Vraag

Frequentie 4G buitengebied met buitenantenne

• 4 februari 2018
  • 11 reacties
  • 1137 keer bekeken

Badge
Ik heb een buitenantenne voor mijn huawei 4G buitengebied modem geplaatst aan de schoorsteen, met een 10m kabel naar de router toe.
De kwaliteit van het signaal is echter niet verbeterd ten opzichte van de plek waar hij eerst stond (in het raam)
Dit vind ik erg vreemd aangezien de antenne recht op een zendmast gericht staat.

via LTEWatch zag ik wel dat de signaalkwaliteit bij 800Mhz beter was dan bij 1800, alleen ik kan deze nergens handmatig instellen, klopt dat?

11 reacties

Reputatie 3
Badge +2
10 meter kabel is veel te lang. Afhankelijk van de frequentie verlies je zelfs bij een goede kwaliteit kabel 0,5 tot 1 dB per meter, dus tel uit je winst.

Welk type kabel gebruik je ?
En welke antenne ?

Kabelverlies is stukken groter bij 1800 MHz dan bij 800 MHz, vandaar waarschijnlijk ook het verschil in signaal.

Is het een Huawei B525 ? Dan kun je inderdaad de gebruikte band niet meer handmatig instellen, dat kon bij het vorige type wel. Voor zover ik weet gebruikt de B525 uit zichzelf of 800 (4G) of 800+1800 (4G+) en welke het is zie je in LTEWatch.

Maar eerst zou ik proberen de kabel veel korter te krijgen, zo dicht mogelijk bij de mast naar binnen voeren en daar de B525 plaatsen.
Badge
Hmm, het is de kabel en antenne die aanbevolen wordt door KPN:
https://www.wifi-shop24.com/JARFT-4G-Directional-Panel-Antenna-14dBi-800-1800-2600MHz-Multiband-Outdoor
https://www.wifi-shop24.com/Coaxial-Antenna-Cable-4G-5m-CLF200-Twin-N-male-to-SMA-male
Dat zou dus ongeveer 5db verlies moeten zijn, ik heb het idee dat ik nu wel meer verlies.

Kortere kabel is lastig, of ik moet de router op zolder plaatsen en deze met UTP naar beneden leiden naar de Gbit switch..

Het is inderdaad een B525s-23a
Reputatie 3
Badge +2

Kortere kabel is lastig, of ik moet de router op zolder plaatsen en deze met UTP naar beneden leiden naar de Gbit switch..

Dat is inderdaad de juiste methode, als je op die manier echt meters kunt winnen zou ik dat zeker doen.

In een ideale wereld (fabrieksopgave) heeft die antenne op 800 MHz een gain van 10 dB en 10m CLF200 kabel een demping van 3 dB. Zou je dus 7 dB winst overhouden, laat het in werkelijkheid 5 of 6 zijn. De ingebouwde antenne van de B525 is best wel goed, die heeft misschien een gain van 3 of 4 dB. Dan hoeft er niet veel mis te gaan en je hebt nauwelijks winst met de losse antenne.

Daar staat tegenover dat, als het goed is, je buiten met die antenne meer signaal opvangt dan binnen. En zelfs een raam dempt behoorlijk, zeker als het er een is met dubbel gecoat glas.

Ik zou toch verwachten dat je wat meer winst zou hebben met die buitenantenne, misschien valt er met beter uitrichten nog wat te halen.

Uitrichten gaat het beste als je de antenne draait en dan in realtime kan zien hoe de signaalwaardes in LTEWatch veranderen. Als je LTEWatch draait op een PC en de Google Remote Desktop app installeert op een Android smartphone, dan kun je die smartphone meenemen en realtime zien wat er gebeurt op LTEWatch.
Badge
Uitrichten gaat het beste als je de antenne draait en dan in realtime kan zien hoe de signaalwaardes in LTEWatch veranderen. Als je LTEWatch draait op een PC en de Google Remote Desktop app installeert op een Android smartphone, dan kun je die smartphone meenemen en realtime zien wat er gebeurt op LTEWatch.

Precies deze methode maar dan met teamviewer heb ik ook gebruikt :)
Alleen op een gegeven moment schakelde de router naar de 1800Mhz en kon ik de verbinding niet meer beter krijgen..
Ik heb het op 2 verschillende masten geprobeerd, maar het is erg lastig richten als je geen zicht heb op wat de router precies aan het doen is.
Reputatie 3
Badge +2

Alleen op een gegeven moment schakelde de router naar de 1800Mhz en kon ik de verbinding niet meer beter krijgen..

Je bedoelt naar alleen 1800 MHz, of naar 800+1800 ?

Ik kan in LTEWatch bij mijn B525 alleen 4G (800) of 4G+ (800+1800) zien.

