Beantwoord

Fout met locatiesysteem van diverse smartphones sinds plaatsing nieuwe Experiabox v10A

  • 30 June 2019
  • 4 reacties
  • 173 keer bekeken

Sinds de installatie van een nieuw Experia v10A modem werkt het locatie systeem van 4 verschillende smartphones en van een tablet niet goed meer. Komt elke keer met een adres zo'n 50 km verderop. Schakel ik de Wifi verbinding op de smartphones uit dan werkt alles goed. Als ik de Wifi verbinding weer inschakel dan krijg ik weer de foute locatie. Fout doet zich voor in Accuweather, Google Maps en in Smartlock van de vergrendeling van mijn smartphone. Diverse keren gesproken met de klantenservice. Komen niet verder dan: het modem doet niets met locatie, het kan niet aan het modem liggen. Feit blijft dat de problemen begonnen na plaatsing van het nieuwe modem. KPN legt die link niet. Wil hierover een klacht indienen maar een klachtenafdeling hebben ze bij KPN niet. Er gaat zeker nooit iets fout. Heeft iemand deze problemen ook?
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 July 2019, 17:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi, Dirk, welkom op het forum! Wat een aparte situatie. Ik heb dit nog niet eerder voorbij zien komen. Daarom ben ik op speurtocht gegaan en het lijkt erop dat de kern van het probleem hem zit in Google. Google pikt je locatie op een aantal manieren op. GPS, natuurlijk, maar ook je wifinetwerk (eigenlijk de locatie die in verschillende databases gekoppeld is aan je publieke IP-adres). En die locatie van het wifinetwerk wordt in een Google database opgeslagen gekoppeld aan het apparaat. Wat hij echter met wifinetwerk doet is snelheid prioriteit geven. Dus in plaats van elke keer als je met de wifi verbindt opnieuw te kijken waar het apparaat zich bevindt, pakt Google de opgeslagen locatie.

En in jouw geval is die locatie een eind verderop. Dit kan dan gebeuren als de Experia Box die jij nu hebt een exemplaar is dat eerder gebruikt is. Naast nieuwe exemplaren leveren we namelijk ook eerder gebruikte modellen uit. Dit zijn apparaten die teruggestuurd zijn door klanten die opzeggen. Of Experia Boxen die gewisseld zijn vanwege een vermoeden van een defect waarbij er niets aan de hand bleek te zijn. Al deze apparaten worden nagekeken, en als ze in orde zijn weer opnieuw uitgestuurd.

Wat dus eigenlijk gebeuren moet om dit op te lossen is Google laten weten dat je locatie anders is.

  • Zorg dat in de instellingen van je mobiele toestel de loctiebepaling aan staat (GPS)
  • Zet de modus daarvan op hoge accuraatheid
  • Zet onder scanmanier zowel wifi-scannen als bluetooth scannen aan

Dit alleen zou op zich voldoende moeten zijn om Google te leren wat je daadwerkelijke locatie is. Het kan dan alleen alsnog wel even duren voor hij dit altijd pakt. Je kunt het nog een stapje verder helpen door vervolgens Google Maps te openen terwijl je verbonden bent met de wifi. Kijk of Google je dan op de goede plek neerzet. Zo niet, klik dan op het target-icoontje. Deze plaatst dan een blauw bolletje op jouw locatie.

Herhaal dit met de andere toestellen, en met een beetje geluk is dit dan snel opgelost en wordt de locatie dan weer goed opgeslagen door Google.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Stel ik zeer op prijs na wat mindere ervaringen met enkele medewerkers van de klantenservice. Ik heb al deze acties al gedaan. allerlei zaken in Google Maps via de tijdlijn, waar stond dat ik in Middelharnis was geweest, terwijl ik daar nog nooit geweest ben, allerlei zaken verwijderd, maar hij bleef met Middelharnis komen. Volgens mij lag het aan het modem (eerder gebruikt in Middelharnis??) of aan een verkeerde instelling door de monteur, die volgens die tijdlijn in Maps voorafgaand aan zijn bezoek aan ons in Middelharnis was geweest. Ik heb hier met 4 medewerkers van de klantenservice over gesproken: het kon absoluut niet aan het modem liggen. Gisteren heb ik het modem omgeruild bij de KPN winkel in Middelburg en alles werkt nu perfect.
Reputatie 7
Dit is heel normaal, het is maar net op welke GPS coördinaten jouw aansluiting geregistreerd staat en welke GPS locatie database gebruikt wordt.
In ben juist heel blij de locaties van mijn internet aansluitingen niet op de plek zijn waar de aansluitingen zich werkelijk bevinden.

Mijn KPN aansluiting:


Mijn Ziggo aansluiting op kantoor:


Let vooral even op de rood omcirkelde plaatsnamen.
Beide aansluitingen zijn in Houten maar ook met de GPS coördinaten bij de enige entry in Houten kom je gelukkig niet op de juiste locatie uit.
Reputatie 7
Badge +30
Fijn dat het met een nieuwe Experia Box is opgelost, Dirk. Waarchijnlijk was dit na verloop van tijd ook met de bestaande Experia Box ook wel gelukt. Maar als dit voor jou erg vervelend is kan ik me voorstellen dat je daar niet op wilt wachten. Ik heb wel mijn reactie als antwoord gemarkeerd voor meelezers.