Vraag

Fritz box i.p.v Experiabox

• 29 oktober 2016
  • 54 reacties
  • 12040 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Welke snelheid je kunt halen op jouw adres kun je hier vinden.KPN levert in een aantal situaties een hogere xDSL-snelheid dan andere aanbieders (ook al zijn dat soms dochters van KPN). Dat komt omdat KPN als enigste pairbondig aanbiedt (het samenvoegen van 2*2 koperdraden). daarmee is bijna een verdubbeling van de snelheid mogeijk. Of pairbondig op jouw adres mogelijk is kun je zien in de link die ik al aangaf.
Verder is er een aantal appjes beschikbaar (Android, iOS en Windows) waarmee je het gebruik van Wi-Fi kanalen in je omgeving kunt zien. Zij geven vaak ook aan wat het beste kanaal is in jouw situatie, dus daar heb je volgens mij de Fritzbox helemaal niet voor nodig.
Ik heb wel het hele pakket inderdaad, maar we hebben geen vaste telefoon staan dus telefonie gebruiken wij (nog) niet. Dus alleen internet en TV. Maar uit jouw reactie kan ik dus ophalen dat TV niet gaat werken met de Fritz 7340, dat is dan weer balen.

Ik weet niet precies wat het nut verder is om een router achter een modem te zetten, behalve dat je voorheen routers gebruikte om meerdere computers aan te sluiten op je netwerk, maar dit kan nu natuurlijk op de meeste modems (al dan niet alle modems) al. En anders begrijp ik het misschien niet helemaal 🙂 Dan hoor ik het graag.

Wat er is dicht getimmerd in de Experiabox is wat in mijn verhaal staat. Dat is onder andere dat ik niet kan zien van welke kanalen ik storing heb, en welke kanalen de minste draadloze netwerken zitten. Dit kan in de Fritz wel en dat is handig omdat je dan nog wel eens kunt switchen van kanaal.
In de Experiabox kan ik alleen kanalen wijzigen, maar niet zien welk kanaal de minste storingen heeft. Als ik dit over het hoofd gezien heb hoor ik dit graag. Ik heb de Experiabox V10 staan hier.
Ik zal hem eens op auto optie zetten straks, maar ik zou het evengoed prettig vinden om het zelf te kunnen zien.

5GHz klinkt leuk, maar ik gebruik boven ook internet voor mijn gameconsoles, die moeten wel goed stabiel zijn. En ik heb eerder al eens problemen gehad met dat het ontvangst net niet voldoende was om stabiel te gamen. Dat is erg lastig, dus 5GHz gaat het sowieso niet worden.
Volgens mij heb ik hier geen Amerikaanse apparaten staan, dus dat scheelt alweer een hele boel.

En stiekem heb ik het vermoeden dat mijn internet nog een beetje sneller kan dan wat ik nu heb. De medewerker heeft in de winkel 100Mbit beloofd die zou ik ook met gemak gaan halen op mijn adres. Natuurlijk moeten we rekening houden met 10% of zo verlies, dus 80 kon hij garanderen. Ik heb hier nog expliciet naar gevraagd of dit echt zo was (dat is het dubbele namelijk van wat ik van mijn andere provider kreeg) maar ik kom niet verder dan 65 tot 68Mbit. Daarom wilde ik eens proberen of de Fritz het nog wat kon verbeteren, al is het maar een klein beetje.

Dus die storingen zien én de kans dat het misschien toch nog iets sneller kon bij elkaar, is het proberen waard dacht ik.
Reputatie 7
Wat is er dicht getimmerd aan die Experia Box, want die van mij is zo open als wat.
Vertel eens waarom je ontevreden bent over de Experia Box en wat je wilt bereiken.
Als je ook Interactieve televisie of vaste telefonie van KPN afneemt, zet dan dit idee in de ijskast, je hebt de Experia Box nodig voor een goede werking daarvan.

Als het je gaat om het beste kanaal voor jouw wifi (storingen), zet voor 2.4GHz dat kanaal dan op auto, dan regelt de Experia Box zelf wel dat het beste kanaal gekozen wordt. Je moet dan alleen geen mobiele apparaten van Amerikaanse makelij hebben immers die Amerikanen snappen nog steeds niet dat er ook een kanaal 13 is in alle andere delen van de wereld.
Daarnaast ga je natuurlijk van 5GHz wifi gebruik maken met die V10 en dan zal je nauwelijks last hebben van buren.
Reputatie 7
Badge +31
Ik heb niet je héle verhaal gelezen, maar heb je ook telefonie en interactieve tv van KPN?
Als je dan namelijk een ánder modem i.p.v. een Experiabox gebruikt kun je alleen nog gebruik maken van internet. Niet meer van telefonie en tv. Daar is toch écht de Experiabox voor nodig.

Je kunt wel de Fritzbox als tweede router (zo instellen) achter de Experiabox gebruiken.

Reageer