Vraag

FRITZ!Box 7590 versus FRITZ!Box 5530 fiber

  • 22 March 2021
  • 165 reacties
  • 4652 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

165 reacties

Reputatie 7
Badge +11

  

Maar kan ik met mijn aansluiting de 5530 aansluiten is de vraag.

Heb zelf nu een hele grote NT (melk pak model zo noemde de KPN monteur hem de NT die ik heb staat ook niet in de folders van KPN) Monteur gaf ook aan ik heb een eigen vezel naar centrale zit geen opdeling tussen.

Het melkpak, dat kunnen er twee zijn, of het is een langgerekte witte unit met een soort raster op de voorkant, of het is er een waar op de voorkant ‘NT’ staat. Als je het laatste type hebt dan is het makkelijk om de 5530 te gebruiken, dan zit er ook nog een lege kap naast waarin een koppelbusje geklikt kan worden. Als je de andere hebt dan dien je een patch cover aan te schaffen en de patchkabel die daarin zit vervangen voor een andere patchkabel. Afhankelijk van welk type FTU je hebt heb je ook een ander type patchkabel nodig.

 

Edit: Ik zie nu je laatste reactie. In dat geval dien je een patchcover te bestellen om er gebruik van te maken. De connector in de FTU is een zogenoemde SC/APC. Ik raad je ook aan om een oneclick-cleaner te halen om de ferrules van de glasvezel mee schoon te maken. Per ongeluk aanraken kan al genoeg zijn om het signaal tegen te houden of instabiel te maken. Met zo'n cleaner maak je alles goed schoon.

  

En wat houd een GOF aansluiting in?

GoF staat voor ‘Gigabit over Fiber’, dat is een point-to-point verbinding waar maximaal een gigabit overheen kan. Met dit type verbinding heb je een eigen poortje op de apparatuur in de glasvezelcentrale. In tegenstelling tot GPON wat een point-to-multipoint verbinding is waarbij je de poort in de centrale met tot 63 anderen kan delen (al heeft KPN er nu maximaal 16 per poort).

Een NT zit bom vol met elektronica...

Hoe kom je daar nu toch bij, het is een printplaatje van twee keer niets.

 

...en je hebt een extra netwerkkabel en stroomadapter nodig

Dat kan je als een nadeel zien, maar persoonlijk zi ik er het probleem niet van, wetende dat het stroomverbruik van een NTU ongeveer 3 watt bedraagt tewijl zo'n SFP AON/GPON module ook ruim 1 watt aan stroom verbruikt.

Het is echt behoorlijk wat wat er in zit 

En een opgesoldeerde sfp module

 

Reputatie 7
Badge +8

  

Maar kan ik met mijn aansluiting de 5530 aansluiten is de vraag.

Heb zelf nu een hele grote NT (melk pak model zo noemde de KPN monteur hem de NT die ik heb staat ook niet in de folders van KPN) Monteur gaf ook aan ik heb een eigen vezel naar centrale zit geen opdeling tussen.

Het melkpak, dat kunnen er twee zijn, of het is een langgerekte witte unit met een soort raster op de voorkant, of het is er een waar op de voorkant ‘NT’ staat. Als je het laatste type hebt dan is het makkelijk om de 5530 te gebruiken, dan zit er ook nog een lege kap naast waarin een koppelbusje geklikt kan worden. Als je de andere hebt dan dien je een patch cover aan te schaffen en de patchkabel die daarin zit vervangen voor een andere patchkabel. Afhankelijk van welk type FTU je hebt heb je ook een ander type patchkabel nodig.

  

En wat houd een GOF aansluiting in?

GoF staat voor ‘Gigabit over Fiber’, dat is een point-to-point verbinding waar maximaal een gigabit overheen kan. Met dit type verbinding heb je een eigen poortje op de apparatuur in de glasvezelcentrale. In tegenstelling tot GPON wat een point-to-multipoint verbinding is waarbij je de poort in de centrale met tot 63 anderen kan delen (al heeft KPN er nu maximaal 16 per poort).

