News

Firmware Update V10A v5.00.31_build420

  • 2 December 2019
  • 92 reacties
  • 14347 keer bekeken
Firmware Update V10A v5.00.31_build420

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Reputatie 5
Badge +4

@Menno21 Ik open de servicetool via Chromium op Linux, moet dan de laatste 3 cijfers van mijn bankrekeningnummer invoeren en kan dan beide SSID’s wijzigen.

 

Linux onder de knie krijgen is niet echt iets waar ik op zit te wachten om alleen m’n SSID te wijzigen. Ik denk ook dat de gemiddelde KPN klant daar al helemaal niet op zit te wachten.  ;)

 

Ik las dat je met OSX werkt, die heeft Unix onder de motorkap ;-)

Maar dat ter zijde: via Chrome op Android 9 werkt de tool ook gewoon. 

Voor ons is Fon belangrijk i.v.m. de hotspots in het buitenland, vooral buiten Europa. In augustus heb ik onze Experia box V9 vervangen door de toegestuurde V10A, zonder dat mij bekend was dat ik daardoor de toegang tot genoemde hotspots zou verliezen. KPN klantendienst gebeld waar mij werd verteld dat het wel zou moeten werken en dat ik de box moest resetten, wat dus niks heeft opgeleverd. Het voordeel van de nieuwe 10A heb ik nog niet ontdekt. Zal ik de oude V9 die ik nog in huis heb dan maar weer terug in gebruik nemen ? Blijkbaar wachten anderen al heel erg lang op de beloofde softwareupdate. Komt die er echt, of misschien nooit meer ? Is er iets anders wat ik kan doen om z.s.m. weer Fon te kunnen gebruiken als voorheen ?   

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +30
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.

Ik heb dus de garantie dat DFS overdag niet mijn kanaal wisselt als ie radar detecteert? Zou heel fijn zijn hoewel is me afvraag of het wettelijk mag...

DFS staat overdag niet aan, dus van daaruit zal het kanaal dan niet wisselen. Echter, als je de automatische kanaalselectie an sich aan hebt staan kan je kanaal overdag natuurlijk nog wel wijzigen.

 

Tot nu toe lijkt de update het probleem met de overschrijvingen van port forwards verholpen te hebben!

Fijn om daar wat bevestiging van te zien bovenop wat vanuit de modemontwikkelaars werd aangegeven :)

 

Is het mogelijk om de 2.4GHz band en de 5GHz op te splitsen in een aparte SSID (buiten de gastmodus)? Deze functie mis ik tot op heden of ik kijk er over heen.

Ja dat kan via de Servicetool https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

Pas je Wifi naam en wachtwoord aan, daar kun je aparte namen opgeven. Moet je wel herhalen na een harde reset.

In de modem setup pagina kan het inderdaad niet, je kijkt nergens overheen wat dit betreft.

Ik blijf de melding: “We kunnen je in deze servicetool helaas niet verder helpen door een technische beperking.” krijgen met Safari en met Chrome (OSX). 

 

@Menno21, de servicetool werkt wel via deze browsers. Ik verwacht dan ook een andere oorzaak. Maak je ook gebruik van Experia Wifi? Zo ja, dan is dat het probleem. De servicetool werkt dan niet. Dit omdat de Experia Wifi de wifi overneemt van de Experia Box. Voorheen kon je dan nog inloggen op de Experia Wifi om daar handmatig te splitsen. Maar dat is sinds de huidige update daarvan niet meer mogelijk om dit te doen. Dit zodat de mesh-functionaliteit van de Experia Wifi's zo goed mogelijk blijft werken. 

Hallo @Michel van W , ergens binnen dit forum staat een topic over een update van de v10a die uitgerold wordt inclusief activering Fon

 

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Michel van W! Ik heb jouw topic en de reactie van Jan naar het betreffende topic verplaatst en ga er vanuit dat je zo voldoende informatie hebt 😉.

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb de nieuwe firmware zelf binnen gehaald. Dat is wel heel makkelijk zo via de servicetool.

