Beantwoord

Fritzbox gebruiken ipv Experiabox

  • 2 December 2019
  • 43 reacties
  • 5570 keer bekeken


Toon eerste bericht

43 reacties

Update de firmware van jouw Fritz!Box 4040 naar versie 7.12 of nieuwer (7.14 is vandaag uitgekomen).

Daar is een configuratiewizard in opgenomen voor de KPN netwerken.

Draai die configuratiewizard en daarna kan je de Experia Box vervangen door jouw Fritz!Box.

Ik ben helaas een leek op dit gebied. Dus vandaar veel vragen.

Maar de fritzbox 4040 heeft alleen een routerfunctie toch? Ik heb toch een fritzbox nodig waar ook modemfunctie in zit? Of kan dat ook met de 4040? Ik zag wel op de 4040 de versie 7.14 staan. Dus dan zou ik de experiabox weg kunnen halen en de fritzbox aansluiten? De aansluiting die op het glasvezelkastje zit, is toch gewoon een internetkabel?

Reputatie 7
Badge +24

Update de firmware van jouw Fritz!Box 4040 naar versie 7.12 of nieuwer (7.14 is vandaag uitgekomen).

Daar is een configuratiewizard in opgenomen voor de KPN netwerken.

Draai die configuratiewizard en daarna kan je de Experia Box vervangen door jouw Fritz!Box.

Ik ben helaas een leek op dit gebied. Dus vandaar veel vragen.

Maar de fritzbox 4040 heeft alleen een routerfunctie toch? Ik heb toch een fritzbox nodig waar ook modemfunctie in zit? 

Als u xDSL hebt, dan heeft u een ingebouwd modem nodig ja. Als u glasvezel hebt niet. Want dan heeft u een los modem.

Reputatie 7

De 4040 heeft geen ingebouwd modem en is dus niet geschikt voor VDSL aansluitingen.

Ik heb een glasvezelabonnement van KPN dus ik moet dan een nieuwe fritzbox aanschaffen om de experiabox te vervangen? Welke raad u dan aan?

Reputatie 7

Nee, 4040 is geschikt voor glas.

Nee, 4040 is geschikt voor glas.

dus ik kand e experiabox weghalen en deze fritzbox ervoor in de plaats zetten? Aansluiten en de wizard draaien en dan zou internet en tv moeten werken?

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox

Hallo @Eshu , je schreef in een eerdere dat je iets moet vervangen, maar je moet niets, je kunt ook je bestaande Experia modem als router blijven gebruiken.

 

Ik hrb de fritzbox 4040 aangesloten en alles lijkt te werken zowrl internet als tv. Alleen nu zie ik in de log regelmatig deze meldingen voorbij komen. Lijkt of er iets uitvalt of met ern apparaat geen verbinding is?

27.02.20

07:36:01

IPv6 prefix obtained successfully. New prefix: 2a02:a440:1edf::/48

27.02.20

07:36:01

IPv6 internet connection established successfully. IP address: 2a02:a440:1edf::1

27.02.20

07:36:00

Internet connection established successfully. IP address: 84.80.49.163, DNS server: 195.121.1.34 and 195.121.1.66, gateway: 195.190.228.2, broadband PoP: 195.190.228.2

27.02.20

07:35:54

Timeout during PPP negotiation.

27.02.20

07:35:53

IPv6 internet connection was cleared; prefix no longer valid.

27.02.20

07:35:53

Internet connection cleared

 

 

Reputatie 7

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

 

Reputatie 7

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

Wel even blijven monitoren want dat betekent dat de verbinding telkens even verbroken was en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Deze meldingen duiden op het opzetten van de Internet verbindingen en dat zou eigenlijk maar één keer moeten gebeuren. Met welke frequentie zie je die meldingen terugkomen?

Vanochtend iets van 6x binnen een half uur. Laatste was om 07.36 uur vanochtend. 

Vannacht 2x.

Vanaf 07.36 tot nu geen meldingen meer.

