uit en kijk of het helpt.
Reputatie 3
Badge
@Danny en @Chrissss, Dat moeten we dan uitzoeken want dat zou dan echt een bug kunnen zijn. Dus even voor mijn beeldvorming. WPS in combinatie met een MACbook (welke variant en OSX wil ik graag weten) geeft na en enkele uren nadat de v10A een FR wachtwoord problemen. Correct?
WPS uitzetten en de problemen zijn weg. Ook correct?
Overigens het probleem van @Chrissss met de airport express (hangt een beetje van de leeftijd af) kunnen te maken met IPv6 DNS, Zie mijn uitleg in een van de antwoorden hiervoor.
@Erw1n77 Wifi gaat inderdaad nu via mijn eigen router. Heb Wifi op de ExperiaBox nu uitgeschakeld. Internet/wifi lijkt goed te werken.

@King006 `tun0` wordt aangemaakt door Pi-Hole bij het vastzetten van het IP adres. Zie screenshot van `/etc/dhcpd.conf` op RPi + Raspbian. Het werkt nu wel!
Badge
@Marcia_
Ik heb mijn Experiabox V10a nog een keer ge-reset en op mijn Windows-Phone de originele WIFI-naam laten 'vergeten'. EN: inderdaad werd nu het wachtwoord gevraagd! Maar het originele wachtwoord werkte niet meer (3 keer geprobeerd en alles 3 keer gecontroleerd wegens alle vreemde tekens)…. Ten einde raad heb ik een keer mijn eigen, nieuwe wachtwoord geprobeerd, en WONDER: dit werkte WEL.... Wegens de reset zou dat niet moeten kunnen..... Heel vreemd.

Daarna heb ik de netwerknaam aangepast naar een meer leesbare (voor mijn kleinkinderen) en het wachtwoord stond dus al op mijn eigen bedenksel...… Mijn Phone kon weer goed, automatisch contact maken (deze netwerknaam gebruikte ik ook in juli). En daarna verschillende testen gedaan, die een stuk beter gingen. Zelfs de speedtest van KPN-itns haalde het maximum uit mijn Phone (60 Mb download) maar als je deze test herhaalt, komt er meestal niet meer uit dan 2 Mb.!!! en de derde keer breekt hij af. Dit gebeurt elke keer en is dus nog geen succes. Op mijn PC met vaste internet-verbinding haalt de test 100 Mb. download en 120 MB. (!??) upload (ik betaal voor 100 Mb). Andere test: browse op internet: de vertraging op de eerste pagina van een website is WEG! Ook in Whatsapp krijg ik geen vertraging meer. Nu moet ik niet te vroeg juichen, want dit is pas sinds gisteren. Maar eigenlijk heb ik nu geen klachten meer...… Ik laat mijn eigen router nu uit staan, en zal eens zien hoe de V10A-WIFI het de komende dagen zal doen.
Ik lees hier al een tijd mee (heb de V10a een maand na aanhoudende problemen met de V9) en moet zeggen dat ik helemaal geen problemen met de V10a heb (gehad) tot nu toe, sterker nog: de WiFi op mijn MacBook en iPhone is nog nooit zo snel / stabiel geweest (zie bijlage voor screenshot van een speedtest op mijn iPhone).

Het enige wat ik gedaan heb na installatie door KPN is Airtime Fairness uitzetten, mijn Xbox One X een statisch IP adres gegeven en wat poorten open gezet via de V10a. Dit laatste omdat ik anders problemen met online gamen had. Deze zijn allemaal opgelost daardoor.

Kortom: Het kán ook goed gaan met de V10a 😉
Badge
Ik volg dit al een tijdje omdat ik ook sinds een paar dagen een V10a heb. Tot nu toe ben ik er echt supertevreden over. Jammer dat dit niet voor iedereen geldt. Ik heb ook met een issue gezeten wat inmiddels is opgelost. Al heeft dit (denk ik) niet veel te maken met bovenstaande problemen. Ik heb wel heel veel werk gehad om mijn MacBook via WiFI aan te sluiten. (Geen kabel) Ik kreeg de melding “ongeldig wachtwoord” bij het invoeren van het WiFi wachtwoord. Wat bleek achteraf na speurwerk op internet. WPS dient te worden uitgeschakeld omdat de MacBook dit niet ondersteund. Het is in de V10a namelijk mogelijk om WPS compleet uit te zetten. Zodra je bent ingelogd op de Experia Box staat dit onder “WLAN” Wellicht dat dit in de toekomst nog nuttige informatie is voor andere gebruikers.
Reputatie 7
als deze op een KPN lijn met IPv6 (bijna allemaal dus)Optimist. Heel veel klanten (die al meer dan een paar jaar klant zijn) hebben nog geen IPv6. Gelukkig maar want die hebben ook (meestal) geen last gehad van de Wi-Fi-problemen afgelopen winter. Ook als je tussentijds je abo aanpast krijg je daardoor nog geen IPv6. Nieuwe abos's daarentegen krijgen meestal wel direct IPv6.
Reputatie 7
@Robbert loosIk kan mij juist helemaal niet vinden in de problemen met de V10. Wij hebben deze inmiddels 4 jaar en werkt prima 🙂 jammer om te lezen dat jij andere ervaringen hebt.Idem hier. Ik was één van de testers destijds. Ook van de Wi-Fi-perikelen afgelopen winter heb ik helemaal geen last gehad.
Een V10a komt er hier niet in: geen pairbondig en zelfs met PB is mijn snelheid (50 Mb/s) slechts de helft van mijn maximale abo snelheid en zonder PB zelfs nog maar ruim de helft daar weer van. Nee, gelukkig heb ik een V10 en ben daar helemaal blij mee.
Reputatie 7
Heeft iemand daar ervaringen mee? Hij raadde die van KPN aan omdat die naadloos met de V10 zouden samenwerken en adviseerde dan andere netwerk namen te gebruiken. Ja! De KPN WiFi Versterker is - mits bekabeld, dus als access point aangesloten - een goed apparaat. Ik gebruik geen aparte SSID's, bij mij heeft alles dezelfde naam (roaming verloopt daardoor makkelijker). Ik heb wel de functies bandsteering en beamforming aangezet.
Verder heb ik geen ervaring met Apple, dus of en zo ja hoe je die aparaten kunt blijven gebruiken weet ik niet.

Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?
Als je een laptop of computer bekabeld aansluit op de ExperiaBox (werkende internetverbinding) en daarna op deze link klikt, krijg je je netwerknaam en beveiligingssleutel van je WiFi netwerk te zien. 😉Krijg je dan direct de netwerknaam en beveiligingssleutel te zien of is er nog een vorm van authenticatie voordat die getoond worden?

Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Reputatie 7
Enige nadeel is dat KPN de enige is die de VoIP credentials nog niet vrijgeeft.Klopt en dat is de enige reden waarom ik mijn Ubiquiti EdgeRouter Lite 3 nog niet in gebruik genomen heb.

Helaas is de koper NT (was in ontwikkeling) vertraagd, deze zou dus alle DSL technieken ook bonded in zich hebben.Fantastisch om te lezen dat er aan een "koper NT" gewerkt wordt, zou mijn Experia Box V11 er dan toch gaan komen. 😎
Reputatie 7
Nu even afwachten of dat ook kan doorstarten nu de boycot van de baan is.Het lijkt me heel verstandig om die ontwikkeling door te starten. Ik denk dat dat, in het kader van de wettelijke verplichting voor ISP's om routers naar keuze van de klant te ondersteunen, zeer gewenst is. Het is volgens mij het ideale plaatje voor zowel de ISP als de klant.
De fysieke verbinding tussen het KPN netwerk en de woning van de klant blijft daarbij in handen de ISP en daarmee kan, denk ik, de kwaliteit van de dienstverlening het beste gewaarborgd worden.
Lees gerust dat stuk over de die V11 nog eens door.
Reputatie 7
Dan nog even een reactie op @wjb van een V11 is ooit sprake van geweest, maar voorlopig is dat helemaal van de baan. En dat plaatje in het bericht van een EB v11 is van een handige fotoshopper, geen KPN-er volgens mij.Dat heb je heel goed gezien. Die V11 heeft bij mij op de tekentafel gelegen, maar dat had je ook wel uit het openingsbericht van dat topic op kunnen maken. 😎
Reputatie 7
Nadat we in november 2017 geconfronteerd werden met grote problemen t.a.v. wifi op de V10 lijkt het nu de beurt aan de V10A.
En helaas lijkt het opnieuw weer een voortslepend probleem te worden waarbij het geduld van de klant stevig op de proef gesteld wordt.
Ik hoop dat KPN geleerd heeft van haar tekortkomingen uit het verleden en dit keer heel duidelijk de klant op de hoogte zal houden van de ontwikkelingen ... of stel ik nu te hoge eisen? 😞
Reputatie 7
Je krijgt een authenticatie middels je bankrekeningnummer.
Dat dan gelukkig nog wel, ookal is die authenticatie mijns inziens volstrekt ontoereikend.
Nieuwe software geladen en inderdaad een keurig groene LED als alles in orde is.
Ook het admin wachtwoord werkt weer en bij invoeren hiervan wordt gelijk een nieuw wachtwoord gevraagd. Probleem is bij mij nu opgelost.
Ik heb de reset uitgevoerd door met een dun voorwerp (zoals een paperclip) het reset knopje/gaatje in te drukken tot de LED aan de voorzijde uit ging. Als na enige minuten de LED groen blijft branden is het klaar.
Reputatie 7
Badge +30
@King006, ik heb even rondgeneusd in de interface van de V10a en ik kan volgensmij niet aparte SSIDs instellen.

Verder, bandsharing? Geen idee wat dat is. Of bandsteering? Dat laatste is er volgensmij (nog) niet.

Maar, het is niet een probleem met kanaal 12? Probeer eens een andere?

Reageer