Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7651 keer bekeken

Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

icon

Beste antwoord door Ward_ 6 October 2021, 22:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @F. Jonkman, van harte welkom op het KPN Forum!

Zelf kan ik je inhoudelijk niet veel verder helpen met een eigen modem. Echter is ons forum een prima plek om deze vraag te stellen. We hebben hier verschillende behulpzame gebruikers met veel kennis, die anderen graag op weg helpen. Mogelijk komt er nog iemand langs je topic die je daar inhoudelijk meer over kan vertellen. Daarnaast vind je hier meer informatie over de vrije modemkeuze bij KPN en bieden we sinds een tijdje ook de mogelijkheid om via KPN een FRITZ!Box te nemen. Hopelijk kom je met deze informatie verder :)

Reputatie 7

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

De verplichting om dat te ondersteunen zal er per 28 januari 2022 inderdaad zijn.

Je zult echter de publicatie van KPN af moeten wachten t.a.v. de technische specificaties waar een eigen (ingebouwde) ONT aan moet voldoen.

Ik raad het je wel af om de ONT van KPN weg te snijden. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een router met een ingebouwde NTU, ONT of (DOCSIS/VDSL) modem. Stel je gaat verhuizen en daar is geen glasvezelaansluiting. Dan is jouw router dus niets meer waard. Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt. Dat betekent dat je in die situatie ook de ONT van KPN dus weer aan moet sluiten.

 

Ik laat mijn NTU lekker zitten, dat ding doet z'n werk uitstekend.

Stel je gaat verhuizen en daar is geen glasvezelaansluiting. Dan is jouw router dus niets meer waard.

Als je zo denkt, dan wil ik de verhuizer wel even een PB sturen, dat ie die waardeloze router wel tegen een bedrag van 0 Euro naar mij mag sturen, ik betaal wel de portokosten. Een eerdere router (FritzBox) van mij was ook ‘waardeloos’ geworden, toch stiekem wel 160 Euro. Heb ik ook nog wel een tijdje met T-Mobile 4GvoorThuis gebruikt, maar uiteindelijk toch liever geen commerciële router.

M.b.t. FB5530 moet je er een ander WAN modem in pluggen, dat zou het principe moeten zijn. B.v. XGS-PON, o.a. andere golflengtes als G-PON. Of AVM dit commercieel interessant acht, weet ik niet. Kan een reden zijn om geen AVM product te kopen als ze op SFP vlak geen diversiteit/flexibiliteit betrachten. Of anders een provider kiezen die geen PPPoE doet maar DHCP, en wel op VLAN 0 / geen VLAN. Of een RJ45 SFP van een 10tje. Of een switch die VLAN kan inzetten.

Je kan ook nu nog investeren in een kastje met DSL ingebouwd, voor het geval je misschien gaat/moet verhuizen naar een locatie waar alleen DSL is (hoe snel?).

Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt.

Dat is dan dus geen vrije modemkeuze. KPN moet maar iets bedenken zodat die ExperiaBox nooit nodig is. We hadden als vrije routerkeuze nietwaar. Kunnen andere providers ook. En het betreft primair KPN Netwerk NL, die zijn van de modems, GPON ONT in dit geval.

@F. Jonkman  Hou ook de politiek in de gaten denk ik dan. Er is net iemand ontslagen, degene die nu op de winkel past heeft in mijn ogen geen geweldig trackrecord. Biedt wel mogelijkheden voor de providers (wellicht hun lobbyisten) om te frustreren, maar ik weet verder niet hoe de hazen in Den Haag lopen.

Reputatie 7
Badge +12

@tmoesel zoals altijd spreek ik niet voor KPN en hier heb ik ook absoluut geen voorkennis of iets over. Maar het laatste wat KPN zal doen is elk modem ondersteunen bij storingen. @wjb heeft hier volgens mij gewoon gelijk dat een klantenservice Medewerker direct zal vragen om een experiabox op te hangen als iets niet werkt. Dat wordt nu ook gedaan als je een eigen modem hebt hangen. (Tenzij je KPN Service Plus af neemt

Reputatie 7

Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt.

Dat is dan dus geen vrije modemkeuze.

Het is toch echt de consequentie van die vrije modemkeuze. Kies je voor een eigen NTU, ONT, VDSL modem en/of router dan impliceert dat dat je ook zelf verantwoordelijk wordt voor de werking, ook t.a.v. IPTV.

