Vraag

FRITZ!Box 7590 versus FRITZ!Box 5530 fiber

  • 22 March 2021
  • 165 reacties
  • 4652 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

165 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ja, leuk dat schoonmaken. Je moet dan vaak een cleaner voor zowel SC als LC hebben, dat is richting de EUR 180 incl.BTW. Oeps…

Voor drie tientjes op Amazon heb je twee cleaners waar je waarschijnlijk de rest van je leven genoeg aan hebt. Of er andere technieken zijn weet ik eigenlijk niet, mogelijk met isopropyl alcohol en perslucht.

 

> Met glasvezelkabels bestaan er geen contrastekkers, ook in die patchcover zit gewoon een koppelbusje met daarin een SC/APC-SC/APC patchkabel geklikt. Deze kan er gewoon uitgenomen worden met een punttangetje

Zo precies heb ik het niet bekeken. Maar als dat waar is, heb je eigenlijk helemaal geen koppelstuk nodig. Gewoon de stekker uit dat koppelblokje trekken en de nieuwe glasvezel kabel met aan de ene kant LC/APC stekker en aan de andere kant LC/APC stekker. Maar ik heb wel al gezien dat wanneer de stekker eenmaal in het koppelstuk zit, dit er weer heel moeilijk uit gaat. Je moet dit dus in één keer goed doen…….

Als dat waar is.. Dat weet ik wel zeker, ik heb hier een patchcover liggen met een langere patchkabel zodat ik daar mijn lichtpen op kan zetten zonder dat deze aan de patchkabel hangt. De patchkabel kan er gelukkig maar op één manier in en dat moet soepel gaan, als je hard moet drukken zit je verkeerd en dan sloop je de connector.

Ja, leuk dat schoonmaken. Je moet dan vaak een cleaner voor zowel SC als LC hebben, dat is richting de EUR 180 incl.BTW. Oeps…

Voor drie tientjes op Amazon heb je twee cleaners waar je waarschijnlijk de rest van je leven genoeg aan hebt. Of er andere technieken zijn weet ik eigenlijk niet, mogelijk met isopropyl alcohol en perslucht.

 

> Met glasvezelkabels bestaan er geen contrastekkers, ook in die patchcover zit gewoon een koppelbusje met daarin een SC/APC-SC/APC patchkabel geklikt. Deze kan er gewoon uitgenomen worden met een punttangetje

Zo precies heb ik het niet bekeken. Maar als dat waar is, heb je eigenlijk helemaal geen koppelstuk nodig. Gewoon de stekker uit dat koppelblokje trekken en de nieuwe glasvezel kabel met aan de ene kant LC/APC stekker en aan de andere kant LC/APC stekker. Maar ik heb wel al gezien dat wanneer de stekker eenmaal in het koppelstuk zit, dit er weer heel moeilijk uit gaat. Je moet dit dus in één keer goed doen…….

Als dat waar is.. Dat weet ik wel zeker, ik heb hier een patchcover liggen met een langere patchkabel zodat ik daar mijn lichtpen op kan zetten zonder dat deze aan de patchkabel hangt. De patchkabel kan er gelukkig maar op één manier in en dat moet soepel gaan, als je hard moet drukken zit je verkeerd en dan sloop je de connector.

Mm daar heb ik mijn vraag over 

Ga niet knoeien met goedkoop spul 

Gebruik vooral geen perslucht i.v.m. Stof 

Gewoon een goede one click cleaner gebruiken 

Misschien ben ik iets te precies 

En met alcohol heb ik ook vraagtekens 

Dat moet je drinken 🍺🤣

 

 

Reputatie 7
Badge +11

  

Mm daar heb ik mijn vraag over 

Ga niet knoeien met goedkoop spul 

Gebruik vooral geen perslucht i.v.m. Stof 

Gewoon een goede one click cleaner gebruiken 

Misschien ben ik iets te precies 

Mee eens hoor, als je voor 3 tientjes een setje hebt waar je 800 keer een ferrule mee kan cleanen dan moet je daar wel mee vooruit kunnen. Small price to pay laten we maar zeggen. Ik weet ook niet of isopropyl of perslucht een goede is, was een beetje aan het spelen met ideeën. Misschien zijn er van die single-use disposable setjes, geen idee. Ik kwam wel deze site tegen: https://www.maunt.com/glasvezel-reiniging. Misschien staat daar wat op wat handig is. Ik zie daar wel de combi alcohol en speciale cleaning wipes staan.

