Vraag

Fritz box i.p.v Experiabox

• 29 oktober 2016
  • 54 reacties
  • 11961 keer bekeken

Goedemorgen beste forumleden,

Ik heb een vraag.
Omdat ik niet helemaal blij ben met de werking van de Experiabox, en hoe hij is dicht getimmerd waardoor ik zelf niet veel kan tweaken en aanpassen. Wil ik mijn oude(re) Fritz box 7340 aansluiten op de plek van mijn Experiabox V10.

Dit heb ik gisteren een tijdje geprobeerd, en ik zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb.

Allereerst heb ik de Fritz box een factory reset gegeven, omdat hij op XS4ALL instellingen stond (mijn vorige provider) en omdat ik stiekem mijn wachtwoord ook niet meer wist. Dus, na de reset heb ik hem weer opgestart, ik moest ''other provider'' selecteren omdat KPN er niet (standaard) tussen staat en deze heb ik KPN genoemd (joh?). Daarna moest ik een username en een password invullen. Maar, alles wat ik geprobeerd heb, klopt niet. Van mijn ''MijnKPN'' username en wachtwoord tot elke username die ik op internet gevonden heb en standaard wachtwoorden die men zegt dat KPN wel eens gebruikt zoals ''kpn'' of ''KPN'' of ''40222'' maar helaas tevergeefs.

Nu zei iemand op een ander forum dat je niet een gebruikersnaam moet hebben, maar dat er in de Experiabox een username en wachtwoord staan die je dus moet gebruiken. Dus ik even gezocht, en inderdaad stond er onder het kopje ''internet'' een username en een wachtwoord. De username is een mac adres (dit is even een voorbeeld, ik weet hem niet uit mijn hoofd) XX-XX-XX-XX-XX@internet. En dat ''@internet'' klopt dan weer wel, dat kan ik mij herinneren.
Daaronder staat ook inderdaad een wachtwoord, maar dat wachtwoord is ****** En deze was volgens iemand gewoon te knippen en te plakken in een tekstbestandje. Maar dit lukt dus niet blijkbaar.

Als dit het wachtwoord is dat ik nodig heb om internet via KPN te ontvangen door mijn Fritz box, dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar dit wachtwoord.

KPN zelf zegt dat het wachtwoord achterop de Experiabox staat. Maar dit is het wachtwoord voor de modem zelf, en deze hoort niet bij dit mac adres. Dit is niet degene die ik zoek. Onderstaande afbeelding is het wachtwoord dat ik dus blijkbaar nodig heb om in te vullen in de Fritz box:

Deze heb ik hier nodig:

Maar nogmaals, KPN zegt deze niet te weten, en als ze deze wist konden ze die niet geven wegens privacy redenen. Op zich begrijpelijk. Maar, het apparaat staat bij mij thuis, dus ik zou het prettig vinden als ik ook alles kan inzien wat erin zit en wat het doet. En dus ook dingen wijzigen die ik wens te wijzigen.

De reden waarom ik de Fritz box wil aansluiten is onder andere omdat de Experiabox zo dicht getimmerd is, dat ik niet eens kan inzien op welke kanalen er storing is van welke apparaten en/of welke netwerken. Bij de Fritz box kan dit dus wel, en dat vind ik prettig omdat ik op die manier zo nu en dan eens mijn kanaal kan wijzigen, omdat iedereen dat hier doet. En ja, ik weet dat ik in de Experiabox ook een kanaal kan toewijzen, maar ik kan de storingen niet zien. De Fritz box is dus veel opener voor ons en dus vind ik dit prettiger.

Of ik hem er uiteindelijk tussen laat zitten hangt ook een beetje af van de snelheid. Want ik haal met de Experiabox ook zeker 65Mbit, en met de Fritz box (ingesteld op XS4ALL instellingen) maar 36Mbit. Wellicht als ik volledig op KPN instellingen zit dat hij het beter doet, maar dat kon ik dus nog niet uitproberen wegens dat wachtwoord en de username die mij onbekend zijn. Ik heb hier nooit mail van gehad, nooit papieren (ik heb überhaupt nooit wachtwoorden of logins in mijn papieren ontvangen op mijn televisie code na dan)

Verder heb ik ook geen keuze kunnen maken tussen Annex A of Annex B, dus ik heb het idee dat de Fritz 7340 standaard op Annex A staat of zo (ik heb de meeste instellingen nagekeken, een nieuwere Fritz heeft dan ook een tab waar je dit kunt wijzigen, mijn 7340 heeft dit helaas niet)

Wie kan mij hiermee helpen? Ik denk dat het weinig zin heeft om contact op te nemen namelijk met Fritz, want het wachtwoord is hen natuurlijk ook niet bekend. Ik wil namelijk heel graag kijken of ik de Fritz box erop kan aansluiten en of ik deze sneller kan krijgen dan 35Mbit.

Lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is. Mochten er onduidelijkheden wezen, vraag gerust. Ter info: Ik weet wel wat van computers, modems/routers, virussen. Ik kan ook zelf PC's bouwen en zo, maar ik ben met bepaalde dingen zoals Annex A en B en PPPoE en PPPoA een beetje nieuw, dus mocht iemand een mooie uitleg hebben, heel graag in Jip- en Janneke taal :D

Bij voorbaat dank.

54 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Sorry, ik heb gemist dat er nog een vraag open stond. De monteur heeft een hoop metingen tot zijn beschikking om alles over de verbinding te achterhalen. Het is niet nodig om de ALR af te wachten om duidelijk te krijgen of het probleem in de bekabeling zit. Zou ook niet heel efficiënt zijn als er steeds 24 uur moet worden gewacht. Het zou wel leuk zijn om precies te weten hoe dit in de praktijk werkt, ik heb koopm497 echter al een tijdje niet meer online gezien 😞
Reputatie 7
Badge +30
Ik had gehoopt dat er iemand gereageerd had. Persoonlijk denk ik dat je zeker meer dan een half uur moet hebben aangesloten, eerder richting de 24u. Tenzij de monteur zelf ALR een schopje gegeven heeft.

@Joran ?
Niet zo heel lang. De monteur heeft het aangesloten, liet hem zijn ding doen en even later ging ie bezig met zijn laptop. Maar het kan toch niet zijn dat dat 20Mbit verlies geeft, alleen omdat ie niet lang genoeg aan stond? Dat zal dan vast om een klein beetje gaan heb ik het vermoeden.
Reputatie 7
Badge +30
Kijk, dat ziet er wat mij betreft al een stuk "normaler" uit. Apart overigens dat de output power van beide lijnen nu wel gelijk zijn.
Wat nog aparter is, is dat een van de lijnen een lagere noise margin kent met dezelfde Attenuation en Power.

Is het dan niet zo dat door de andere Y-kabel de lijn iets slechter is en dat daardoor de snelheid is aangepast?
@Bowser Hoelang heeft de Experiabox met de originele Y-kabel aangesloten gezeten? Want mijns inziens kan het best dat deze tijd niet lang genoeg was voor ALR om de snelheid omhoog te schroeven
Reputatie 7
Kijk, dat ziet er wat mij betreft al een stuk "normaler" uit. Apart overigens dat de output power van beide lijnen nu wel gelijk zijn.
Zo ziet het er inmiddels uit;

Inderdaad zijn we het eens geworden over een compensatie. Jammer dat er niets meer te doen is aan de snelheid. Maar we nemen het maar voor lief dan. Wat er gebeurd is, is niet zo heel tof namelijk. Maar ik ben erg blij dat ik goed geholpen ben door o.a Joran. En natuurlijk alle tips/adviezen en reacties van de rest ook.
Reputatie 7
Badge +28
Na werkzaamheden op de verbinding kan het tot 24 uur duren voor (bij de V10) de lijnwaarden stabiel zijn. Op dit moment meet ik 40455 om 35863kbps (= 76318 totaal) wat al dichter bij elkaar ligt. Dat is een normale afwijking. Door de monteursafmelding ben ik ervan overtuigd dat de lijn goed is gecontroleerd.

Wat betreft de snelheid komen we helaas niet veel verder, we zijn wel eens geworden over een compensatie. Het is natuurlijk niet netjes hoe dit is verlopen. Ik heb deze feedback teruggekoppeld naar de betreffende KPN winkel.

@Robin: Ja, de attainable waarden worden ook aangepast door ALR. Weet ik toevallig uit ervaring door de V10 pilot. Nadat de actual en attainable waarden een paar uur lang aan het pingpongen waren tussen 30-50Mbit begon ik me wat zorgen te maken.
Reputatie 7
Badge +30
Dat de power niet gelijk is is best gek inderdaad.

