Vraag

fritzbox gebruiken bij kpn nu mogelijk met uitzondering tel.

  • 24 September 2019
  • 66 reacties
  • 4248 keer bekeken

het ziet er belovend uit dat de fritzbox vervangen kan worden bij een kpn glasverzel aansluiting
zie link :
https://nl.hardware.info/nieuws/67937/avm-fritzbox-modems-kunnen-nu-gebruikt-worden-bij-kpn.nl
zie ook
www.totaaltv.nl/nieuws/vrije-hardwarekeus-bij-kpn/

inmiddels heb ik voor een prikje een fritzbox 7490 kunnen kopen
maar nu mijn grote vraag wanneer werkt de huistelefoon via de fritzbox
deze heeft een ingebouwde dect en dat lijkt mij wel handig

of kom ik nu in de "problemen" dat ik achter de fritzbox de experiabox moet gaat plaatsen
door middel vlan7 door te sturen naar de experiabox
dit zou op zich tijdelijk kunnen
glasvezel NT naar wan fritzbox is de bedoeling

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

66 reacties

is nog goedkoper ook ik betaal nu 1 euro per maand aan kpn

en met hussel zelfs 2 euro

https://www.cheapconnect.nl/tarieven/

Reputatie 7

Maar let op, bij CheapConnect moet je er wel zelf voor zorgen dat je jaarlijks jouw abonnement weer met een jaartje verlengt want anders komt binnen drie maanden jouw telefoonnummer te vervallen.

Inkomend bel ik via KPN en uitgaand bel ik via CheapConnect.

Overigens zal het niet lang meer duren totdat jij jouw KPN telefoonnummer met een FRITZ!Box kunt gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Maar let op, bij CheapConnect moet je er wel zelf voor zorgen dat je jaarlijks jouw abonnement weer met een jaartje verlengt want anders komt binnen drie maanden jouw telefoonnummer te vervallen.

Inkomend bel ik via KPN en uitgaand bel ik via CheapConnect.

Overigens zal het niet lang meer duren totdat jij jouw KPN telefoonnummer met een FRITZ!Box kunt gebruiken.

Ze sturen gewoon een factuur toch zeker? Of niet?

. . .bij CheapConnect moet je er wel zelf voor zorgen dat je jaarlijks jouw abonnement weer met een jaartje verlengt want anders komt binnen drie maanden jouw telefoonnummer te vervallen.

Maar niet definitief, als ik het goed begrijp, althans, ik heb een paar nummers die al jaren vervallen zijn nog in de lijst staan alsof ik ze zo weer actief kan maken.

En je krijgt een email een maand vtv oid.

Maar bij alleen uitbellen heb je dat probleem overigens helemaal niet.

Een eerder “draadje” hier over :

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/vragen-over-belonbeperkt-altijd-433156#post498668

 

Reputatie 7

Ze sturen gewoon een factuur toch zeker? Of niet?

Elke maand weer een factuur van een paar cent en af en toe wel van iets meer dan een hele Euro. :wink:

Badge

Ja als ik maar die sib gegevens
In kan kloppen in de fritzbox
Dan ben ik blij anders zit er niks op dan een andere sip provider te nemen
Ik wil geen extra switch en experiabox is de meterkast hebben die al prop vol is


Waarom een switch? Voor een IP Phone? Zet  de SIP gegevens  van KPN in je IP Phone bijvoorbeeld een Yealink of Cisco, die  ssluit  je aan op je ethernet poort 1, 2, 3 of 4 van de Fritsbox zet je  SIP uit want die  experiabox  zit dicht, KPN zet van buiten de SIP gegevens erin en die kin je niet uit zetten.

Dus  gooi die experiabox eruity,  frits erin.

 

Een switch is fijn voor  meer TV ontvangers en meer VoIP phones  elleen voor  business met KVK ja  lekker in dat geval zet je zelf de gratis PBX op en twee telefoon nummmers 1,30 / nummer gateway en klaar.  of gebruik 1 Telefoon nummer  via  een Gateway / Trunk en gebruik 9999 Extentie nummers  ook mooi en kost  niets  ja een server.  

 

 

Reputatie 7

@Orbis, je reageert op berichten die van voor 25 maart 2020 zijn en toen zag de wereld er t.a.v. SIP/VoIP heel anders uit.

@peter-keetfm gebruikte toen een switch tussen de NTU (glasvezelmodem) en de eigen router om zo vlan 7 af te splitsen en naar de Experia Box te leiden zodat deze als "veredelde" VoIP ATA gebruikt kon worden terwijl Internet en IPTV door de eigen router afgewikkeld werden.