Dat is precies de reden waarom ik adviseer om gewoon de NTU of ONT van KPN te blijven gebruiken.

Bedankt voor de reacties,

Ik ben geen klant van KPN. En zal dus ook geen contact zoeken met de KPN waneer ik een storing ervaar. Daarnaast moet mijn glasvezel aansluiting nog afgemonteerd worden in de meterkast. Dit betekent dat ik niet zelf de ONT hoef te verwijderen. Deze zit er simpelweg nog niet. "KPN Netwerk" is wel verantwoordelijk voor de infrastructuur in mijn wijk. Van mijn provider heb ik de toezegging gekregen dit modem te mogen plaatsen, mits dit technisch mogelijk gemaakt wordt door KPN. Daarom wil ik dat "KPN Netwerk" mijn modem passief afmonteerd. Dus de patchkast zo plaatsen dat ik de GPON SFP module zelfstandig aan de patchkast kan prikken. Zowel de FB als overige netwerkapparatuur is al aangeschaft en ligt op de plank tot de monteur is langsgeweest. (Ik ben zakelijk klant bij Freedom en neem geen andere diensten af dan internet en Hosting services)

Reputatie 7
Badge +19

@F. Jonkman Ik weet niet in hoeverre ze je ermee kunnen helpen, maar mocht je met KPN Netwerk willen overleggen over hoe zij de aansluiting opleveren, hier kun je contact opnemen met KPN Netwerk.

Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt.

Dat is dan dus geen vrije modemkeuze.

Het is toch echt de consequentie van die vrije modemkeuze. Kies je voor een eigen NTU, ONT, VDSL modem en/of router dan impliceert dat dat je ook zelf verantwoordelijk wordt voor de werking,

Als KPN je vraagt om hun bruikleen router en/of modem aan te sluiten, ook al is het maar voor 10 minuten, dan gebruik je dus niet je eigen router en/of modem. Jij gaat er kennelijk van uit dat alle storingen in het LAN domein zitten. Dat moet een vrijemodemrouter gebruiker allemaal zelf uitzoeken, wat mij betreft hangt de helpdesk gewoon op als het daar over gaat. Misschien heb jij je LAN (nog) zo ingericht dat het ook nog zo compleet naar wens met de ExperiaBox werkt. Ik niet, ik heb geen bruikleenrouter van mijn provider. De basis is gewoon dat ik een IPv4 adres krijg als ik een doodnormale DHCP client z’n werk laat doen. Meer is het niet.

Maar wat als een GBIC in de PoP het heeft begeven, of iemand de lijn kapotgegraven heeft. Als je dat niet weet als vrijemodemrouter gebruiker, zul je allicht vaststellen dat de lijn dood is. Dus dan bel je de provider en dan leest de callcentermedewerker in het script: De klant moet Experiabox aansluiten. Zo is het nu.

Misschien moet men de vrijemodemrouter gebruiker dan wat realistischer benaderen en b.v. kijken hoe het met zaken aangaande PPPoE dan wel DHCP of datapacket transfer history gesteld is. Dat zal een verstandige vrijemodemrouter gebruiker ook aan zijn kant gedaan hebben.

Het kan natuurlijk zo zijn dat KPN de klanten defacto zichzelf overschattende prutsers vindt, maar als je nooit aan een vrijemodemrouter gebruiker bruikleenapparatuur levert en toch heeft die al maanden/jaren met zijn eigen spullen gewoon stabiel internet sinds abo start, tja, wat dan…

Zoals ik al vaker heb gesteld, kijk naar mobiel. Krijgen we allen bij een SIMkaart ook een leensmartphone mee, voor het geval op je eigen telefoon faceboek niet werkt of de battery leeg is of er zand in de USBpoort zit of in een bootloop beland  of het geluid te zacht is enz.

Reputatie 7

Jij gaat er kennelijk van uit dat alle storingen in het LAN domein zitten.

Nee, ik doel op een storing met KPN TV. Voor alle andere storingen heb ik KPN uiteraard niet nodig.

Jij gaat er kennelijk van uit dat alle storingen in het LAN domein zitten.

Nee, ik doel op een storing met KPN TV. Voor alle andere storingen heb ik KPN uiteraard niet nodig.

