Beantwoord

Fritzbox op KPN glas verbinding

  • 20 August 2019
  • 104 reacties
  • 6850 keer bekeken

Hallo,

Ik wil op mijn KPN glasverbinding een Fritzbox aansluiten, ik gebruik geen telefoon alleen TV.
Ik wil graag de mogelijkheden van de Fritzbox gebruiken, maar de Experiabox in bridgemode zetten gaat zo te lezen niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch klant bij KPN kan blijven en mijn eigen router (zonder Experiabox) kan gebruiken?

Groeten,
icon

Beste antwoord door FritzBox 4 September 2019, 08:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

104 reacties

Reputatie 7
Is de wifi van fritzbox te vergelijken met de wifi van de experia v10 of is deze beter dan overweeg ik een fritz box te nemenIk heb geen ervaring met de Fritz!Box dus hoop ik dat er iemand wil reageren die een Fritz!Box in gebruik heeft. Ik heb echter wel een goed gevoel bij de Fritz!Box omdat je eigenlijk relatief maar weinig leest over problemen met dergelijke apparaten.Heeft iemand hier ervaring mee
@leusi1960, @FritzBox?
Reputatie 1
Ik weet dat ook niet. Toen ik verplicht naar KPN over moest (kom van OBN af, en omdat die geen router of modem leverden had ik de FritzBox al icm een repeater), heb ik direct de experiabox gedegradeerd tot doorgeefluik, en zaken zoals wifi uitgeschakeld.

Maar met de FritzBoz in de meterkast (I know, shame...), en een repeater bovenin het trapgat op zolder heb ik in het hele huis, en tuin fatsoenlijk 2,4Ghz bereik, en op de meeste plekken in huis ook 5Ghz.
Reputatie 4
Badge +2



Is de wifi van fritzbox te vergelijken met de wifi van de experia v10 of is deze beter dan overweeg ik een fritz box te nemenIk heb geen ervaring met de Fritz!Box dus hoop ik dat er iemand wil reageren die een Fritz!Box in gebruik heeft. Ik heb echter wel een goed gevoel bij de Fritz!Box omdat je eigenlijk relatief maar weinig leest over problemen met dergelijke apparaten.
Heeft iemand hier ervaring mee
@leusi1960, @FritzBox?

VIND tot op heden de dekking en de snelheid beter dan de experia box. Heb een 7581 maar overweeg nog om de 7590 aan te schaffen.
Reputatie 7
Heb een 7581 maar overweeg nog om de 7590 aan te schaffen.
De wifi van de 7590 is nog iets zwaarder dan die van de 7581.

Tevens heeft deze een analoge telefoonaansluiting voor het geval dat KPN onverhoopt mocht besluiten de SIP login gegevens vrij te geven waardoor een Fritz!Box ook voor vaste telefonie gebruikt kan worden en je geen gebruik wil maken van FRITZ!Fon.

Zie AVM Productvergelijker.
Opm. Vergeet de 5490, die lijkt niet voorzien te zijn van de laatste firmware en is dan ook niet geschikt voor het KPN glasvezel netwerk.
Heb nu de Fritz 7490 aangesloten en heb firmware 6.30 hoe krijg ik die 7.12 erop want heb nu geen internet
Reputatie 1
Heb nu de Fritz 7490 aangesloten en heb firmware 6.30 hoe krijg ik die 7.12 erop want heb nu geen internet
Weet je zeker dat de versie 7490 klopt?

Je zou op een computer die wel online is de nieuwste FritzOS kunnen downloaden via https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7490/other/fritz.os/ , mits je een internationale versie hebt, Heb je de Belgische of Duitse kies dan niet voor other. https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-7490/

Daarna inloggen op de Fritzbox, ga naar updaten en hier kan je het zojuist gedownloade bestand aanbieden als handmatige update.