Dat is sinds 25 maart 2020 inderdaad niet meer nodig.

klopt wat @wjb zegt toen had ik deze opstelling om huistelefoon af te wikkelen

de switch en experiabox zijn er nu tussen weg

en de huistelefoon via kpn werkt nu ook direct in de fritzbox

ik gebruik nu ook de dect centrale van de fritzbox

nu gebruik ik alleen telefoons met een dock (laadstation) zonder losse dect station

Badge

Dus als ik het goed begrijp werken deze SIP gegevens alleen met een VoIP Phone indien ik de experiabox ertussen uit gooi en de Fritzbox in de plaatst met 7,50 euro per maand aan huur kosten dat is dus 90 euro per jaar. Dan nog het nummer betalen of max. 4 nummers en de bel kosten of onbeperkt bellen.

Optie is https://lwww.eigennummer.nl/ of  https://www.voipstarr.nl/ ze vragen om een kvk maar vaak zien ze dat door de vingers. Maar goed terug naar deze situatie ik ben verplicht mijn abonoment met 365 dagen te verlengen en de Fritsbox te huren, vraag is werkt het dan wel?  Kan ook een Cisco Modem met Router kopen waar ik werk, Het huidige punt is dat de experiabox de SIP gegevens krijgt van KPN en dan noemen ze deze twee kleine aansluitingen voor een anoloog toestel VoIP dat is fout.

Men had gewoon de klant de keuze moeten geven SIP aan of uit - Sip Enabled: Yes/No dat was voldoede geweest en niet een Fritsbox tegen meer prijs. Alle VoIP telefoons gebruiken ethernet om verbinding te maken met de SIP Server die vast gelegde SIP gegevens in de experiabox zijn onveranderbaar je kunt het nog niet eens uitzetten! Want als de experiabox zich registered met de SIP Server lijkt mij met dezelfde data een VoIP telefoon dat niet meer kan Registration Failed. Dat is de klant niet schuld,   Bijvoorbeeld bij XS4ALL krijg je deze Modems gratis:

  • FRITZ!Box 7360/7369 (geschikt voor ISDN-telefonie maar ondersteunt geen ISDN-apparatuur)

  • FRITZ!Box 7390/7490/5490 (geschikt voor ISDN-telefoontoestellen en ISDN-telefooncentrales)

  • FRITZ!Box 7581 (wordt geleverd bij alle DSL-abonnementen) 5490 (bij glasvezelabonnementen)

Door te zeggen geschikt voor ISDN-telefonie maar ondersteunt geen ISDN-apparatuur is voor een gebruiker moeilijk te begrijpen, KPN een VoIP Phone is  niets anders dan een computer dier eruit ziet als een telefoon (Phone) en gebruikt codex voor spraak en SIP bij U loopt het dan via een Gateway/Trunk verder naar de buiten wereld anders heb je alleen extentie nummers (die kosten niets).

Dus voor echt VoIP verkeer, vergeet die twee kleine plugjes gewoon de IP Phone (elke) gaat via internet, via UDP en/of TCP daarom ook de naam Voice over IP (Spraak over IP)  als  het werkt zoals het moet geef dan iedere klant net als de bij U aangesloten XS4ALL gewoon een gratis FRITZ!Box net als de experiabox zonder veranderbaar  SIP cq aan of uit te zetten analoog poorten (om SIP dus voor het Modem uit te zetten zodat de gebruiker zonder conflict bij SIP registratie een VoIP Phone in de geel uitziende (er zijn er 4) kan in pluggen en/of indien meer gewenst een Switch in poort 1 en in de switch 1 of twee VoIP telefoons en dan nog 3 TV ontvangers, en op poort 2 en 3  een PC hou je poort 4 nog over.  ISDN en of ISDN-telefoontoestellen hebben niet te doen met VoIP, er bestaan echter Cisco Modems die ISDN nog steeds aan bieden dat wil zeggen je hebt dan drie mogelijk heden groen 2 x  voor POT Analoog (Programeeerbaar) Rood 4 X dat je daar de nog thuis aanwezige ISDN aparatuur kunt gebruiken let op POT en ISDN worden intern verbonden met hhet SIP gedeelte of je zet  intern in het Cisco Modem SIP helemaal uit en je gebruikt Geel 4 x ook voor VoIP en P’ s, TV en een switch etc.

 

Reputatie 7

Bijvoorbeeld bij XS4ALL krijg je deze Modems gratis:

Weer iemand die beweert dat je bij XS4ALL die "modems" gratis krijgt.