Bij mij staat er geen NT op ik heb die gene met raster boven de lampjes en aan zijkant.

Reputatie 7
Badge +11

@MennoG78 ik zag net na het posten je laatste reactie en ik had mijn berichtje alweer aangepast:

Edit: Ik zie nu je laatste reactie. In dat geval dien je een patchcover te bestellen om er gebruik van te maken. De connector in de FTU is een zogenoemde SC/APC. Ik raad je ook aan om een oneclick-cleaner te halen om de ferrules van de glasvezel mee schoon te maken. Per ongeluk aanraken kan al genoeg zijn om het signaal tegen te houden of instabiel te maken. Met zo'n cleaner maak je alles goed schoon.

 

Reputatie 5
Badge +1

> Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

Dat heb ik ook gezien dat je "waarschijnlijk” het koppelstuk niet rechtstreeks op de FTU kunt aansluiten. Maar in de loze opening ernaast past dit koppelstuk. Dat koppelstuk wordt bevestigd in de FTU patch cover en daar komt dan de nieuwe glasvezel kabel weer in.

Dat dit koppelbusje in de patchcover erbij kan klopt, echter zit er maar één vezel en dus één connector in de FTU, dat koppelbusje in het rechtergat steken gaat dus geen nut hebben, die komt dan nergens op uit. Je kan het koppelbusje overigens ook gewoon op de patchkabel die nu in de patchcover zit aansluiten. Van wat ik hier eerder heb gelezen moet dit qua demping geen enkel probleem vormen.

 

> De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte.

NTU/ONT geen vertragende factor? Dàt weet je pas wanneer je de glasvezel rechtstreeks kunt aansluiten op de FRITZ!Box 5530 fiber. DE FRITZ!Box 5530 fiber kan immers nog wel meer uit de glasvezel “persen” dan dat een NTU/ONT doorgeeft…….

De ONT is gemaakt voor 1Gbps

en je abonnement staat ook maximaal 1Gbps toe. In de praktijk komt dit neer op 940Mbps, tenminste als ik dit meet met mijn Argus (welke een stuk accurater is dan de Speedtest.net App of website). Het scheelt misschien een paar megabits maar veel zal het niet zijn. Daarbij, wie heeft er thuis in godsnaam gigabit-internet nodig? Ben pas één klant tegengekomen waar het wel goed uit zou komen maar ook die konden prima weg met 500/500. Die klant was trouwens een studentenhuis met 14 bewoners. Zo lang je geen gigabit afneemt zal je absoluut geen verschil gaan merken tussen direct op de vezel of met de ONT. Om de latency is het niet te doen, die ga je niet lager krijgen door direct op de vezel te gaan zitten.

> De ONT is gemaakt voor 1Gbps

Ergens gelezen zelfs 2,5 Gbps.

Nu onderschat je mij. Je schreef dat je dat koppelstuk niet op de FTU kunt aansluiten omdat dit qua formaat niet zou passen. Naast de SC/APC stekker in de FTU zit rechts een loze ruimte en heeft exact dezelfde afmetingen dan de linker SC/APC stekker. Wanneer je dat koppelstuk in die loze ruimte plaatst past dat en daarom zou dat ook met de SC/APC stekker van de FTU moeten passen. Dat is namelijk dezelfde maat als die loze ruimte.

> In de praktijk komt dit neer op 940Mbps,

Ja en wanneer weet je dat of rechtstreeks aangesloten op glasvezel dat nog niet meer naar de 1 Gb/s gaat? Afgezien van het feit dat bijna niemand echt 1 Gb/s nodig heeft. Heb je dat in de werkelijkheid wel eens vergeleken cq gecontroleerd?

