Vraag

FRITZ!Box 7590 versus FRITZ!Box 5530 fiber

  • 22 March 2021
  • 165 reacties
  • 4622 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

165 reacties

en voor @wjb is het een stuk moeilijker om de patch cover te gebruiken

jij hebt nog het oudere type hangen (begreep ik)

voor mij zou het wel wat makkelijker zijn

ik heb nu nog de NT hangen met een 7590

een 5490 heb ik trouwens ook nog liggen met verschillende patch covers

maar @wjb ik kan er nog niet over oordelen heb het zelf nog niet getest

maar wat betrekking de ntu deze is compleet zinloos als je een router gebruikt waar direct een glasaansluiting op kan (en er zullen meer op de markt komen)

ik snap dat ook niet waarom jij een rj45 sfp module in jou edge router gebruikt

“” ik denk "” als je de zelfde ftu als mij had je al lang een andere patch cover had met de fiber naar de edge router met de juiste sfp module

Reputatie 7

maar wat betrekking de ntu deze is compleet zinloos als je een router gebruikt waar direct een glasaansluiting op kan (en er zullen meer op de markt komen)

Sterker nog, er zijn er best al wel een aantal op de markt en toch blijft mijn advies ... hangt er al een NTU, gewoon blijven gebruiken, vervangen door een SFP module heeft geen enkele toegevoegde waarde, je zult er geen enkele verbetering mee bewerkstelligen.

 

ik snap dat ook niet waarom jij een rj45 sfp module in jou edge router gebruikt

Omdat er een prima functionerende NTU in mijn meterkast hangt.

 

“” ik denk "” als je de zelfde ftu als mij had je al lang een andere patch cover had met de fiber naar de edge router met de juiste sfp module

Als er op die FTU geen NTU had gezeten en ik die zelf had moeten aanschaffen dan was ik zeer zeker voor een SFP glasvezelmodule gegaan. Maar als er al een NTU door KPN in bruikleen gegeven is dan zie ik daar absoluut het nut niet van in immers het zal geen enkele verbetering opleveren.

@wjb waarom wou je graag dat de ftu vervangen zal worden

(spelt in de hooiberg) ergens op het kpn forum gelezen

als deze ntu zo goed zal zijn

Reputatie 7

@wjbwaarom wou je graag dat de ftu vervangen zal worden

(spelt in de hooiberg) ergens op het kpn forum gelezen

als deze ntu zo goed zal zijn

Ik zou nog maar eens goed zoeken maar ik heb nooit gezegd dat ik graag wou dat de FTU vervangen zou worden. Wat ik wel gezegd heb is dat ik sowieso mijn EdgeRouter niet rechtstreeks op de FTU zou aansluiten zolang deze niet vervangen is.

Een klein maar o zo belangrijk nuanceverschil.

Reputatie 5
Badge +1

Ik weet inmiddels hoe het één en ander zit. De kpn heeft een glasvezel netwerk uitgerold met de techniek van de wat oudere AON. Je kon zonder hulp van de kpn een router (bijv. FRITZ!Box 5490) rechtstreeks aansluiten op een AON glasvezel netwerk van de kpn.

Nu rolt de kpn bij mij glasvezel uit met GPON en kun je glasvezel router niet meer zelf aansluiten, omdat a.  de glasvezel kabel uit de FTU cover patch niet in de sfp-GPON mudule past en b. je de verbinding door de provider moet laten registreren. Je kunt nu de FRITZ!Box 5530 fiber alleen aansluiten via het ONT-kastje en de LAN1-poort. Wat snelheid betreft heb je een net zo snelle verbinding dan met de FRITZ!Box 7590.

In de FTU zit een SC/APC stekker. In de FTU patch cover zit een contra SC/APC stekker met aan het uiteinde wederom een SC/APC stekker die dan in het ONT-kastje komt. Wanneer de FTU patch cover over de FTU wordt geschoven, klik de contra SC/APC stekker in die SC/APC stekker van de FTU. In de ftp-GPON module moet een LC/APC stekker. Wanneer er nu een FTU patch cover met aan de ene kant een contra SC/APC en aan de andere kant een LC/APC stekker zou zitten, kun je het modem op glasvezel aansluiten. Maar zo'n FTU patch cover bestaat (nog) niet en een glasvezel kabel met aan de ene kant een contra SC/APC en aan de andere kant een LC/APC stekker bestaat evenmin. Er bestaan alleen glasvezel kabels met stekkers en niet met contra stekkers. Er bestaat nu een koppelstuk om de SC/APC stekker in de FTU op de nieuwe glasvezel kabel SC/APC stekker in de FTU patch cover aan te sluiten. Aan het uiteinde van de glasvezel kabel zit dan een LC/APC stekker die in de sfp-GPON module past.

