Fritz box als router toevoegen.

• 6 januari 2014
  • 17 reacties
  • 10869 keer bekeken

Ik was benieuwd of jullie me hier misschien konden helpen.

Ik heb interesse in een fritz box router . Ik zou hem graag in het netwerk willen hangen achter de experia box van jullie.

De voornamelijke reden waarom ik de fritz box wil gebruiken is de DECT toepassing icm smartphones en de fritz box app.

Maar omdat ik alles in 1 van kpn heb, en dus de telefonie via de experia loopt, vroeg ik mij af of dit gaat werken.

evt de experia box helemaal vervangen door de fritz box?

Ik hoor het graag

alvast bedankt

17 reacties

Reputatie 7
Hoi Pairis, welkom op dit forum.

Helaas gaat een Fritzbox niet werken achter een Experia Box van KPN.

FritzBoxen zijn DSL modem/routers en als tweede router achter de Experia Box heb je een "gewone" router nodig (geen DSL modem/router).

Er zijn echter vele andere goede alternatieven beschikbaar.

Zie ook: Gebruik een eigen router achter de Experia Box.

Reputatie 7
Heb je de app ZoiPer al eens bekeken? (Android, iOS en Windows)

Daarmee kan je jouw smartphone als "dect telefoon" direkt op de Experia Box aansluiten.

Hoi,

Dit antwoord klopt niet:

Alle FRITZ!Boxen kunnen achter een willekeurige breedband router worden geplaatst. Internet loopt dan via LAN poort 1 van de FRITZ!Box en de interne DSL modem wordt uitgeschakeld.

Groet,

Eric

Reputatie 3
Badge +3
Inderdaad, de FritzBox kan ook als kale router worden gebruikt zonder (ingeschakelde) modemfunctie.

Je kunt met de FritzBox via SIP bij de Experiabox registreren, dan komen al je oproepen daarop binnen.

Reputatie 7
Als je een FritzBox via een LAN poort aansluit, dan wordt niet alleen de modem functionaliteit niet gebruikt, maar ook de router functionaliteit.

Je sluit dan dus de FritzBox niet aan als router, maar als "switch met ingebouwd wifi accesspoint".

Ik heb nu twee Internetverbindingen:

1. Een ADSL via Online t.b.v. mijn huidige (oude) zakelijke netwerk. Voor TV hebben we nog coax. Telefoon liep eerst via ADSL en nu via glasvezel. Deze ADSL verbinding is opgezegd en loopt nog 1 maand.
  2. Een glasvezelverbinding (KPN Compleet) voor mijn privé netwerk (TV en telefoon) en zakelijke netwerk (internet).
Het glasvezelnetwerk bestaat uit de Experiabox v9 waarop is aangesloten: telefoon, 2 TV's en tijdelijk een D-link switch gekoppeld aan een PC.

Het ADSL netwerk bestaat uit een Fritzbox 7390 waarop is aangesloten: NAS (Synology DS1511), HP laserprinter, 2 PC´s. De Fritzbox is DHCP server voor het Home netwerk (eigen thuisnetwerk) die aan de NAS en printer vaste IP adressen heeft toegekend. De IP reeks van het home netwerk is 10.x.x.x

Ik wil de Fritzbox achter de experia zetten waarbij ik wel (indien mogelijk) de huidige instellingen voor het home netwerk wil blijven behouden zodat ik alle benodigde functionaliteit kan blijven gebruiken. Daar speelt de Fritzbox in combinatie met de NAS dé centrale rol:

1. Ik heb via mijn mobiele apparaten of via externe PC's toegang tot mijn NAS (eventueel via VPN verbinding). Ik maak veel gebruik van de apps DS file, DS cam, DS photo.
  2. Op de NAS draaien een aantal toepassingen: bijv: media server, VPN server, webserver, mailserver;
  3. De NAS configureert via UPnP de Fritzbox (stelt de juiste port forwardings in, etc.). Dit werkt perfect en wil ik ook graag zo houden.
Als ik de Fritzbox achter de Experia wil zetten zal e.e.a geconfigureert moeten worden.