 

  

En met alcohol heb ik ook vraagtekens 

Dat moet je drinken 🍺🤣

Zeker mee eens!

@NHendriks

Ik heb ergens op internet gelezen dat alcohol de glasvezel connector kan beschadigen

Of het waar is weet ik niet

Ik gebruik liever de juiste tools

Net als bij mijn switches

En met perslucht doen we stof op waaien en dat is net uit den boze bij een glasvezel verbinding maken

Reputatie 7
Badge +11

Ik gebruik liever de juiste tools

Jup, same here. 

 

Of alcohol de vezel beschadigt weet ik eigenlijk niet, ik heb dat soort spullen nooit gebruikt.

Reputatie 7
Badge +7

Ik gebruik liever de juiste tools

Jup, same here. 

 

Of alcohol de vezel beschadigt weet ik eigenlijk niet, ik heb dat soort spullen nooit gebruikt.

Dank voor de tip over Amazon. Inderdaad veel goedkoper; set besteld.

Ik gebruik liever de juiste tools

Jup, same here. 

 

Of alcohol de vezel beschadigt weet ik eigenlijk niet, ik heb dat soort spullen nooit gebruikt.

Dank voor de tip over Amazon. Inderdaad veel goedkoper; set besteld.


misschien werkt het ik heb er een van apc

maar voor de liefhebber hier de link

toch zal ik me afvragen of het de juiste keuze zal zijn ?

Een NT zit bom vol met elektronica...

Hoe kom je daar nu toch bij, het is een printplaatje van twee keer niets.

 

...en je hebt een extra netwerkkabel en stroomadapter nodig

Dat kan je als een nadeel zien, maar persoonlijk zi ik er het probleem niet van, wetende dat het stroomverbruik van een NTU ongeveer 3 watt bedraagt tewijl zo'n SFP AON/GPON module ook ruim 1 watt aan stroom verbruikt.

Het stroomverbruik is echter 2 watt

Daar gaat het niet om

Een directe verbinding lijkt mij veel beter of mooier 

Kijk eens mijn backup NT 

Zie foto 

Het is echt meer als een simpel printplaat 

@wjb hou nou eens op mij tegen te spreken 

Vindt het best wel vervelend 😊😝

 

 

 

Reputatie 7

Dat is toch een simpel printplaatje.

Dat is toch een simpel printplaatje.

Deze reactie had ik al verwacht 

Reputatie 5
Badge +1

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Nee, AVM ontwikkelt zo'n apparaat om er geld aan te verdienen. Zij willen dus graag doen geloven dat zoiets beter is en dat is dus wat ik graag wil tegenspreken want echt, jouw aansluiting wordt er geen greintje sneller of stabieler van. En bedenk je ook dat je, als je zou switchen naar Ziggo, er dan dus niets meer aan hebt terwijl je een 7590 gewoon mee zou kunnen nemen en op een DOCSIS modem zou kunnen aansluiten.

Je hebt het tegen een buitengebiedbewoner, daar is geen Ziggo om te beginnen. Verder zeul je een vastgesoldeerde DSL chipset mee in de de 7590, allemaal overhead/verspilling. De modem (SFP module) in de 5530 kun je eruit trekken en verkopen/hergebruiken mocht je WAN op RJ45 aansluiten.

Voor een provider is het natuurlijk ook heel interessant om een 5530 in bruikleen te geven want dan kunnen ze besparen omdat ze geen NTU meer hoeven uit te leveren. Een markt is er dus echt wel voor dergelijke glasvezelrouters.

