Beantwoord

Firmware WiFi versterker

• 19 november 2018
  • 12 reacties
  • 1202 keer bekeken

Reputatie 2
Ik heb 3 KPN WiFi versterkers in gebruik. Ik merkte op dat de firmware redelijk oud is:
001.007.84 Apr 20 2017

Het lijkt me dat er af en toe wijzigingen zijn (bugfixes, nieuwe features).

Op de website van KPN vind ik geen andere versie.
Vraag: wordt firmware automatisch geïnstalleerd of moet ik dit zelf doen (en waar kan ik deze dan vinden) ?
icon

Beste antwoord door Joran 19 november 2018, 13:08

Hoi lwolfs, geen zorgen, dit is wel de laatste update. Zie ook Wifi Versterker bedraad aansluiten | KPN > Handleidingen aansluiten Wifi Versterker (wit). Onder dit stukje staat ook de meest recente firmwareversie. In het begin zijn er regelmatig updates geweest maar verder verwacht ik nu geen nieuwe features meer. Als er een belangrijke bugfix moet worden uitgevoerd gaat dat inderdaad automatisch.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi lwolfs, geen zorgen, dit is wel de laatste update. Zie ook Wifi Versterker bedraad aansluiten | KPN > Handleidingen aansluiten Wifi Versterker (wit). Onder dit stukje staat ook de meest recente firmwareversie. In het begin zijn er regelmatig updates geweest maar verder verwacht ik nu geen nieuwe features meer. Als er een belangrijke bugfix moet worden uitgevoerd gaat dat inderdaad automatisch.
De link naar de laatste firmware klopt niet. Waarschijnlijk is de website van KPN in de tussentijd aangepast. Waar kan ik de firmware update nu vinden?

Op de KPN site zou de firmware hier te vinden moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +28
Klopt WJKO, de downloadlink is er niet meer. Ik heb mijn collega's die over de website gaan gevraagd of de link terug kan komen. Als ik een terugkoppeling heb laat ik het weten.
Dankjewel.
Mooi. Hopelijk kunnen je collega's snel de website aanpassen.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb er nog even achteraan gemaild. Het is me niet duidelijk of ze de link naar de downloadpagina weg willen halen of herstellen. De WiFi versterker heeft al een tijdje geen update meer gehad, 001.007.84 is nog steeds de nieuwste. Het is de vraag of er nog een volgende versie komt. Misschien dat dit de reden is dat een handmatige download niet meer mogelijk is. Ik ben een beetje aan het speculeren, ik laat het weten als ik uitsluitsel heb.
Reputatie 7
Badge +28
Na wat heen en weer mailen staat de downloadlink weer op Wifi Versterker: in en om je huis een sterk wifi-signaal | KPN!
Het lijkt er op dat deze downloadlink weer verdwenen is?
Reputatie 7
Badge +28
De WiFi versterker is al een tijdje uitgefaseerd maar het is wel storend dat die nu helemaal niet meer wordt vermeld.

Hier in ieder geval de directe link naar de firmware: Software WiFi Versterker (versie 001.007.84) (zip bestand). Je hoeft het zipbestand niet uit te pakken.
Helaas krijg ik het volgende:

Vandaag heb ik na een storing het firmware level van de Wifi versterkers gecontroleerd. Het is idd 001.007.84 Apr 20 2017. Dat is m.i. veel te oud, gezien de duizenden gepubliceerde CVE's sindsdien.

Mijn wifi versterker wordt niet meer geleverd (EOS date is bereikt). Op zich prima, dat gaat zo met die dingen, maar ik verwacht wel dat geleverde apparatuur nog een tijd ondersteund blijft. Bij Cisco apparatuur is dat een termijn van 5 jaar. Eigenlijk verwacht ik ook een soortgelijke termijn van een leverancier als KPN, of in ieder geval een heldere policy daaromtrent (en niet: hij is uit de shop, dus geen firmware updates meer).

Graag zou ik zien dat regelmatig firmware levels bijgewerkt worden met in ieder geval de security patches. Nieuwe features na EOS date lijkt me idd minder valide.

Ook zou ik graag een seintje willen ontvangen als een apparaat in mijn netwerk geen security patches meer krijgt, zodat het vervangen kan worden, of in ieder geval de afweging gemaakt kan worden.
Reputatie 6
Badge +7
Verwacht daar maar niet teveel van...
Reputatie 7
Verwacht daar maar niet teveel van...
Sterker nog, ga er maar vanuit dat er nooit meer een firmware update voor de witte KPN WiFi "versterker" zal komen.

Reageer