Vraag

Fritz box i.p.v Experiabox

• 29 oktober 2016
  • 54 reacties
  • 11971 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom The real Bowser! Leuk om te zien dat je al zo goed wordt geholpen :D

Ik begrijp dat de wachtwoordvraag al is beantwoord. Het is lang geleden dat ik een vraag over DSL inloggegevens heb gezien. In het ADSL-tijdperk (met de Speedtouch 510/546-achtige modems) maakte het niets uit wat je als wachtwoord ingaf. Omdat er wel iets moet staan en 'kpn' kort is gaven we dat altijd door. Ik vermoed dat het wachtwoord nog steeds niet uitmaakt.

Maar over naar de snelheid. Het eerste monteursbezoek is erg slordig. Ik snap wel dat de 2e monteur wat heeft geïmproviseerd als er geen andere mogelijkheid is door de afstand. Toen ik pairbonding kreeg zat ik in een vergelijkbare situatie. De monteur heeft één lange CAT5 kabel aangesloten direct van het israpunt naar de DSL-aansluiting op de Experiabox. Geen Y-kabel nodig. Wel is de standaard Y-kabel kwalitatief prima en kunnen we daarmee uitsluiten of de lagere snelheid met deze bekabeling te maken heeft.

Heb je de Y-kabel nog in je bezit of heeft de monteur deze meegenomen? Als je deze nog hebt wil ik je vragen dit eens te testen. Als de snelheid dan in orde is zijn er andere opties om de kabel te verlengen, zoals een verlengblokje:

Een ander alternatief is de Experiabox wel in de meterkast aan te sluiten en een switch te gebruiken in de woonkamer.

Als de Y-kabel er niet meer is, reageer dan op mijn privébericht. Dan zoeken we naar een andere oplossing :)

-edit- Ik had je laatste bericht nog niet gezien toen ik begon met mijn reactie. De telefoon sluit je inderdaad op de Phone1 poort aan. De snelheid is duidelijk nog niet goed, kun je aangeven of dit met de originele Y-kabel is getest?
Bedankt voor de reactie. Inderdaad ben ik al erg goed geholpen voor zover mogelijk. Daar ben ik ook erg blij mee.

De EB in de meterkast is sowieso geen optie, de adapter komt dan niet bij het stopcontact. En er is daar (volgens meerdere monteurs) ook geen optie is voor een stopcontact. Ik heb wel ergens een Y-kabeltje, maar die is ook weer aangesloten en samengevoegd met andere kabels van de eerste monteur. Ik ben bang dat dit geen succes zal worden dus. Zelf heb ik ze ook niet liggen, behalve die van mijn vorige provider, maar die gaat weer met twee losse kabels naar een andere unit die op zijn beurt weer naar de modemrouter loopt. (DSL en telefoon of zo die samen komen na de ''splitter''?)

Je zegt ''De monteur heeft één lange CAT5 kabel aangesloten direct van het israpunt naar de DSL-aansluiting op de Experiabox. Geen Y-kabel nodig.'' maar het is niet een kabel, het zijn twee kabels die in elkaar geflanst zijn. Dat maakt het natuurlijk geen originele Y-kabel 😉 En als dit nou totaal niets scheelt in snelheid, dan vind ik het ook wel prima natuurlijk, maar als het nou verlies oplevert, dat vind ik weer hel zonde en onnodig.

Dus het testen word wat lastig. Fijn dat de telefoon gewoon op de EB kan, dan hoef ik mij ook geen zorgen meer te maken om die 4 punts stekker dinges aansluiting (weet nog steeds niet hoe dit heet 😃 )
Reputatie 7
Mijn vermoeden is dat die "in elkaar geflanste" "Y-kabel" de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik zou je dan ook sterk aanraden met de originele door KPN geleverde Y-kabel de snelheid te testen.
Er mag voor die test niets anders tussen Experia Box en IS/RA punt zitten.
Heb je geen originele en ongewijzigde Y-kabel van KPN, zorg dan dat je er een opgestuurd krijgt.
Wat vastgesteld moet worden is of het verlies in snelheid veroorzaakt wordt door de "gekunstelde" bekabeling tussen IS/RA punt en Experia Box.
Als KPN mij kan voorzien van een Y-kabel en het bijbehorende verloop stukje zodat ie ook bij de EB aankomt wil ik het heel graag proberen 😃 Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten als dit het niet is.
Reputatie 7
Als KPN mij kan voorzien van een Y-kabel en het bijbehorende verloop stukje zodat ie ook bij de EB aankomt wil ik het heel graag proberen 😃 Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten als dit het niet is.Dat verloopstukje heb je niet nodig voor die test. Voor de test moet je de Y-kabel namelijk niet verlengen. Ik vraag me ook af of KPN die kabel velengblokjes levert.
Reputatie 7
Zodra je de originele Y-kabel van KPN hebt ontvangen zou ik die metingen nog eens weer overdoen. 'k Ben benieuwd.
Ik zou een wandcontactdoos voor netspanning in de meterkast (laten) aanleggen. Voor de beste snelheid met VDSL bonding is echt de originele Y-kabel nodig zonder verlengkabel en dan blijft alleen de meterkast over voor plaatsing van de EB.
Hoezeer ik @wjb's pleidooi voor het splitsen van het modem- en het routerdeel van de EB ook onderschrijf (bij glasvezel gebeurt dat al, daar wordt het modemdeel van de EB niet gebruikt). in jouw geval betekent dat nog steeds dat het modemdeel in de meterkast zou moeten komen (met de Y-kabel).
Reputatie 7
Badge +28
Een losse Y-kabel kan ik niet versturen, we combineren dit altijd met een monteursafspraak (die de Y-kabel bij zich heeft). Maar misschien is een nieuwe monteursafspraak sowieso wel een goed idee 🙂 Kun je nog op mijn privébericht reageren Bowser?
Pfff, een stopcontact in de meterkast kan nog wel een probleem worden. Zelf begin ik daar niet aan, en de woningstichting zal daar het nut ook wel niet van inzien (huurhuis dus). Dus tenzij KPN monteurs deze (kunnen) aanleggen, kan het lastig worden.