't Zal nog wel een tijdje duren dat de kpn dit toe gaat staan om een eigen router rechtstreeks op glasvezel kabel te kunnen aansluiten zoals bij AON, maar dan ben ik daar nu al klaar voor.

Oh, ja. Ik heb ondanks dat de router dezelfde snelheden aangeeft, het idee dat websites opvragen wat soepeler en sneller gaat dan met de FRITZ!Box 7590 die je ook via een ONT-kastje op glasvezel kunt aansluiten…...

Reputatie 7

't Zal nog wel een tijdje duren dat de kpn dit toe gaat staan om een eigen router rechtstreeks op glasvezel kabel te kunnen aansluiten zoals bij AON, maar dan ben ik daar nu al klaar voor.

Dat zou wellicht toch al snel het geval kunnen zijn.

Als het goed is dan komt de ACM één dezer dagen met haar definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt en naar alle verwachting zal de ACM daarbij het netwerkaansluitpunt op locatie A handhaven.

Dat betekent dat de NTU/ONT tot het klantdomein gaat behoren en dus vrij te kiezen moet zijn.

Nu schiet je mijns inziens helemaal niets mee op met het vervangen van de ONT door bijvoorbeeld een SFP GPON module zoals die bij de FRITZ!Box 5530 meegeleverd wordt, maar voor wie dat echt wil zal het vast en zeker mogelijk gaan worden en wel uiterlijk drie maanden na publicatie van de beleidsregel. 

bij glasvezel is het altijd met die busjes werken

er bestaat na mijn weten niet het vrouw en man connector idee wat je “normaal” ziet (bij niet glas)

de NT wat je bij kpn gebruikt zit ook het koppel busje in

en de “stekker” wordt vaak gelast op de glas draad

belangrijk is dat je de kleuren na volgt

er bestaan wel patch kabels in diverse soorten en dat past ook van (blauw naar groen)

 

Reputatie 7

en de “stekker” wordt vaak gelast op de glas draad

belangrijk is dat je de kleuren na volgt

er bestaan wel patch kabels in diverse soorten en dat past ook van (blauw naar groen)

Klopt en er is ook zeer zeker een patchkabel om de FTU rechtstreeks met de SFP GPON module van de FRITZ!Box 5530 te verbinden.

KPN zal echter die SFP GPON module niet registreren zolang de beleidsregel netwerkaansluitpunt niet in zijn definitieve vorm in werking getreden is.

en de “stekker” wordt vaak gelast op de glas draad

belangrijk is dat je de kleuren na volgt

er bestaan wel patch kabels in diverse soorten en dat past ook van (blauw naar groen)

Klopt en er is ook zeer zeker een patchkabel om de FTU rechtstreeks met de SFP GPON module van de FRITZ!Box 5530 te verbinden.

KPN zal echter die SFP GPON module niet registreren zolang de beleidsregel netwerkaansluitpunt niet in zijn definitieve vorm in werking getreden is.


dat is wel jammer maar in mijn geval zal ik daar geen last van hebben mocht ik de fiber rechtstreeks naar de router lijden ik heb geen gpon

als ik een keer tijd/zin heb om de fritz 5490 er achter te doen

maar met de NT en de 7590 werkt het ook

@wjb ik ga het wel een keer testen of het werkt (denk ik)

ik heb wel van switch naar switch glasvezel en dat gaat er ook komen naar de paardenstal

i.v.m. inductie bliksem dat gebeurd nogal vaak hier buitenaf

ondanks dat er een beveiliging op het dak zit en zo,n blok in de meterkast

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

't Zal nog wel een tijdje duren dat de kpn dit toe gaat staan om een eigen router rechtstreeks op glasvezel kabel te kunnen aansluiten zoals bij AON, maar dan ben ik daar nu al klaar voor.

Dat zou wellicht toch al snel het geval kunnen zijn.

Als het goed is dan komt de ACM één dezer dagen met haar definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt en naar alle verwachting zal de ACM daarbij het netwerkaansluitpunt op locatie A handhaven.

Dat betekent dat de NTU/ONT tot het klantdomein gaat behoren en dus vrij te kiezen moet zijn.