KPN TV valt volgens mij niet onder vrije modemkeuze, ik heb het eerder in de quote weggemoffeld, maar nu dus alsnog hoe ik dit zie. Modem is transparant voor VLANs en hogere netwerkstack. Je kan b.v. voor AON fiber een managed optical switch tussen FTU en EB zetten. En mocht het wel onder vrije modemkeuze vallen, dat doet het er niet toe voor klanten die alleen maar internet afnemen.

PPPoE en hoe KPN momenteel TV heeft ingericht is nogal complex vergeleken met iemand die een provider heeft die internet met DHCP op VLAN 0 en OTT TV heeft, NLziet o.i.d. of ueberhaupt geen apart betaalde TV service. Complexiteit betekent meer kans op bugs, hogere kosten, veel meer testen, en dus is het niet verwonderlijk dat in jouw eigen modem topic velen zijn die steeds weer de EB erbij moeten slepen. Bij T-Mobile kun je ondertussen STB-loos TV-abo nemen (krijg je 2,50 p/m korting).

Reputatie 7

Jij gaat er kennelijk van uit dat alle storingen in het LAN domein zitten.

Nee, ik doel op een storing met KPN TV. Voor alle andere storingen heb ik KPN uiteraard niet nodig.

KPN TV valt volgens mij niet onder vrije modemkeuze, ik heb het eerder in de quote weggemoffeld, maar nu dus alsnog hoe ik dit zie. Modem is transparant voor VLANs en hogere netwerkstack. Je kan b.v. voor AON fiber een managed optical switch tussen FTU en EB zetten. En mocht het wel onder vrije modemkeuze vallen, dat doet het er niet toe voor klanten die alleen maar internet afnemen.

PPPoE en hoe KPN momenteel TV heeft ingericht is nogal complex vergeleken met iemand die een provider heeft die internet met DHCP op VLAN 0 en OTT TV heeft, NLziet o.i.d. of ueberhaupt geen apart betaalde TV service. Complexiteit betekent meer kans op bugs, hogere kosten, veel meer testen, en dus is het niet verwonderlijk dat in jouw eigen modem topic velen zijn die steeds weer de EB erbij moeten slepen. Bij T-Mobile kun je ondertussen STB-loos TV-abo nemen (krijg je 2,50 p/m korting).

Klopt, KPN TV valt niet onder de vrije modemkeuze maar de TV ontvangers zijn dan ook geen modems en een vrije keuze is er al sinds jaar en dag. Je zult uiteraard wel een TV ontvanger moeten kiezen waarmee je de TV diensten kunt afnemen en dan is de spoeling heel erg dun. Dat is mijns inziens ook helemaal niet erg, een grotere keuze zou alleen maar averechts werken op de innovatiekracht.

De architectuur die KPN gebruikt voor de distributie van haar TV diensten is zoals wereldwijd bijna alle IPTV providers dat doen en dat is niet voor niets. Er zitten vele vele voordelen aan de distributie op een apart vlan. De bewaking van het netwerk is daardoor veel eenvoudiger en ook voor IGMP, DRM en QoS is die opzet veel beter.

 

De kwaliteit van de apps van alle providers, ook die van KPN, T-Mobile en Ziggo kunnen t.a.v. lineaire televisie absoluut niet tippen aan die van de mediaboxen van die providers.

Reputatie 7
Badge +10

Bedankt voor de reacties,

Ik ben geen klant van KPN. En zal dus ook geen contact zoeken met de KPN waneer ik een storing ervaar. Daarnaast moet mijn glasvezel aansluiting nog afgemonteerd worden in de meterkast. Dit betekent dat ik niet zelf de ONT hoef te verwijderen. Deze zit er simpelweg nog niet. "KPN Netwerk" is wel verantwoordelijk voor de infrastructuur in mijn wijk. Van mijn provider heb ik de toezegging gekregen dit modem te mogen plaatsen, mits dit technisch mogelijk gemaakt wordt door KPN. Daarom wil ik dat "KPN Netwerk" mijn modem passief afmonteerd. Dus de patchkast zo plaatsen dat ik de GPON SFP module zelfstandig aan de patchkast kan prikken. Zowel de FB als overige netwerkapparatuur is al aangeschaft en ligt op de plank tot de monteur is langsgeweest. (Ik ben zakelijk klant bij Freedom en neem geen andere diensten af dan internet en Hosting services)

Ik neem aan dat je met "patchkast" de FTU bedoelt. Dus de passieve grondplaat waarin de glasvezel met een connector is afgewerkt. Dat is dan precies wat KPN Netwerk doet.