Iets anders, als de modemrouter wél in de kast zal belanden nadat KPN dit geconstateerd heeft dat dit toch beter is. Dan zal ik daar natuurlijk in meegaan (ondanks dat ik bewust gekozen heb om de modemrouter in de woonkamer te zetten). Maar is het dan niet zo, dat omdat ie geïsoleerd is in de meterkast (dus de muren en de deur er omheen zeg maar, jullie begrijpen wel wat ik bedoel, hoop ik?!) dat je ook weer (veel) verlies hebt aan signaal van de WiFi?

Inmiddels Joran zijn bericht beantwoord, ik wacht het even af.
Reputatie 7
Met mijn V10 in de meterkast haal ik in de woonkamer via 802.11ac wifi op 5GHz snelheden tot 350Mbps op onze 500Mbps glasvezel verbinding.
Dat is inderdaad flink sneller dan mijne. Eerlijk gezegd ben ik (nog) niet zo thuis in de glasvezel. Als ik bericht krijg dat het hier beschikbaar komt, dan ga ik mij er wel helemaal op inlezen natuurlijk. Lijkt me geweldig.

Ik ben benieuwd wat de monteur voor mij kan betekenen volgende week. Ik hou jullie wel op de hoogte als jullie het interessant vinden.
Reputatie 7
Badge +30
Ik zou het zeker op prijs stellen als je ons op de hoogte houdt
Gaan we doen 😉
Update. De monteur is net de deur uit, hij heeft niets kunnen betekenen helaas. De kabel is voor de tests vervangen voor een originele kabel, dit mocht niet baten. Er kwam dezelfde snelheid uit. De monteur heeft gevraagd waarvoor ik betaal, toen ik aangaf dat wij de versneller van 100/10 erbij hebben zei hij dat ik contact moest opnemen met de klantenservice. Die 100 ga je sowieso niet halen hier, maar hij zei dat we op zijn minst 80 moesten kunnen halen. Alleen kon hij daar helaas niets meer aan doen. Toen ik vertelde dat degene bij wie we dit abonnement hadden afgesloten hij ook 100Mbit down garandeerde vond hij dit heel fout. 100 ga je bij voorbaat niet halen aangezien ik sowieso te ver van de kast af zit (op ± 900 meter) maar 80 was te doen.

De modemrouter staat nu weer op de plek waar ik hem had staan, de snelheid is niets veranderd, helaas. De monteur heeft gedaan wat hij moest doen, ik heb prima uitleg gehad over de hoe en de wat. Maar het mocht niet baten.

Ik zit nu eigenlijk te denken wat ik nou weer moet gaan zeggen tegen de klantenservice, aangezien ik dit probleem al eens eerder heb voorgelegd. Toen kreeg ik een ''kunnen we niets mee'' en that's it.
Reputatie 7
Ik zit nu eigenlijk te denken wat ik nou weer moet gaan zeggen tegen de klantenservice, aangezien ik dit probleem al eens eerder heb voorgelegd. Toen kreeg ik een ''kunnen we niets mee'' en that's it.Niets. Je kunt beter wachten tot Joran zich hier weer meldt.
Ik wacht Joran even af inderdaad, wie weet heeft hij een gouden idee 🙂
Reputatie 7
Badge +28
Ik hoopte dat testen met een originele kabel het gouden idee was maar dat lijkt er niet op :(

De monteur is vrij duidelijk in zijn afmelding en ziet technisch geen mogelijkheid tot sneller internet. Dat betekent allereerst dat je inderdaad verkeerd bent geïnformeerd. Dat is nog het ergste aan dit alles, het gemak waarmee deze situatie voorkomen had kunnen worden. Dat betekent wel dat de Experiabox in de woonkamer mag blijven staan en de bekabeling in orde is.