Nu schiet je mijns inziens helemaal niets mee op met het vervangen van de ONT door bijvoorbeeld een SFP GPON module zoals die bij de FRITZ!Box 5530 meegeleverd wordt, maar voor wie dat echt wil zal het vast en zeker mogelijk gaan worden en wel uiterlijk drie maanden na publicatie van de beleidsregel. 

> Nu schiet je mijns inziens helemaal niets mee op met het vervangen van de ONT door bijvoorbeeld een SFP GPON module zoals die bij de FRITZ!Box 5530 meegeleverd wordt.

Dat je daar niets mee opschiet, is nu de vraag. Qua snelheden van de FRITZ!Box 7590 en FRITZBox5530 fiber alle via een ONT-kastje is inderdaad lood om oud ijzer. Maar de FRITZ!Box 7590 is niet een glasvezel router van oorsprong maar een modem/router dat je dan op glasvezel via een ONT-kastje kunt aansluiten. Daarentegen is de FRITZ!Box 5530 fiber een “echte” glasvezel router. De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu precies zo aangesloten via een LAN-poort dan de FRITZ!Box 7590 maar ik kan (nog) niet controleren of het wat uitmaakt om niet het ONT-kastje te gebruiken. Ik merk wel dat de FRITZ!Box 5530 fiber wat makkelijker websites opvraagt.

Ik weet het dat dit nog niet erg lang is om goed te kunnen bepalen of de FRITZ!Box 5530 fiber probleemloos werkt, maar vanaf 9 juni 2021 werkt de router bij mij probleemloos. Nu doe ik er eigenlijk ook niets bijzonders mee. Geen apps, geen wifi, geen ip-tv en andere zaken. Ik gebruik de router uitsluitend om internet te hebben. Sinds een poosje heb ik ook een andere “provider” voor de ip-telefoon, maar dat staat los van de huidige internet provider. De poorten voor de NAS ingesteld en alles werkt weer als vanouds zoals met de FRITZ!Box 7590.

Reputatie 7

Daarentegen is de FRITZ!Box 5530 fiber een “echte” glasvezel router. De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu precies zo aangesloten via een LAN-poort dan de FRITZ!Box 7590 maar ik kan (nog) niet controleren of het wat uitmaakt om niet het ONT-kastje te gebruiken. Ik merk wel dat de FRITZ!Box 5530 fiber wat makkelijker websites opvraagt.

Er zit geen enkel verschil tussen een interne mediaconverter (SFP AON/GPON module in 5530) en een externe mediaconverter (NTU/ONT). Als je weet wat een mediaconverter doet dan zal je dat ook beamen immers het enige is dat zo'n mediaconverter real-time licht omzet in stroom vice-versa en geen buffering doet. Wat er aan licht in komt gaat er real-time aan stroom weer uit. De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte. 

Dat je met de 5530 websites wat makkelijker op lijkt te vragen zal zeer zeker een andere oorzaak hebben.

Reputatie 7
Badge +7

… een glasvezel kabel met aan de ene kant een contra SC/APC en aan de andere kant een LC/APC stekker bestaat evenmin. Er bestaan alleen glasvezel kabels met stekkers en niet met contra stekkers. Er bestaat nu een koppelstuk om de SC/APC stekker in de FTU op de nieuwe glasvezel kabel SC/APC stekker in de FTU patch cover …

 

https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

en

https://www.fs.com/de-en/products/76115.html

Reputatie 5
Badge +1

… een glasvezel kabel met aan de ene kant een contra SC/APC en aan de andere kant een LC/APC stekker bestaat evenmin. Er bestaan alleen glasvezel kabels met stekkers en niet met contra stekkers. Er bestaat nu een koppelstuk om de SC/APC stekker in de FTU op de nieuwe glasvezel kabel SC/APC stekker in de FTU patch cover …

 

https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

en

https://www.fs.com/de-en/products/76115.html


Je hebt de goede glasvezelkabel gevonden maar een “ietsepiets” ander koppelstuk. Aan mijn koppelstuk zit nog een soort bevestiging om die stevig in de FTU of FTU patch cover te bevestigen.
 

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat metaal wat erop zit is enkel om ervoor te zorgen dat het koppelbusje in de patchcover of NT's blijft zitten, heeft verder geen functie. Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

 

Also, zorg voor een Oneclickcleaner of iets dergelijks om de ferrules van de glasvezelkabel schoon te maken mocht je ooit je Fritzbox direct op het GPON-netwerk aan kunnen sluiten.

