Vraag

FRITZ!Box 5530 Fiber

  • 30 January 2021
  • 280 reacties
  • 12954 keer bekeken

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is/word om een FRITZ!Box 5530 Fiber direct op het glas aan te sluiten en hoe ik er achter kan komen welk type aansluiting ik heb (AON of GPON) (een medewerker van de helpdesk wist mij dit niet te vertellen).

 

Alvast bedankt.

 

Admin: Lees hier alles over de Fritzbox via KPN


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

280 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Kan mijn bestaande Genexis OGG1012 wel Gof glasvezel aan of moet deze vervangen worden ? Omdat ik lees dat bij verschillende mensen na het migreren het internet niet meer werkt.

Als dat de grijze Genexis is met ‘gigabit’ op de voorkant dan kan deze zeker GoF aan. Ik kan wel aanraden om als je zelf een 5530 op glasvezel wilt aansluiten ook de FTU te laten vervangen via de servicetools. De GN-02 is niet echt geschikt voor doe-het-zelf en deze wordt dan kosteloos vervangen voor een TK01 die dat wel is:

 

Reputatie 7

Kan mijn bestaande Genexis OGG1012 wel Gof glasvezel aan of moet deze vervangen worden ? 

Die kan dat aan, ook ik heb die Genexis hangen en die werkt al vele jaren probleemloos op onze GoF aansluiting.

Kan mijn bestaande Genexis OGG1012 wel Gof glasvezel aan of moet deze vervangen worden ? Omdat ik lees dat bij verschillende mensen na het migreren het internet niet meer werkt.

Als dat de grijze Genexis is met ‘gigabit’ op de voorkant dan kan deze zeker GoF aan. Ik kan wel aanraden om als je zelf een 5530 op glasvezel wilt aansluiten ook de FTU te laten vervangen via de servicetools. De GN-02 is niet echt geschikt voor doe-het-zelf en deze wordt dan kosteloos vervangen voor een TK01 die dat wel is:

 

Ja het gaat hier inderdaad om de grijze met gigabit op de voorkant, maar ik dacht misschien is dat opschrift alleen voor de ethernet zijde van de ftu. De TK01 via de servicetools bestellen dan maar bedankt voor de tip alvast.

Reputatie 7

De TK01 via de servicetools bestellen dan maar bedankt voor de tip alvast.

Er zal dan een monteur van kpn een TK01 komen plaatsen. KPN mag hier maximaal €40,- excl. BTW voor in rekening brengen.

Reputatie 7
Badge +11

De TK01 via de servicetools bestellen dan maar bedankt voor de tip alvast.

Dat moet je uiteraard niet doen. Je moet gewoon kpn verzoeken jouw netwerkaansluitpunt passief te maken en dan zal een monteur van kpn een TK01 komen plaatsen. KPN mag hier maximaal €40,- excl. BTW voor in rekening brengen.

En dat gebeurd dus via de servicetools waar ik eerder naar refereerde. KPN stuurt dan KPN Netwerk aan om het FTU te vervangen. 😉

@Slikheks.nl

TIP

kun je beter een pakket van 200mbit of meer nemen voor een maand en later weer terug zetten

dan is het gratis

in ieder geval was dat hier zo

(het pakket betaal je dan wel) gewoon via mijn kpn op 200 zetten de rest gaat vanzelf

Reputatie 7
Badge +11

--- Whoops, bericht dubbel geplaatst --- 

Reputatie 7
Badge +11

@Slikheks.nl

TIP

kun je beter een pakket van 200mbit of meer nemen voor een maand en later weer terug zetten

dan is het gratis

in ieder geval was dat hier zo

(het pakket betaal je dan wel) gewoon via mijn kpn op 200 zetten de rest gaat vanzelf

Een omzetting naar GoF is sowieso kosteloos. Als je het abonnement omzet ben je wel kosten kwijt, mogelijk moet zelf het abonnement volledig omgezet worden terwijl dat niet nodig is. De kosten waar @wjb het over heeft betreft het ombouwen van een GN01 FTU of GN02 FTU naar een TK01 FTU. Bij KPN is deze aanpassing kosteloos. Alles kan gemakkelijk via de servicetools aangevraagd worden, dan hoeven er geen gekke capriolen uitgehaald te worden namelijk met aanpassingen van het abonnement.

Oke 

Ik ben toen van eof naar gof gegaan 

Met alles in 1 basis 

Wat er toen veranderd is alleen de snelheid van 100 naar 500 

Maar dat is lang geleden

@Slikheks.nl

TIP

kun je beter een pakket van 200mbit of meer nemen voor een maand en later weer terug zetten

dan is het gratis

in ieder geval was dat hier zo

(het pakket betaal je dan wel) gewoon via mijn kpn op 200 zetten de rest gaat vanzelf

Heb net afspraak gemaakt en 4 maart zou de verbinding gemigreerd worden naar Gigabit over fiber kostenloos, dit eerst maar een afwachten maar bedankt voor de info.

