Vraag

FRITZ!Box 7590 versus FRITZ!Box 5530 fiber

  • 22 March 2021
  • 165 reacties
  • 4622 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Wanneer ze de glasvezel in de meterkast gaan plaatsen is nog een mooi poosje wachten. De glasvezel ligt nu vanaf 13 januari 2021 in de grond tegen de gevel van het huis. Er zijn nu al ruim twee maanden voorbij (13 januari - 22 maart 2021). Je moet nu daarmee een lange adem hebben…... Je bent immers niet de “enigste” die met “smart” naar glasvezel uitkijkt. Geduld heb ik best wel, want ik heb nog steeds stabiel internet via koperdraad. Een kennis heeft ruim 5,5 maand! moeten wachten tot ze daadwerkelijk de glasvezel kon gebruiken. Ik heb er op gegokt dat ze in deze maand- maart- de glasvezel in huis zouden plaatsen. Dat was dus tè voorbarig, want dat zie ik deze maand echt niet gebeuren :-(

Nu weet ik dat de kpn een omvormer (van licht naar spanning) op de glasvezel aansluiting plaatst zodat je met ieder analoog modem glasvezel kunt gebruiken. Nu ben ik van plan om een FRITZ!Box 5530 fiber rechtstreeks op de glasvezel aan te sluiten. Dus zonder een omvormer. Maar zou je dan ook tussen de mogelijkheid kunnen kiezen om rechtstreeks een modem op glasvezel aan te sluiten en ook via de omvormer een analoog modem aan te sluiten? Ik ben me ervan bewust dat ik weer iets vraag waar de meeste mensen niet over hoeven na te denken…...


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

165 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Nee. Dat kan niet. Je kunt maar 1 router aansluiten. Geen 2.

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid dat u GPON glasvezel krijgt. En dan kunt u niet rechtstreeks de fritzbox aansluiten. Dat GPON kastje zal er dan echt tussen moeten.

Reputatie 5
Badge +1

Nee. Dat kan niet. Je kunt maar 1 router aansluiten. Geen 2.

Daarnaast bestaat er de mogelijkheid dat u GPON glasvezel krijgt. En dan kunt u niet rechtstreeks de fritzbox aansluiten. Dat GPON kastje zal er dan echt tussen moeten.


Natuurlijk begrijp ik dat je géén 2 modems TEGELIJK op glasvezel kunt aansluiten. Rechtstreeks EN via een omvormer. Maar ik schrijf daarom bewust “kiezen"……. Of rechtstreeks òf via de omvormer. Dus niet tegelijk!!!

Reputatie 5
Badge +1

De FRITZ!Box 5530 fiber is nu te koop bij nog maar een paar internet winkels. Maar in het forum van de provider tweak regent het problemen met de FRITZ!Box 5530 fiber. Als je dat allemaal leest, ga je nu echt niet zo'n apparaat aanschaffen. Nu kan dit specifiek aan het netwerk van tweak liggen. Hoe zit dit met het kpn glasvezel netwerk? Met andere woorden zijn er al mensen die dit apparaat bij de kpn gebruiken?

Reputatie 7

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor die 5530 maar voor een router die "gewoon" met zijn WAN ethernet poort op de NTU of ONT aangesloten wordt. Ook als die 5530 niet zoveel kinderziektes zou hebben zou ik daarvoor kiezen.

Reputatie 5
Badge +1

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor die 5530 maar voor een router die "gewoon" met zijn WAN ethernet poort op de NTU of ONT aangesloten wordt. Ook als die 5530 niet zoveel kinderziektes zou hebben zou ik daarvoor kiezen.

Dàt klopt. Ik heb nu een FRITZ!Box 7590 op het NTU-kastje aangesloten waar ik héél tevreden mee ben. Die FRITZ!Box 7590 werkte al erg goed met vdsl en nu al meer dan één maand probleemloos met glasvezel. Ik had mijn ogen gericht op de FRITZ!Box 5530 fiber. Dat apparaat kun je zonder NTU-kastje rechtstreeks op de glasvezel aansluiten en ik hoop dan een nog wat stabielere en snellere verbinding te hebben. Maar de FRITZ!Box 5530 fiber heeft nog steeds behoorlijk last van kinderziektes. Dus ik wacht wel met kopen tot die kinderziektes eruit zijn……..

