Vraag

fritzbox gebruiken bij kpn nu mogelijk met uitzondering tel.

  • 24 September 2019
  • 66 reacties
  • 4248 keer bekeken

het ziet er belovend uit dat de fritzbox vervangen kan worden bij een kpn glasverzel aansluiting
zie link :
https://nl.hardware.info/nieuws/67937/avm-fritzbox-modems-kunnen-nu-gebruikt-worden-bij-kpn.nl
zie ook
www.totaaltv.nl/nieuws/vrije-hardwarekeus-bij-kpn/

inmiddels heb ik voor een prikje een fritzbox 7490 kunnen kopen
maar nu mijn grote vraag wanneer werkt de huistelefoon via de fritzbox
deze heeft een ingebouwde dect en dat lijkt mij wel handig

of kom ik nu in de "problemen" dat ik achter de fritzbox de experiabox moet gaat plaatsen
door middel vlan7 door te sturen naar de experiabox
dit zou op zich tijdelijk kunnen
glasvezel NT naar wan fritzbox is de bedoeling

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

Reputatie 7
het ziet er belovend uit dat de fritzbox vervangen kan worden bij een kpn glasverzel aansluiting
Ook bij VDSL verbindingen kan de Experia Box vervangen worden door een Fritz!Box.

Dat de Fritz!Box nu ook bij KPN gebruikt kan worden heeft vast en zeker te maken met de komende integratie van XS4ALL met KPN. Bij XS4ALL maken ze immers al jaren gebruik van Fritz!Boxen. Logische volgende stap is dan natuurlijk ook om de functionaliteit t.a.v. SIP/VoIP gelijk te trekken. De vraag is dan wanneer dat gerealiseerd zal zijn.
Ik hoop (en verwacht) dat dat niet zo snel meer zal duren. KPN doet er immers verstandig aan om dit zo snel mogelijk beschikbaar te hebben zodat ze dat met de abonnees van XS4ALL kunnen delen en zo een stuk(je) van de onrust bij de XS4ALL abonnee weg te nemen.

...of kom ik nu in de "problemen" dat ik achter de fritzbox de experiabox moet gaat plaatsen
door middel vlan7 door te sturen naar de experiabox
dit zou op zich tijdelijk kunnen

Op een Fritz!Box zelf kan je geen bridge voor vlan 7 opzetten.
Dat betekent dat je vlan 7 op een managed switch tussen de NTU en de Fritz!Box moet afsplitsen en de Experia Box op die switch moet aansluiten. Dit kan echter alleen bij een glasvezelaansluiting.
Reputatie 7
Badge +24
Als je glasvezel hebt, dan heb je helemaal niet specifiek een fritzbox nodig, dan zijn er meer mogelijkheden. Om voor telefonie achter de fritzbox vlan 7 op een bepaalde poort door te sturen naar de Experiabox, moet die fritzbox wel vlan ondersteunen. Dat doen ze niet allemaal. Maar ik weet niet precies hoe dit zit. Misschien kan @wjb dit nader toelichten?

Edit: dat heeft ie zojuist gedaan 😄

Als ik het dus begrijp, dan is er dus met ADSL geen mogelijkheid om telefonie te laten werken achter de fritzbox. De Experiabox achter de fritzbox knopen voor telefonie kan niet.
Reputatie 7
Misschien kan @wjb dit nader toelichten?
Zie mijn vorige bericht. 😉

Als je glasvezel hebt, dan heb je helemaal niet specifiek een fritzbox nodig, dan zijn er meer mogelijkheden.
De spoeling aan geschikte routers is echter nog behoorlijk dun als je ook IPTV bij KPN afneemt.
Reputatie 7
Als ik het dus begrijp, dan is er dus met ADSL geen mogelijkheid om telefonie te laten werken achter de fritzbox. De Experiabox achter de fritzbox knopen voor telefonie kan niet.
Met xDSL is het inderdaad nog niet mogelijk om telefonie van KPN te laten werken. Vandaar ook dat ik verwacht dat KPN op korte termijn met een oplossing zal komen immers de XS4ALL abonnee met telefoon abonnement moet natuurlijk ook probleemloos bediend kunnen blijven worden.
wjb weet jij toevallig ook de instelling van de switch dan
NT - switch - fritzbox itv-internet < dmz netgear r9000
  • - experiabox telefoon
ik heb nog een 5 poort tp-link liggen en zowel hp als netgear dacht ik
Reputatie 7
Onderstaand voorbeeld is gebaseerd op een Netgear GS105Ev2.
Je gebruikt 802.1Q vlans.

