Fiberflevo vastrecht afgekocht aansluiting dus eigendom glasvezelaansluiting vrijheid om over te stappen

  • 4 March 2019
  • 30 reacties
  • 1956 keer bekeken

Na 1 jaar verplicht abonnement bij solcon die via fiberflevo internet aanbieder is het moment voor ons aangebroken om naar onze oude provider online terug over te stappen.
Helaas blijkt dat wij toen der tijd bij het aanleggen de informatie hebben gekregen dat na 1 jaar overstappen vrij is.
Wij hebben bij de aanleg gekozen om het vastrecht af te kopen ,dus zijn wij eigenaar van onze glasvezelaansluiting,
Met onze eigen glasvezelaansluiting hebben wij naar onze overtuiging de vrijheid om te kunnen overstappen naar een andere internet glasvezelaanbieder.
Deze vrije keuze is helaas niet mogelijk daar solcon schijnbaar het alleenrecht heeft en intussen ook zelfs een prijsverhoging heeft door gevoerd.
Alleen daarom is er al sprake van een monopolie positie .
Onder het mom van dat het een open fiberflevo glasvezelnetwerk is ,dat is waar fiberflevo zich achter verschuilt, ze vergeten dat wij een eigen betaalde aansluiting hebben en dus ook de vrijheid moeten hebben om een andere provider te kiezen, doch dit is niet mogelijk daar er dus beperkingenen zijn die ons toen der tijd zijn verzwegen,dus onjuiste voorlichting daardoor zijn wij dus nu gedupeerd en voelen wij ons beetgenomen.
Wij willen graag reacties van andere solcon/fiberflevo gebruikers die hier ook tegen aanlopen.
Dit moet toch niet kunnen als eigenaar van een glasvezelaansluiting moet je gewoon de vrije keuze hebben om na 1 jaar verplichte provider solcon /fiberflevo die nu zelfs ook een prijs verhoging heeft gedaan waar je het niet mee eens bent, je een geldige reden hebt om te kunnen overstappen om elders van een veel goedkopere aansluiting te kunnen profiteren.

Arie van Rosmalen
Rutten

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Er is een verschil tussen degene die de glasvezelinfrastructuur heeft aangelegd en de aanbieders over die verbinding.
Degene die de verbinding heeft aangelegd nodigt providers uit om via die glasvezel te leveren, dus ik ben benieuwd welke providers hun diensten aanbieden over dit glasvezelnetwerk.
waarom hier op het kpn forum als je online wil nemen
begin er trouwens nooit aan online is een onderdeel van canaldigitaal
uit ervaring draait het alleen maar om geld en ben je verplicht jaar er aan vast te zitten als je een zenderpakket neemt bij kpn kun je per maand veranderen net als de snelheid van het internet
glasvezel netwerk betreft
je bent afhankelijk wie de netbeheerder is zo zit je ook vast als je een cogas gebied hebt
ik ziet hier met reggefiber dus kan ik uit veel providers kiezen waaronder kpn
dus in jou geval zou het nog onmogelijk zijn om naar kpn of online te gaan
Online is onderdeel van KPN dus Solcon is ook onderdeel van KPN het draait dus allemaal om geld
Solcon is dus de enige provider die van KPN eigenaar van Solcon mag leveren op dit glasvezelnetwerk,
Dit is geen vrije keuze ,bij het aanleggen van het glasvezelnetwerk is ons voor gehouden dat na 1 jaar verplicht Solcon je vrij bent om van provider te veranderen,gezien wij de aansluiting hebben gekocht heb ik dus als eigenaar van deze glasvezelaansluiting dus het recht om van aanbieder glasvezel te veranderen,
Dit is namelijk waar het fout gaat, je koopt een glasvezelaansluiting om daar zonder beperkingen een vrije keuze te kunnen maken,dit is dus niet mogelijk en daarom mijns inziens een inbreuk op mijn keuze vrijheid.
Tevens word hier de konkurentie buitenspel gezet,een voordelig abonnement elders afsluiten is dus nu onmogelijk door de monopolie positie van KPN die hun dochters Online enzv verbieden om op dit glasvezelnetwerk hun voordelige glasvezel diensten aan te bieden, dat is geen vrije marktwerking.
Online is een budgetprovider. Deze levert alleen op via de ACM prijsgereguleerde netten. Fiber Flevo valt niet onder de prijsregulatie en vraagt duidelijk hogere prijzen, waarmee de meeste providers dus geen cent meer verdienen. En dat is in onze maatschappij nou net de bedoeling bij diensten en producten.