Voor de internetverbinding zijn de opties:

1. Connection via DSL line (was bestaande verbinding)
  2. Connecting to a cable modem via LAN1=WAN poort
  3. External modem or Router via LAN1=WAN poort.
Dit zou dan keuze 3 moeten zijn: External modem or Router = Experiabox.

Daarna de keuze voor

1. Make own connection to the internet;
  2. Share the existing internetconnection within the network (IP Client mode).
Dan zou de juiste keuze optie 1 "make own connection to the internet moeten zijn". Dit heeft twee belangrijke voordelen. Eerste is dat je de eigen IP adressen in de range 10.x.x.x kan blijven gebruiken en ten tweede dat de firewall van de Fritzbox blijft ingeschakeld. Dit zou namelijk niet kunnen bij optie 2. Bovendien hoef ik dan aan mijn Fritzbox, NAS en PC's geen aanpassingen te doen behalve dat ik op de Fritzbox de juiste inlog voor KPN Compleet moet invoeren. Immers alle portforwardings in de Experia staan uit en de Fritzbox beschikt al over de portforwardings van het home netwerk in de IP range 10.x.x.x

VRAGEN:

1. Heeft iemand ervaring met het koppelen van een Fritzbox 7390/7490 achter een Experiabox zoals ik dat wil?
  2. Is hetgeen ik hierboven beschrijf mogelijk? Waar loop ik eventueel tegen aan en hoe los ik dat op?
  3. Voor het inloggen van de Experiabox op Internet wordt het MAC adres gebruikt als UserID. Wat wordt gebruikt als wachtwoord? de 4 cijferige Pincode die je bij activatie gebruikt? Waar kan ik anders het wachtwoord vinden / achterhalen?
Reputatie 7
Heb je dit topic al gelezen.

Ik heb geen ervaring met die FritzBox 7390, maar mijn Cisco RV180W staat al zeer lange tijd achter mijn Experia Box.

wjb schreef op 29 jan '16 om 15:57u
Heb je dit topic al gelezen.

Ik heb geen ervaring met die FritzBox 7390, maar mijn Cisco RV180W staat al zeer lange tijd achter mijn Experia Box.

Ja topic gelezen en ook zo uitgevoerd. Echter toen wel met de Share existing internetconnection (IP Client) mode. Ik kreeg toen problemen omdat ik dan geen DHCP van de Fritzbox kon gebruiken en geen toegang meer had tot mijn NAS. Dat wist ik niet voordat ik het probeerde.... Dus toen snel weer terug naar oude situatie en vandaar de check op dit forum of optie 1 (Fritzbox maakt zelf verbinding met internet glasvezel) wel zou werken. En ik dus volledig in control ben net als nu.

Ben toen direct weer teruggegaan naar oude omgeving.

Reputatie 7
In dat topic staat ook een link naar www.netwerkje.com waar beschreven wordt hoe je een eigen router als hoofdrouter zou kunnen gebruiken op een glasvezel aansluiting.

Ik raad je echter wel af om je netwerk zo op te zetten, het is vragen om ellende als je ook telefonie of televisie bij KPN ondergebracht hebt.

Mijn hoop is gevestigd op de V11, nu nog toekomst muziek, maar wat mij betreft de oplossing voor veeleisende gebruikers zoals jij en ik. ;)

Bedankt WJB,
Ik ga idd de Fritzbox NIET als hoofdrouter inzetten vanwege te verwachtte problemen met telefonie én TV.
Eerdaags maar een testje doen zoals ik eerder beschreef. Wanneer komt die V11 ?
Reputatie 7
BFS schreef op 30 jan '16 om 15:10u
...Wanneer komt die V11 ?
Als KPN slim zou zijn en zou luisteren naar haar klanten dan morgen al, maar de praktijk is weerbarstiger en dat zou dus helaas nog wel eens lang kunnen gaan duren. :(

wjb schreef op 30 jan '16 om 15:45u
BFS schreef op 30 jan '16 om 15:10u...Wanneer komt die V11 ?Als KPN slim zou zijn en zou luisteren naar haar klanten dan morgen al, maar de praktijk is weerbarstiger en dat zou dus helaas nog wel eens lang kunnen gaan duren. Smiley Verdrietig

Als e.e.a. niet gaat werken en KPN blijft star met het onnodig inperken van mogelijkheden, dan wordt de duur van mijn abo op KPN Compleet slechts eenmalig en kort.