Gevolg is dat, zoals te verwachten, KPN Fon nu aan staat. Dit heb ik via de servicetool uit kunnen zetten. Echter zie ik via inSSIDer dat het signaal nog vrolijk wordt uitgezonden door de V10A. Opnieuw de servicetool doorlopen geeft aan dat Fon uitgeschakeld is volgens de meting.

Dat is dus niet het geval. Gebeurt het fysiek uitzetten van het signaal op een later moment, bijvoorbeeld in de nacht, omdat er een herstart nodig is van de Experiabox?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Paulllus, heb je al eens direct ingelogd in het modem via http://192.168.2.254 ?

Kijk daar dan in de WiFi instellingen of Fon nog aanstaat en zet het zo nodig zelf uit.

Ik heb het niet zo op de online servicetools, die werken niet altijd vlekkeloos.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Paulllus, voor zover ik weet, moet dat meteen verwerkt worden. Wil je inderdaad eens inloggen via de webinterface van de V10A, zoals Ruud aangeeft? Ik ben benieuwd hoe het daar staat. Je kunt de V10A sowieso eens even stroomloos maken om te kijken of dit soelaas biedt. 

Reputatie 4
Badge +2

Bedankt @RBxx en @Marcia_  voor de reacties.

Ik heb opnieuw een fabrieksreset gedaan met de Servicetool. Hierna de tool gedraaid om Fon uit te schakelen. De uitkomst was dat Fon volgens de meting al uit zou staan. Wederom is dit niet volgens de realiteit, want het signaal is nog in de lucht.

Wat het rechtstreeks zelf benaderen van de V10A is er wel een dingetje. Ik heb het wachtwoord niet opgeschreven. Ik weet dat dit op de sticker staat aan de achterkant. De Experiabox is netjes geplaatst met de kabels ook netjes weggewerkt. Aangezien verder alles uitstekend werkt, wil ik niet de optimale toestand verstoren om alsnog het wachtwoord te achterhalen.

De nieuwe firmware is nog vers en begrijpelijk dat de Servicetool wellicht nog niet correct werkt nu Fon pas sinds een paar dagen actief is op de V10A.

De komende tijd zal er wel gewerkt worden om het probleem op te lossen, zodat de Servicetool wel goed werkt om Fon uit te zetten.

Verder heb ik na verder inlezen begrepen, dat Fon geen invloed heeft om de eigen WiFi verbinding. Men kan niet in mijn apparaten kijken. Aangezien ik glasvezel heb, ben ik ook niet bang voor verlies aan bandbreedte mocht er iemand mijn Fon gebruiken.

Uit principe heb ik het liever uit, maar ik maak er ook geen halszaak van.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi  @Paulllus , begrijpelijk dat je een goed werkende installatie niet wil verstoren, maar persoonlijk zou ik me beter voelen met het wachtwoord paraat. Je zal het net zien, problemen en de servicetool werkt niet. Misschien kan je er (net) bij met een spiegeltje of een foto maken met de smartphone?

Reputatie 7
Badge +30

Ik zie inderdaad dat het nog aan staat en kan het ook niet uitzetten, omdat het systeem nog aangeeft dat het op de V10A niet kan. Daar ga ik intern een melding van maken. Zou jij in de tussentijd toch in willen loggen op de webinterface als je het toch uit wilt zetten? Je zult er inderdaad verder geen hinder van ondervinden als je het aan laat staan. 

Reputatie 5
Badge +4

@Paulllus  Via het webinterface is FON inderdaad gewoon uit te schakelen, ik heb ook een V10a. KPN adviseert om het standaard admin wachtwoord van het modem altijd te wijzigen evenals de standaard Wifi wachtwoorden.

Offtopic: Ik gebruik een wachtwoord manager (KeePass) waar ik voor elke website en ook de KPN zaken (modem en Wifi) een uniek sterk wachtwoord opsla. Zo hoef je maar één sterk wachtwoord voor je database te onthouden.