> Een koppelbusje direct op de SC/APC connector in de FTU klikken zal overigens niet gaan, voor een degelijke connectie moet de kabel uit de patchcover verwijderd worden en hier moet een nieuwe kabel ingeklikt worden.

Dat heb ik ook gezien dat je "waarschijnlijk” het koppelstuk niet rechtstreeks op de FTU kunt aansluiten. Maar in de loze opening ernaast past dit koppelstuk. Dat koppelstuk wordt bevestigd in de FTU patch cover en daar komt dan de nieuwe glasvezel kabel weer in.

Dat dit koppelbusje in de patchcover erbij kan klopt, echter zit er maar één vezel en dus één connector in de FTU, dat koppelbusje in het rechtergat steken gaat dus geen nut hebben, die komt dan nergens op uit. Je kan het koppelbusje overigens ook gewoon op de patchkabel die nu in de patchcover zit aansluiten. Van wat ik hier eerder heb gelezen moet dit qua demping geen enkel probleem vormen.

 

> De NTU/ONT kan dus geen vertragende factor zijn zolang hij maar meer capaciteit heeft dan de gecontracteerde bandbreedte.

NTU/ONT geen vertragende factor? Dàt weet je pas wanneer je de glasvezel rechtstreeks kunt aansluiten op de FRITZ!Box 5530 fiber. DE FRITZ!Box 5530 fiber kan immers nog wel meer uit de glasvezel “persen” dan dat een NTU/ONT doorgeeft…….

De ONT is gemaakt voor 1Gbps

en je abonnement staat ook maximaal 1Gbps toe. In de praktijk komt dit neer op 940Mbps, tenminste als ik dit meet met mijn Argus (welke een stuk accurater is dan de Speedtest.net App of website). Het scheelt misschien een paar megabits maar veel zal het niet zijn. Daarbij, wie heeft er thuis in godsnaam gigabit-internet nodig? Ben pas één klant tegengekomen waar het wel goed uit zou komen maar ook die konden prima weg met 500/500. Die klant was trouwens een studentenhuis met 14 bewoners. Zo lang je geen gigabit afneemt zal je absoluut geen verschil gaan merken tussen direct op de vezel of met de ONT. Om de latency is het niet te doen, die ga je niet lager krijgen door direct op de vezel te gaan zitten.

> De ONT is gemaakt voor 1Gbps

Ergens gelezen zelfs 2,5 Gbps.

Nu onderschat je mij. Je schreef dat je dat koppelstuk niet op de FTU kunt aansluiten omdat dit qua formaat niet zou passen. Naast de SC/APC stekker in de FTU zit rechts een loze ruimte en heeft exact dezelfde afmetingen dan de linker SC/APC stekker. Wanneer je dat koppelstuk in die loze ruimte plaatst past dat en daarom zou dat ook met de SC/APC stekker van de FTU moeten passen. Dat is namelijk dezelfde maat als die loze ruimte.

> In de praktijk komt dit neer op 940Mbps,

Ja en wanneer weet je dat of rechtstreeks aangesloten op glasvezel dat nog niet meer naar de 1 Gb/s gaat? Afgezien van het feit dat bijna niemand echt 1 Gb/s nodig heeft. Heb je dat in de werkelijkheid wel eens vergeleken cq gecontroleerd?

Haal groen en blauw niet bij elkaar het past wel maar groen is 8 graden schuin 

En blauw recht

Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld 

@NHendriks

Je moet ook even vermelden kijk nooit in de "actieve" glasvezel

Je kunt je ogen beschadigen

Het niet zichtbaar laserlicht kan je netvlies kapot maken

 

Reputatie 7

> De ONT is gemaakt voor 1Gbps

Ergens gelezen zelfs 2,5 Gbps.

Klopt, echter GPON is een "shared medium" waarbij de glasvezel gedeeld wordt door meerdere abonnees. Elke abonnee zal niet meer dan 1Gbps kunnen ontvangen.

Reputatie 5
Badge +1

> Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld.