Beste mensen, 

Na het omzetten van de glasvezel van Eof naar Gof heb ik mijn 5530 aangesloten via glas patchkabel en koppelblokje en kpn ingesteld als internet aan bieder en alles werkt stabiel met fritz versie 7.29 dus erg tevreden met het geheel en kleine snelheid winst. 

Bedankt voor de hulp allemaal.

Beste mensen, 

Na het omzetten van de glasvezel van Eof naar Gof heb ik mijn 5530 aangesloten via glas patchkabel en koppelblokje en kpn ingesteld als internet aan bieder en alles werkt stabiel met fritz versie 7.29 dus erg tevreden met het geheel en kleine snelheid winst. 

Bedankt voor de hulp allemaal.

Koppelblokje ?

Je gebruikt geen patchcover ?

 

Reputatie 7
Badge +11

Koppelblokje ?

Je gebruikt geen patchcover ?

Dat is met een TK01 FTU niet perse nodig. Het is wat netter om het wel te doen maar zeker geen vereiste.

Koppelblokje ?

Je gebruikt geen patchcover ?

Dat is met een TK01 FTU niet perse nodig. Het is wat netter om het wel te doen maar zeker geen vereiste.

Lijkt mij zeker wel nodig geeft wat meer sterkte (bescherming) van de connector

Deze toch ?

 

@NHendriks 

Deze toch 

https://www.kpnwebshop.com/detail-webshop/ftu-tk01-ftu-patchcover-scapc/2

Staat gpon bij maar deze cover is juist toch ?

 

Reputatie 7
Badge +11

Lijkt mij zeker wel nodig geeft wat meer sterkte van de connector

Deze toch ?

Dat is 'm inderdaad. Nodig is ie echt niet, bij mobiele zendmasten zit er ook een TK01 waarin de twee glasvezels afgewerkt zijn en daar wordt ook niet met zo'n patchcover gewerkt. Die koppelbusjes klikken als het goed is gewoon vast op de SC/APC-connector, anders zal deze ook geen goed signaal doorgeven.

Lijkt mij zeker wel nodig geeft wat meer sterkte van de connector

Deze toch ?

Dat is 'm inderdaad. Nodig is ie echt niet, bij mobiele zendmasten zit er ook een TK01 waarin de twee glasvezels afgewerkt zijn en daar wordt ook niet met zo'n patchcover gewerkt. Die koppelbusjes klikken als het goed is gewoon vast op de SC/APC-connector, anders zal deze ook geen goed signaal doorgeven.

Je weet dat ik er nogal netjes mee om ga 

En op de foto kan in mijn geval ook 

Ik hou van netheid 

En mijn advies vooral bij thuis gebruik in de meterkast waar meer niet bedoelde dingen in geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld een stofzuiger

Raad ik het gebruik van een patchcover altijd aan 

 

Reputatie 7
Badge +11

Je weet dat ik er nogal netjes mee om ga 

En op de foto kan in mijn geval ook 

Maar bij een TY-01 trek je als je pech hebt gelijk de hele vezel uit de FTU, zat zal met de TK01 wat minder snel gebeuren. Plus dat ie bij een TK01 ook naar beneden staat wat ook weer helpt om schade te voorkomen.

 

En mijn advies vooral bij thuis gebruik in de meterkast waar meer niet bedoelde dingen in geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld een stofzuiger

Raad ik het gebruik van een patchcover altijd aan 

 Ik raad in thuisgebruik nog steeds altijd aan om gewoon de door KPN geleverde NT te plaatsen, vooral omdat je vaak ziet dat er in een meterkast van alles neergezet wordt. Een ethernetkabel is zo vervangen en hebben mensen vaak nog wel ergens liggen. Met glas zal dat niet het geval zijn. Het ligt er echter ook wel een beetje aan hoe de meterkast is en hoe het is ingericht. Als alles netjes via gootjes enzo loopt dan is eigen NT/SFP nog wel prima, ik kom echter genoeg situaties tegen waar alles maar gewoon losligt en er nog een stofzuiger in staat en noem het maar op, dan zou ik echt geen eigen NT pakken omdat de kans op schade aan de vezel veel te groot is.

Je weet dat ik er nogal netjes mee om ga 

En op de foto kan in mijn geval ook 

Maar bij een TY-01 trek je als je pech hebt gelijk de hele vezel uit de FTU, zat zal met de TK01 wat minder snel gebeuren. Plus dat ie bij een TK01 ook naar beneden staat wat ook weer helpt om schade te voorkomen.

