Beantwoord

Fout tussen WiFi en bekabeld internet. Kassasysteem op WiFi maakt geen contact met bekabelde bonprinter er pinterminal.

• 13 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 222 keer bekeken

Via mij experia v10 box heb ik WiFi op mijn iPad.
De iPad werkt met een kassasysteem genaamd lightspeed en deze maakt gebruik van een pinterminal en bonprinter via ethernet kabel.
De WiFi werkt perfect en ook het bekabelde internet geeft signaal af (aan de laptop waar we deze op aan hebben gesloten). Dus:
- de WiFi werkt
- bekabeld internet werkt
- de kabels zijn niet kapot

Wanneer ik de bonprinter of pinterminal direct aansluit op de experia box werkt dit ook niet. Met lightspeed een halve dag aan de telefoon gehangen om alle opties te proberen.

Volgens lightspeed zou er misschien een poort oid dicht staan maar volgens de mensen van KPN werkt alles goed. Het werkt ook goed alleen de WiFi > ethernet samenwerking is niet goed volgens lightspeed.

Het heeft voorheen altijd gewerkt en alle apps zijn ge-update (zo ook de iPad). Alleen twee dagen geleden viel internet weg en dit is de dag erna verholpen door de KPN monteur buiten de deur. Er was door een monteur oid een kabel vergeten terug te plaatsen.

Heeeeelp. Ik vind het echt vervelend worden. Persoonlijk denk ik dat het probleem aan de KPN kant ligt.

Brand los.
icon

Beste antwoord door Sjosjo89 18 oktober 2017, 19:41

Het is opgelost, de kpn monteur had een wifi netwerk voor ons aangemaakt wat van een ander modem kwam als ons bekabelde ethernet. Vandaar dat deze niet met elkaar konden communiceren. Het was dus het modem van iemand anders.
Bedankt voor de hulp
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
WiFi en Ethernet wordt intern geswitched. Daar wordt niets tegengehouden. Poorten forwarden heb hier je hier helemaal niet voor nodig.

Ik ben erg benieuwd hoe de discovery van die bonnetjes printer werkt. T kan best dat deze nu een ander IP heeft gekregen via DHCP
Via het kassasysteem wordt de bonprinter en de betaalterminal toegevoegd. Dus de IP van de. Bonprinter wordt opgehaald uit de bonprinter en vanuit de betaalterminal idem. Alles komt overeen en klopt volgens lightspeed. Alleen kan deze steeds niet worden verbonden met elkaar.
Reputatie 7
Badge +30
Maar je moet dat IP dus zelf invullen ofzo?
Omdat deze bekabeld is zou de ipad de bonprinter en betaalterminal automatisch moeten herkennen maar dat doet de Ipad niet. Vandaar dat ik de IP adressen handmatig invul.

Overigens: volgens lightspeed krijgt de pinterminal/bonprinter wel een IP adres, wat wil zeggen dat deze wel is aangesloten op internet.

Waar zou de fout volgens jullie liggen?
Reputatie 7
Badge +30
In de V10 (via http://192.168.2.254/ ) kan je overigens wel de IPs zien van de aangesloten apparaten. Check even of die overeenkomen met het IP wat je invult voor de bonnetjes printer.

Tussen LAN-apparaten wordt namelijk niets tegengehouden.
Ik heb zojuist met de man van Lightspeed ingelogd in de router er hier zie je ook alle WIFI apparaten in een lijst staat alleen onder LAN settings staan geen apparaten. Terwijl hier een laptop en betaalterminal aan zijn aangesloten.
Volgens hem staan er iets van instellingen verkeerd omdat de laptop wel internetverbinding heeft via de ethernet kabel. Dus er is wel signaal.
Reputatie 7
Badge +30
Als die laptop internet heeft via een netwerkkabel die verbonden is met de switch van de V10 zal deze ook in het LAN overzicht van de V10 staan.

Waaruit maak jij op dat die laptop via die netwerkkabel internet heeft? Brandt op de V10 de lampjes naast die kabel ook?

Verder is "iets van instellingen verkeerd" wel heel kort door de bocht. Ik denk overigens niet dat dat het is. Het lijkt mij dat er eerder iets mis is met de IP-configuratie op de printer/terminal.

Robin
De laptop heeft internet omdat dit rechts onderaan bij het Wifi logotje wordt aangegeven. Wifi staat uit en internet werk gewoon (bekabeld).
Op de V10 branden alle lampjes waar kabels in zitten, ook bij verwisselen van poorten.

De pinterminal heeft rechtsreeks op de V10 aangesloten gezeten.
De bonprinter heeft rechtstreeks op de V10 aangesoten gezeten.
De laptop heeft rechtstreeks op de V10 aangesloten gezeten.

Deze komen allemaal niet in het LAN overzicht.

Sjors
Zie hier
Ethernet werkt
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Ik kan het niet heel goed zien, maar je gebruikt nog iets van een extra router?
De kabel van de PC gaat dus rechtstreeks naar de V10?

Het gekke is namelijk dat het, volgens je eerste bericht, is begonnen nadat, zoals je aangeeft, een KPN Monteur iets aan de KPN kant heeft gedaan. Dat heeft, heel simpel gezegd, niets te maken met het interne netwerk en dat zou dan ook niet met elkaar te maken mogen hebben.

Over wat voor pinterminal en bonnenprinter praten we? Kan je op die apparaten zelf iets zien over de IP-configuratie?

Robin
Het is opgelost, de kpn monteur had een wifi netwerk voor ons aangemaakt wat van een ander modem kwam als ons bekabelde ethernet. Vandaar dat deze niet met elkaar konden communiceren. Het was dus het modem van iemand anders.
Bedankt voor de hulp

Reageer