Vraag

Firmware update Experiabox V8

• 7 april 2017
  • 20 reacties
  • 7078 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
Voor volgende week staat voor de Experiabox V8 de uitrol van software versie 137 in de planning! In deze upgrade zitten geen functionele veranderingen. Wel worden een aantal wijzigingen onder de motorkap doorgevoerd, waaronder een bugfix voor IPv6 op glaslijnen.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Koen, mag ik even noemen dat ik dit soort berichten heel erg op prijs stel?
Reputatie 7
Badge +15
Ik sluit mij hier aan bij Robin, heel erg bedankt voor de informatie 🙂
Reputatie 7
Badge +21
Dat vind ik leuk om te lezen! Als er in de toekomst op het updates vlak weer dingen bekend zijn ga ik m'n best doen die weer te delen 🙂
Ik weet dat dit vorige maand gepost is, maar ik heb al 1,5 jaar geen updates gehad.
Dit kan ik terug vinden in mijn v8 box:
Runtime Code Version: 02.00.136 (29.01.2016-14:16:29)
Boot Code Version: v3.00.06c
Ik weet ook dat er al hogere versies zijn dan 137, mijn moeder heeft namelijk een hogere versie. Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke ze heeft.

Worden de updates automatisch gedaan?
Ik kan het namelijk niet forceren.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @MarcoKroes, wat vreemd dat je al zo lang geen updates voor je Experiabox hebt ontvangen! De updates worden op afstand gepusht, normaalgesproken hoef je hier zelf geen actie voor te ondernemen. Mogelijk is de koppeling tussen de Experiabox en het KPN netwerk niet in orde waardoor de updates niet opgehaald worden. Kun je je Experiabox een fabrieksreset geven? Hiermee zou de koppeling hersteld moeten worden en zou de recentste firmware ingeladen moeten worden. Ik hoor graag je bevindingen na de reset 🙂
Hoe lang kan het duren voordat de firmware update plaatsvindt?
Ik heb ruim 30 minuten geleden een fabrieksreset uitgevoerd. Tot nu toe is er nog niets veranderd.
Reputatie 7
Badge +21
Hi Marco, de nieuwe firmware zou meteen na het resetten opgehaald moeten worden! Stuur je een reactie op m'n privébericht ? Dan bekijk ik waarom dit bij jou niet gebeurd is, hoe we dit op kunnen lossen 🙂 Ik hoor graag weer van je.
Badge
Hoi Koen, Mijn V8 draait op Runtime Code Version: 02.00.136 (29.01.2016-14:16:29) Boot Code Version: v3.00.06. Ik zie bij MarcoKroes staan dat hij op v3.00.06c zit/zat (bij mijn geen c erachter). Ik heb de modem gereset middels pen aan de achterkant en middels de servicetool, echter krijg ik de update (nog) niet binnen. Kun je mogelijk ook iets voor mij betekenen? Misschien ter overweging om de laatste versie informatie in het forum te zetten, zo kunnen meer mensen het controleren.
Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Werner, welkom op het forum! Goede vraag 🙂 Wat het verschil is tussen 06c en 06 weet ik niet direct. Ik ga proberen dit voor je te achterhalen. Ook heb ik bij mijn technische collega's geïnformeerd wat precies de meest recente versie is de firmware. Zodra ik reactie heb, breng ik je daarvan op de hoogte.
Badge
Hoi Justin, dank voor je reactie. Kun je aangeven wanneer je verwacht me verder te kunnen helpen?
Alvast bedankt.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi, de verdere uitrol van software versie 137 is voor nu on hold gezet omdat sommige klanten er verbindingsproblemen mee ervaren. Er wordt nu onderzocht wat er precies aan de hand is. Software versie 136 is daarom voor dit moment de meest actuele die vanuit het netwerk geleverd wordt naar de V8's.
Oooo, ik denk dat ik nu snap waarom we al een tijd lang steeds wegvallende internet connectie hebben.....
Type Experiabox: Arcadyan VGV7519
Firmware Version: 02.00.137v2
Om de zoveel minuten valt internet een aantal seconden weg, wat knap irritant is als je aan het werken bent.

Wat kan ik doen om dit op te lossen? Kan ik terug naar een oudere firmware versie?
Hallo Koen,
ik sluit mij bij Vinze aan, dezelfde problemen. Wegvallende internet connectie hier.
Type Experiabox: Arcadyan VGV7519
Firmware Version: 02.00.137v2
Zeer irritant bij het werken en kijken op internet naar bv youtube.

Heb je een oplossing?
groet
Badge
Beste Vinze en jacco 1969,

Kunnen jullie controleren of bij jullie het lampje van de update blauw blijft branden? Bij een aantal mensen is dat het geval. Een modemreset is dan een goede oplossing.

Ik had zelf vaak last dat het bedraade deel na een paar dagen weg viel, na de update en de reset van de modem is het opgelost.
Hallo Werner85,

Lampje blijft niet blauw branden. En juist het bedraade deel doet het prima. Het gaat om het draadloze signaal dat af en toe wegvalt, dus problemen met kijken op phone en laptops. Tv doet het ook prima.
Beste Werner, Koen en Jacco,
En nu sluit ik mij aan bij Jacco1969. Blauwe lampje brandt niet (modem en router eerder al enkele malen gereset trouwens). Bedraad gaat het goed, wireless heeft onderbrekingen. Ook hier gaat tv wel goed, het is echt alleen wireless wat niet goed is
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Vince en Jacco, ik denk dat deze firmwareversie daar los van staat. Die bug is al een tijd geleden opgelost, waarna versie 2 is uitgerold.