 

En mijn advies vooral bij thuis gebruik in de meterkast waar meer niet bedoelde dingen in geplaatst kunnen worden bijvoorbeeld een stofzuiger

Raad ik het gebruik van een patchcover altijd aan 

 Ik raad in thuisgebruik nog steeds altijd aan om gewoon de door KPN geleverde NT te plaatsen, vooral omdat je vaak ziet dat er in een meterkast van alles neergezet wordt. Een ethernetkabel is zo vervangen en hebben mensen vaak nog wel ergens liggen. Met glas zal dat niet het geval zijn. Het ligt er echter ook wel een beetje aan hoe de meterkast is en hoe het is ingericht. Als alles netjes via gootjes enzo loopt dan is eigen NT/SFP nog wel prima, ik kom echter genoeg situaties tegen waar alles maar gewoon losligt en er nog een stofzuiger in staat en noem het maar op, dan zou ik echt geen eigen NT pakken omdat de kans op schade aan de vezel veel te groot is.

Ik bedoel dan ook de mensen die op direct glasvezel willen met hun router 

De meeste zullen de NT of ONT gebruiken met de experiabox/box12 

 

Reputatie 7

Ik bedoel dan ook de mensen die op direct glasvezel willen met hun router 

De meeste zullen de NT of ONT gebruiken met de experiabox/box12 

Ik denk dat er veel meer abonnees zijn die een eigen router op een NTU/ONT willen aansluiten dan abonnees die een eigen router rechtstreeks op de glasvezel willen aansluiten.

Ik bedoel dan ook de mensen die op direct glasvezel willen met hun router 

De meeste zullen de NT of ONT gebruiken met de experiabox/box12 

Ik denk dat er veel meer abonnees zijn die een eigen router op een NTU/ONT willen aansluiten dan abonnees die een eigen router rechtstreeks op de glasvezel willen aansluiten.

Dat weet ik wel zeker 

Heb ik nu ook 😭

Reputatie 3
Badge

De Fritzbox 5530 in geschikt voor WiFi 6.

De Fritzbox 7590 AX die (mogelijk)binnenkort verkrijgbaar is, ondersteund dit ook.

de “5530” is nu verkrijgbaar !

Als je echt zo uitkijkt naar wifi 6 ... tja ... :thinking:

Als ik je een advies mag geven, wacht gewoon nog even met wifi 6, de marketing voor wifi 6 is krachtiger dan het werkelijke voordeel.

En wat heb je aan wifi 6 in de meterkast. Mijn filosofie is gebruik een router zonder wifi en gebruik goede accesspoints op de plekken waar je wifi nodig hebt.

 

Heb je een suggestie voor een goede router zonder wifi maar wel minimaal 4 beschikbare vrije lanpoorten? En een redelijke AP voor in de woonkamer.?

Ik ga geen Voip of Tv gebruiken.

 

Het is mij nog niet gelukt om mijn Fritzbox 5530 werkend te krijgen op de glasvezelverbinding van KPN.

Op dit moment heb ik de Fritzbox 5530 fiber via UTP op de glasvezel NTU aangesloten met het profiel van KPN. Ik heb de 5530 fiber versie bewust gekocht, want ik wil de NTU er tussenuit halen. De SFP heeft een aansluiting voor de groene connector.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

  • De NTU verwijderen, glasvezel met blauw koppelstukje hierop aansluiten en de groene connector aansluiten op de Fritzbox > geen werkende verbinding;
  • Met een ander blauw koppelstukje en glasvezelkabel de verbinding fysiek tot stand brengen > geen werkende verbinding;
  • Handmatig het profiel instellen voor de glasvezelverbinding met beide kabels > geen werkende verbinding.

Zodra ik de NTU plaats, draait alles zoals het hoort.

Ik draai momenteel de nieuwste beta van FritzOS (7.39), omdat ik dacht dat mogelijk een oplossing kon zijn.

Daarom ben ik benieuwd wat anderen hebben gedaan om de verbinding werkend te krijgen, of wat ik kan doen om te testen waar het probleem zich bevindt. Hebben jullie iets doorgegeven over jullie Fritzbox aan KPN zodat het apparaat wordt toegelaten op het netwerk, of is er een andere stap die ik nog moet zetten zodat de verbinding tot stand komt?

Reputatie 7

Wat voor een NTU (of ONT) heb jij?

@meurtn 

Zit jij op glasvezel AON of op XGS-PON verbinding.?

De SFP module met een LC-APC (groene mini stekker) is voor AON. (Of GPON)

Als je op een XGS-PON glas netwerk zit gaat dat niet werken.

Dan moet je een XGS-PON SFP module gebruiken. En een registratie (laten) doen.