Power betekent niets meer dan "hoe hard schreeuwt het modem". En de waarden die je op de statuspagina ziet zijn logaritmisch dus een verschil van 1dBm tussen hoge waarden is groter dan een verschil van 1 dBm tussen kleine waarden.

Maar simpel gezegd is er mijns inziens geen reden dat line 1 harder moet schreeuwen om dezelfde afstand over te komen. Maar daarbij komt dat het bij VDSL werkt volgens het UPBO-principe wat betekent dat alle apparaten de laagst mogelijke output power kiezen die toch een goede Signal2noise-ratio behoud.

Om weer terug te gaan naar simpele uitleg:
Dit betekent dus dat de DSLAM blijkbaar denkt dat hij voor line1 harder moet schreeuwen om de data duidelijk over te krijgen. Terwijl (als je naar de upload power kijkt) het modem even hard kan praten over beide lijnen.

@Joran:
Wordt bij Adaptive Line Rate (dat hier wordt toegepast) de attainable ook bij gesteld wanneer ALR denkt dat de lijn beter af is met minder snelheid?
Ik lees nog lekker mee, ondanks dat dit mij echt te boven gaat. Ik probeer het te begrijpen, ga vooral door, dan leer ik ook weer dingen bij 🙂
Reputatie 7
Hoe komt het dat er zowel in attainable rate als actual rate zo'n groot verschil is tussen lijn 1 en lijn 2?

het kan zijn dat er een ader los is gegaan in je ISRA of een breuk heeft
daardoor daalt de snelheid iets
is de snelheid bij jou altijd ongeveer 70mb geweest ?

Maar als er een breuk was dan was dat (naar mijn idee) wel te zien aan de noise margin, attenuation, of errors
Het enige verschil tussen lijn 1 en 2 lijkt de Output power (down) te zijn. 14,5dBm versus 9,6dBm maar mijn kennis schiet te kort om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Toch vind ik het wel vreemd dat de waarden eigenlijk aangeven dat beide lijnen gelijkwaardig zijn en mijns inziens zou dat dan eigenlijk ook in een gelijkwaardige snelheid moeten resulteren.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe komt het dat er zowel in attainable rate als actual rate zo'n groot verschil is tussen lijn 1 en lijn 2?

Maar als er een breuk was dan was dat (naar mijn idee) wel te zien aan de noise margin, attenuation, of errors
Reputatie 7
Badge +13

Reputatie 7

Reputatie 7
Badge +28
Ik hoopte dat testen met een originele kabel het gouden idee was maar dat lijkt er niet op :(

De monteur is vrij duidelijk in zijn afmelding en ziet technisch geen mogelijkheid tot sneller internet. Dat betekent allereerst dat je inderdaad verkeerd bent geïnformeerd. Dat is nog het ergste aan dit alles, het gemak waarmee deze situatie voorkomen had kunnen worden. Dat betekent wel dat de Experiabox in de woonkamer mag blijven staan en de bekabeling in orde is.

Als je het Standaard/Premium abonnement had was de optie om het snelheidspakket uit te zetten het makkelijkst geweest. Ik had dan de kosten van het 100Mbit pakket vergoed en qua snelheid was je er niet veel op achteruit gegaan. Om de overhead op te vangen is de downloadsnelheid van dat abonnement sowieso 70Mbit. Met het Instap-pakket ligt dat wat lastiger. Zonder het 100Mbit snelheidspakket blijft er maar 20Mbit over.

Mijn voorstel is daarom dat ik je tegemoet kom in deze kosten. Deze situatie had jij niet kunnen voorzien maar wij wel. Ik stuur je een privébericht met details en hoor graag of je daar akkoord mee gaat. Mijn excuses voor deze teleurstellende afloop.
Ik wacht Joran even af inderdaad, wie weet heeft hij een gouden idee 🙂
Reputatie 7
Ik zit nu eigenlijk te denken wat ik nou weer moet gaan zeggen tegen de klantenservice, aangezien ik dit probleem al eens eerder heb voorgelegd. Toen kreeg ik een ''kunnen we niets mee'' en that's it.Niets. Je kunt beter wachten tot Joran zich hier weer meldt.
Update. De monteur is net de deur uit, hij heeft niets kunnen betekenen helaas. De kabel is voor de tests vervangen voor een originele kabel, dit mocht niet baten. Er kwam dezelfde snelheid uit. De monteur heeft gevraagd waarvoor ik betaal, toen ik aangaf dat wij de versneller van 100/10 erbij hebben zei hij dat ik contact moest opnemen met de klantenservice. Die 100 ga je sowieso niet halen hier, maar hij zei dat we op zijn minst 80 moesten kunnen halen. Alleen kon hij daar helaas niets meer aan doen. Toen ik vertelde dat degene bij wie we dit abonnement hadden afgesloten hij ook 100Mbit down garandeerde vond hij dit heel fout. 100 ga je bij voorbaat niet halen aangezien ik sowieso te ver van de kast af zit (op ± 900 meter) maar 80 was te doen.

