Beantwoord

FritzBox ipv Experia Box - internet werkt wel, TV niet...

  • 22 January 2020
  • 17 reacties
  • 2425 keer bekeken

Omdat de Experia Box een aantal beperkingen kent, lees ik dat het eenvoudig is om deze te vervangen door een FritzBox.  Bij installatie gaat het nog goed: na contact kan ik met de FritzBox de instellingen voor Internet van KPN invullen. Internet en wifi werkt, en supersnel. Bij het aanzetten van de Interactieve TV ontvangers gaat het echter mis: eerst foutcode 589 (geen IP op te halen), daarna in een loop van software ophalen, die dus niet te downloaden is… Overal lees is dat het plug en play is, maar hier dus niet.

 

wie heeft er een goed idee? KPN weigert via de service desk te helpen, en wil dat ik voor 5€ per maand lid wordt van de TechDesk dienst. Zonder garantie dat die het op kunnen lossen.

De configuratie:

glasvezel naar een KPN omzetkastje waar een UTP uitkomt. Deze gaat in de WAN van de Fritzbox. Daar hangen vier UTPs aan, waarvan drie naar een TV kastje, en eentje naar een switch voor NAS etc. Modem/router is een Fritzbox 7590.

Ben benieuwd of iemand kan helpen. Dank.

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 22 January 2020, 20:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7

Heb je de configuratiewizard voor het KPN netwerk gedraaid op jouw 7590?

Zo nee, staat FRITZ!OS versie 7.13 (of nieuwer) op die 7590?

Het is FritzOS 7.13. Heb idd de wizard gedraaid, maar dat was nog op 7.12. Daarna geupgrade. Zou het helpen om de wizard opnieuw te draaien nu met 7.13? Of het het handmatig ergens in te stellen?

Reputatie 7

Draai de wizard nog eens.

Perfect! Wel even opletten in de wizard dat je KPN kiest, en niet KPN-Divider. En als eerste in de wizard kiezen voor instellen MET instellingen (tweede optie). Zeer dank!

Mmm. Nu telefonie nog aan de praat… ik heb een gigaset basisstation direct aan de Fritzbox gehangen. Maar telefoon geeft geen enkel signaal. Ideeen?

Reputatie 7

Mmm. Nu telefonie nog aan de praat… ik heb een gigaset basisstation direct aan de Fritzbox gehangen. Maar telefoon geeft geen enkel signaal. Ideeen?

Dat gaat nu nog niet als je vaste telefonie van KPN hebt.

Dit zal op korte termijn mogelijk gaan worden maar je zult nog even geduld moeten hebben.

Met glasvezel is het alleen mogelijk door tussen de NTU en de FRITZ!Box een Netgear GS105Ev2 te plaatsen en vlan 7 naar een LAN poort af te splitsen en daar de Experia Box op aan te sluiten. Als je dat gaat overwegen dan staat hier ergens op het forum wel een berichtje met de configuratie van die switch. @peter-keetfm heeft het op dit moment zo ingericht.

Nogmaals, heel binnenkort is dat dus niet meer mogelijk en als je ook een KPN mobiel abonnement hebt dan is onderling bellen gratis met KPN Compleet en zou je ook kunnen overwegen om tijdelijk je vaste nummer door te schakelen naar je mobiele nummer. Dit kan je via mijnKPN regelen.

Ok. Dank. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het inmiddels wel kon, maar nog even niet dus. Ik ga inderdaad wel even doorschakelen, totdat KPN het wel aanbiedt. Kan ik prima mee leven zo.

Reputatie 7

Ik ben er van overtuigd dat je niet echt lang meer hoeft te wachten op die mogelijkheid.

bij mij werkt mijn tv niet ism de fritz 7590 met 7.13 bij opstarten blijft het tv kastje van kpn op 20% steken  en geeft storing 301 weer.

ik heb gekeken in de instellingen van de IPv6 maar kan geen fouten ontdekken.

wat zijn jullie ervaringen en instellingen?

alvast bedankt.

Reputatie 7

bij mij werkt mijn tv niet ism de fritz 7590 met 7.13 bij opstarten blijft het tv kastje van kpn op 20% steken  en geeft storing 301 weer.

Wat is de het IPv4 subnet van de FRITZ!Box? (192.168.2.0/24 of iets anders?)

Heb je de TV ontvanger even geheel van stroom gehad?