Ook KPN levert alleen op gereguleerde netten. Tenzij de netten zich commercieel opstellen en een redelijke prijs vragen. De enige die dat momenteel doet is 'Digitale Stad', maar die ligt bij jouw dus niet in de grond. Ook Reggefiber glasvezel, van KPN NetwerkNL, is prijsgereguleerd.

En je bent geen eigenaar van de aansluiting overigens. Je hebt alleen het vastrecht afgekocht. Daardoor komen er geen extra kosten i.d. maand bovenop de abonnementskosten (van Solcon idd).

Helaas voor jouw is Solcon de énige aanbieder momenteel op Fiber Flevo. Dat zegt wel wat over de prijs die zij aan providers vragen om op het net te kunnen aansluiten. Die is voor iedereen kennelijk te hoog. Hopelijk zakt Fiber Flevo ooit in de prijs voor providers zodat het voor hen aantrekkelijker wordt.

Het lijkt mij nuttig om, met een hele groep, de pijlen op Fiber Flevo te gaan richten.
Heb met ]online gemaild met de vraag of ik toch op een of andere manier terug kan oversteppen naar Online.
Hier de reactie die per mail is binnengekomen.

Hi, ik ben er voor je ingedoken en heb gebeld met de technische afdeling. Wij leveren niet op het door jou gestuurde adres. Dit kunnen wij niet doen omdat de lijn niet beschikbaar voor ons is. Wij maken gebruik van het netwerk en de lijnen van KPN en deze lijn is niet vrijgegeven voor ons. Het is dus op dit moment niet mogelijk om op jouw adres te leveren.

Dus blijkt toch erg op een afgeschermd beleid om de gebruikers van dit glasvezelnetwerk hoge abonnementskosten in rekening te kunnen brengen.
Monopolie positie betekend dat aangesloten gebruikers fungeren als melkkoe.
Wat levert de koperdraad voor snelheid op jouw adres? Daar levert Online wél op namelijk. Dat is namelijk 'een lijn van kpn'.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

P.S. Had je je een jaar geleden niet geïnformeerd, via de site bijvoorbeeld, welke providers op Fiber Flevo beschikbaar zijn/waren?

Online is niet van KPN. Het is een zelfstandige provider. Zij huren alleen de lijnen van KPN.
Solcon is sinds een jaar wel van KPN maar functioneert geheel zelfstandig. Hun helpdesk is ook onafhankelijk van die van KPN.
Dit zegt genoeg KPN gaat dus zelf niet op Fiberflevo glasvezelnetwerk om Solcon niet te beconcureren.
Ze beschermen zich dus zelf,ten koste van ons degenen die een veel te duur abonnement hebben.
Reputatie 6
Badge +9
Onder het mom van dat het een open fiberflevo glasvezelnetwerk is ,dat is waar fiberflevo zich achter verschuilt, ze vergeten dat wij een eigen betaalde aansluiting hebben en dus ook de vrijheid moeten hebben om een andere provider te kiezen, doch dit is niet mogelijk daar er dus beperkingenen zijn die ons toen der tijd zijn verzwegen,dus onjuiste voorlichting daardoor zijn wij dus nu gedupeerd en voelen wij ons beetgenomen.

Het is ook een open netwerk. Andere aanbieders van diensten zoals KPN-WBA, Fiber, T-Mobile, Cambrium, Caiway kunnen hun tegen betaling gebruik maken van het glasvezelnetwerk van FiberFlevo.
Daar zit dan ook vaak het probleem met de talloze glasvezelinitiatieven. Die "kleine" netwerken bedienen vaak relatief weinig woningen (buitengebieden) en vragen daarom ook vaak erg hoge bedragen aan andere aanbieders voor het gebruik van het netwerk.
Relatief weinig woningen en hoge kosten voor het gebruik van het netwerk doet veel andere aanbieders dan ook passen om hun diensten aan te bieden op zo'n netwerk.
"die een veel te duur abonnement hebben."

Ik vind het verschil nog wel meevallen.
Solcon Compleet ( € 58,75) moet je vergelijken met KPN "Internet + TV" ( € 61,50) qua mogelijkheden.
Het televisie-aanbod is 1 op 1 van KPN. Dus gelijk zenderaanbod / kwaliteit. Extra zenderpakketten zijn gelijk, ook in prijs, als KPN.