Het updaten op deze manier is op eigen risico, het beste is om je Fritzbox aan het internet te hangen en hem zelf de juiste update te laten zoeken!
Miss stomme vraag hoe kan ik zien welke versie ik heb
Badge +12
Miss stomme vraag hoe kan ik zien welke versie ik heb


Inloggen op de Fritz!Box. In het overzichtsscherm zie je het rechtsboven staan.
Via het keuzemenu aan de linkerkant kun je naar 'systeem'. Vervolgens kies je voor 'update' .



Miss stomme vraag hoe kan ik zien welke versie ik heb
Inloggen op de Fritz!Box. In het overzichtsscherm zie je het rechtsboven staan.
Via het keuzemenu aan de linkerkant kun je naar 'systeem'. Vervolgens kies je voor 'update' .




Thnx m8 alles werkt perfect 😂
Heb een 7581 maar overweeg nog om de 7590 aan te schaffen.
De wifi van de 7590 is nog iets zwaarder dan die van de 7581.

Tevens heeft deze een analoge telefoonaansluiting voor het geval dat KPN onverhoopt mocht besluiten de SIP login gegevens vrij te geven waardoor een Fritz!Box ook voor vaste telefonie gebruikt kan worden en je geen gebruik wil maken van FRITZ!Fon.

Zie AVM Productvergelijker.
Opm. Vergeet de 5490, die lijkt niet voorzien te zijn van de laatste firmware en is dan ook niet geschikt voor het KPN glasvezel netwerk.

 

waarom van de 7581 naar een 7590 alleen om de wifi

ik zelf heb een 7490 en werkt prima wifi beter als de v10 maar gebruik voor de dekking een r9000 router

jammer dat telefoon nog niet met een fritzbox werkt ga maar een met een andere sip provider bezig iemand nog een voorkeur?

Reputatie 7

jammer dat telefoon nog niet met een fritzbox werkt ga maar een met een andere sip provider bezig iemand nog een voorkeur?

Ik laat mijn KPN telefoon rustig nog even via de "veredelde VoIP ATA" (Experia Box) lopen omdat ik weet dat het niet lang meer zal duren totdat VoIP zonder Experia Box mogelijk zal zijn.

Overigens gebruik ik CheapConnect om uitgaand mee te bellen en heb ik mijn zakelijke telefonie ook bij CheapConnect ondergebracht.

ja wat is niet lang

ik lees er niks van dat kpn de sip gegevens aan de gebruiker verstrekt nergens

jammer dat er niet meer duidelijkheid komt thuis telefoon zonder experiabox

 

De Fritz 7590 werkt als een zonnetje! Heb de Sip nu nog niet nodig… Dekking is top. Van 5 naar 2 APs.

 

Arno

Sip niet nodig betekend dat je huistelefoon door de fritz gepakt word en deze werkt

Peter,

Nee heb geen huistelefonie. Rest werkt top.

Oke bij mij ook alleen de experabox nog als voip adapter helaas

Ik hoop dat hier snel verandering in komt

dat telefoon ook door de fritz kan geregeld worden

Badge +12

 

jammer dat telefoon nog niet met een fritzbox werkt ga maar een met een andere sip provider bezig iemand nog een voorkeur?

Ik laat mijn KPN telefoon rustig nog even via de "veredelde VoIP ATA" (Experia Box) lopen omdat ik weet dat het niet lang meer zal duren totdat VoIP zonder Experia Box mogelijk zal zijn.

Overigens gebruik ik CheapConnect om uitgaand mee te bellen en heb ik mijn zakelijke telefonie ook bij CheapConnect ondergebracht.

 

Dit “probleem” zou met de integratie van XS4all ook opgelost moeten zijn. Klanten van XS4all (waaronder ik) hebben eerder een mail gehad dat klanten van XS4all gewoon gebruik kunnen blijven maken van de Fritzbox. En dat betekent volgens mij dan ook inclusief telefonie….

Reputatie 7

Dit “probleem” zou met de integratie van XS4all ook opgelost moeten zijn. Klanten van XS4all (waaronder ik) hebben eerder een mail gehad dat klanten van XS4all gewoon gebruik kunnen blijven maken van de Fritzbox. En dat betekent volgens mij dan ook inclusief telefonie….