Met AON zijn beide stekkers blauw en met GPON zijn beide stekkers èn koppelstuk groen. Beide SC/APC stekker worden met elkaar verbonden doormiddel van het koppelstuk en het andere uiteinde komt in de sfp-GPON module als LC/APC.

Er staat hier een foto van een glasvezel kabel met twee blauwe SC/APC stekkers en een blauw koppelstuk. Je zult daarmee wel een FRITZ!Box 5490 rechtstreeks op glasvezel kunnen aansluiten, maar dat gaat met een FRITZ!Box 5530 fiber zo echt niet lukken…….

Reputatie 7
Badge +11

 

> De ONT is gemaakt voor 1Gbps

Ergens gelezen zelfs 2,5 Gbps.

Zou ook kunnen, durf ik zo niet te zeggen.

 

Nu onderschat je mij. Je schreef dat je dat koppelstuk niet op de FTU kunt aansluiten omdat dit qua formaat niet zou passen. Naast de SC/APC stekker in de FTU zit rechts een loze ruimte en heeft exact dezelfde afmetingen dan de linker SC/APC stekker. Wanneer je dat koppelstuk in die loze ruimte plaatst past dat en daarom zou dat ook met de SC/APC stekker van de FTU moeten passen. Dat is namelijk dezelfde maat als die loze ruimte.

Volgens mij heb je mij niet helemaal begrepen. Zo'n koppelbusje moet normaal gesproken vastklikken, door de manier van hoe de connector in de FTU weggewerkt zit kan dat vastklikken niet meer en daarom is die patchcover nodig. Het klopt dat je inderdaad in de loze ruimte in de patchcover nog een koppelbus kunt plaatsen, maar wat wil je daarmee bereiken? Er zit maar één vezel in de FTU met één connector. Die tweede koppelbus komt dus uit op niets. Je moet om op een TK01 een ander soort glaspatch te plaatsen de patchkabel die nu in de patchcover zit weghalen, er is geen andere optie. Ik werk dagelijks met die dingen, ik weet precies hoe ze in elkaar zitten en met wat jij nu omschrijft ga je niets bereiken.

 

> In de praktijk komt dit neer op 940Mbps,

Ja en wanneer weet je dat of rechtstreeks aangesloten op glasvezel dat nog niet meer naar de 1 Gb/s gaat? Afgezien van het feit dat bijna niemand echt 1 Gb/s nodig heeft. Heb je dat in de werkelijkheid wel eens vergeleken cq gecontroleerd?

Nee dat heb ik niet want ik gebruik altijd NT's als ik bij een klant kom voor een installatie en hier thuis zit de NT en dat zit prima, ik zie er geen reden toe om het te vervangen. Ik acht de kans klein dat je de volle gigabit gaat halen hoor, bij een EoF-verbinding haal je ook nooit de volle 100Mbps, met gigabit precies hetzelfde, er gaat altijd wel iets verloren als je richting de limieten van de aansluiting zit.

 

@NHendriks

Je moet ook even vermelden kijk nooit in de "actieve" glasvezel

Je kunt je ogen beschadigen

Het niet zichtbaar laserlicht kan je netvlies kapot maken

Hele goeie inderdaad! Voor mij is dat zo'n gewoonte geworden dat ik er eigenlijk nooit over nadenk dat niet iedereen dat weet. Zelfde met patches maken in de PoP's, altijd eerst de klantzijde en dan pas aansluiten op de actieve zijde.

Reputatie 7
Badge +11

> Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld.

Met AON zijn beide stekkers blauw en met GPON zijn beide stekkers èn koppelstuk groen.

Bij oudere EoF en GoF FTU's zit inderdaad een SC/PC-connector maar in de TK01 die voor zowel GPON als GoF gebruikt wordt zit een SC/APC connector.

> Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld.