Dan is nu de vraag of dit een nieuw probleem is in de firmware, of dat het een ander draadloos probleem is. Probeer in ieder geval de Servicetool Verbeter je WiFi eens. Ik ben ook benieuwd naar een screenshot van Wifi Analyzer (indien je een Android smartphone/tablet hebt).

In sommige gevallen kan het helpen om de WLAN Bandwidth op 40Mhz te zetten. Dat gaat als volgt:
- Log in op de Experiabox (192.168.2.254)
- Ga naar WLAN, Settings
- Zet de bandwidth op 20/40Mhz en druk op Apply

Dit is niet in alle gevallen een verbetering, misschien wel de moeite waard om te proberen.
Ha Joran en de rest,
zojuist heb ik eens even gebeld met een medewerker van KPN.
Een vriendelijke man, die mij meldde dat het signaal weggedrukt kan worden door evt nieuwe netwerken, signalen in mijn omgeving.
Dat signaal had ik al getest, daar is niks mis mee blijkt. Het is puur en alleen de down- en uploadsnelheid.
Ik heb al jaren aan de router van de KPN een tweede bekabelde router gekoppeld die een perfect signaal en prima down- en uploadsnelheid geeft.
Mijn 'ergernis' zit m er dan ook in dat ik er vanuit wil gaan dat het WiFi-signaal uit de KPN router gewoon goed is, want... daar betaal ik toch voor?
Het antwoord was verrassend: "Dat zit niet in de garantie, dat is een gratis dienst want dat kunnen we niet garanderen.... staat in de voorwaarden..."
We kunnen wel een servicemonteur sturen maar daar moet u wel voor betalen.
Tja, dan kun je dus wel stoppen met je verhaal.
Ondertussen heb ik hier een download van nog geen 3Mbs via de experiabox. Beetje triest verhaal van KPN

Ik ga dus mijn extra router gebruiken.
Mocht er via dit draadje alsnog een oplossing komen, dan lees ik dat wel
Reputatie 7
Badge +28
Tot op zekere hoogte klopt dat, maar de uitleg schiet wat te kort. Bij WiFi spelen er te veel factoren mee om een perfect bereik te kunnen garanderen. Elk huis is anders qua grootte en bouw. Isolerende materialen, gewapend beton, muren, de plaatsing van de Experiabox en de afstand maken een groot verschil. In een appartement kunnen er tientallen netwerken van de buren voor storing zorgen, in het buitengebied is dat juist het tegenovergestelde.

Als er een storing is met de verbinding moet dat worden opgelost. Als de storing zich voordoet bij TV, telefonie, of als de hele verbinding uitvalt, zien we dat terug in metingen. Bij WiFi is op afstand niets te controleren. We zien alleen een prima verbinding naar jouw adres, wat er verder aan de hand is moeten we bepalen op wat je zelf meet en ervaart. Soms is er wat te verbeteren door het WiFi kanaal aan te passen zodat er minder storing is met netwerken uit de buurt. Soms is het niet op te lossen zonder extra apparatuur aan te schaffen, zoals een WiFi versterker. De betaalde WiFi monteur is een optie die in het leven is geroepen om dit uitgebreid op locatie uit te zoeken.

Het is alsnog mogelijk dat er een defect in de Experiabox zit. De WiFi monteur zal dan ook geen kosten in rekening brengen. Als jouw eigen router op ongeveer dezelfde plek een uitstekend bereik geeft ten opzichte van de Experiabox moet dit wel verder worden uitgezocht. 3Mb is dan wel uitzonderlijk langzaam.

Ik zie nu overigens een V10 bij jou aangesloten zitten, is er al iets omgeruild? Of is er een monteur langsgekomen?
Hallo Joran, en de rest,
Joran, dank voor het meedenken.

ik heb inderdaad zelf een V10 aangesloten (jullie zien ook alles 😉 ) en ik wil niet te snel juichen maar mijn kinderen (en ik) kunnen weer naar filmpjes kijken op hun laptops en mobieltjes. Ik hoor geen geklaag meer over filmpjes die niet laden.
En de V10 staat op dezelfde plek als de vorige V8.
Bij de V8 heb ik zelf alles geprobeerd: harde resets, andere plek, elk kanaal, Bandwith aangepast, servicetool Wifi verbeteraar gebruikt, noem maar op. NIets hielp.
Sinds wanneer dit nu precies speelt weet ik niet meer. Op een gegeven moment valt het gewoon op dat er al een tijdje iets niet klopt en.... dat er dus meer mensen zijn die daar last van hebben getuige dit forum (en andere draadjes).
Ik begrijp dat er allerlei andere factoren kunnen zijn waardoor het signaal wordt weggedrukt, maar daar heb ik als gebruiker niet zoveel aan. Je gaat er vanuit als klant dat zo'n V8 gewoon doet wat het moet doen waardoor je thuis lekker ongestoord op je laptop tv oid kunt kijken omdat je bij je abonnement van de KPN een WiFi modem krijgt (daar wordt mee geadverteerd). KPN (en andere providers) dekken zich vervolgens in door geen garantie te geven voor het WiFi signaal in huis. Dat heb ik nu uit dit verhaal geleerd (wist ik niet). Feit was dat ik zelfs met de laptop op 1 cm van de V8 geen fatsoenlijke download had.
Maar nogmaals, tot nu toe werkt het weer met de V10.

groeten

Reageer