Reputatie 5
Badge +1

Daarentegen is de FRITZ!Box 5530 fiber een “echte” glasvezel router. De FRITZ!Box 5530 fiber heb ik nu precies zo aangesloten via een LAN-poort dan de FRITZ!Box 7590 maar ik kan (nog) niet controleren of het wat uitmaakt om niet het ONT-kastje te gebruiken. Ik merk wel dat de FRITZ!Box 5530 fiber wat makkelijker websites opvraagt.

Er zit geen enkel verschil tussen een interne mediaconverter (SFP AON/GPON module in 5530) en een externe mediaconverter (NTU/ONT). Als je weet wat een mediaconverter doet dan zal je dat ook beamen immers het enige is dat zo'n mediaconverter real-time licht omzet in stroom vice-versa en geen buffering doet. Wat er aan licht in komt gaat er real-time aan stroom weer uit. De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte. 

Dat je met de 5530 websites wat makkelijker op lijkt te vragen zal zeer zeker een andere oorzaak hebben.


> De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte.

NTU/ONT geen vertragende factor? Dàt weet je pas wanneer je de glasvezel rechtstreeks kunt aansluiten op de FRITZ!Box 5530 fiber. DE FRITZ!Box 5530 fiber kan immers nog wel meer uit de glasvezel “persen” dan dat een NTU/ONT doorgeeft…….

Reputatie 5
Badge +1

Dat metaal wat erop zit is enkel om ervoor te zorgen dat het koppelbusje in de patchcover of NT's blijft zitten, heeft verder geen functie. Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

Also, zorg voor een Oneclickcleaner of iets dergelijks om de ferrules van de glasvezelkabel schoon te maken mocht je ooit je Fritzbox direct op het GPON-netwerk aan kunnen sluiten.

> Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

Dat heb ik ook gezien dat je "waarschijnlijk” het koppelstuk niet rechtstreeks op de FTU kunt aansluiten. Maar in de loze opening ernaast past dit koppelstuk. Dat koppelstuk wordt bevestigd in de FTU patch cover en daar komt dan de nieuwe glasvezel kabel weer in.

Reputatie 7

NTU/ONT geen vertragende factor? Dàt weet je pas wanneer je de glasvezel rechtstreeks kunt aansluiten op de FRITZ!Box 5530 fiber. DE FRITZ!Box 5530 fiber kan immers nog wel meer uit de glasvezel “persen” dan dat een NTU/ONT doorgeeft…….

Nee, dat weet ik zo ook wel immers mijn NTU haalt ook probleemloos de maximale snelheid van 1Gbps.

Reputatie 7
Badge +11

> Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

Dat heb ik ook gezien dat je "waarschijnlijk” het koppelstuk niet rechtstreeks op de FTU kunt aansluiten. Maar in de loze opening ernaast past dit koppelstuk. Dat koppelstuk wordt bevestigd in de FTU patch cover en daar komt dan de nieuwe glasvezel kabel weer in.

Dat dit koppelbusje in de patchcover erbij kan klopt, echter zit er maar één vezel en dus één connector in de FTU, dat koppelbusje in het rechtergat steken gaat dus geen nut hebben, die komt dan nergens op uit. Je kan het koppelbusje overigens ook gewoon op de patchkabel die nu in de patchcover zit aansluiten. Van wat ik hier eerder heb gelezen moet dit qua demping geen enkel probleem vormen.

 

> De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte.

NTU/ONT geen vertragende factor? Dàt weet je pas wanneer je de glasvezel rechtstreeks kunt aansluiten op de FRITZ!Box 5530 fiber. DE FRITZ!Box 5530 fiber kan immers nog wel meer uit de glasvezel “persen” dan dat een NTU/ONT doorgeeft…….

De ONT is gemaakt voor 1Gbps en je abonnement staat ook maximaal 1Gbps toe. In de praktijk komt dit neer op 940Mbps, tenminste als ik dit meet met mijn Argus (welke een stuk accurater is dan de Speedtest.net App of website). Het scheelt misschien een paar megabits maar veel zal het niet zijn. Daarbij, wie heeft er thuis in godsnaam gigabit-internet nodig? Ben pas één klant tegengekomen waar het wel goed uit zou komen maar ook die konden prima weg met 500/500. Die klant was trouwens een studentenhuis met 14 bewoners. Zo lang je geen gigabit afneemt zal je absoluut geen verschil gaan merken tussen direct op de vezel of met de ONT. Om de latency is het niet te doen, die ga je niet lager krijgen door direct op de vezel te gaan zitten.

Reputatie 7

Zo lang je geen gigabit afneemt zal je absoluut geen verschil gaan merken tussen direct op de vezel of met de ONT.