Zoals je bovenstaand ziet is Solcon dus ietsje goedkoper dan het vergelijkbare pakket van KPN. Bovendien, wil je bij KPN bij 100 download ook 100 upload hebben betaal je nog iets bovenop die 61,50 zelfs. Bij Solcon zit dat al in het abo van 58,75.

Het vastrecht voor Fiber Flevo heb je afgekocht. Anders zou je bovenop het abonnement ook nog
€ 25 per maand daaraan kwijt zijn.
Reputatie 7
Badge +25
Hoi Arie, welkom hier. Er is al veel info gedeeld hier zie ik. Online is geen onderdeel van KPN, Solcon wel. Over het algemeen levert KPN diensten via het glasnetwerk van Reggefiber. Ward legt het in dit topic goed uit. Gaat om andere leveranciers maar komt op hetzelfde neer.
Er is idd gezegd dat er na 1 jaar het vrij was over te stappen naar een andere provider. Beetje jammer dat dat idd nog niet mogelijk is.... Ik heb in april 2019 nog een bericht naar Fiber Flevo gestuurd en kreeg toen te horen "als je deze mail nog eens over 4 maanden stuurt, hopen wij u een andere aanbieder te kunnen aanbieden"
Zou dus (kunnen....) betekenen dat er iig gesprekken met een andere aanbieder zijn.
Zodra er een andere provider beschikbaar komt, ben ik over!
Badge +19
Wat is er mis met je huidige provider?
Bij Solcon kan ik er de klok op gelijk zetten dat de tv rond 22.45u vast loopt als je gaat zappen (ook met de vorige tv..).
Sowieso loopt ie bijna standaard vast wanneer je van/naar/binnen de tv gids scrollt.
Krijg alleen een update van het modem als ik ernaar vraag.

Kortom: voor mij een absolute No go. Maar anderen kunnen er wel heel tevreden over zijn....
Reputatie 7
Badge +24
Juist. Problemen met tv. En daarom is het dus buitengewoon jammer dat KPN niet gewoon tv over internet aanbied als je bij een andere provider zit. Want dan had je dus bij solcon alleen internet af kunnen nemen. En tv bij KPN kunnen regelen.
Bij Solcon kan ik er de klok op gelijk zetten dat de tv rond 22.45u vast loopt als je gaat zappen (ook met de vorige tv..).
Sowieso loopt ie bijna standaard vast wanneer je van/naar/binnen de tv gids scrollt.
Krijg alleen een update van het modem als ik ernaar vraag.

Kortom: voor mij een absolute No go. Maar anderen kunnen er wel heel tevreden over zijn....

Zo te lezen gaat het niet zozeer om het modem maar om het TV-kastje. Maar je moet bij Solcon zijn voor problemen aangaande Solcon zaken. Kijk ook of b.v. rond het genoemde tijdstip TV via internet wel gewoon goed werkt, b.v. NPO1 op een laptop/computer.
Reputatie 7
Badge +24
Extra zenderpakketten zijn gelijk, ook in prijs, als bij KPN.

Weet je dat zeker? Een paar maanden geleden las ik ergens dat het sportpakket 10 euro per maand duurder was dan bij KPN. Wat bij ons in de regio voor veel mensen de aanleiding is om überhaupt heel niet in te schrijven voor een glasvezel aansluiting. Waardoor er nu te weinig mensen zich aangemeld hebben en het hele feest waarschijnlijk niet doorgaat...

Extra zenderpakketten zijn gelijk, ook in prijs, als bij KPN.Weet je dat zeker?

Ja. De prijzen van de extra pakketten bij Solcon zijn exact gelijk aan KPN.
https://www.solcon.nl/particulier/televisie/extra-televisie-opties/

Ja. De prijzen van de extra pakketten bij Solcon zijn exact gelijk aan KPN.
https://www.solcon.nl/particulier/televisie/extra-televisie-opties/
Extra zenderpakketten zijn gelijk, ook in prijs, als bij KPN.

Zo vergeleken zijn de prijzen gelijk, echter bij KPN 'krijg' je daarvoor ook het vastrecht 'gratis' erbij.