Reputatie 7

Ik had mijn ogen gericht op de FRITZ!Box 5530 fiber. Dat apparaat kun je zonder NTU-kastje rechtstreeks op de glasvezel aansluiten en ik hoop dan een nog wat stabielere en snellere verbinding te hebben.

De NTU is eigenlijk een zeer simpel doorgeefluikje die niets anders doet dan licht in stroom omzetten en daar kan niet zoveel mis mee gaan. Een snelheidswinst zal je echt niet behalen door die NTU te vervangen door zo'n 5530. En stabiliteit ... mijn NTU draait al jaren 24x7 zonder ook maar één storing. Nee, laat die NTU toch gewoon zitten.

Reputatie 5
Badge +1

Ik begrijp nu waarom er geen mensen zijn die bij de kpn een FRITZ!Box 5530 fiber gebruiken. Deze router moet worden “geregistreerd” door de kpn en dan kun je die pas rechtstreeks op de glasvezel aansluiten. Nu is de kpn dit registreren helemaal niet van plan, want de kpn levert uitsluitend voor over het ntu-kastje een ftu patch cover met blauwe SC/APC stekker (FTU-TK01) voor in de router en zo'n stekker past dus niet. Je zou een andere ftu patch cover moeten hebben met een blauwe contra SC/APC stekker en een groene LC/APC stekker…….

Wanneer potentiële kopers van een FRITZ!Box 5530 dit allemaal niet weten (even afgezien van EON of GPON glasvezel verbinding) komen die van de koude kermis thuis, omdat ze de FRITZ!Box 5530 fiber niet rechtstreeks op de glasvezel kunnen aansluiten wat wel de bedoeling is met een FRITZ!Box 5530 fiber. Ik wist dit en je kunt de FRITZ!Box 5530 fiber via LAN1-poort via het ntu-kastje aansluiten en dan werkt dit net zo goed als met een FRITZ!Box 7590. Ik heb zelfs het gevoel dat bijvoorbeeld websites sneller en soepeler worden geladen. De down- en upload snelheid is nagenoeg hetzelfde…...

Reputatie 7
Badge +7

… kpn levert uitsluitend voor over het ntu-kastje een ftu patch cover met blauwe SC/APC stekker (FTU-TK01) voor in de router en zo'n stekker past dus niet. Je zou een andere ftu patch cover moeten hebben met een blauwe contra SC/APC stekker en een groene LC/APC stekker…


Blauwe SC/APC?
 

Dat bestaat niet… blauw = UPC, groen = APC.

 


 

En ook al past de LC of SC connector, de UPC en APC polijstsoort niet onjuist toepassen. Een APC steken in een SFP of contra “stekker” kan de andere zijde, dus de SFP of de fiber in de contra “stekker” beschadigen. Je drukt dan een APC uiteinde met 8 graden hoek tegen een vlakke fiber, dat geeft beschadigingen!

Reputatie 5
Badge +1

Ik heb “ergens” gelezen dat je geen verschillende kleuren op elkaar moet aansluiten…...

Bij mijn FRITZ!Box 5530 fiber zitten twee sfp-modules AON en GPON en een glasvezelkabeltje van 4 meter met twee groene (smalle) LC/APC stekkers. Dat glasvezelkabeltje past met één kant niet rechtstreeks op de glasvezel aansluiting maar alleen met de andere kant op de GPON sfp-module. Aan het uiteinde van de glasvezelkabel van het ftu patch cover zit een SC/APC stekker (staat zo op de doos die ik bewaard heb), maar die past dus niet in de sfp-module die een LC/APC ingang heeft. Wanneer er een ftu patch cover zou bestaan met een contra SC/APC stekker en aan de andere kant een LC/APC moet je de zaak zonder problemen rechtsstreeks kunnen aansluiten op de glasvezel.

Ik denk dat zo'n cover niet bestaat en je op zoek moet naar geschikte sfp-module met SC/APC aansluiting en niet met een LC/APC aansluiting.