Zij plaatsen normaliter geen ONT erbij tenzij de provider hen daarvoor vooraf een opdracht heeft gegeven. Freedom doet dat nooit dus daar hoef je niet druk om te maken 

 

Waarom zou je dat willen. 

Reputatie 7
Badge +11

 

Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt.

Dat is dan dus geen vrije modemkeuze. KPN moet maar iets bedenken zodat die ExperiaBox nooit nodig is. We hadden als vrije routerkeuze nietwaar. Kunnen andere providers ook. En het betreft primair KPN Netwerk NL, die zijn van de modems, GPON ONT in dit geval.

Nee, KPN Netwerk is enkel van de fysieke glasvezel van PoP tot en met FTU. De GPON ONT is naar wat ik begrepen heb KPN WBA, dat is de eigenaar van de apparatuur op glasvezel. Op AON is het NT gewoon puur KPN.

 

Tevens moet je het niet zo zwart-wit zien omtrent die vrije modemkeuze. De hele reden dat er een Experiabox/Box12 aangesloten moet worden heeft te maken met het feit om een eigen apparaat uit te kunnen sluiten. Dit kan al om de instellingen aan de WAN-zijde gaan, deze zijn namelijk ingebakken in een Experiabox/Box12. Ook het feit dat een door KPN geleverd randapparaat wel uitgelezen kan worden als de situatie dit vereist is een reden waarom je die tijdelijk aan moet sluiten. Met eigen randapparatuur is dit namelijk niet mogelijk. Gaat ook nooit kunnen gezien de belachelijke hoeveelheid leveranciers van dergelijke apparatuur. Het is ook deels om klanten te beschermen, stel nou dat we niet vragen om tijdelijk een Experiabox aan te sluiten maar we gewoon een monteur sturen omdat we geen volwaardige diagnose kunnen stellen en het probleem blijkt toch in de eigen apparatuur te zitten dan wordt er direct 60 euro voorrijkosten in rekening gebracht omdat dit onder het klantdomein valt. Ook een eventuele monteur zal beginnen met het aansluiten van een Experiabox omdat hij van deze wel weet hoe die in elkaar zit en wat per type mogelijke valkuilen zijn voor bepaalde verbindingssoorten. 

Reputatie 7

Ook het feit dat een door KPN geleverd randapparaat wel uitgelezen kan worden als de situatie dit vereist is een reden waarom je die tijdelijk aan moet sluiten. Met eigen randapparatuur is dit namelijk niet mogelijk.

Soms zijn de oplossingen simpeler dan je denkt om een apparaat achter een eigen router uit te lezen.

Onderstaand de tijdelijke port-forwarding op mijn EdgeRouter die nodig was om onze 5202 uit te kunnen lezen.

 

Ook het feit dat een door KPN geleverd randapparaat wel uitgelezen kan worden als de situatie dit vereist is een reden waarom je die tijdelijk aan moet sluiten. Met eigen randapparatuur is dit namelijk niet mogelijk.

Soms zijn de oplossingen simpeler dan je denkt om een apparaat achter een eigen router uit te lezen.

Onderstaand de tijdelijke port-forwarding op mijn EdgeRouter die nodig was om onze 5202 uit te kunnen lezen.

 


en waarom moest die vip5202 uitgelezen worden als ik vragen mag ?

Reputatie 7

Ook het feit dat een door KPN geleverd randapparaat wel uitgelezen kan worden als de situatie dit vereist is een reden waarom je die tijdelijk aan moet sluiten. Met eigen randapparatuur is dit namelijk niet mogelijk.

Soms zijn de oplossingen simpeler dan je denkt om een apparaat achter een eigen router uit te lezen.

Onderstaand de tijdelijke port-forwarding op mijn EdgeRouter die nodig was om onze 5202 uit te kunnen lezen.

 

en waarom moest die vip5202 uitgelezen worden als ik vragen mag ?

Om een issue met het wegvallen van het geluid op sommige stereo zenders te monitoren wat optrad als je langs kanaal 200 (Netflix) zapte.

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

De verplichting om dat te ondersteunen zal er per 28 januari 2022 inderdaad zijn.

