News

Firmware Update V10A v5.00.31_build420

  • 2 December 2019
  • 92 reacties
  • 14347 keer bekeken
Firmware Update V10A v5.00.31_build420
Reputatie 7
Badge +30

Heuglijk nieuws! In de komende twee weken zullen we nieuwe firmware voor de Experia Box V10A uitrollen.

Deze firmware heeft versienummer v5.00.31_build420 en bevat de volgende features/updates:

  • De VPN bug is verholpen, iedereen kan weer normaal gebruik maken van alle VPN protocollen
  • Gastnetwerk toegevoegd
  • FON toegevoegd
  • IPv6 pagina in de instellingen zodat je deze, lokaal, zelf aan of uit kunt zetten
  • Automatische kanaalselectie (ACS) voor 2,4 Ghz kiest alleen tussen kanaal 1, 6, en 11
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.
  • Kanalen 120-128 toegevoegd voor 5 Ghz wifi
  • Verbeteringen in de wifi driver
  • Verder is de V10A met deze update ook geschikt voor klanten met Sneller Internet Buitengebied. Let op: voor we de V10A hier ook daadwerkelijk voor gaan gebruiken moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden in ons netwerk. Wanneer we dan ook V10A's uitleveren aan nieuwe SIB klanten, of SIB klanten die al een V10A hebben geen V10 meer sturen, is nog niet definitief te zeggen. 

 

Als je een V10A hebt krijg je de nieuwe firmware ergens in de komende twee weken op je apparaat geïnstalleerd. Als je niet wilt wachten, je kunt de update forceren door je Experia Box een fabrieksreset te geven. 

Deze firmware update geldt alleen voor KPN, niet voor Telfort. 

 

Heb je vragen, opmerkingen etc… Stel ze hieronder vooral :)

 

Antwoorden op gestelde vragen, geplaatste opmerkingen:

 

  • Lost dit de problemen met port forwards (overschrijven, veranderen) op?
    Ja.

 

Laatste update van de tekst: 6-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Zal deze update de verdere problemen met het overschreven worden van port forwards oplossen? Ik heb hier een topic gemaakt maar nog geen reactie gekregen.

Reputatie 7
Badge +30

We zijn aan je topic inderdaad nog niet toegekomen, Lukas. Ik heb navraag over de port forwards nog uitstaan. Zodra ik daar meer over weet laat ik het hier weten en voeg het aan het startbericht toe.

Reputatie 7
Badge +30

Volgens de mensen van modemontwikkeling moeten de problemen met port forwards hiermee opgelost zijn.

Reputatie 4
Badge +5

Heb ipv 6 aan gezet maar verschillende tests blijkt dat ipv 6  niet aan staat of doorgeeft in het netwerk van kpn

Badge

Geachte,

 

Kan er nu ook weer een sip account in de modem worden ingesteld zodat ik via voipbuster kan bellen en gebeld worden?

Hoi @MachielAtsma . Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt met één van deze sites: https://ipv6-test.com/  ?

Mocht daar niks uitrollen vermoed ik dat je verbinding (nog) geen ipv6 ondersteunt. De update geeft nu de mogelijkheid om het aan of uit te zetten zodat je het in ieder geval op lokaal niveau kunt gebruiken zonder dat het de wifi verstoort ( zoals in de voorgaande firmware)

@PeterHop : Neen. Dat zal ook niet gebeuren. Jouw vraag heeft betrekking op de vrije routerkeuze. Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt en ik hoop dat we daar snel nieuws over hebben. 

Reputatie 7

Kan er nu ook weer een sip account in de modem worden ingesteld zodat ik via voipbuster kan bellen en gebeld worden?

Het is nog nooit mogelijk geweest om een SIP account in een Experia Box in te stellen zodat daarmee met VoipBuster of bijvoorbeeld CheapConnect een verbinding opgezet kan worden.