Wellicht een handje geholpen door vrije modemkeuze in Duitsland. Anders krijg je verplicht spullen van de toeleverancier van je provider in huis. Die hebben de grote deal met de provider voor ogen, niet de individuele consument (de klanten van die provider).

Veder is die 5530 een router met SFP aansluiting, kan je ook nog een RJ45 SFP module instoppen ‘als je naar Ziggo gaat’.

> De modem (SFP module) in de 5530 kun je eruit trekken en verkopen/hergebruiken mocht je WAN op RJ45 aansluiten.

De sfp-modules van de FRITZ!Box 5530 fiber werken alleen met deze router en met geen andere. Ze zullen feitelijk “passsen" maar daar blijft het dan ook bij. Ze zijn speciaal voor de FRITZ!Box 5530 fiber gemaakt. Je kunt ze inderdaad verkopen/hergebruiken maar dan alleen aan mensen die een FRITZ!Box 5530 fiber hebben.

> Veder is die 5530 een router met SFP aansluiting, kan je ook nog een RJ45 SFP module instoppen ‘als je naar Ziggo gaat’.

Dàt gaat dus echt niet werken met een RJ45 sfp(+)-module omdat er speciaal voor de FRITZ!Box 5530 fiber die sfp-modules zijn gemaakt. Speciaal voor de FRITZ!Box 5530 fiber gemaakte sfp-modules werken niet in andere apparaten.

Na wat uitzoek werk heb ik afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html

Reputatie 7

Na wat uitzoek werk heb ik afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html

Wat een belachelijke winstmarges, dat hele setje zou niet meer dan zo'n €7,- mogen kosten.

Na wat uitzoek werk heb ik afgelopen week Hier een setje besteld super handig namelijk altijd prijs.. ondanks dat er bij mij ook een groene aansluiting zat, bleek ik de blauwe nodig te hebben. 

https://fritzshop.nl/glasvezel/1182-glasvezelkabel-set-compleet-blauw-en-groen-kabel-met-koppelblok.html

Wat een belachelijke winstmarges, dat hele setje zou niet meer dan zo'n €7,- mogen kosten.

De prijs inderdaad iets te hoog 

Maar 7 euro heb je niet deze 2 sets

Zelfs via ebay of Amazon niet

@wjb heb je een linkje 

 

Reputatie 7

De prijs inderdaad iets te hoog 

Maar 7 euro heb je niet deze 2 sets

Zelfs via ebay of Amazon niet

@wjb heb je een linkje 

Patch cable SC-UPC to SC-UPC voor €2,20 excl. BTW.

SC-UPC to SC-UPC adapter voor €0,42 excl. BTW.

Dat is één set voor €3,17 incl. BTW. Ik kan me niet voorstellen dat die andere set een heel andere prijs zal hebben.

De prijs inderdaad iets te hoog 

Maar 7 euro heb je niet deze 2 sets

Zelfs via ebay of Amazon niet

@wjb heb je een linkje 

Patch cable SC-UPC to SC-UPC voor €2,20 excl. BTW.

SC-UPC to SC-UPC adapter voor €0,42 excl. BTW.

Dat is één set voor €3,17 incl. BTW. Ik kan me niet voorstellen dat die andere set een heel andere prijs zal hebben.

Ja klopt die kost niet zo veel 

Het is de kabel van blauw (ftu) naar groen (fritzbox 5530) die is een stuk duurder 

Reputatie 7
Badge +11

Het is de kabel van blauw (ftu) naar groen (fritzbox) die is een stuk duurder 

En dat is wat ik nou jammer vindt.. AVM is eigenwijs en heeft gekozen heeft voor SFP modules waar een LC-APC connector in gaat terwijl LC-PC wel een beetje de standaard is voor singlemode simplex SFP-modules volgens mij. Alle typen patchkabels zijn te bestellen maar SC-PC naar LC-APC kon ik ook al niet vinden bij FS. Ik zou dan bijna een losse SC-PC/SC-APC patchkabel erbij bestellen met extra koppelbusje. Nog steeds veeeeeel goedkoper dan zo'n setje van AVM..