Met AON zijn beide stekkers blauw en met GPON zijn beide stekkers èn koppelstuk groen. Beide SC/APC stekker worden met elkaar verbonden doormiddel van het koppelstuk en het andere uiteinde komt in de sfp-GPON module als LC/APC.

Er staat hier een foto van een glasvezel kabel met twee blauwe SC/APC stekkers en een blauw koppelstuk. Je zult daarmee wel een FRITZ!Box 5490 rechtstreeks op glasvezel kunnen aansluiten, maar dat gaat met een FRITZ!Box 5530 fiber zo echt niet lukken…….

Ik mijn geval zal ik deze kabel moeten gebruiken bij de fritzbox 5530 

En heb deze er al liggen in de kast 😜🍺

 

Reputatie 5
Badge +1

 

Het klopt dat je inderdaad in de loze ruimte in de patchcover nog een koppelbus kunt plaatsen, maar wat wil je daarmee bereiken?

Nee en nog eens nee. Ik wil daar helemaal niets op aansluiten! Het is immers een loze ruimte. Die zal er op voorhand ingezet zijn om waarschijnlijk nòg een glasvezel kabel te kunnen aansluiten, maar dat is bij mij niet aan de orde. Die loze ruimte heeft dezelfde afmeting (afmeting meet je in dit geval in mm.) als de linker AC/APC stekker in de FTU. Dat koppelstuk zou dus op de AC/APC stekker moeten passen van de FTU. Wanneer het FTU patch cover over de FTU geschoven wordt, komt de contra AC/APC stekker in de AC/APC stekker van de FTU.
Nu zit er een contra SC/APC stekker in de FTU pach cover en klikt in SC/APC stekker van de FTU en dat zal met dat koppelstuk ook zo gaan, omdat die dezelfde maat heeft dan de contra AC/APC stekker in de FTU patch cover…….

Reputatie 5
Badge +1

> Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld.

Met AON zijn beide stekkers blauw en met GPON zijn beide stekkers èn koppelstuk groen. Beide SC/APC stekker worden met elkaar verbonden doormiddel van het koppelstuk en het andere uiteinde komt in de sfp-GPON module als LC/APC.

Er staat hier een foto van een glasvezel kabel met twee blauwe SC/APC stekkers en een blauw koppelstuk. Je zult daarmee wel een FRITZ!Box 5490 rechtstreeks op glasvezel kunnen aansluiten, maar dat gaat met een FRITZ!Box 5530 fiber zo echt niet lukken…….

Ik mijn geval zal ik deze kabel moeten gebruiken bij de fritzbox 5530 

En heb deze er al liggen in de kast 😜🍺

 

Ik heb dus dezelfde glasvezel kabel maar dan met twee groene stekkers: SC/APC naar LC/APC. Maar zolang de blauwe ook SC/APC is lijkt mij dit geen enkel probleem. Mensen raden je hier aan om bij dezelfde kleur te blijven om de duidelijkheid.

Reputatie 7
Badge +11

Met glasvezelkabels bestaan er geen contrastekkers, ook in die patchcover zit gewoon een koppelbusje met daarin een SC/APC-SC/APC patchkabel geklikt. Deze kan er gewoon uitgenomen worden met een punttangetje, of nog beter een extraction tool zoals deze:

 

 

  

Ik heb dus dezelfde glasvezel kabel maar dan met twee groene stekkers: SC/APC naar LC/APC. Maar zolang de blauwe ook SC/APC is lijkt mij dit geen enkel probleem. Mensen raden je hier aan om bij dezelfde kleur te blijven om de duidelijkheid.

Heeft niks met duidelijkheid te maken, de verschillende kleuren hebben wel degelijk een andere connector. PC is een rechte verbinding en bij APC is de vezel op 8 graden afgesneden om de demping te verlagen.

