Beantwoord

Firmware update V10 ivm avast upnp waarschuwing

  • 23 January 2019
  • 10 reacties
  • 321 keer bekeken

Ik heb ook een Experia Box V10 en gebruik Avast Virusscan software. Na het uitvoeren van een Quick Scan kreeg ik de volgende melding en informatie (zie screen print).

Dus een patch van de firmware zou de oplossing kunnen zijn. Via dit forum begrijp dat deze firmware updates automatisch gebeuren.

Dus:
  • of er moet nog een patch gedaan worden: zo ja, wanneer gebeurt dit?
  • of een patch lost dit probleem niet op: zo ja, hoe moet ik het probleem dan wel oplossen?
Ik hoor graag!







Admin: eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door wjb 25 January 2019, 18:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Als je inlogt op http://192.168.2.254 en je gaat naar instellingen en dan UPnp IGD, staat dat dan misschien op aan?

Dank Dennis voor je reactie! Ja, dit zou aan kunnen staan, maar:
  • is dit erg?
  • wat gebeurt er als ik het uit zet? (ik heb geen idee wat UPNP doet, dus ook niet wat er gebeurt als UPNP uit staat)
  • en als dit aan staat en ik wil dit ook zo omdat ik dit mogelijk onbewust gebruik, dan moet dit toch ook kunnen zonder melding van Avast dat dit onveilig is?
Maar oplossend gedacht: stel UPNP kan uit zonder dat ik het mis, dan is UPNP uitzetten een omzeiling van het probleem. Dus: ga ik UPNP missen als ik het uitzet?
Reputatie 7
UPnP wordt gebruikt door gameconsoles zoals de Play Station 4 om services op Internet beschikbaar te stellen zodat medespelers met jou kunnen verbinden.
Ook andere apparaten, zoals een NAS kunnen gebruik maken van UPnP om services om Internet beschikbaar te stellen. Ik ben zelf absoluut geen voorstander van UPnP en ik ben van mening dat je UPnP alleen moet gebruiken voor gameconsoles en dat je voor het beschikbaar stellen van services voor andere apparaten (NAS, webserver, "intelligente" thermostaat, etc.) altijd port-forwardings moet gebruiken.
Heb je geen gameconsole (PS4), zet UPnP dan uit.
Reputatie 6
Badge +9
Als het aan staat dan zou je het gewoon uit kunnen zetten.

Met UPnP aan kunnen apparaten in jouw lokale netwerk zelf poorten in de router opzetten zodat deze apparaten ongevraagd van buitenaf te benaderen zijn.
Dat zijn apparaten als camera's maar bijvoorbeeld ook netwerkopslag (NAS) en gameconsoles

Het is aanbevolen om UPnP uit te zetten en als je een apparaat in huis hebt dat je bewust van buitenaf benaderbaar wil laten zijn om dan zelf de poorten open te zetten.

In principe ga je er niets van merkern als je het uit zet (als het aan staat) je netwerk wordt er veiliger van.
Hoi Jan. Zo te lezen hebben de andere forum gebruikers je al helemaal ingewijd in het fenomeen UPnP. KPN biedt de optie omdat het voor menig gebruiker een oplossing is om sommige apparaten goed aan de praat te krijgen. In veel gevallen kan dat ook met de juiste poorten open zetten maar dat is een keuze. Gelukkig kan je het dus ook uitzetten en daarmee zou de scan van Avast niet langer alarm moeten slaan. Ik hoop dat je zo voldoende geïnformeerd bent!
Dank allen voor de informatie!

[wjb] stelt "Heb je geen gameconsole (PS4), zet UPnP dan uit".

Mijn zoons hebben echter wel een gameconsole/PS4 en spelen regelmatig online met vrienden, bijvoorbeeld Fortnite en Call of Duty.

Dus nog als laatste controlevragen:
  • hebben (bijvoorbeeld) bovengenoemde spellen er last van als UPNP uit staat?
  • zo ja: hoe kan je dat (= spellen werken op PS4) handmatig herstellen zónder UPNP?
Bijvoorbaat dank!
Reputatie 7
Dank allen voor de informatie!

[wjb]

stelt "Heb je geen gameconsole (PS4), zet UPnP dan uit".

Mijn zoons hebben echter wel een gameconsole/PS4 en spelen regelmatig online met vrienden, bijvoorbeeld Fortnite en Call of Duty.

Dus nog als laatste controlevragen:
  • hebben (bijvoorbeeld) bovengenoemde spellen er last van als UPNP uit staat?
  • zo ja: hoe kan je dat (= spellen werken op PS4) handmatig herstellen zónder UPNP?
Bijvoorbaat dank!

Dan laat je UPnP gewoon aan staan en trek je je niets aan van die paranoia melding van Avast.
Je wilt er absoluut niet aan beginnen om alle poorten t.b.v. die PS4 met het handje in te stellen en al helemaal niet omdat een volgend spel wellicht weer andere poorten nodig heeft.
Je hoeft je ook niet echt druk te maken over de melding.
Om een hacker in de gelegenheid te stellen om hiervan misbruik te maken zal hij/zij dus al bij je binnen moeten zijn en dat betekent dat hij/zij veel eenvoudigere methoden kan gebruiken om zich permanent toegang te verlenen to jouw netwerk.
"Case sol-ved" zou inspector Clouseau zeggen! (mogelijke generatiekloof: dit is een karakter uit de Pink Panther films van de jaren 1960/70/80). UPNP laat ik aanstaan om boze zonen te voorkomen 😉
Reputatie 7
"Case sol-ved" zou inspector Clouseau zeggen!
Deze 55plusser hoef je dat niet uit te leggen. 😉
Blij dat we je hebben kunnen informeren, Jan.

JAN55555 schreef:
"Case sol-ved" zou inspector Clouseau zeggen!

Is bekend! Peter Sellers was een komisch genie en ik herken de de quote! ( 44+ ) 😉