Reputatie 7
Badge +7

Elke SFP die ik ken verwacht een LC connector, de meeste SFP’s voor bidirectional verwachten een LC connector maar SC komt wel voor. Maar wel altijd UPC, dus blauw.

De SFP’s via www.fs.com zijn allemaal LC maar Draytek bijvoorbeeld kent ook SC:

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik begrijp nu waarom er geen mensen zijn die bij de kpn een FRITZ!Box 5530 fiber gebruiken. Deze router moet worden “geregistreerd” door de kpn en dan kun je die pas rechtstreeks op de glasvezel aansluiten.

Dat is dus niet waar, tenminste niet volledig. Bij GPON moet het apparaat inderdaad aangemeld worden maar bij GoF is dit absoluut niet waar, hier kan je gewoon direct vanuit de FTU in de vezel. Echter zie ik er oprecht geen meerwaarde in, gewoon lekker het NT gebruiken. 

 

Overigens heb je met GPON geen NTU maar een ONT. De ONT is in deze zin meer dan alleen maar een mediaconverter wat de NT's wel zijn, het ONT filtert namelijk alleen het licht uit wat deze zelf mag gebruiken en dat wordt geconverteerd. Al het licht voor andere verbindingen wordt genegeerd. GPON is in die zin vergelijkbaar met het kabelnet. Geen point-to-point verbinding meer maar een shared medium. Oké, er is nog wel point-to-point met GPON maar dan zitten de splitters in de PoP in plaats van in straatkasten. 

Reputatie 7

Dat is dus niet waar, tenminste niet volledig. Bij GPON moet het apparaat inderdaad aangemeld worden maar bij GoF is dit absoluut niet waar, hier kan je gewoon direct vanuit de FTU in de vezel. Echter zie ik er oprecht geen meerwaarde in, gewoon lekker het NT gebruiken. 

Helemaal mee eens, de NTU heeft geen enkele invloed op de snelheid en functionaliteit. Gewoon laten zitten dat ding.

Reputatie 5
Badge +1

Het is juist de bedoeling om een router rechtstreeks op glasvezel te kunnen aansluiten. Het NTU of ONT- kastje zit mij niet in de weg. Of dat dan snelheid winst gaat opleveren zonder NTU of ONT is gewoon afwachten. De FRITZ!Box 5530 fiber geeft via de NTU of ONT bijna dezelfde snelheden als de FRITZ!Box 7590. Daar hoef je dan echt niet een echt glasvezel router voor aan te schaffen. Maar ik kan dit dus niet vergelijken, omdat ik het glasvezelkabeltje van de ftu niet rechtstreeks kan aansluiten op de ftp-module van de router en dat de kpn dit apparaat niet wil “aanmelden". Wanneer het glasvezelkabeltje uit de ftu op de ftp-module zou passen, waren we al weer wat verder op weg…….

Dat is dus niet waar, tenminste niet volledig. Bij GPON moet het apparaat inderdaad aangemeld worden maar bij GoF is dit absoluut niet waar, hier kan je gewoon direct vanuit de FTU in de vezel. Echter zie ik er oprecht geen meerwaarde in, gewoon lekker het NT gebruiken. 

Helemaal mee eens, de NTU heeft geen enkele invloed op de snelheid en functionaliteit. Gewoon laten zitten dat ding.


Dat zou ik niet te hard roepen, ik heb de 5490 direct op de glasvezel en het gaat toch wat stabieler dan met de NT er tussen heb ik het idee, en de snelheid is iets hoger en de ping lager, zou de NT er niet meer tussen willen.

Tel daarbij op dat die NT nu geen stroom nodig heeft, scheelt toch weer een beetje op jaar basis, zeker in deze tijd dat ze willen dat je gaat minderen met energie.:wink:

Reputatie 7


Tel daarbij op dat die NT nu geen stroom nodig heeft, scheelt toch weer een beetje op jaar basis, zeker in deze tijd dat ze willen dat je gaat minderen met energie.:wink:

En dat de glasvezelmodule in jouw FRITZ!Box ook stroom verbruikt vergeet je gemakshalve.

Je bespaart misschien 1 à 2 watt en dat is het mijns inziens niet waard.