Reputatie 7
BFS schreef op 30 jan '16 om 18:20u
wjb schreef op 30 jan '16 om 15:45uBFS schreef op 30 jan '16 om 15:10u...Wanneer komt die V11 ?Als KPN slim zou zijn en zou luisteren naar haar klanten dan morgen al, maar de praktijk is weerbarstiger en dat zou dus helaas nog wel eens lang kunnen gaan duren. Smiley Verdrietig

Als e.e.a. niet gaat werken en KPN blijft star met het onnodig inperken van mogelijkheden, dan wordt de duur van mijn abo op KPN Compleet slechts eenmalig en kort.

Noem eens wat inperkingen van de mogelijkheden.

Ik denk dat ik ze allemaal kan weerleggen en dat we uiteindelijk tot de conclusie zullen komen dat er nagenoeg geen beperkingen zijn, logisch wat dat mag wettelijk ook niet.

Vraag je bij elke "inperking" wel even af of die veroorzaakt wordt door KPN, de Experia Box of jouw eigen apparatuur.

Jazeker, ook ik zou veel liever die Experia Box de deur uit doen en mijn eigen professionele router inzetten, maar het is zo "gemakkelijk" om dan direct maar alles op die "verschrikkelijke" Experia Box te schuiven terwijl dat waarschijnlijk in meer dan 90% van de gevallen onterecht is.

wjb schreef op 30 jan '16 om 18:40u
BFS schreef op 30 jan '16 om 18:20uwjb schreef op 30 jan '16 om 15:45uBFS schreef op 30 jan '16 om 15:10u...Wanneer komt die V11 ?Als KPN slim zou zijn en zou luisteren naar haar klanten dan morgen al, maar de praktijk is weerbarstiger en dat zou dus helaas nog wel eens lang kunnen gaan duren. Smiley Verdrietig

Noem eens wat inperkingen van de mogelijkheden.

Ik denk dat ik ze allemaal kan weerleggen en dat we uiteindelijk tot de conclusie zullen komen dat er nagenoeg geen beperkingen zijn, logisch wat dat mag wettelijk ook niet.

Vraag je bij elke "inperking" wel even af of die veroorzaakt wordt door KPN, de Experia Box of jouw eigen apparatuur.

Jazeker, ook ik zou veel liever die Experia Box de deur uit doen en mijn eigen professionele router inzetten, maar het is zo "gemakkelijk" om dan direct maar alles op die "verschrikkelijke" Experia Box te schuiven terwijl dat waarschijnlijk in meer dan 90% van de gevallen onterecht is.

Inperkingen? Misschien geen goede woordkeuze. Maar als het wel allemaal zo simpel zou zijn dan hoef je niet alle topics te bekijken hoe je je eigen thuisnetwerk kan aansluiten op de Experiabox. Dan zou KPN toch een hele simpele handleiding kunnen geven hoe je je eigen router en thuisnetwerk - met een ander IP range - naadloos kan aansluiten op de Experiabox? Nu lees je diverse topics waarbij anderen weer aangeven dat daar risico's aan vast zitten of dat het niet verstandig is.....

En waar gaat het eigenlijk om? Ik wil gewoon de baas blijven over mijn eigen, goed beveiligde, netwerk en gebruik te kunnen blijven maken van de functionaliteiten die ik nu tot mijn beschikking heb. Die zijn overigens niet exotisch want het zijn standaard functionaliteiten van Synology die wereldwijd een hele grote groep gebruikers kent. Dus zo bijzonder is het niet. Eerder standaard!

Moet ik nu echt mijn thuisnetwerk aanpassen van IP range 10.x.x.x naar 192.168.x.x. om zonder problemen internet, TV, telefoon en toegang tot de NAS functionaliteiten te kunnen blijven gebruiken?

• NTU <=> Experiabox (192.168.2.254) <=> Fritzbox (192.168.2.250 aan Experiazijde en 10.x.x.x voor DHCP thuisnetwerk) <=> PC's, printer, webcams en NAS binnen IP range 10.x.x.x
  • Poortforwarding t.b.v. diverse NAS toepassingen actief op Fritzbox.
Vraag ik nu iets buitensporigs? Ben benieuwd welke opzet jij hanteert voor jouw Cisco achter de Experiabox.