Klopt, het zal heel binnenkort ook opgelost zijn, ruim voordat met de integratie begonnen zal worden.

Badge +12

Dit “probleem” zou met de integratie van XS4all ook opgelost moeten zijn. Klanten van XS4all (waaronder ik) hebben eerder een mail gehad dat klanten van XS4all gewoon gebruik kunnen blijven maken van de Fritzbox. En dat betekent volgens mij dan ook inclusief telefonie….

Klopt, het zal heel binnenkort ook opgelost zijn, ruim voordat met de integratie begonnen zal worden.

 

Integratie vindt inderdaad pas op zijn vroegst 2e helft 2020 plaats. Als ze dat al halen i.v.m. de aankomende rechtszaak, ontwikkelingen rondom Freedom etc. Voor mij is het nog afwachten wat ik ga doen: naar Freedom of mee naar KPN..Bij KPN mag ik dan wel de Fritzbox houden maar dat zegt nog niets over de software...

Software???

Firmware

dat is bij een fritzbox niet

je kunt in het menu een provider kiezen

een fritzbox van avm is gewoon als router inzetbaar bij veel providers

de software wat jij noemt firmware is gewoon te downloaden bij avm en daar heeft een provider geen invloed op

bij kpn de experabox wel

ook 1 van de redenen dat ik de experabox vervangen heb door een fritzbox

en zo de updates in eigen beheer kan houden

Reputatie 7

Integratie vindt inderdaad pas op zijn vroegst 2e helft 2020 plaats. 

Dan is de functionaliteit t.a.v. het kunnen inzien/beheren van jouw SIP login al lang een feit bij KPN. Andere stappen die, ter voorbereiding op de integratie, al afgerond zijn zijn het configuratiescript voor de Fritz!Box op het KPN netwerk en het inrichten van een "tech desk" waarmee een servicedesk zoals bij XS4ALL beschikbaar is gekomen.

Ook aan de SIP login wordt gewerkt en ik weet dat het niet zo lang meer zal duren totdat KPN dit aan de abonnee beschikbaar zal stellen.

Dat is natuurlijk ook volstrekt logisch immers hoe eerder KPN dergelijke ontwikkelingen publiek zal maken, hoe meer "ongerustheid" bij de XS4ALL abonnee weggenomen kan worden.

En geloof me, de belofte die KPN gedaan heeft in die mail aan de XS4ALL abonnee zullen ze absoluut nakomen.

 

Ook andere zaken zoals bijvoorbeeld het kunnen instellen van reverse DNS zullen vast en zeker opgepakt gaan worden.

 

Ik heb mijn keuze al lang gemaakt, ik laat de diensten die ik (zakelijk) bij XS4ALL heb ondergebracht rustig bij XS4ALL doorlopen. Ik vind het risico veel te groot om die diensten bij zo'n kleine club als Freedom onder te brengen.

Reputatie 7

Software???

Firmware

dat is bij een fritzbox niet

Natuurlijk heeft de Fritz!Box, net als elke andere router, een "firmware".

Dat noemt men Fritz!OS op de Fritz!Box.

In versie 7.12 van de firmware (Fritz!OS) is een stukje software opgenomen om een Fritz!Box eenvoudig voor het KPN netwerk te kunnen configureren.

Hehe wjb firmware is van toepassing op bijna  elk elektrische apparaat

Ik bedoel de fritzbox is niet provider afhankelijk

ik dacht dat je mijn text wel begreep

Firmware te downloaden bij avm

Snap je

 

Reputatie 7

ik dacht dat je mijn text wel begreep

Dan had je jouw tekst wel wat beter mogen formuleren. :sunglasses:

Firmware

dat is bij een fritzbox niet

 

als je door leest begrijp je het wel toch

het is het antwoord op het bovenstaande bericht

ik bedoel er mee dat een fritzbox geen provider afhankelijk firmware heeft