Als je het Standaard/Premium abonnement had was de optie om het snelheidspakket uit te zetten het makkelijkst geweest. Ik had dan de kosten van het 100Mbit pakket vergoed en qua snelheid was je er niet veel op achteruit gegaan. Om de overhead op te vangen is de downloadsnelheid van dat abonnement sowieso 70Mbit. Met het Instap-pakket ligt dat wat lastiger. Zonder het 100Mbit snelheidspakket blijft er maar 20Mbit over.

Mijn voorstel is daarom dat ik je tegemoet kom in deze kosten. Deze situatie had jij niet kunnen voorzien maar wij wel. Ik stuur je een privébericht met details en hoor graag of je daar akkoord mee gaat. Mijn excuses voor deze teleurstellende afloop.
Reputatie 7
Hoe komt het dat er zowel in attainable rate als actual rate zo'n groot verschil is tussen lijn 1 en lijn 2?

Reputatie 7
Badge +13
Hoe komt het dat er zowel in attainable rate als actual rate zo'n groot verschil is tussen lijn 1 en lijn 2?

het kan zijn dat er een ader los is gegaan in je ISRA of een breuk heeft
daardoor daalt de snelheid iets
is de snelheid bij jou altijd ongeveer 70mb geweest ?
Reputatie 7
Badge +30

Maar als er een breuk was dan was dat (naar mijn idee) wel te zien aan de noise margin, attenuation, of errors
Reputatie 7

Maar als er een breuk was dan was dat (naar mijn idee) wel te zien aan de noise margin, attenuation, of errors
Het enige verschil tussen lijn 1 en 2 lijkt de Output power (down) te zijn. 14,5dBm versus 9,6dBm maar mijn kennis schiet te kort om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Toch vind ik het wel vreemd dat de waarden eigenlijk aangeven dat beide lijnen gelijkwaardig zijn en mijns inziens zou dat dan eigenlijk ook in een gelijkwaardige snelheid moeten resulteren.
Ik lees nog lekker mee, ondanks dat dit mij echt te boven gaat. Ik probeer het te begrijpen, ga vooral door, dan leer ik ook weer dingen bij 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Dat de power niet gelijk is is best gek inderdaad.

Power betekent niets meer dan "hoe hard schreeuwt het modem". En de waarden die je op de statuspagina ziet zijn logaritmisch dus een verschil van 1dBm tussen hoge waarden is groter dan een verschil van 1 dBm tussen kleine waarden.

Maar simpel gezegd is er mijns inziens geen reden dat line 1 harder moet schreeuwen om dezelfde afstand over te komen. Maar daarbij komt dat het bij VDSL werkt volgens het UPBO-principe wat betekent dat alle apparaten de laagst mogelijke output power kiezen die toch een goede Signal2noise-ratio behoud.

Om weer terug te gaan naar simpele uitleg:
Dit betekent dus dat de DSLAM blijkbaar denkt dat hij voor line1 harder moet schreeuwen om de data duidelijk over te krijgen. Terwijl (als je naar de upload power kijkt) het modem even hard kan praten over beide lijnen.

@Joran:
Wordt bij Adaptive Line Rate (dat hier wordt toegepast) de attainable ook bij gesteld wanneer ALR denkt dat de lijn beter af is met minder snelheid?
Reputatie 7
Badge +28
Na werkzaamheden op de verbinding kan het tot 24 uur duren voor (bij de V10) de lijnwaarden stabiel zijn. Op dit moment meet ik 40455 om 35863kbps (= 76318 totaal) wat al dichter bij elkaar ligt. Dat is een normale afwijking. Door de monteursafmelding ben ik ervan overtuigd dat de lijn goed is gecontroleerd.

Wat betreft de snelheid komen we helaas niet veel verder, we zijn wel eens geworden over een compensatie. Het is natuurlijk niet netjes hoe dit is verlopen. Ik heb deze feedback teruggekoppeld naar de betreffende KPN winkel.

@Robin: Ja, de attainable waarden worden ook aangepast door ALR. Weet ik toevallig uit ervaring door de V10 pilot. Nadat de actual en attainable waarden een paar uur lang aan het pingpongen waren tussen 30-50Mbit begon ik me wat zorgen te maken.
Zo ziet het er inmiddels uit;

Inderdaad zijn we het eens geworden over een compensatie. Jammer dat er niets meer te doen is aan de snelheid. Maar we nemen het maar voor lief dan. Wat er gebeurd is, is niet zo heel tof namelijk. Maar ik ben erg blij dat ik goed geholpen ben door o.a Joran. En natuurlijk alle tips/adviezen en reacties van de rest ook.
Reputatie 7
Kijk, dat ziet er wat mij betreft al een stuk "normaler" uit. Apart overigens dat de output power van beide lijnen nu wel gelijk zijn.

Reageer