En maar welke waarde kijk je dan in LTEWatch ?

En probeer je ook een echte download/upload test, want het kan best zijn dat bij 4G+ het signaal wat zwakker wordt en dat je desondanks hogere snelheden haalt.
Badge
Voor zover ik in LTEwatch kon zien, 1800.
Zie in de bijlage 3 test momenten, vóór de externe antenne, na op 800Mhz en na op 1800 Mhz.

Ik heb niet de kans gehad om een speedtest op 800Mhz te doen helaas, dus ik weet niet wat de waardes toen waren, maar nu haal ik 29ms/30mbps/10mbps

Voor:

Na(800Mhz):

Na(1800Mhz):

Reputatie 3
Badge +2
Lijkt mij volkomen normaal. Je mag alleen 1800 zonder en met antenne elkaar vergelijken, 800 geeft altijd meer signaal dan 1800.

1800 zonder antenne: RSRP -113, SINR 3.
1800 met antenne: RSRP -108, SINR 7.

Je wint dus 5 dB signaal met een ruime verdubbeling van de kwaliteit (SINR). Die signaalwinst is wel wat je kan verwachten met deze antenne en kabellengte.

Ik weet niet welke snelheid je haalde op 1800 MHz zonder antenne, maar ik zie geen probleem hier.

Wat ik echter niet begrijp, is waarom het systeem niet naar 4G+ (800+1800 samen) schakelt. Ik dacht dat bijna alle masten die 1800 MHz kunnen, ook 800 MHz kunnen en dat zou dan ook gekozen moet worden. Of je zou toevallig op een mast moeten zitten die alleen 1800 MHz doet:

https://www.google.com/maps/d/view?mid=1voyuxJ-XVu-YfPpsmHW7rfMGtgA&ll=52.14391657460188%2C4.749652900048318&z=8
Badge
Het is de mast op 52.38196182 5.804107189 (nunspeet), die geeft inderdaad 800 & 1800..
De gemeten snelheid is geen/nauwelijks verschil in tov. de interne antenne.

Zout het kunnen zijn dat de 800Mhz band niet goed richting ons huis staat waardoor de antenne deze niet mee neemt en enkel op 1800 gaat werken?

Dan ga ik er ff langs met een steeksleutel 😁
Reputatie 3
Badge +2
Het is de mast op 52.38196182 5.804107189 (nunspeet), die geeft inderdaad 800 & 1800..
De gemeten snelheid is geen/nauwelijks verschil in tov. de interne antenne.

Zout het kunnen zijn dat de 800Mhz band niet goed richting ons huis staat waardoor de antenne deze niet mee neemt en enkel op 1800 gaat werken?

Dat zou kunnen, je kunt in het antenneregister zien in welke richting de antennes stralen.

Dus als je de antenne draait dan krijg je of 800 of 1800 (op dezelfde mast?), maar nooit beiden.

Maar het probleem ligt iets anders dan je in het eerste bericht schreef. Want de sterkte en kwaliteit van het signaal zijn wel degelijk verbeterd met de buitenantenne. De snelheid is alleen niet omhoog gegaan.
Badge
Dat realiseer ik me nu ook 🙂
Ik staarde me in eerste instantie blind op het aantal streepjes ontvangst en ik denk dat mijn verwachtingen iets te optimistisch waren.

In het register geven ze aan dat er 3 zenders op zitten, elk met 800 en 1800.
Deze zijn gericht op 120, 240 en 350 graden.

Ik weet alleen niet wat 0 graden is, noord?
Dan zou ik op ongeveer 40 graden zitten van de mast gezien, net op het randje van de 350 antenne. (aangenomen dat ze in 120 graden stralen)
Reputatie 3
Badge +2
0 graden is noord en meestal zijn 360 graden gelijk verdeeld in 3 sectoren van 120 graden.

Bij jouw mast is er blijkbaar een hoge dekking nodig in het overgangsgebied van 240 en 350 graden, die zijn iets naar elkaar toe gedraaid. Wat automatisch tot gevolg heeft dat er minder dekking zal zijn in de overgang van 350 naar 120, daar zitten immers geen 120 graden tussen maar 130.

Maar goed, als de 800 en 1800 MHz antennes in dezelfde richting stralen geeft dat nog geen verklaring voor het feit dat het systeem alleen 1800 MHz wil gebruiken. Misschien wordt deze mast zwaar belast en 1800 MHz is op minder plaatsen bruikbaar dan 800. En nu je met die buitenantenne een betrouwbare 1800 MHz verbinding mogelijk maakt is dat een mooie reden voor de mast om die frequentie dan te gebruiken. Ik verzin maar wat, ik blijf het raar vinden dat er geen 4G+ verbinding wordt opgebouwd.

Reageer