Poort 1 richting NTU:
- pvid 6
- vlan 1 niet toegewezen
- vlan 4, 6 en 7 tagged

Poort 2 richting Fritz!Box:
- pvid 6
- vlan 1 en 7 niet toegewezen
- vlan 4 en 6 tagged

Poort 3 richting Experia Box (als "veredelde" VoIP ATA):
- pvid 7
- vlan 1, 4 en 6 niet toegewezen
- vlan 7 tagged

Poort 4 en 5:
- pvid 1
- vlan 1 untagged
- vlan 4, 6 en 7 niet toegewezen

Één van deze poorten kan eventueel gekoppeld met het LAN van de Fritz!Box zodat de switch nog altijd beheerd kan worden. De andere poort is dan weer te gebruiken als "gewone" LAN poort.
Bedankt
Als ik de fritzbox binnen heb ga ik er mee bezig
@wjb

Jij denkt dat de sip gegevens vrij word gegeven
Zodat ik de fritzbox ook voor telefoon kan gaan gebruiken
Maar als ik dit topic lees lijkt het niet zo
8 maand oud of gaat het er wel komen die sip gegevens

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/ata-grandstream-ht802-ook-voor-de-particuliere-klant-465141/index3.html
Reputatie 7
Jij denkt dat de sip gegevens vrij word gegeven
Ik denk inderdaad dat KPN zal kiezen voor dezelfde oplossingsrichting als bij XS4ALL, dat lijkt mij een logische volgende stap nu de Fritz!Box geschikt is voor het KPN netwerk.
Dat door jou aangehaalde topic is ook een topic van mij waarin ik aangeef dat zo'n Grandstream voor mij een acceptabel alternatief is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook de "oplossingsrichting" gaat worden.
Ja als ik maar die sib gegevens
In kan kloppen in de fritzbox
Dan ben ik blij anders zit er niks op dan een andere sip provider te nemen
Ik wil geen extra switch en experiabox is de meterkast hebben die al prop vol is
Gebruik ook de Fritzbox 7590 en werkt prima maar zou ook graag die sipgegevens willen hebben en anders gaat die telefoon net als de experia naar de eeuwige jachtvelden.
ja het is ook dat hier de familie de huistelefoon nog gebruikt
als het voor mij zelf geld heb ik aan mijn mobiel genoeg met dubbel nummer
maar goed ik sta echt te springen om het sip nummertje
ik zit niet aan al die extra hardware te wachten als het simpel het sip in kloppen in de fritz
spike11 ik zou de experia achter de hand houden mocht er een probleem komen met de verbinding moet je deze in de kpn opstelling terug kunnen zetten

hoe bevalt de 7590 ik heb zelf de 7490 die heb ik nu naast mijn netgear r9000 als test
maar de speedtests zijn bedroevend te opzichte netgear 100 op 2.4GHz en 250 op 5GHz
met de netgear veel hoger op de 5 zelfs tegen de 500mbit aan

mijn probleem is het langzaam pagina's laden dat blijkt op de fritz ook
dus zit het probleem in de experiabox v10
dan zou mijn juiste "nog uitvoerbare" opstelling fritz aan de glas NT
en dan nog het hele gebeuren achter de netgear
en zo de data stroom via de fritz sneller gaat hoop ik

hoe bevalt de 7590 ik heb zelf de 7490 die heb ik nu naast mijn netgear r9000 als test
maar de speedtests zijn bedroevend te opzichte netgear 100 op 2.4GHz en 250 op 5GHz
met de netgear veel hoger op de 5 zelfs tegen de 500mbit aan

mijn probleem is het langzaam pagina's laden dat blijkt op de fritz ook
dus zit het probleem in de experiabox v10
dan zou mijn juiste "nog uitvoerbare" opstelling fritz aan de glas NT
en dan nog het hele gebeuren achter de netgear
en zo de data stroom via de fritz sneller gaat hoop ik


De 7590 bevalt mij zeer goed hij is wat uitgebreider dan de 7490 en sterker wifi bereik en het menu is in het Nederlands.
Gebruik eigenlijk alleen de 5 ghz voor mob en in huiskamer haal ik 500 , eerste verdieping 360 en tweede verdieping nog 250.
Heb de 7590 rechtstreeks op nt glaskastje en geen experia.
Ga nog eens kijken voor een fritzrepeater de 1750E of de 3000 maar die is nog prijzig.
Langzaam inladen heb ik geen last van 😎😎
Oke
Nederlands menu is voor mij ook een pre
Ik kan altijd nog een mech opzetten met de 7490
Weet jij toevallig ook hoe je gast wifi van de 5GHz uit zet alleen 2.4 vind ik voldoende voor gasten
Ga eerst deze proberen ik kan altijd nog overwegen naar de 7590
Oke
Nederlands menu is voor mij ook een pre
Ik kan altijd nog een mech opzetten met de 7490
Weet jij toevallig ook hoe je gast wifi van de 5GHz uit zet alleen 2.4 vind ik voldoende voor gasten
Ga eerst deze proberen ik kan altijd nog overwegen naar de 7590


Miss heb je hier iets aan.
Ik zelf heb het nog niet geprobeerd omdat ik de gastwifi niet nodig heb

Toegang voor gasten (hotspot) activeren


De toegang voor gasten kan als privé-WiFi-toegang voor gasten of als openbare WiFi-hotspot worden ingericht. Met de optie "Toegang voor gasten actief" activeert u de toegang.