Snappen mensen dan echt niet dat als iets in de abonnementsprijs inbegrepen is dit niet betekent dat het ook gratis is. De abonnementsprijs van XS4ALL ligt een stuk hoger dan die van KPN en dan mag jij raden waarom dat is.

Je bent bij KPN met de huur van een FRITZ!Box zelfs nog goedkoper uit dat hetzelfde pakket bij XS4ALL maar ja, dan heb je wel de FRITZ!Box "gratis" ... NOT.

 

En als je een VoIP dienst van een andere provider afneemt, zoals bijvoorbeeld CheapConnect, dan is dat al vele vele jaren mogelijk, ook met een Experia Box.

@Orbis

Wat een verhaal

ik heb mijn 7590 2e hands gekocht voor een kwart van de nieuw prijs

en werkt perfect

Ik heb een r9000 achter de fritzbox

En wjb heeft zelfs. Een edge router en geen fritzbox

En heeft telefoon via kpn ook werkend

 

Badge

@Orbis, je reageert op berichten die van voor 25 maart 2020 zijn en toen zag de wereld er t.a.v. SIP/VoIP heel anders uit.

@peter-keetfm gebruikte toen een switch tussen de NTU (glasvezelmodem) en de eigen router om zo vlan 7 af te splitsen en naar de Experia Box te leiden zodat deze als "veredelde" VoIP ATA gebruikt kon worden terwijl Internet en IPTV door de eigen router afgewikkeld werden.

Dat is sinds 25 maart 2020 inderdaad niet meer nodig.


Ok  heb je gelijk in maar zoals ik eerder aangaf  (heden dus)  

Elke VoIP Phone is  niets anders dan een computer die eruit ziet als een telefoon (Phone) en gebruikt codex voor spraak en SIP bij de servers bij KPN loopt het dan via een Gateway/Trunk verder naar de buiten wereld anders heb je alleen extentie nummers (die kosten niets).

Dus voor echt VoIP verkeer, vergeet die twee kleine plugjes gewoon de IP Phone (elke) gaat via internet, via UDP en/of TCP daarom ook de naam Voice over IP (Spraak over IP)  als  het werkt zoals het moet. 

Die kleine plugjes zijn gewoon voor analoge telefoon

De fritzbox vertaald dit

Badge

@Orbis

Wat een verhaal

ik heb mijn 7590 2e hands gekocht voor een kwart van de nieuw prijs

en werkt perfect

Ik heb een r9000 achter de fritzbox

En wjb heeft zelfs. Een edge router en geen fritzbox

En heeft telefoon via kpn ook werkend

 


Tja wat een verhaal maar  beter te veel als te weinig toch? Ik blijf dit echter herhalen 

een VoIP Phone is  niets anders dan een computer die eruit ziet als een telefoon (Phone) en gebruikt codex voor spraak en SIP bij U loopt het dan via een Gateway/Trunk verder naar de buiten wereld anders heb je alleen extentie nummers (die kosten niets).

Dus voor echt VoIP verkeer, vergeet die twee kleine plugjes gewoon de IP Phone (elke) gaat via internet, via UDP en/of TCP daarom ook de naam Voice over IP (Spraak over IP)  als  het werkt zoals het moet. Waar ik werk bij CISCO zijn die twee  kleine aansluitingen er al uit gesloop tel1 en tel2. Vergeet ISDN, Vergeet analoog bellen, het is nu alleen bellen over internet VoIP.

Waarom moet je de 2 plugjes vergeten

Er zijn genoeg mensen die analoge telefoon hebben

en dan is een experiabox naar een fritzbox plug en play (ik gebruite ook de dect basis) via fon1

nu heb ik alle dect via de dect van de fritzbox lopen

Badge

Bijvoorbeeld bij XS4ALL krijg je deze Modems gratis:

Weer iemand die beweert dat je bij XS4ALL die "modems" gratis krijgt.

Snappen mensen dan echt niet dat als iets in de abonnementsprijs inbegrepen is dit niet betekent dat het ook gratis is. De abonnementsprijs van XS4ALL ligt een stuk hoger dan die van KPN en dan mag jij raden waarom dat is.

Je bent bij KPN met de huur van een FRITZ!Box zelfs nog goedkoper uit dat hetzelfde pakket bij XS4ALL maar ja, dan heb je wel de FRITZ!Box "gratis" ... NOT.