@gensnet

Heeft u misschien een paar foto's

Dan kunnen we het beter bekijken 

Zie ook even Dit voor wat info

 

 

Reputatie 5
Badge +1

https://fritzshop.nl/verloopkabels/1178-glasvezelkabel-set-groen-kabel-met-koppelblok.html

Ik heb één keer de zaak open gehaald om te kijken hoe het een en ander zit aangesloten. Ik ga dit pas weer weer doen wanneer ik de glasvezel kabel rechtstreeks kan aansluiten op de stekker in de FTU of in de FTU patch cover. Ik heb bovenstaande spullen gekocht en ik heb er wel vertrouwen in dat dit daar mee gaat lukken.

Ik ben dus helemaal niet van plan om de glasvezel aan te raken cq te veranderen. Ik ga dus de FTU niet openmaken. Ik wil tzt de glasvezel kabel rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530 fiber op de FTU aansluiten. Een beetje hetzelfde als met vdsl op de ISRA…...

@gensnet

Ik weet het niet zeker

Maar ik denk dat bij u het koppel stuk niet nodig is alleen moet je het bescherm kapje er af halen

Foto is natuurlijk altijd welkom

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben dus helemaal niet van plan om de glasvezel aan te raken cq te veranderen. Ik ga dus de FTU niet openmaken. Ik wil tzt de glasvezel kabel rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530 fiber op de FTU aansluiten. Een beetje hetzelfde als met vdsl op de ISRA…...

Ook als je ze vers uit de verpakking haalt wordt het aangeraden om de ferrule schoon te maken, tenminste zo is het mij geleerd in de opleiding. De FTU zelf mag je overigens ook niet openmaken.

 

  

@gensnet

Ik weet het niet zeker

Maar ik denk dat bij u het koppel stuk niet nodig is alleen moet je het bescherm kapje er af halen

Foto is natuurlijk altijd welkom

Het koppelstuk is inderdaad niet nodig, deze zit namelijk al in de patchcover. Uit die patchcover moet enkel de glasvezelkabel verwijderd worden om hier vervolgens de door AVM geleverde patchkabel in te prikken 😁

Reputatie 7
Badge +7

> Gebruik dan de juiste patch kabel van blauw naar groen bijvoorbeeld.

Met AON zijn beide stekkers blauw en met GPON zijn beide stekkers èn koppelstuk groen. Beide SC/APC stekker worden met elkaar verbonden doormiddel van het koppelstuk en het andere uiteinde komt in de sfp-GPON module als LC/APC.

Er staat hier een foto van een glasvezel kabel met twee blauwe SC/APC stekkers en een blauw koppelstuk. Je zult daarmee wel een FRITZ!Box 5490 rechtstreeks op glasvezel kunnen aansluiten, maar dat gaat met een FRITZ!Box 5530 fiber zo echt niet lukken…….

Ik mijn geval zal ik deze kabel moeten gebruiken bij de fritzbox 5530 

En heb deze er al liggen in de kast 😜🍺

 

Ik heb dus dezelfde glasvezel kabel maar dan met twee groene stekkers: SC/APC naar LC/APC. Maar zolang de blauwe ook SC/APC is lijkt mij dit geen enkel probleem. Mensen raden je hier aan om bij dezelfde kleur te blijven om de duidelijkheid.


Blauwe APC bestaat niet. Blauw = UPC. En een blauwe connector steken in een groene koppeling of socket geeft beschadiging van de vezel. Vrijwel alle SFP’s verwachten ook LC, heel soms een SC (Draytek, Cisco) maar altijd UPC. Blauw dus.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben dus helemaal niet van plan om de glasvezel aan te raken cq te veranderen. Ik ga dus de FTU niet openmaken. Ik wil tzt de glasvezel kabel rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530 fiber op de FTU aansluiten. Een beetje hetzelfde als met vdsl op de ISRA…...

Ook als je ze vers uit de verpakking haalt wordt het aangeraden om de ferrule schoon te maken, tenminste zo is het mij geleerd in de opleiding. De FTU zelf mag je overigens ook niet openmaken.