Privé-WiFi-toegang voor gasten inrichten


De privé-WiFi-toegang voor gasten is een door middel van een wachtwoord beschermde toegang voor vrienden en bekenden.

  • Naam van het draadloze netwerk voor gasten (SSID): geef een naam op. Het WiFi-netwerk voor gasten is met deze naam, de zogeheten SSID, zichtbaar voor WiFi-apparaten.
  • Versleuteling: de WiFi-toegang voor gasten is met WPA2 versleuteld.
  • WiFi-netwerksleutel: voer een WiFi-netwerksleutel in waarmee de netwerkverbinding voor uw gasten wordt beveiligd. Uw gasten moeten de sleutel in de WiFi-instellingen van hun WiFi-apparaten invoeren.

De WiFi-netwerksleutel moet tussen de 8 en 63 tekens lang zijn, maar uit veiligheidsoverwegingen wordt aanbevolen minstens 20 tekens te gebruiken. Houd rekening met de lijst met toegestane tekens.
Nee gaat erom dat ik met het gastnetwerk de 5GHz uit kan zetten maar blijkbaar kan dat niet
Op de netgear wel
Ik ga het maar eerst op de nt aansluiten en kijken hoe het werkt i.p.v. De experabox
Helaas moet ik er dan weer een switch tussen drukken en experiabox voor alleen de telefoon
Nee gaat erom dat ik met het gastnetwerk de 5GHz uit kan zetten maar blijkbaar kan dat niet
Op de netgear wel
Ik ga het maar eerst op de nt aansluiten en kijken hoe het werkt i.p.v. De experabox
Helaas moet ik er dan weer een switch tussen drukken en experiabox voor alleen de telefoon


Kun je dat met de 7490 niet appart aangeven als je bent ingelogd in je router .
zal vanavond is kijken of ik dat met mijn 7590 wel kan

Kan alleen bij gewone wifi
bij gasten niet
maar ga hem eerst achter de nt hangen als ik tijd heb
nu de tp-link switch er tussen en de fritz en experia er achter
over de fritz werkt de itv goed en dmz door naar mijn netgear ook
helaas ben ik die switch en experiabox nog nodig voor telefoon
@kpn ik hoop dat daar snel verandering in komt
hiermee is de down iets sneller en de up wel met 120mbit gestegen
over een 500/500 verbinding gigantisch meer upload dus
boven met een vaste pc bij de bar en daar komt zelfs een piek van 700 bij de upload voor
Reputatie 7
Zowel down als up zou je die 500Mbps prima moeten kunnen halen.
Als je dat meet met een Windows 10 machine, doe dat dan niet in een browser maar met de Speedtest app. De overhead van browsers (en Chrome helemaal) is zo groot dat dat de meting onbetrouwbaar maakt.
Gebruik in de Speedtest app ook de server van RouteIT B.V. uit Ede.
Reputatie 7
Badge +24
Euhm... ik snap het niet meer. Je wisselt de Experiabox om voor een fritzbox en zet daar vervolgens een 2de router achter? Wat is dan nog het nut van het omwisselen van die Experiabox?
Die 2e router heb ik er al en daar zit alles achter
Deze hangt in de ovk de fritzbox in de andere meterkast mischien in de toekomst een fritz mesh netwerk maar ik wil eerst kijken wat zo,n fritzbox doet

Wjb de Speedtest doe ik op dezelfde manier
En ik pak altijd Amsterdam speedtest server
En ik zie dat het met de fritzbox sneller is geworden vooral upload
in mijn netgear router zit een speedtest ingebouwd dat is er voor dat hij de bandbreedtes goed verdeeld over de gebruikers
Deze staat ook veel hoger dan met de v10
uiteindelijk is het beter en dat ding is nog tekoop fritzbox 7490 en niet goedkoop
ik heb hem via mp
ik heb nu de telefoon via de experiabox naar de fritzbox lopen
zo kan ik de dect gebruiken van de fritz
zo kun je bv ook een antwoordapparaat door de fritz laten uitvoeren
nu nog hopen dat kpn de sip vrij geeft
of de door @wjb voorgestelde GRANDSTREAM HandyTone HT801 ATA
kan ik ook mee leven



Hier een fritzbox 7590 hangen met kpn

ntu op de wan van de fritzbox

kpn profiel selecteren in de fritzbox en gaan met de banaan.

 

Televisie en internet

telefonie loopt via cheapconnect

en gebruik de fritzbox als dect station incl fritzfon telefoon.

 

dat heb ik al weken zo itv en internet via fritz

alleen telefoon nog via experiabox omdat ik deze van kpn heb

misschien wel een idee om over te gaan naar cheapconnect

zodat ik die experiabox eindelijk er uit kan trappen