Wel even blijven monitoren want dat betekent dat de verbinding telkens even verbroken was en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Nee, precies. Ik had het ook toen de experiabox nog gewoon aangesloten was. Het is echt iets van de laatste 2 weken.

Ik hou het in de gaten en anders meld ik mij wel weer.

Ik bleef de meldingrn houden en heb toch besloten om kpn te bellen. Sdviescwas ipv6 uit te zetten op de fritzbox. Heb ik gedaan en alles is nu vele malen beter. Snellere upload, wifi is beter. Hartstikke fjjn. Alleen ik zie nog wel onderstaande melding in de log staan. Kan sat kwaad?

Timeout during PPP negotiation.

This is an event message from the "Internet" area.

This status message informs you that the system aborted trying to connect to the Internet because the expected response did not arrive within the specified time limit.

  1. If the error occurs again, check your access information and contact your internet service provider.

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox

Is de firmware versie van al deze apparaten hetzelfde?

Even simpel gedacht, ik ga ervan uit dat die provider profilen uniform zijn en onafhankelijk van de vele andere delen van de AVM/FritzBox software. Maar misschien gaat het bij AVM heel anders.

Reputatie 5
Badge +4

7590 niks als gedonder mee (ga er vanmiddag nog eens na kijken)

de 7490 en 3 stuks getest model 7581 werken zonder problemen plug en play

even de weg volgen via het menu en kpn glas kiezen

blijkbaar met de 7590 werkt het niet bij mij

let wel op dat vaste telefoon "nog” niet werkt met een fritzbox

Is de firmware versie van al deze apparaten hetzelfde?

Even simpel gedacht, ik ga ervan uit dat die provider profilen uniform zijn en onafhankelijk van de vele andere delen van de AVM/FritzBox software. Maar misschien gaat het bij AVM heel anders.

De KPN profielen zijn als het goed is in allen AVM producten gelijk.  Een KPN profiel voor de FRITZ!Box 7490 vindt je hier: https://nl.avm.de/fritz-lab/

De FRITZ!Box 7590 MOET 07.13 of nieuwer hebben. Deze FW is uitgebreid getest, dus als er een storing is met die fw willen wij het graag weten: https://nl.avm.de/service/ondersteuning/productkeuze/

 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Reputatie 5
Badge +4

Ik bleef de meldingrn houden en heb toch besloten om kpn te bellen. Sdviescwas ipv6 uit te zetten op de fritzbox. Heb ik gedaan en alles is nu vele malen beter. Snellere upload, wifi is beter. Hartstikke fjjn. Alleen ik zie nog wel onderstaande melding in de log staan. Kan sat kwaad?

Timeout during PPP negotiation.

This is an event message from the "Internet" area.

This status message informs you that the system aborted trying to connect to the Internet because the expected response did not arrive within the specified time limit.

  1. If the error occurs again, check your access information and contact your internet service provider.

Aangezien er steeds minder vrije IPv4 adressen zijn, en er daarom er steeds meer Ipv6 nodig is, lijkt mij het uitzettten van Ipv6 niet de eerste keus. S.v.p. fout melden bij: https://nl.avm.de/service/ondersteuning/productkeuze/

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Nog een vraag.  Fritzbox 4040 geïnstalleerd, loopt 2 weken goed. Geen gekke dingen. Tot afgelopen woensdag. Toen zag ik in het logbestand staan dat 's nachts internet connection cleared. Na 2 pogingen van de fritzbox zelf had het weer internet. En vanmorgen was er weer geen internet maar zag niets in de logbestand staan. Frirzbox gereset, ook naar fabrieksinstellingen maar nog geen internet. Experiabox aangesloten en alles lijkt gewoon te werken. Daarna weer de fritzbox aangesloten en alles werkt weer. 

Was er een storing bij kpn vanochtend of zo? Zo rond 11.15 uur. Of kan het dan ergens anders aan.liggen?

Reageer