Als je suggesties hebt, zou je mij goed helpen!

Reputatie 7
NTU -> Experia Box (192.168.2.254) -> (192.168.2.252) Cisco RV180W (10.2.1.254) -> zakelijk LAN (10.2.1.x).

De Cisco krijgt zijn WAN IP adres van de DHCP server van de Experia Box (V10).

Dit WAN IP adres is met een DHCP binding vastgezet op de Experia Box.

De Cisco is op de Experia Box als DMZ Host ingesteld.

Op de Experia Box zijn geen portforwardings voor services die zich achter de Cisco bevinden.

Zowel op het LAN achter de Experia Box (privé LAN) als op het LAN achter de Cisco (zakelijk LAN) zijn NASsen, beveiligingscamera's en webservers actief.

Portforwardings naar de bijbehorende services zijn uiteraard op de bijbehorende router geconfigureerd.

Je vraagt dus niets raars en het is dus allemaal mogelijk en 100% zoals beschreven in dat door mij aangehaalde topic.

wjb schreef op 31 jan '16 om 15:33u
NTU -> Experia Box (192.168.2.254) -> (192.168.2.252) Cisco RV180W (10.2.1.254) -> zakelijk LAN (10.2.1.x).

De Cisco krijgt zijn WAN IP adres van de DHCP server van de Experia Box (V10).

Dit WAN IP adres is met een DHCP binding vastgezet op de Experia Box.

De Cisco is op de Experia Box als DMZ Host ingesteld.

Op de Experia Box zijn geen portforwardings voor services die zich achter de Cisco bevinden.

Zowel op het LAN achter de Experia Box (privé LAN) als op het LAN achter de Cisco (zakelijk LAN) zijn NASsen, beveiligingscamera's en webservers actief.

Portforwardings naar de bijbehorende services zijn uiteraard op de bijbehorende router geconfigureerd.

Je vraagt dus niets raars en het is dus allemaal mogelijk en 100% zoals beschreven in dat door mij aangehaalde topic.

Test geslaagd!

Eigenlijk is het heel simpel gebleken, achteraf....

FritzBox werd gebruikt als Modem/Router bij een ADSL aansluiting. Ik wilde alle functionaliteit behouden evenals IP range van mijn bestaande home netwerk.

Hieronder een schematische weergave en stappen die ik heb uitgevoerd bij het overstappen naar KPN glasvezel.

Ik kan nu ook via bijvoorbeeld mijn iPhone met een VPN verbinding naar mijn eigen netwerk (wel via WiFi anders loopt het snel op met 4G) overal (van buitenaf) interactieve TV kijken:D

Voor zover heb ik nog geen storingen of gekke dingen kunnen constateren, dus dat geeft hoop dat alles blijft werken zoals ik dat voor ogen had/heb.

Ik heb overigens geen investeringen hoeven doen om dit werkend te krijgen, behalve meer tijd dan eigenlijk nodig was.

Nog even een groot bedankje richting wjb voor zijn info en kritische blik!

Hopelijk hebben anderen die een FritzBox (7390) achter de Experiabox (v9) willen zetten hier profijt bij.

Reputatie 7
Goed te lezen dat het allemaal gelukt is en dat het eigenlijk toch heel simpel gebleken is. :D

BFS schreef op 1 feb '16 om 17:12u Ik kan nu ook via bijvoorbeeld mijn iPhone met een VPN verbinding naar mijn eigen netwerk (wel via WiFi anders loopt het snel op met 4G) overal (van buitenaf) interactieve TV kijkenSmiley Vrolijk Kijk dat doen we dus al meer dan een jaar.

Overigens is het in Nederland niet meer nodig om een VPN verbinding op te zetten, je kunt al geruime tijd zonder VPN overal in Nederland TV kijken. In het buitenland is een VPN verbinding nog wel vereist immers je zult met een Nederlands IP adres gebruik moeten maken van iTVOnline. (KPN heeft geen "uitzend"rechten voor het buitenland.)

Reageer