Je zult echter de publicatie van KPN af moeten wachten t.a.v. de technische specificaties waar een eigen (ingebouwde) ONT aan moet voldoen.

Ik raad het je wel af om de ONT van KPN weg te snijden. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een router met een ingebouwde NTU, ONT of (DOCSIS/VDSL) modem. Stel je gaat verhuizen en daar is geen glasvezelaansluiting. Dan is jouw router dus niets meer waard. Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt. Dat betekent dat je in die situatie ook de ONT van KPN dus weer aan moet sluiten.

 

Ik laat mijn NTU lekker zitten, dat ding doet z'n werk uitstekend.


even hierop een opmerking

waarom zou je een (oude) router van je oude huis mee willen nemen naar het nieuwe huis?

bij de fritzbox glasfiber modellen is het simpel door een lan poort naar wan te zetten zo kun je je (oude glasfiber)  fritzbox op elke aansluiting kunnen gebruiken “mocht je dit willen”

en bij storing wat betref schuif je de patscover eraf en de kpn nt er op en de experiabox er aan klaar

zo gepiept

 

 

 

 

Reputatie 7

waarom zou je een (oude) router van je oude huis mee willen nemen naar het nieuwe huis?

bij de fritzbox glasfiber modellen is het simpel door een lan poort naar wan te zetten zo kun je je (oude glasfiber)  fritzbox op elke aansluiting kunnen gebruiken “mocht je dit willen”

Met een router die "gewoon" een rj45 WAN poort heeft is het zelfs nog eenvoudiger, die plug je simpelweg in op de in de nieuwe woning aanwezige NTU, ONT of DOCSIS modem.

waarom zou je een (oude) router van je oude huis mee willen nemen naar het nieuwe huis?

bij de fritzbox glasfiber modellen is het simpel door een lan poort naar wan te zetten zo kun je je (oude glasfiber)  fritzbox op elke aansluiting kunnen gebruiken “mocht je dit willen”

Met een router die "gewoon" een rj45 WAN poort heeft is het zelfs nog eenvoudiger, die plug je simpelweg in op de in de nieuwe woning aanwezige NTU, ONT of DOCSIS modem.


dat kan met de fritzbox fiber prima

ik heb zelf een 5490 via dezelfde (wizard) stappen gewoon via wan (kpn profile)

je hoeft geen glasvezel (direct) te gebruiken

net als mijn 7590 wat achter de nt van kpn zit gebruik is het xsdl gedeelte ook niet

en wat betreft lan en wan poorten kun je met een “zakelijke” router gewoon kiezen

wat betref de fritzbox aansluiten profile kiezen klaar

 

 

 

 

 

Reputatie 7

dat kan met de fritzbox fiber prima

Prima, dan gebruik jij toch een FRITZ!Box met fiber aansluiting.

Dat is jouw keuze en dat is uitstekend.

Het is mijn advies om dat niet te doen en gewoon de NTU / ONT te gebruiken.

dat kan met de fritzbox fiber prima

Prima, dan gebruik jij toch een FRITZ!Box met fiber aansluiting.

Dat is jouw keuze en dat is uitstekend.

Het is mijn advies om dat niet te doen en gewoon de NTU / ONT te gebruiken.


hoe kom je daar nou bij ik gebruik een fritzbox 7590 zoals je wel weet

ik probeer jou uit te leggen dat een fritzbox fiber (getest) achter een glasvezelkastje gewoon goed werkt

en heel makkelijk via het profile in te stellen is

@wjb wil je het niet begrijpen

O nee daar gaan we weer

jammer

Reputatie 7

O nee daar gaan we weer

Waarom reageer je nu toch weer zo?

Ik snap oprecht niet waar die negatieve gevoelens bij jou vandaan komen want er is echt helemaal niets negatiefs in mijn reactie te vinden, het is allemaal postief bedoeld.

O nee daar gaan we weer

Waarom reageer je nu toch weer zo?

Ik snap oprecht niet waar die negatieve gevoelens bij jou vandaan komen want er is echt helemaal niets negatiefs in mijn reactie te vinden, het is allemaal postief bedoeld.


nee hoor geen probleem :thumbsup:

de fritzbox fiber 5490 en de 5530 kunnen gewoon goed werken via glasvezelkastje

via de wizard in het menu hoeven deze fritzboxen niet perse aan een directe glasvezel voorzien te zijn