Dit zal ook niet gaan komen, ook niet als onderdeel van de "vrije routerkeuze".

 

Wil je VoipBuster gebruiken, dan zal je de connectie vanaf jouw PC, VoIP telefoon of VoIP ATA moeten opzetten. Dat is overigens altijd al mogelijk geweest.

Badge

Nog een vraag, kan ik zonder probleem een linksys spa3102 achter de modem v10a hangen, zodat ik kan bellen en gebeld worden met voipbuster?

 

Badge

Ik heb een kennis en die hebben een experiabox oudere versie en daar staat een sip account ingesteld en dit werkt vandaar mijn vraag voor deze nieuwe box 🙂,,,

Reputatie 7

Nog een vraag, kan ik zonder probleem een linksys spa3102 achter de modem v10a hangen, zodat ik kan bellen en gebeld worden met voipbuster?

Heb je al zo'n SPA3102?

Zo nee, overweeg dan een Cisco SPA112.

De SPA3102 heeft een ingebouwde router en die wil je eigenlijk niet.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP voor al mijn vaste telefonie.

  • KPN Inkomend voor privé nummer van KPN.
  • CheapConnect uitgaand voor privé nummer van KPN. (Veel goedkoper)
  • CheapConnect inkomend en uitgaand voor zakelijk nummer van CheapConnect.

 

Ik heb een kennis en die hebben een experiabox oudere versie en daar staat een sip account ingesteld en dit werkt vandaar mijn vraag voor deze nieuwe box 🙂,,,

Welk type Experia Box heeft die kennis dan en is dat wel een consumenten uitvoering. Ik ken namelijk geen enkele Experia Box waar op de Experia Box zelf een SIP verbinding ingesteld kan worden naar VoipBuster of andere VoIP provider.

Reputatie 4
Badge +5

Hoi @Erwin_  ja die heb ik ook getest weet jij dan of er tijdsbestek is wanneer ipv6 op mijn lijn komt of niet heeft er wel keer kort actief geweest daarna heeft kpn weer terug gezet om dat er toen veel bugs waren 

Is er een manier om de update direct te krijgen? Wil hem graag testen

@PeterHop 

je zou ook een fritzbox in kunnen zetten i.p.v. de experiabox

hier kun je de sip gegevens en telefoon centrale van de fritzbox gebruiken

ook bv nummer blokkeren

mooi van zo'n fritzbox is dat er een ingebouwde dect station in zit

ik kan het helaas niet gebruiken omdat ik voip van kpn af neem

en kpn deze gegevens nog niet vrij geeft

Reputatie 2
Badge

Is het mogelijk om de 2.4GHz band en de 5GHz op te splitsen in een aparte SSID (buiten de gastmodus)? Deze functie mis ik tot op heden of ik kijk er over heen.

Reputatie 5
Badge +6

@LukasD 

Het antwoord op je vraag over het direct updaten is te vinden in de start van dit artikel van moderator Erik:

Als je een V10A hebt krijg je de nieuwe firmware ergens in de komende twee weken op je apparaat geïnstalleerd. Als je niet wilt wachten, je kunt de update forceren door je Experia Box een fabrieksreset te geven. 

Deze firmware update geldt alleen voor KPN, niet voor Telfort. 

Excuses, dat had ik nog niet gezien. Eerst stond er namelijk dat dat nog niet duidelijk was

Reputatie 5
Badge +4

Is het mogelijk om de 2.4GHz band en de 5GHz op te splitsen in een aparte SSID (buiten de gastmodus)? Deze functie mis ik tot op heden of ik kijk er over heen.

Ja dat kan via de Servicetool https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

Pas je Wifi naam en wachtwoord aan, daar kun je aparte namen opgeven. Moet je wel herhalen na een harde reset.

In de modem setup pagina kan het inderdaad niet, je kijkt nergens overheen wat dit betreft.

Reputatie 5
Badge +4
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.