 

ik heb de 5490 direct op de glasvezel en het gaat toch wat stabieler dan met de NT er tussen heb ik het idee, en de snelheid is iets hoger en de ping lager, zou de NT er niet meer tussen willen.

Ik heb al jaren een glasvezelaansluiting en na de upgrade van EoF naar GoF (ook al weer jaren terug) heb ik nooit meer een storing gehad en nooit minder gemeten dan de gecontracteerde snelheid en zeer goede pingtijden.

Nee, het wegsnijden van de NTU is wat mij betreft niet nuttig.

@wjbIs Weer een tegen stander om het glasvezelkastje te verwijderen

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Gebruik gewoon deze kabel

En deze cover

De kabel van deze set is voor de fritzbox 5490

 


Tel daarbij op dat die NT nu geen stroom nodig heeft, scheelt toch weer een beetje op jaar basis, zeker in deze tijd dat ze willen dat je gaat minderen met energie.:wink:

En dat de glasvezelmodule in jouw FRITZ!Box ook stroom verbruikt vergeet je gemakshalve.

Je bespaart misschien 1 à 2 watt en dat is het mijns inziens niet waard.

 

ik heb de 5490 direct op de glasvezel en het gaat toch wat stabieler dan met de NT er tussen heb ik het idee, en de snelheid is iets hoger en de ping lager, zou de NT er niet meer tussen willen.

Ik heb al jaren een glasvezelaansluiting en na de upgrade van EoF naar GoF (ook al weer jaren terug) heb ik nooit meer een storing gehad en nooit minder gemeten dan de gecontracteerde snelheid en zeer goede pingtijden.

Nee, het wegsnijden van de NTU is wat mij betreft niet nuttig.


en je hebt al jaren lang wat???  kun je niet eens akkoord gaan wat andere forum leden ervaren

volgens mij wil jij altijd gelijk hebben

als @Doornekamp33 dit zegt is dat toch zo

en @wjb neem contact op met AVM en zeg het het is een nutteloos product de 5490 / 5530 haal het uit de markt het is zinloos iedereen moet een ntu gebruiken

"”het wegsnijden van de NTU is wat mij betreft niet nuttig."”

deze opmerking is wat mij betreft niet nuttig

proost

ps en wat betreft glasvezel vs koper je weet zelf wel wat het beste is ook lokaal

@wjb , 1 - 2 watt per wat, per uur, dat is 24-28 watt per dag maal 365 is 8760 - 17520 per jaar en hoeveel van die dingen hangen er in het land??

En de ervaring die ik heb wuif je gewoon weg, want jij ervaart dit niet, nee natuurlijk niet nogal logisch, je hebt het ook niet en ook wil je het niet, hoe kun je dit dan ervaren.:drooling_face:

Nu is het de vraag, is het mijn ervaring omdat ik die brakke provider router niet gebruik en had een andere dit dit ook bereikt of is de Fritz echt beter direct op glas, voor mij het tweede.

Reputatie 7

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Nee, AVM ontwikkelt zo'n apparaat om er geld aan te verdienen. Zij willen dus graag doen geloven dat zoiets beter is en dat is dus wat ik graag wil tegenspreken want echt, jouw aansluiting wordt er geen greintje sneller of stabieler van. En bedenk je ook dat je, als je zou switchen naar Ziggo, er dan dus niets meer aan hebt terwijl je een 7590 gewoon mee zou kunnen nemen en op een DOCSIS modem zou kunnen aansluiten.

 

Voor een provider is het natuurlijk ook heel interessant om een 5530 in bruikleen te geven want dan kunnen ze besparen omdat ze geen NTU meer hoeven uit te leveren. Een markt is er dus echt wel voor dergelijke glasvezelrouters.

Reputatie 7

En de ervaring die ik heb wuif je gewoon weg, want jij ervaart dit niet, nee natuurlijk niet nogal logisch, je hebt het ook niet en ook wil je het niet, hoe kun je dit dan ervaren.:drooling_face: 

Ik hoef het ook niet te ervaren want sneller en stabieler dan met de Genexis NTU die ik van KPN in bruikleen heb zal het niet worden, die levert namelijk al optimale resultaten.

