News

Firmware Update V10A v5.00.31_build420

  • 2 December 2019
  • 92 reacties
  • 14351 keer bekeken
Firmware Update V10A v5.00.31_build420
Reputatie 7
Badge +30

Heuglijk nieuws! In de komende twee weken zullen we nieuwe firmware voor de Experia Box V10A uitrollen.

Deze firmware heeft versienummer v5.00.31_build420 en bevat de volgende features/updates:

  • De VPN bug is verholpen, iedereen kan weer normaal gebruik maken van alle VPN protocollen
  • Gastnetwerk toegevoegd
  • FON toegevoegd
  • IPv6 pagina in de instellingen zodat je deze, lokaal, zelf aan of uit kunt zetten
  • Automatische kanaalselectie (ACS) voor 2,4 Ghz kiest alleen tussen kanaal 1, 6, en 11
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.
  • Kanalen 120-128 toegevoegd voor 5 Ghz wifi
  • Verbeteringen in de wifi driver
  • Verder is de V10A met deze update ook geschikt voor klanten met Sneller Internet Buitengebied. Let op: voor we de V10A hier ook daadwerkelijk voor gaan gebruiken moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden in ons netwerk. Wanneer we dan ook V10A's uitleveren aan nieuwe SIB klanten, of SIB klanten die al een V10A hebben geen V10 meer sturen, is nog niet definitief te zeggen. 

 

Als je een V10A hebt krijg je de nieuwe firmware ergens in de komende twee weken op je apparaat geïnstalleerd. Als je niet wilt wachten, je kunt de update forceren door je Experia Box een fabrieksreset te geven. 

Deze firmware update geldt alleen voor KPN, niet voor Telfort. 

 

Heb je vragen, opmerkingen etc… Stel ze hieronder vooral :)

 

Antwoorden op gestelde vragen, geplaatste opmerkingen:

 

  • Lost dit de problemen met port forwards (overschrijven, veranderen) op?
    Ja.

 

Laatste update van de tekst: 6-12-2019 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

92 reacties

Beste Erik

bestaat er een how-to om een router achter de Expedia om te zetten en daarmee de P C te doen? Moet die in een DMZ met een ander IP bereik oid?

Reputatie 7

Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

@KPN was dit de reden dat wij vannacht 2uur lang geen internet meer hadden, en ook 3g er uit lag ?? mn zoon was razend ivm zn ps4 game, met de zoveelste storing

Reputatie 7
Badge +24

@KPN was dit de reden dat wij vannacht 2uur lang geen internet meer hadden, en ook 3g er uit lag ?? mn zoon was razend ivm zn ps4 game, met de zoveelste storing

Het kan zijn dat wij dat automatisch hebben gepusht, hoewel 2 uur wel lang is. 3G/4G staat hier helemaal los van, dat is het mobiele netwerk. 

Reputatie 5
Badge +4

Is hiermee ook het WiFi (signaal) probleem verholpen?

 

Ik heb nu een V10 aangesloten zitten, en er is mijn verteld dat de WiFi van de V10A slechter is mbt ontvangst?

 

 

Reputatie 7

De V10 (zonder a) is en blijft mijns inziens verreweg de beste Experia Box die KPN ooit geleverd heeft. Heb je er een, koester die dan en laat de Experia WiFi's buiten de deur. :wink:

Reputatie 5
Badge +4

De V10 (zonder a) is en blijft mijns inziens verreweg de beste Experia Box die KPN ooit geleverd heeft. Heb je er een, koester die dan en laat de Experia WiFi's buiten de deur. :wink:
 

Dan blijf ik lekker bij de V10, en laat ik de V10a nog in de doos zitten 👍🏻😉

Reputatie 7
Badge +6

Ik gebruik sinds vandaag de v10a omdat mijn V10 kuren kreeg. Ik kan met mijn Nokia 7.1 niet verbinden op de 5ghz band (zie ook ander topic). Op de V10 lukte dat wel. Ik vermoed echter wel dat door een probleem is die Nokia moet oplossen want al onze andere 7 apparaten verbinden prima met de v10a op 5ghz. Omdat ik noodgedwongen de 2.4ghz band gebruik op mijn Nokia heb ik wat speedtestjes gedaan en die waren eigenlijk heel positief..  hogere snelheid van zo'n 10 tot 15 MB tov de V10 op de 2.4 GHz band. Op de eerste verdieping haal ik nog 55down en 30 up bij een 100mb abonnement. De Samsung s9 van mijn vriendin haalt stabiel 85mb/30 op de 1e verdieping en in de woonkamer, net als met de V10. 