Dat FiberFlevo is wel ongeveer de duurste zie ik heb gezien kwa glasvezel buitengebied projecten. En ook wel zuur dat ze (nog steeds) maar 1 provider hebben. Misschien een optie om alleen internet af te nemen en dan TV via Digitenne van KPN.

Ik hoor wel meer van mensen m.b.t. glasvezel buitengebied projecten dat het ander/nieuwe provider pakket blijkbaar minder is dan wat mensen eerder hadden en het geheel is dan toch vaak duurder.
Reputatie 7
Badge +24


Extra zenderpakketten zijn gelijk, ook in prijs, als bij KPN.Weet je dat zeker?
Ja. De prijzen van de extra pakketten bij Solcon zijn exact gelijk aan KPN.
https://www.solcon.nl/particulier/televisie/extra-televisie-opties/

Dan is dat zeker sinds kort zo. Want men liep te klagen dat men 19 euro moest betalen. En dat ging men niet doen dus.
Reputatie 7
Badge +24
Misschien een optie om alleen internet af te nemen en dan TV via Digitenne van KPN.

Dan kan je dus niet 7 dagen terug kijken. Geen optie dus...


Misschien een optie om alleen internet af te nemen en dan TV via Digitenne van KPN.
Dan kan je dus niet 7 dagen terug kijken. Geen optie dus...

Dat klopt ja, had ik even niet aan gedacht, Alleen voor een enkeling is dat niet van belang, maar voor het gros een vloek.
Ik gebruik zelf alleen FTA zenders van Digitenne en eigen opname systeem, dus ik heb verder geen last van die Digitenne nadelen die abo klanten ervaren.
Dat vastrecht gaat om een bijdrage in de aanleg kosten het fysieke netwerk blijft van FiberFlevo ongetwijfeld ook de kabel in de tuin en de grondplaat. https://www.fiberflevo.nl/aanbod/vastrechtvergoeding-2/

Deze uitspraak is in mijn ogen discutabel.
"Wij hebben bij de aanleg gekozen om het vastrecht af te kopen ,dus zijn wij eigenaar van onze glasvezelaansluiting."

Het vastrecht wat we al betaalden ten tijde dat PTT enkel telefonie leverde zit gewoon ingecalculeerd in de abonnements kosten. Het deeltje wat KPN WBA of KPNnetwerkNL aan de providers in rekening brengt.


Een extra tv ontvanger bij Solcon is zelfs goedkoper zie ik. En de Amino a140 dat is vreemd dan zou Telfort ook nog steeds via de Amino kunnen leveren waar we juist de Arris krijgen. Tevens is het jammer dat ook Solcon het DVB uit faseert.
Reputatie 7
Badge +10
Ht wordt vastrecht genoemd maar feitelijk is het een bedrag voor de extra kosten die het aanleggen van een netwerk in het buitengebied met zich meebrengt. Dat in 1keer afkopen heeft geen enkel eigendomsrecht.
Solcon is van KPN maar alleen in aandelen. Er is nog niets dat samengevoegd is. Niet op het gebied van netwerk, TV platform, apparatuur etc...
Zoals gezegd kan een operator als KPN WBA of T-Mobile apparatuur in de Pops plaatsen en zo leveren aan bewoners. Maar zolang de prijs daarvoor te hoog is om überhaupt iets te kunnen verdienen zal dat niet snel gebeuren.
Solcon kan hier niks aan doen. Fiber Flevo wel .
.
Solcon kan hier niks aan doen. Fiber Flevo wel .

Ik ben van mening dat het ACM hier wat aan moet doen. Of nog beter er zou net als voor electra een algemeen toegankelijk net moeten zijn in onafhankelijk beheer. Het lijkt met glasvezel de kant op te gaan zoals ooit met de centrale antenne inrichtingen, waar je woont bepaald de provider(s)

Er moet keuze zijn die keuze is er bijna niet meer zeker niet bij glasvezel.
KPN zou net als de diverse kleine ISP's die over de verschillende glasvezel 'leidingen' leveren, een apart vastrecht bedrag kunnen facturen. Als er mensen zijn die b.v. KPN willen over FiberFlevo glasvezel dan is er dus een mogelijkheid. Alleen is er dan natuurlijk verschil in een algemene totaalprijs die een klant ervaart op de diverse locaties/regios en dat zal wel een no-go zijn, al was het maar omdat dan een imago van 'duur' kan ontstaan voor KPN en bij elke aanbieding/prijspakker enz een adder dat het excl vastrecht is.