Reputatie 4
Badge +4

Ik zag dat de experia wifis binnenkort een gastnetwerk optie krijgen, betekend dat dat er al een vlan voor het gastnetwerk door de lan uitgangen komt door deze update? :)

Reputatie 7

Ik zag dat de experia wifis binnenkort een gastnetwerk optie krijgen, betekend dat dat er al een vlan voor het gastnetwerk door de lan uitgangen komt door deze update? :)

Ik ben bang dat KPN geen apart vlan gaat gebruiken voor het gastnetwerk maar dat zij twee subnets op hetzelfde vlan zal plaatsen. Of dat netjes is, is de vraag, maar technisch is het mogelijk. Het zou zelfs kunnen zijn dat het gastnetwerk op hetzelfde subnet geplaatst wordt en dat er daarbij een strikte STA isolation nageleefd zal worden.

Reputatie 4
Badge +4

Ik zag dat de experia wifis binnenkort een gastnetwerk optie krijgen, betekend dat dat er al een vlan voor het gastnetwerk door de lan uitgangen komt door deze update? :)

Ik ben bang dat KPN geen apart vlan gaat gebruiken voor het gastnetwerk maar dat zij twee subnets op hetzelfde vlan zal plaatsen. Of dat netjes is, is de vraag, maar technisch is het mogelijk. Het zou zelfs kunnen zijn dat het gastnetwerk op hetzelfde subnet geplaatst wordt en dat er daarbij een strikte STA isolation nageleefd zal worden.

Aha, ik hoop dat het uiteindelijk toch via vlan gaat ivm eigen tp link eap accesspoints die nu ook een gastnetwerk hebben maar via de iets minder veilige methode ;)

De enige twee redenen waarom ik op deze update zat te wachten was omdat URL blocking dan zou gaan werken (ik kon alleen maar het volledige internet blokkeren via MAC filtering) en omdat het af en toe geen toegang tot WiFi (DHCP issue) issue door de update opgelost zou worden.

Maar sinds de update kan ik opeens niet meer via remote bij mijn router komen (intern dus nog wel).
Intern en extern wordt het IP adres waar ik naar toe wil nu automatisch aangepast naar https://mijnmodem.kpn (en extern zegt ie dus dat die pagina niet bereikbaar is).

Verder werkt mijn MAC filtering nu niet meer zoals het werkte, het lijkt alsof er wel bepaalde dingen worden geblokkeerd, maar niet meer alles.

Ook staan er nu opeens een hoop apparaten zonder naam ("name unavailable" of gewoon helemaal leeg) in het "Overview > Connected Devices” overzicht, waardoor het niet meer duidelijk is op welke apparaten nou welk MAC filter is ingesteld, omdat die lijst juist van die namen gebruik maakt.

Dit alles werkte tot de update prima en nu opeens niet meer.
Ik heb al een factory reset geprobeerd, maar op een of andere manier wordt niet alles gereset (bijv. mijn WiFi instellingen blijven gewoon staan), en dit heeft de problemen niet verholpen.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik verkeerd doe, of is dit gewoon iets wat niet goed is aan de update?
(en zijn die 2 problemen die opgelost zouden moeten zijn inmiddels ook opgelost)

Reputatie 7

Maar sinds de update kan ik opeens niet meer via remote bij mijn router komen (intern dus nog wel).

Ik neem aan dat je voorheen ook niet remote bij jouw router kon komen anders dan via een VPN verbinding. Als dat wel kon dan moet je mijns inziens heel erg blij zijn dat dat nu niet meer kan. Ik moet er niet aan denken dat de beheeromgeving van mijn router vanaf Internet benaderbaar zou zijn.

Maar sinds de update kan ik opeens niet meer via remote bij mijn router komen (intern dus nog wel).

Ik neem aan dat je voorheen ook niet remote bij jouw router kon komen anders dan via een VPN verbinding. Als dat wel kon dan moet je mijns inziens heel erg blij zijn dat dat nu niet meer kan. Ik moet er niet aan denken dat de beheeromgeving van mijn router vanaf Internet benaderbaar zou zijn.