Reputatie 5
Badge +4

Samenvatting FRITZ!Box ipv Experiabox

Dit werkt nu (23 feb 2020) voor internet en TV met FRITZ!Box 7590 e/o 7583

Voor de FRITZ!Box 7590 met Firmware 7.13 of nieuwer.

Voor de FRITZ!Box 7583 met Firmware 7.14 of nieuwer.

Niet getest, maar het zou ook moeten werken met FRITZ!Box 7490 https://nl.avm.de/fritz-lab/

AVM heeft veel interesse in feedback van mensen die KPN getest hebben samen met de FRITZ!Box 7490 (Met de lab Firmware dus)

Je kunt de feedback melden aan: https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/your-feedback/

Bedankt,

Groet,

AVM GmbH for ICT

 

Eric

Reputatie 7

Voor de FRITZ!Box 7583 met Firmware 7.14 of nieuwer.

Je noemt de 7583 maar dat is toch een type dat alleen specifiek via een ISP afgenomen kan worden.

Gaat KPN de FRITZ!Box 7583 dan ook leveren in de nabije toekomst?

Bron.

Reputatie 5
Badge +4

De FRITZ!Box 7583 komt ook beschikbaar via het kanaal, dus niet alleen meer “Exclusief bij de provider”

Omdat de Experia Box een aantal beperkingen kent, lees ik dat het eenvoudig is om deze te vervangen door een FritzBox.  Bij installatie gaat het nog goed: na contact kan ik met de FritzBox de instellingen voor Internet van KPN invullen. Internet en wifi werkt, en supersnel. Bij het aanzetten van de Interactieve TV ontvangers gaat het echter mis: eerst foutcode 589 (geen IP op te halen), daarna in een loop van software ophalen, die dus niet te downloaden is… Overal lees is dat het plug en play is, maar hier dus niet.

 

wie heeft er een goed idee? KPN weigert via de service desk te helpen, en wil dat ik voor 5€ per maand lid wordt van de TechDesk dienst. Zonder garantie dat die het op kunnen lossen.

De configuratie:

glasvezel naar een KPN omzetkastje waar een UTP uitkomt. Deze gaat in de WAN van de Fritzbox. Daar hangen vier UTPs aan, waarvan drie naar een TV kastje, en eentje naar een switch voor NAS etc. Modem/router is een Fritzbox 7590.

Ben benieuwd of iemand kan helpen. Dank.

 

 

 

Best ForumVolk,

Ik wil mijn dank uitspreken voor jullie adviezen.

Net als bovenstaande abonnee, Jeroen S. vandaag mijn nieuwe Fritzbox 7590 geïnstalleerd nadat ik mij uitvoering had georiënteerd op de spannende overgang van Expedia naar deze Fritzbox modem/router. Ook ik liep vast bij installatie van de TV.

De Fritzbox wordt geleverd met een verouderde firmware waar de “KPN” niet als provider wordt aangeboden in de dropbox-opties van de installatie-wizard. Gelukkig kun je wel verbinding met het internet krijgen met de provider “KPN-divider”. Daarmee heb je dan de mogelijkheid om de firmware te updaten. En ziedaar, na het runnen van de update en herstart van de router: De “KPN” is nu als provider toegevoegd. Daarmee kan probleemloos de telefoon worden aangemeld. Alles lijkt ok totdat blijkt dat de interactieve TV niet wordt ondersteund. Wie bedenkt nu dat dat ligt aan het de initiële foute keuze van de internet-provider “KPN-divider” die je maakt bij een van de eerste keuzen van het gebruik van de installatie wizard?. Bellen met KPN 0800 0402 blijkt niets op te leveren. De poorten blijven dicht. Maar zie daar een kort bezoekje bij de ‘angels of the internet’ het KPN-forum met de simpele suggestie de wizard opnieuw te runnen en nu KPN als provider te kiezen, deden wonderen. Voordat de wizard goed en wel was afgesloten brak de TV door met geluid en beeld. Wat kan een mens zich gelukkig voelen: Dank dank dank! 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Omdat de Experia Box een aantal beperkingen kent, lees ik dat het eenvoudig is om deze te vervangen door een FritzBox.  Bij installatie gaat het nog goed: na contact kan ik met de FritzBox de instellingen voor Internet van KPN invullen. Internet en wifi werkt, en supersnel. Bij het aanzetten van de Interactieve TV ontvangers gaat het echter mis: eerst foutcode 589 (geen IP op te halen), daarna in een loop van software ophalen, die dus niet te downloaden is… Overal lees is dat het plug en play is, maar hier dus niet.