Op onze vide (soort open zolder) haal ik nog een prima 28/15. Al met al valt het reuze mee.. ik was vrij huiverig na alle negatieve berichtgeving.

Als ik deze modem vergelijk met kennissen die ik wel eens help met een zyxel of draytek modem van andere providers dan is dit ding qua bereik een stuk beter. 

Ik zie dat mijn V10a firmware 6.00.27 build129 heeft. Wat is de changelog?

 

Bvd,

Reputatie 7
Badge +17

Ik zie dat mijn V10a firmware 6.00.27 build129 heeft. Wat is de changelog?

 

Bvd,

Dit? 

  • De VPN bug is verholpen, iedereen kan weer normaal gebruik maken van alle VPN protocollen
  • Gastnetwerk toegevoegd
  • FON toegevoegd
  • IPv6 pagina in de instellingen zodat je deze, lokaal, zelf aan of uit kunt zetten
  • Automatische kanaalselectie (ACS) voor 2,4 Ghz kiest alleen tussen kanaal 1, 6, en 11
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.
  • Kanalen 120-128 toegevoegd voor 5 Ghz wifi
  • Verbeteringen in de wifi driver
  • Verder is de V10A met deze update ook geschikt voor klanten met Sneller Internet Buitengebied. Let op: voor we de V10A hier ook daadwerkelijk voor gaan gebruiken moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden in ons netwerk. Wanneer we dan ook V10A's uitleveren aan nieuwe SIB klanten, of SIB klanten die al een V10A hebben geen V10 meer sturen, is nog niet definitief te zeggen. 

 

Ik zie dat mijn V10a firmware 6.00.27 build129 heeft. Wat is de changelog?

 

Bvd,

Dit? 

  • De VPN bug is verholpen, iedereen kan weer normaal gebruik maken van alle VPN protocollen
  • Gastnetwerk toegevoegd
  • FON toegevoegd
  • IPv6 pagina in de instellingen zodat je deze, lokaal, zelf aan of uit kunt zetten
  • Automatische kanaalselectie (ACS) voor 2,4 Ghz kiest alleen tussen kanaal 1, 6, en 11
  • Automatische kanaalselectie voor 5 Ghz: Dynamic Frequency Selection actief in de nacht (02:00-05:00). DFS detecteert of er radar actief is in de buurt (te herkennen aan specifieke pulsen in het signaal) en zal dan het kanaal veranderen.
  • Kanalen 120-128 toegevoegd voor 5 Ghz wifi
  • Verbeteringen in de wifi driver
  • Verder is de V10A met deze update ook geschikt voor klanten met Sneller Internet Buitengebied. Let op: voor we de V10A hier ook daadwerkelijk voor gaan gebruiken moeten er nog wat aanpassingen gedaan worden in ons netwerk. Wanneer we dan ook V10A's uitleveren aan nieuwe SIB klanten, of SIB klanten die al een V10A hebben geen V10 meer sturen, is nog niet definitief te zeggen. 

 

Dit is toch de changelog van  v5.00.31_build420?

Reputatie 7
Badge +17

@Badabing Oh wauw, scherp van jou en helaas minder scherp van mij, excuus. Je hebt helemaal gelijk.:see_no_evil:  Ik zal morgen navragen wat daar de change log van is. Ik heb dit zo niet binnen handbereik, excuus! 

Reputatie 1

Graag toevoegen om eigen ipv6 dnsservers toe te voegen aan de experiabox!!!

Reputatie 7
Badge +30

Ha @mvug, wanneer dit mogelijk is, zal je dit zeker op het forum teruglezen! 

Reputatie 1

zit er uberhaupt een firewall op ivp6? ik kan gewoon verbindign maken met interne ipv6 apparatuur namelijk...

Reputatie 7
Badge +30

@Badabing, die softwareversie is een Telfortversie, zit je ook bij Telfort? Anders reset je Eperia Box even, bij voorkeur met de knop in de web interface), dan zou je daarna de huidige KPN versie moeten krijgen.

 

@mvug, vanaf waar maak jij verbinding met de interne IPv6 apparatuur?