 

  

@gensnet

Ik weet het niet zeker

Maar ik denk dat bij u het koppel stuk niet nodig is alleen moet je het bescherm kapje er af halen

Foto is natuurlijk altijd welkom

Het koppelstuk is inderdaad niet nodig, deze zit namelijk al in de patchcover. Uit die patchcover moet enkel de glasvezelkabel verwijderd worden om hier vervolgens de door AVM geleverde patchkabel in te prikken 😁


Ja, leuk dat schoonmaken. Je moet dan vaak een cleaner voor zowel SC als LC hebben, dat is richting de EUR 180 incl.BTW. Oeps…

Reputatie 5
Badge +1

Met glasvezelkabels bestaan er geen contrastekkers, ook in die patchcover zit gewoon een koppelbusje met daarin een SC/APC-SC/APC patchkabel geklikt. Deze kan er gewoon uitgenomen worden met een punttangetje, of nog beter een extraction tool zoals deze:

 

 

  

Ik heb dus dezelfde glasvezel kabel maar dan met twee groene stekkers: SC/APC naar LC/APC. Maar zolang de blauwe ook SC/APC is lijkt mij dit geen enkel probleem. Mensen raden je hier aan om bij dezelfde kleur te blijven om de duidelijkheid.

Heeft niks met duidelijkheid te maken, de verschillende kleuren hebben wel degelijk een andere connector. PC is een rechte verbinding en bij APC is de vezel op 8 graden afgesneden om de demping te verlagen.

> Met glasvezelkabels bestaan er geen contrastekkers, ook in die patchcover zit gewoon een koppelbusje met daarin een SC/APC-SC/APC patchkabel geklikt. Deze kan er gewoon uitgenomen worden met een punttangetje

Zo precies heb ik het niet bekeken. Maar als dat waar is, heb je eigenlijk helemaal geen koppelstuk nodig. Gewoon de stekker uit dat koppelblokje trekken en de nieuwe glasvezel kabel met aan de ene kant LC/APC stekker en aan de andere kant LC/APC stekker. Maar ik heb wel al gezien dat wanneer de stekker eenmaal in het koppelstuk zit, dit er weer heel moeilijk uit gaat. Je moet dit dus in één keer goed doen…….

@gensnet

Ik denk dat je deze cover moet hebben

Heb ik ook nog liggen

@Ernst-Jan

 

Reputatie 5
Badge +1

Ik ben dus helemaal niet van plan om de glasvezel aan te raken cq te veranderen. Ik ga dus de FTU niet openmaken. Ik wil tzt de glasvezel kabel rechtstreeks in de FRITZ!Box 5530 fiber op de FTU aansluiten. Een beetje hetzelfde als met vdsl op de ISRA…...

Ook als je ze vers uit de verpakking haalt wordt het aangeraden om de ferrule schoon te maken, tenminste zo is het mij geleerd in de opleiding. De FTU zelf mag je overigens ook niet openmaken.

 

  

@gensnet

Ik weet het niet zeker

Maar ik denk dat bij u het koppel stuk niet nodig is alleen moet je het bescherm kapje er af halen

Foto is natuurlijk altijd welkom

Het koppelstuk is inderdaad niet nodig, deze zit namelijk al in de patchcover. Uit die patchcover moet enkel de glasvezelkabel verwijderd worden om hier vervolgens de door AVM geleverde patchkabel in te prikken 😁


Ja, leuk dat schoonmaken. Je moet dan vaak een cleaner voor zowel SC als LC hebben, dat is richting de EUR 180 incl.BTW. Oeps…


> Uit die patchcover moet enkel de glasvezelkabel verwijderd worden om hier vervolgens de door AVM geleverde patchkabel in te prikken 😁

Hier zit het “probleem”. Aan de meegeleverde glasvezel kabel van AVM zit aan beide uiteinden een LC/APC stekker die echt niet in een SC/APC van de FTU patch cover past…...