Dit kon ik wel, er is gewoon een optie in de router waar je dit kan instellen (je kan kiezen via welke poort dat dan kan, en je router is gewoon met je wachtwoord beveiligd).
Mocht dit niet veilig genoeg zijn en dit nu door KPN zijn aangepast, dan vraag ik mij af waarom die instelling er nog steeds in staat.
Maar ik vind het wel zo handig om aanpassingen te kunnen doen als ik niet thuis ben (bijv. de MAC filtering aan/uit te zetten voor specifieke apparaten).

Reputatie 7

Dit kon ik wel, er is gewoon een optie in de router waar je dit kan instellen (je kan kiezen via welke poort dat dan kan, en je router is gewoon met je wachtwoord beveiligd).

Echt waar ... brrrr ... dat zou ik dus nooit aanzetten, tenzij daar een filter op zou zitten vanaf welke publieke IP adressen dit toegestaan is of dat er een tweetrapsverificatie zou zijn d.m.v. een smsje met bevestigingscode.

Alleen een wachtwoord is mij te onveilig.

 

Mocht dit niet veilig genoeg zijn en dit nu door KPN zijn aangepast, dan vraag ik mij af waarom die instelling er nog steeds in staat.

Het feit dat het IP adres vervangen wordt door mijnmodem.kpn is mijns inziens een bug die met de laatste firmware geïntroduceerd is. Die instelling zou eigenlijk gewoon nog moeten werken ondanks de mijns inziens gebrekkige beveiliging.

Reputatie 2

Als een update als deze wordt uitgevoerd wordt dan het modem ook gereboot? Hoe is dat te zien in de log files? Via de web interface zie ik maar een korte logfile en er staat nergens hoe lang het modem “up” is (goeie feature om bij de volgende update toe te voegen, bv bij “Router Information” of “System log”). Dit is standaard op veel firmware.

Reputatie 7
Badge +30

Als je de update niet zelf forceert door je Experia Box te resetten, dan wordt de update dus van ons uit gepusht. Meestal reboot het apparaat dan wel. Uptime kun je zien in de web interface via Overview aan de linkerkant, en dan DSL Status aan de bovenkant.

Zou het kunnen dat ik deze update op 2e kerstdag heb gekregen? Mijn soundbar begon toen opeens weer raar te doen (zegt dan opeens uit het niets “connected” op het display en is soms ook niet meer bereikbaar met de app).

 

Ik heb de modem en de soundbar maar weer helemaal opnieuw opgestart. Hopelijk gaat het nu weer goed…. ik zag toen overigens ook dat de modem nu bereikbaar is via http://mijnmodem.kpn

Reputatie 2
Badge

Zou het kunnen dat ik deze update op 2e kerstdag heb gekregen? Mijn soundbar begon toen opeens weer raar te doen (zegt dan opeens uit het niets “connected” op het display en is soms ook niet meer bereikbaar met de app).

 

Ik heb de modem en de soundbar maar weer helemaal opnieuw opgestart. Hopelijk gaat het nu weer goed…. ik zag toen overigens ook dat de modem nu bereikbaar is via http://mijnmodem.kpn

 

Dat idee heb ik ook, dat ik hem tegen die tijd zo ongeveer gekregen heb.

Ben er wel heel blij mee. Voorheen deed IPv6 het helemaal niet bij mij. Waarschijnlijk nog niet actief.
Nu doet die het perfect. Zelf in combinatie met een eigen FW (prefix translatie en NDProxy) achter de Experia. Thanks!

Hoi KPN, Wanneer komt er parental control (internet toegang per MAC adres regelen per half uur van de dag) via de box? 

 

Thx

Reputatie 7
Badge +30

Goede vraag, Marcel. Het antwoord is alleen ‘weet ik niet’. Wat er wel of niet in geplande updates zit horen wij ook pas kort van tevoren. Het is iets dat al wel vaker is doorgegeven als wens. We kunnen verder alleen afwachten.