 

Nu is het de vraag, is het mijn ervaring omdat ik die brakke provider router niet gebruik en had een andere dit dit ook bereikt of is de Fritz echt beter direct op glas, voor mij het tweede.

Natuurlijk moet je die brakke provider router niet gebruiken, je denkt toch niet dat ik een Experia Box gebruik of wel soms. (Link) Door de Experia Box te vervangen door een goede router kan je namelijk heel veel winst halen maar daarvoor hoef je de NTU niet te vervangen. Het vervangen van de NTU levert je namelijks niets op. Ik hoop dat je begrijpt dat een NTU feitelijk een zeer eenvoudig apparaat is die niets anders doet dan real-time stroom omzetten in licht vice-versa. Het voegt geen enkele functionaliteit toe, wat er aan licht in komt gaat er aan de andere kant in stroom weer uit vice-versa. Dat is precies hetzelfde als wat die FRITZ!SFP glasvezelmodule in de 5530 doet, de rest van die 5530 is weer een "gewone" router.

Ik kan ook zo'n SFP glasvezelmodule in de SFP poort van mijn EdgeRouter 4 duwen. Ik ga dat echter niet doen want ik weet dat het me geen verbeteringen zal brengen.

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Nee, AVM ontwikkelt zo'n apparaat om er geld aan te verdienen. Zij willen dus graag doen geloven dat zoiets beter is en dat is dus wat ik graag wil tegenspreken want echt, jouw aansluiting wordt er geen greintje sneller of stabieler van. En bedenk je ook dat je, als je zou switchen naar Ziggo, er dan dus niets meer aan hebt terwijl je een 7590 gewoon mee zou kunnen nemen en op een DOCSIS modem zou kunnen aansluiten.

 

Voor een provider is het natuurlijk ook heel interessant om een 5530 in bruikleen te geven want dan kunnen ze besparen omdat ze geen NTU meer hoeven uit te leveren. Een markt is er dus echt wel voor dergelijke glasvezelrouters.

Je kraamt nu wel erg veel onzin uit

Zonder tussenkomst een extra ntu is het altijd stabieler en altijd beter

Waarom een extra apparaat gebruiken als dit niet nodig is en niet hoeft 

Maar goed jij weet alles en ook echt alles wel beter @wjb

Dat is nu wel duidelijk op het kpn forum 

 

Reputatie 7

Je kraamt nu wel erg veel onzin uit

Dat zijn jouw woorden. :wink:

 

Zonder tussenkomst een extra ntu is het altijd stabieler en altijd beter

Vertel dan ook eens waarom dat altijd stabieler en beter is, want naar die onderbouwing ben ik dan wel zeer benieuwd.

 

Waarom een extra apparaat gebruiken als dit niet nodig is en niet hoeft 

Als de NTU er nog niet zou zitten dan zou ik je volkomen gelijk geven maar om een bestaande NTU er tussenuit te snijden gaat je geen enkel voordeel opleveren. Het is zelfs zo dat zonder NTU het aanbod van geschikte routers veel beperkter is en dat zou je zelfs als pré kunnen zien voor het gebruik van een NTU. Zou het niet mooi zijn als je gewoon ook kunt kiezen voor een Netgear R9000, Synology RT2600ac of EdgeRouter. Ik ben dus blij dat KPN een NTU levert want dan kan ik de keuze voor zo'n router tenminste maken.

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Nee, AVM ontwikkelt zo'n apparaat om er geld aan te verdienen. Zij willen dus graag doen geloven dat zoiets beter is en dat is dus wat ik graag wil tegenspreken want echt, jouw aansluiting wordt er geen greintje sneller of stabieler van. En bedenk je ook dat je, als je zou switchen naar Ziggo, er dan dus niets meer aan hebt terwijl je een 7590 gewoon mee zou kunnen nemen en op een DOCSIS modem zou kunnen aansluiten.

Je hebt het tegen een buitengebiedbewoner, daar is geen Ziggo om te beginnen. Verder zeul je een vastgesoldeerde DSL chipset mee in de de 7590, allemaal overhead/verspilling. De modem (SFP module) in de 5530 kun je eruit trekken en verkopen/hergebruiken mocht je WAN op RJ45 aansluiten.