Reputatie 1

@Erik_ mijn eigen server bij transip

Reputatie 7
Badge +30

Check, en hoe doe je dat? Geef je specifiek het IPv6 adres van zo'n intern apparaat op? Want dan is dat precies de bedoeling. Bij IPv6 hebben al je apparaten een eigen direct IP-adres zodat een port forwarding niet meer nodig is om van buitenaf bij je specifieke apparaat te komen. En in het IPv6 protocol zit een versleuteling ingebouwd zodat de herkomst van data gecheckt wordt. Zie hier ook voor een beetje meer info. 

Reputatie 7

Bij IPv6 hebben al je apparaten een eigen direct IP-adres zodat een port forwarding niet meer nodig is om van buitenaf bij je specifieke apparaat te komen.

De firewall moet op een V10 (gelukkig) nog altijd open gezet worden om o.b.v. IPv6 een apparaat op het LAN te bereiken. Op een V10 zullen er daartoe gewoon IPv6 "port-forwardings" vastgelegd moeten worden.

Als het op een V10a niet noodzakelijk is om de firewall open te zetten om achterliggende apparaten o.b.v. IPv6 te benaderen, dan is dat een enorm security-risk en dan zou mijn advies zijn om IPv6 absoluut uit te zetten.

@mvug, als jij dus vanuit jouw server bij transip een verbinding kunt opbouwen met een IPv6 adres op jouw thuisnetwerk achter de V10a zonder dat je daartoe iets in de firewall van de V10a hebt hoeven instellen, dan lopen apparaten op jouw thuisnetwerk onnodig risico. 

Dit is mijn standaard actie voor inkomende IPv6 verbindingen op mijn EdgeRouter Lite 3.

 

Reputatie 1

Check, en hoe doe je dat? Geef je specifiek het IPv6 adres van zo'n intern apparaat op? Want dan is dat precies de bedoeling. Bij IPv6 hebben al je apparaten een eigen direct IP-adres zodat een port forwarding niet meer nodig is om van buitenaf bij je specifieke apparaat te komen. En in het IPv6 protocol zit een versleuteling ingebouwd zodat de herkomst van data gecheckt wordt. Zie hier ook voor een beetje meer info. 

heb een pihole, hier kan ik via ipv6 gewoon naar connecten… heb ipv6 van de ssh server uitgezet op de pihole, maar goed zou fijn zijn om verkeer te kunnen droppen middels een firewall...

Reputatie 1

Bij IPv6 hebben al je apparaten een eigen direct IP-adres zodat een port forwarding niet meer nodig is om van buitenaf bij je specifieke apparaat te komen.

De firewall moet op een V10 (gelukkig) nog altijd open gezet worden om o.b.v. IPv6 een apparaat op het LAN te bereiken. Op een V10 zullen er daartoe gewoon IPv6 "port-forwardings" vastgelegd moeten worden.

Als het op een V10a niet noodzakelijk is om de firewall open te zetten om achterliggende apparaten o.b.v. IPv6 te benaderen, dan is dat een enorm security-risk en dan zou mijn advies zijn om IPv6 absoluut uit te zetten.

@mvug, als jij dus vanuit jouw server bij transip een verbinding kunt opbouwen met een IPv6 adres op jouw thuisnetwerk achter de V10a zonder dat je daartoe iets in de firewall van de V10a hebt hoeven instellen, dan lopen apparaten op jouw thuisnetwerk onnodig risico. 

Dit is mijn standaard actie voor inkomende IPv6 verbindingen op mijn EdgeRouter Lite 3.

 

heb een v10a op de zaak, hier is qua firewall vrijwel niets in te stellen… denk dat ik maar een edgerouter ga plaatsen ;-)

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor de reacties, wjb, mvug. Ik ga er even verder navraag over doen. Dan weten we in ieder geval even zeker hoe het zit :)

Reputatie 7

Dank voor de reacties, wjb, mvug. Ik ga er even verder navraag over doen. Dan weten we in ieder geval even zeker hoe het zit :)

Één ding is daarmee zeker, vermijd in ieder geval communicatie op basis van "static" of "global unique" IPv6 adressen want daarmee geef je de identiteit van jouw apparaat prijs.

Gelukkig doen vrijwel alle apparaten dit standaard.

Maar zelfs dan, een tijdelijk IPv6 adres is ook een paar minuten geldig en in die tijd is de firewall van het apparaat zelf dus de enige "line of defense" en dat is niet best.

Hoe zit het met deze bug? ook opgelost? https://forum.kpn.com/internet-9/dns-probe-finished-nxdomain-mijnmodem-kpn-s-server-ip-address-could-not-be-found-485336

Kun je op de v10a een gasten netwerk maken of is dat niet mogelijk