Ook als je wel gigabit afneemt zal je geen verschil gaan merken. Ook met een SFP AON/GPON module zal je in de praktijk niet boven die pak hem beet 940Mbps gaan komen.

Reputatie 7
Badge +11

Zo lang je geen gigabit afneemt zal je absoluut geen verschil gaan merken tussen direct op de vezel of met de ONT.

Ook als je wel gigabit afneemt zal je geen verschil gaan merken. Ook met een SFP AON/GPON module zal je in de praktijk niet boven die pak hem beet 940Mbps gaan komen.

Daar heb je gelijk in en dat is ook wat ik bedoelde, kwam er niet zo handig uit 😅

En toch denk ik dat direct de glasvezel in de router toch een mooie oplossing kan zijn 

Een NT zit bom vol met elektronica en je hebt een extra netwerkkabel en stroomadapter nodig

In mijn geval de ftu kan ik netjes een patchcover op plaatsen

Maar een NT met een fritzbox 7590 werkt ook wel (heb ik nu) 

Ps als ik zo kijk op internet die losse t-mobile pruttel (glasvezel omzetter) 

heeft kpn het wel netter voor elkaar

Een NT wat netjes op de ftu past 

 

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zelf ook wel interesse in die 5530 scheelt ook weer een stekker in de meterkast ;)

Maar volgens de KPN site heb ik

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

FRITZ!Box  (deze vind ik trouwens KNAP ik heb deze niet via KPN heb ik via maatje gekregen de 7590 ik had de KPN box V12 erbij zitten in de doos heb deze alleen nog aangesloten)

Maar kan ik met mijn aansluiting de 5530 aansluiten is de vraag.

Heb zelf nu een hele grote NT (melk pak model zo noemde de KPN monteur hem de NT die ik heb staat ook niet in de folders van KPN) Monteur gaf ook aan ik heb een eigen vezel naar centrale zit geen opdeling tussen.

En wat houd een GOF aansluiting in?

Ik heb zelf ook wel interesse in die 5530 scheelt ook weer een stekker in de meterkast ;)

Maar volgens de KPN site heb ik

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

FRITZ!Box  (deze vind ik trouwens KNAP ik heb deze niet via KPN heb ik via maatje gekregen de 7590 ik had de KPN box V12 erbij zitten in de doos heb deze alleen nog aangesloten)

Maar kan ik met mijn aansluiting de 5530 aansluiten is de vraag.

Heb zelf nu een hele grote NT (melk pak model zo noemde de KPN monteur hem de NT die ik heb staat ook niet in de folders van KPN) Monteur gaf ook aan ik heb een eigen vezel naar centrale zit geen opdeling tussen.

En wat houd een GOF aansluiting in?

Ja een 5530 kan bij jou ik heb ook gof

Gigabit verbinding ftth 

Reputatie 7

Een NT zit bom vol met elektronica...

Hoe kom je daar nu toch bij, het is een printplaatje van twee keer niets.

 

...en je hebt een extra netwerkkabel en stroomadapter nodig

Dat kan je als een nadeel zien, maar persoonlijk zi ik er het probleem niet van, wetende dat het stroomverbruik van een NTU ongeveer 3 watt bedraagt tewijl zo'n SFP AON/GPON module ook ruim 1 watt aan stroom verbruikt.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zelf ook wel interesse in die 5530 scheelt ook weer een stekker in de meterkast ;)

Maar volgens de KPN site heb ik

Je aansluitingstype

GoF

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

FRITZ!Box  (deze vind ik trouwens KNAP ik heb deze niet via KPN heb ik via maatje gekregen de 7590 ik had de KPN box V12 erbij zitten in de doos heb deze alleen nog aangesloten)

Maar kan ik met mijn aansluiting de 5530 aansluiten is de vraag.

Heb zelf nu een hele grote NT (melk pak model zo noemde de KPN monteur hem de NT die ik heb staat ook niet in de folders van KPN) Monteur gaf ook aan ik heb een eigen vezel naar centrale zit geen opdeling tussen.

En wat houd een GOF aansluiting in?

Ja een 5530 kan bij jou ik heb ook gof

Gigabit verbinding ftth 

GOF waar staat dat voor eigenlijk?

Onder mijn NT zit een klein vierkant kastje van KPN netwerk met 1 glasvezel aansluiting zag ik toen ik de NT eraf had daar moet zeker die kabel in die erbij zit?

Alleen las ik iets op de AVM site dat KPN het modem moet opslaan?