Voor een provider is het natuurlijk ook heel interessant om een 5530 in bruikleen te geven want dan kunnen ze besparen omdat ze geen NTU meer hoeven uit te leveren. Een markt is er dus echt wel voor dergelijke glasvezelrouters.

Wellicht een handje geholpen door vrije modemkeuze in Duitsland. Anders krijg je verplicht spullen van de toeleverancier van je provider in huis. Die hebben de grote deal met de provider voor ogen, niet de individuele consument (de klanten van die provider).

Veder is die 5530 een router met SFP aansluiting, kan je ook nog een RJ45 SFP module instoppen ‘als je naar Ziggo gaat’.

…. een NTU feitelijk een zeer eenvoudig apparaat is die niets anders doet dan real-time stroom omzetten in licht vice-versa. Het voegt geen enkele functionaliteit toe, wat er aan licht in komt gaat er aan de andere kant in stroom weer uit vice-versa. Dat is precies hetzelfde als wat die FRITZ!SFP glasvezelmodule in de 5530 doet, de rest van die 5530 is weer een "gewone" router.

Voor jouw lijkt het me het beste om deze perceptie gewoon te handhaven. Dat weet de nu nog frequente (KPN) forumlezer zo langzamerhand wel. Maar er zijn wereldwijd genoeg andere mensen die “anders” kijken  naar zaken en techniek. Wat “anders” is, kom je op gegeven moment niet meer te weten, men doet gewoon.

Reputatie 7

AVM ontwikkeld echt niet een fritzbox om voor de leuk direct op glasvezel aan te sluiten

Nee, AVM ontwikkelt zo'n apparaat om er geld aan te verdienen. Zij willen dus graag doen geloven dat zoiets beter is en dat is dus wat ik graag wil tegenspreken want echt, jouw aansluiting wordt er geen greintje sneller of stabieler van. En bedenk je ook dat je, als je zou switchen naar Ziggo, er dan dus niets meer aan hebt terwijl je een 7590 gewoon mee zou kunnen nemen en op een DOCSIS modem zou kunnen aansluiten.

Je hebt het tegen een buitengebiedbewoner, daar is geen Ziggo om te beginnen. 

Ik heb het uiteraard niet tegen @peter-keetfm, maar ik schrijf dit voor "de abonnee".

 

Verder zeul je een vastgesoldeerde DSL chipset mee in de de 7590, allemaal overhead/verspilling.

Helemaal mee eens, de 7590 was ook maar als voorbeeld. Vervang die 7590 door bijvoorbeeld een EdgeRouter, Synology RT2600ac of Netgear R9000 en je begrijpt wat ik bedoel.

 

De modem (SFP module) in de 5530 kun je eruit trekken en verkopen/hergebruiken mocht je WAN op RJ45 aansluiten.

Veder is die 5530 een router met SFP aansluiting, kan je ook nog een RJ45 SFP module instoppen ‘als je naar Ziggo gaat’.

Ik begrijp van AVM dat alleen de FRITZ!SFP modulen te gebruiken zijn in een FRITZ!Box en naar mijn weten heeft AVM (nog) geen FRITZ!SFP RJ45 module. Blijkbaar heeft de FRITZ!Box geen 100% standaard SFP connector of software die alleen de eigen modulen accepteert.

Zelf heb ik een Ubiquiti UF-RJ45-1G SFP Module in mijn EdgeRouter 4 zitten waarmee deze met de NTU verbonden is.

 

Overigens zal de vrije modem/routerkeuze in Nederland binnenkort vast ook een feit zijn.

Naar ik begrepen heb staat de ACM op het punt om de definitieve beleidsregel netwerkaansluitpunt te publiceren en daarmee zouden jaren van gesteggel en vertraging eindelijk tot het verleden kunnen gaan behoren. KPN heeft al een vrije modem/routerkeuze uitgezonderd de ONT (GPON aansluitingen) die nog als integraal onderdeel van het KPN netwerk wordt gezien. Ik hoop niet dat KPN en Ziggo alsnog deze beleidsregel voor de rechter zullen brengen in een poging te voorkomen dat de ONT en het DOCSIS modem vrij gekozen kunnen worden.