 

  1. Weer iemand die beweert dat je bij XS4ALL die "modems" gratis krijgt.dat al vele vele jaren mogelijk, ook met een Experia Box.
  2. Ja dat deelde ze mij mede is dat niet zo  hebben ze gelogen zal niet de eerste keer zijn bij business maar het aat nu om VoIP toch? Dan maar een modem kopen.  

 

Reputatie 7

Elke VoIP Phone is  niets anders dan een computer die eruit ziet als een telefoon (Phone) en gebruikt codex voor spraak en SIP bij de servers bij KPN loopt het dan via een Gateway/Trunk verder naar de buiten wereld anders heb je alleen extentie nummers (die kosten niets).

Dus voor echt VoIP verkeer, vergeet die twee kleine plugjes gewoon de IP Phone (elke) gaat via internet, via UDP en/of TCP daarom ook de naam Voice over IP (Spraak over IP)  als  het werkt zoals het moet. 

Er is toch ook niets dat je belet om een IP Phone of dect VoIP te gebruiken.

Ik gebruik al jaren een Gigaset N300A IP i.c.m. met zowel mijn KPN aansluiting als met mijn CheapConnect aansluiting.

@wjb

Zal de gigaset n300a ip ook werken op bijvoorbeeld 1 van de lan poorten van de fritzbox of experiabox

niet dat ik het zal willen maar ik ben benieuwd

 

Badge

Die kleine plugjes zijn gewoon voor analoge telefoon

De fritzbox vertaald dit


Dat weet ik maar  dat is niet direct VoIP te noemen, in feiten is de qualiteit zelfs minder, ze gaan van PSTN af en van POT en van ISDN en je wilt graag een door vertaalde  (conversie) naar die kleine plugjes dus gewone  analoge telefoonie waarom houd je dan niet de exp. box?

  

Badge

Waarom moet je de 2 plugjes vergeten

Er zijn genoeg mensen die analoge telefoon hebben

en dan is een experiabox naar een fritzbox plug en play (ik gebruite ook de dect basis) via fon1

nu heb ik alle dect via de dect van de fritzbox lopen

 

Badge

Elke VoIP Phone is  niets anders dan een computer die eruit ziet als een telefoon (Phone) en gebruikt codex voor spraak en SIP bij de servers bij KPN loopt het dan via een Gateway/Trunk verder naar de buiten wereld anders heb je alleen extentie nummers (die kosten niets).

Dus voor echt VoIP verkeer, vergeet die twee kleine plugjes gewoon de IP Phone (elke) gaat via internet, via UDP en/of TCP daarom ook de naam Voice over IP (Spraak over IP)  als  het werkt zoals het moet. 

Er is toch ook niets dat je belet om een IP Phone of dect VoIP te gebruiken.

Ik gebruik al jaren een Gigaset N300A IP i.c.m. met zowel mijn KPN aansluiting als met mijn CheapConnect aansluiting.


Mijn punt  is KPN te gebruiken en geen andere partij, waarom heb je anders die Session Initiation Protocol (SIP) nodig?

Sip heb je nodig bij gebruik van een andere router zoals de fritzbox

Voor de experiabox gaat dit van zelf

en dan heb je deze sip niet nodig

 

Reputatie 7

@wjb

Zal de gigaset n300a ip ook werken op bijvoorbeeld 1 van de lan poorten van de fritzbox of experiabox

niet dat ik het zal willen maar ik ben benieuwd

Ja, dat zal werken, hij werkt ook achter een Experia Box en je kunt dan zelfs via de telefoonpoort de vaste telefoon doorzetten naar de N300A iP.

Zoals gezegd, ik gebruik al vele jaren een N300A IP.

Badge

Sip heb je nodig bij gebruik van een andere router zoals de fritzbox

Voor de experiabox gaat dit van zelf

en dan heb je deze sip niet nodig

 

Sip heb je nodig bij gebruik van een andere router zoals de fritzbox

Voor de experiabox gaat dit van zelf

en dan heb je deze sip niet nodig

 

 

Badge

Waarom moet je de 2 plugjes vergeten

Er zijn genoeg mensen die analoge telefoon hebben

en dan is een experiabox naar een fritzbox plug en play (ik gebruite ook de dect basis) via fon1

nu heb ik alle dect via de dect van de fritzbox lopen


Dan waarom een Fritsbox alsje  toch alleen maar analoge telefonie gebruikt, houd  het dan bij de exp. box zou ik zeggen, en je  hebt dan geen SIP gegevens nodig want zoals je aangaf de exp. box i.v.m de fritsbox doet het via KPN vanzelf ga je toch niet moelijk doen, tenij je  dit https://www.3cx.nl/ip-telefooncentrale/sip-server/ op zou zetteen.