 

wie heeft er een goed idee? KPN weigert via de service desk te helpen, en wil dat ik voor 5€ per maand lid wordt van de TechDesk dienst. Zonder garantie dat die het op kunnen lossen.

De configuratie:

glasvezel naar een KPN omzetkastje waar een UTP uitkomt. Deze gaat in de WAN van de Fritzbox. Daar hangen vier UTPs aan, waarvan drie naar een TV kastje, en eentje naar een switch voor NAS etc. Modem/router is een Fritzbox 7590.

Ben benieuwd of iemand kan helpen. Dank.

 

 

 

Best ForumVolk,

Ik wil mijn dank uitspreken voor jullie adviezen.

Net als bovenstaande abonnee, Jeroen S. vandaag mijn nieuwe Fritzbox 7590 geïnstalleerd nadat ik mij uitvoering had georiënteerd op de spannende overgang van Expedia naar deze Fritzbox modem/router. Ook ik liep vast bij installatie van de TV.

De Fritzbox wordt geleverd met een verouderde firmware waar de “KPN” niet als provider wordt aangeboden in de dropbox-opties van de installatie-wizard. Gelukkig kun je wel verbinding met het internet krijgen met de provider “KPN-divider”. Daarmee heb je dan de mogelijkheid om de firmware te updaten. En ziedaar, na het runnen van de update en herstart van de router: De “KPN” is nu als provider toegevoegd. Daarmee kan probleemloos de telefoon worden aangemeld. Alles lijkt ok totdat blijkt dat de interactieve TV niet wordt ondersteund. Wie bedenkt nu dat dat ligt aan het de initiële foute keuze van de internet-provider “KPN-divider” die je maakt bij een van de eerste keuzen van het gebruik van de installatie wizard?. Bellen met KPN 0800 0402 blijkt niets op te leveren. De poorten blijven dicht. Maar zie daar een kort bezoekje bij de ‘angels of the internet’ het KPN-forum met de simpele suggestie de wizard opnieuw te runnen en nu KPN als provider te kiezen, deden wonderen. Voordat de wizard goed en wel was afgesloten brak de TV door met geluid en beeld. Wat kan een mens zich gelukkig voelen: Dank dank dank! 

 

 

Helaas zijn er in het veld (Winkels) idd nog een aantal FRITZ!Boxen met een te oude FW. Normaal is dat geen probleem, maar door de aangepaste KPN profielen kan dit lastig zijn. Een andere workarround is ook: Instellen op XS4ALL, dan FW upgraden en daarna KPN profiel selecteren.  Er gaan er de laatste tijd voldoende FRITZ!Boxen het veld in, dus het probleem van oude FW op de box is snel opgelost.

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Best ForumVolk,

Even nog een kort terugblik op mijn recente overgang naar de AVM Fritzbox 7590: Het beest is volledig getemd en raast nu stil in mijn meterkast: 't Geeft 4-voudige Wifi snelheden tot 200 Mb/s, werkt probleemloos samen in Mesh-mode met een Netgear 8000 repeater (als Access Point ingesteld) en heeft de communicatie-stress in Corona-tijden voorlopig opgelost.

Daarnaast doen mijn beide  interactieve TV's het, zelf via een switchbox, probleemloos en werken alle (verschillende!)  telefoons super. De oude 10 jaar oude Siemens A 585 dect telefoon's werken direct via de ingebouwde Fritz-box telefooncentrale en zonder tussenkomst van het oude basisstation. Dat basisstation werkt nu alleen nog als telefoonbeantwoorder op een analoge FON1-uitgang.

Kortom, ik ben blij met dit apparaat, al is het wel even een duik in het ongewisse omdat je als leek niet goed weet waar je aan begint en snel geïntimideerd raakt door alle ondoorzichtige KPN modem-router instellingen op de standaard Expedia modem-router. Ik was opgelucht te merken dat AVM mij daarin voldoende tegemoet gekomen is en het overzetten naar de nieuwe router uiteindelijk kinderlijk eenvoudig bleek te zijn, vooral door gebruik van hun intelligente installatie-Wizard. 

Hoort zegt het voort!

Reputatie 1

Werkt de FritzBox ook samen met deze wifi-versterker? 

https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker/handleidingen.htm#!/device/kpn/experia-wifi