Ik heb dus de garantie dat DFS overdag niet mijn kanaal wisselt als ie radar detecteert? Zou heel fijn zijn hoewel is me afvraag of het wettelijk mag...

Is het mogelijk om de 2.4GHz band en de 5GHz op te splitsen in een aparte SSID (buiten de gastmodus)? Deze functie mis ik tot op heden of ik kijk er over heen.

Ja dat kan via de Servicetool https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

Pas je Wifi naam en wachtwoord aan, daar kun je aparte namen opgeven. Moet je wel herhalen na een harde reset.

In de modem setup pagina kan het inderdaad niet, je kijkt nergens overheen wat dit betreft.

Ik blijf de melding: “We kunnen je in deze servicetool helaas niet verder helpen door een technische beperking.” krijgen met Safari en met Chrome (OSX). 

 

Sinds het vervangen van de router gooit mijn Philips tv de wifi er constant uit, nogal irritant als je een film/serie aan het streamen bent. Nu las ik dat dit komt omdat de tv slecht verbind met 5GHz en liever 2.4GHz heeft, maar ik loop er nu tegen aan dat de servicetool waarmee ik dit blijkbaar moet aanpassen niet werkt.

Ik had het net andersom mijn philips heeft liever de 5GHz band wel raar

Ik heb deze wel vast gezet om kanaal 44

ik weet niet of dit bij een experiabox mogelijk is ik gebruik een netgear r9000 router

overens probleem zit hem alleen bij de Philips tv

Ik had het net andersom mijn philips heeft liever de 5GHz band wel raar

Ik heb deze wel vast gezet om kanaal 44

ik weet niet of dit bij een experiabox mogelijk is ik gebruik een netgear r9000 router

overens probleem zit hem alleen bij de Philips tv

Hier ook alleen met de tv, de rest van alle apparaten houden gewoon de verbinding. 

Eens kijken of kanaal 44 gaat helpen. 

Reputatie 5
Badge +4

@Menno21 Ik open de servicetool via Chromium op Linux, moet dan de laatste 3 cijfers van mijn bankrekeningnummer invoeren en kan dan beide SSID’s wijzigen.

Hier in huis doen we alles direct op de V10a zonder extra routers of accesspoints maar we hebben gelukkig houten vloeren. Gamen via 5 GHz (naar 1e verdieping) gaat probleemloos op een HP Game laptop, super stabiel. Rest zit op 2,4 GHz, snelheid en stabiliteit prima. De V10a staat in de woonkamer en vrij opgesteld, mijn telefoonkabel komt direct de woonkamer binnen. Gelukkig zit ie niet in de meterkast.

Omdat ik DSL heb gebruik ik op 5 GHz ook 20 MHz bandbreedte, nog snel genoeg maar de verbinding is stabieler, betere signaal ruis verhouding.

@peter-keetfm Met de nieuwe firmware build 420 heeft Wifi heel veel mooie instellingen erbij gekregen! 2,4 GHz Auto channel kiest nu enkel nog 1,6 of 11 (eindelijk) en 5 GHz Auto channel heeft de opties Non DFS, DFS alles of DFS excl. weerradar. Handmatig kan uiteraard ook. Echt mooi.

Tot nu toe lijkt de update het probleem met de overschrijvingen van port forwards verholpen te hebben!

@fdpg1963

Dat kan wel maar gebruik een fritzbox op de hoofdaansluiting

en als 2e router een netgear r9000 router

Deze netgear regeld alle internet verkeer bij

 

@Menno21 Ik open de servicetool via Chromium op Linux, moet dan de laatste 3 cijfers van mijn bankrekeningnummer invoeren en kan dan beide SSID’s wijzigen.

 

Linux onder de knie krijgen is niet echt iets waar ik op zit te wachten om alleen m’n SSID te wijzigen. Ik denk ook dat de gemiddelde KPN klant daar al helemaal niet op zit te wachten.  ;)