 

Net zoals dat de SFP's niet uitgewisseld kunnen worden met andere apparatuur of met andere SFP's, ik snap het vanuit economisch oogpunt maar verder niet. In mijn switch maakt het echt niet uit welke SFP ik stop, Nokia, Ubiquiti, HP, maakt allemaal niet uit. Werkt gewoon. Toevallig eerder deze week nog getest met een SFP die ik nog in de bus had liggen die ook in de DSLAMs van KPN gebruikt wordt., werkt zonder problemen. AVM moet echter weer moeilijk doen en specifiek hun SFP's gebruiken. Voor GPON kan ik het me voorstellen, dat zijn namelijk wel echt afwijkende modules maar bij reguliere AON-verbindingen vind ik het echt onzin.

Reputatie 7

...ik snap het vanuit economisch oogpunt maar verder niet...

Vanuit economisch oogpunt snap ik het niet maar vanuit commercieel oogpunt wel. :wink:

Reputatie 7
Badge +11

...ik snap het vanuit economisch oogpunt maar verder niet...

Vanuit economisch oogpunt snap ik het niet maar vanuit commercieel oogpunt wel. :wink:

Dat is het woord wat ik zocht! 😅

Het is de kabel van blauw (ftu) naar groen (fritzbox) die is een stuk duurder 

En dat is wat ik nou jammer vindt.. AVM is eigenwijs en heeft gekozen heeft voor SFP modules waar een LC-APC connector in gaat terwijl LC-PC wel een beetje de standaard is voor singlemode simplex SFP-modules volgens mij. Alle typen patchkabels zijn te bestellen maar SC-PC naar LC-APC kon ik ook al niet vinden bij FS. Ik zou dan bijna een losse SC-PC/SC-APC patchkabel erbij bestellen met extra koppelbusje. Nog steeds veeeeeel goedkoper dan zo'n setje van AVM..

 

Net zoals dat de SFP's niet uitgewisseld kunnen worden met andere apparatuur of met andere SFP's, ik snap het vanuit economisch oogpunt maar verder niet. In mijn switch maakt het echt niet uit welke SFP ik stop, Nokia, Ubiquiti, HP, maakt allemaal niet uit. Werkt gewoon. Toevallig eerder deze week nog getest met een SFP die ik nog in de bus had liggen die ook in de DSLAMs van KPN gebruikt wordt., werkt zonder problemen. AVM moet echter weer moeilijk doen en specifiek hun SFP's gebruiken. Voor GPON kan ik het me voorstellen, dat zijn namelijk wel echt afwijkende modules maar bij reguliere AON-verbindingen vind ik het echt onzin.

Als je een fritzbox 5490 hebt kun je met een patchkabel blauw naar blauw gaan (in mijn geval)

Als je dan een ftu groen hebt moet je hier ook een verloop patchkabel hebben

Als je dan een fritzbox 5530 hebt kun je van groen naar groen 

Het is maar net wat voor aansluiting er zit

En welke fritzbox je gebruikt

En dan heb je nog het pon glasnetwerk 

Ligt het dan bij Avm? @NHendriks  

Of zijn de verandering in het glasvezelnetwerk het probleem? 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

In Nederland kun je de FRITZ!Box 5530 fiber alleen kopen met een AON-mudule, omdat een provider (lees kpn) het gewoon vertikt om die te deblokkeren cq te registreren. AON mag je zelf aansluiten en daarom leveren Nederlandse handelaren/winkels alleen de FRITZ!Box 5530 fiber met AON-module.  Ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht en daar zitten beide AON èn GPON-modules bij. Maar er zit dan wel een glasvezel kabeltje bij van groen LC/APC naar groen LC/APC en dat past dus niet op de ftu patch cover, maar wel in Duitsland. De ftu patch cover heeft een groene SC/APC glasvezel stekker en het ont-kastje ook eenzelfde groene SC/APC stekker. Je moet dan even op zoek gaan naar een glasvezelkabeltje van groen SC/APC naar groen LC/APC en dan ook nog het liefst met een nieuw koppelstuk voor in de ftu patch cover. Het schijnt dat je het oude koppelstuk gewoon kunt gebruiken, maar dat risico neem ik niet graag. Met een nieuw koppelstuk ben ik verzekerd van een goede aansluitingen op glasvezel.