De modemrouter staat nu weer op de plek waar ik hem had staan, de snelheid is niets veranderd, helaas. De monteur heeft gedaan wat hij moest doen, ik heb prima uitleg gehad over de hoe en de wat. Maar het mocht niet baten.

Ik zit nu eigenlijk te denken wat ik nou weer moet gaan zeggen tegen de klantenservice, aangezien ik dit probleem al eens eerder heb voorgelegd. Toen kreeg ik een ''kunnen we niets mee'' en that's it.
Gaan we doen 😉
Reputatie 7
Badge +30
Ik zou het zeker op prijs stellen als je ons op de hoogte houdt
Dat is inderdaad flink sneller dan mijne. Eerlijk gezegd ben ik (nog) niet zo thuis in de glasvezel. Als ik bericht krijg dat het hier beschikbaar komt, dan ga ik mij er wel helemaal op inlezen natuurlijk. Lijkt me geweldig.

Ik ben benieuwd wat de monteur voor mij kan betekenen volgende week. Ik hou jullie wel op de hoogte als jullie het interessant vinden.
Reputatie 7
Met mijn V10 in de meterkast haal ik in de woonkamer via 802.11ac wifi op 5GHz snelheden tot 350Mbps op onze 500Mbps glasvezel verbinding.
Pfff, een stopcontact in de meterkast kan nog wel een probleem worden. Zelf begin ik daar niet aan, en de woningstichting zal daar het nut ook wel niet van inzien (huurhuis dus). Dus tenzij KPN monteurs deze (kunnen) aanleggen, kan het lastig worden.

Iets anders, als de modemrouter wél in de kast zal belanden nadat KPN dit geconstateerd heeft dat dit toch beter is. Dan zal ik daar natuurlijk in meegaan (ondanks dat ik bewust gekozen heb om de modemrouter in de woonkamer te zetten). Maar is het dan niet zo, dat omdat ie geïsoleerd is in de meterkast (dus de muren en de deur er omheen zeg maar, jullie begrijpen wel wat ik bedoel, hoop ik?!) dat je ook weer (veel) verlies hebt aan signaal van de WiFi?

Inmiddels Joran zijn bericht beantwoord, ik wacht het even af.
Reputatie 7
Badge +28
Een losse Y-kabel kan ik niet versturen, we combineren dit altijd met een monteursafspraak (die de Y-kabel bij zich heeft). Maar misschien is een nieuwe monteursafspraak sowieso wel een goed idee 🙂 Kun je nog op mijn privébericht reageren Bowser?
Reputatie 7
Zodra je de originele Y-kabel van KPN hebt ontvangen zou ik die metingen nog eens weer overdoen. 'k Ben benieuwd.
Ik zou een wandcontactdoos voor netspanning in de meterkast (laten) aanleggen. Voor de beste snelheid met VDSL bonding is echt de originele Y-kabel nodig zonder verlengkabel en dan blijft alleen de meterkast over voor plaatsing van de EB.
Hoezeer ik @wjb's pleidooi voor het splitsen van het modem- en het routerdeel van de EB ook onderschrijf (bij glasvezel gebeurt dat al, daar wordt het modemdeel van de EB niet gebruikt). in jouw geval betekent dat nog steeds dat het modemdeel in de meterkast zou moeten komen (met de Y-kabel).
Reputatie 7
Als KPN mij kan voorzien van een Y-kabel en het bijbehorende verloop stukje zodat ie ook bij de EB aankomt wil ik het heel graag proberen 😃 Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten als dit het niet is.Dat verloopstukje heb je niet nodig voor die test. Voor de test moet je de Y-kabel namelijk niet verlengen. Ik vraag me ook af of KPN die kabel velengblokjes levert.

Reageer