Reputatie 7

...omdat een provider (lees kpn) het gewoon vertikt om die te deblokkeren cq te registreren...

Dat zal helaas ook zo blijven zolang de vrije modemkeuze nog niet afgewongen kan worden omdat de beleidsregel netwerkaansluitpunt nog niet definitief is en gepubliceerd is in de staatscourant.

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb hier toch echt wat anders gelezen:

Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Die vrije modemkeuze is er nu wettelijk, maar de kpn nu zo langzamerhand aardig te kennen, gaan ze dit net zolang traineren tot ze er niet meer onderuit komen…….

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb hier toch echt wat anders gelezen:

Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Die vrije modemkeuze is er nu wettelijk, maar de kpn nu zo langzamerhand aardig te kennen, gaan ze dit net zolang traineren tot ze er niet meer onderuit komen…….

 

Maar daarin wordt niet het eindpunt van het netwerk beschreven. Volgens KPN is de ONT nu nog integraal onderdeel van het netwerk. Daar moet de ACM nog uitspraak over doen 😉

 

Als je een fritzbox 5490 hebt kun je met een patchkabel blauw naar blauw gaan (in mijn geval)

Als je dan een ftu groen hebt moet je hier ook een verloop patchkabel hebben

Als je dan een fritzbox 5530 hebt kun je van groen naar groen 

Het is maar net wat voor aansluiting er zit

En welke fritzbox je gebruikt

En dan heb je nog het pon glasnetwerk 

Ligt het dan bij Avm? @NHendriks  

Of zijn de verandering in het glasvezelnetwerk het probleem? 

Dat de connector in de FTU veranderd klopt inderdaad en dat is niet iets waar AVM wat aan kan doen, echter de standaard voor single-mode SFP modules is een LC-PC connector en hier zijn ook veel varianten op te krijgen voor een betaalbare prijs. AVM heeft besloten om met LC-APC te werken in hun SFP-module, hiervoor zijn veel minder patchkabels te krijgen. LC/APC-SC/PC zie je bijvoorbeeld niet zo snel, terwijl een LC/PC-SC/PC of LC/PC-SC/APC wel weer vrij gemakkelijk te krijgen zijn. 

Reputatie 7

Ik heb hier toch echt wat anders gelezen:

Het ministerie van Economische Zaken heeft het besluit gepubliceerd dat providers een vrije keuze van de router moeten ondersteunen. (Publicatie in Staatsblad)

Die vrije modemkeuze is er nu wettelijk, maar de kpn nu zo langzamerhand aardig te kennen, gaan ze dit net zolang traineren tot ze er niet meer onderuit komen…….

Was dat maar zo. Het besluit eindapparaten beschrijft dat alle apparaten aan de klantzijde van het netwerkaansluitpunt vrij te kiezen moeten zijn. Wat echter nog ontbreekt is een éénsuidige definitie van het netwerkaansluitpunt. De ACM heeft op 8 juli 2020 haar conceptbeleidsregel netwerkaansluitpunt gepubliceerd (klik). Deze is op 14 juli 2020 in de staatscourant gepubliceerd (klik) en er is een consultatie gestart waarbij partijen tot 4 september 2020 in de gelegenheid gesteld zijn commentaar te leveren. Helaas is deze beleidsregel nog altijd niet definitief. De ACM verwacht overigens deze zomer de definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt te gaan publiceren. 

Dat er bij KPN sinds 25 maart 2020 een vrije modemkeuze mogelijk is heeft meer te maken met de integratie van XS4ALL met KPN dan met een wettelijke verplichting. KPN stelt echter dat de ONT (mediaconverter bij GPON aansluitingen) een onmisbaar onderdeel is en niet verwijderd kan worden.

Bron.