ftp server instellen voor USB

• 22 oktober 2013
  • 13 reacties
  • 9856 keer bekeken

Beste...

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik wil via een USB stick in mijn Experiabox Thomson tg789vn bestanden op afstand kunnen gebruiken. Ik begreep dat de mogelijkheid er is, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben een redelijke beginner, maar heb wel al een en ander geprobeerd. Kan iemand hier op het forum mij helpen?

Op verschillende Fora wordt verwezen naar de FTP optie aan zetten in de toolbox, maar die staat er bij mij niet..

Bij Application Sharing kan ik wel een nieuwe toepassing maken met de naam FTP, maar ik kom er echt niet uit. nogmaals, NOOB... ;-)

13 reacties

Reputatie 7
Op afstand, als in buiten je huisnetwerk. Volgens mij gaat dat zeker niet werken. Een FTP-functie is voor zover ik weet alleen binnen je eigen netwerk (kabel, draadloos) te gebruiken.

Dat het kan via een experiabox weet ik zeker. Een paar weken geleden liet iemand mij zien dat hij dit heeft gedaan. Ik heb er zelfs op ingelogd en gekeken. Dat is ook de reden dat ik het wil. Helaas ga ik hem niet meer zien,vandaar hier de vraag...
Reputatie 6
Badge +9
Ben dan benieuwd hoe diegene dat werkend heeft 🙂 Bij mijn weten zou dat idd alleen lokaal binnen je thuisnetwerk kunnen, vandaar.

Reputatie 7
Naar mijn weten zijn de USB poorten op de TG789vn uitgeschakeld en wordt een USB FTP server alleen ondersteunt op de ZTE H220N, Experia Box V8 en V9.

Oplossing voor TG789vn bezitters:

Neem een FTP server (bijvoorbeeld een NAS van Western Digital) op in je netwerk, zorg dat deze een vast IP adres heeft (het liefst wel uitgegeven door de DHCP server van de router, maar vastgezet in de DHCP tabel als "static IP Address").

De FTP server zal nu op het interne netwerk beschikbaar zijn onder het opgegeven IP adres.

Om de FTP server ook vanaf het internet bereikbaar te maken definieer je een portforwarding (Application Sharing) van het FTP protocol (TCP poort 21) naar het IP adres van de FTP server. Hierdoor zal de FTP server ook op het internet beschikbaar zijn op jouw publieke IP adres.

Om de ingebouwde FTP server op de ZTE H220N, Experia Box V8 en V9 vanaf internet bereikbaar te maken moet je een portforwarding van het FTP protocol (TCP poort 21) naar het IP adres 192.168.2.253 opzetten.

Opmerking:

De ingebouwde FTP server op de ZTE H220N, Experia Box V8 en V9 ondersteunt maar één inlog.

Dit betekent dt je geen onderscheid kunt maken wie welke bestanden op de FTP server mag benaderen en ook niet wie schrijfrechten (upload) heeft en wie alleen leesrechten (download) heeft.

Als je dat onderscheid wil/moet kunnen maken is de bovenstaande oplossing voor de TG789vn ook valide voor de andere routers. (Uiteraard moet op de gekozen FTP server oplossing dan natuurlijk wel gebruikersrechten configureerbaar zijn.)

Hij had inderdaad een nieuwer kastje ja, maar hij gaf aan dat dat niet uit moest maken, helaas...

Weet een van jullie hoe ik een V8 of V9 modem kan krijgen ? Moet ik die zelf aanschaffen, of zit dat bij de prijs inbegrepen? (Betaal nu ongever 130€ per maand... 2x mobiel en een alles in 1 thuis...)

Reputatie 7
Die TG789vn heb je vast en zeker al heel wat jaren.

Routers van KPN heb je in bruikleen en je zou KPN kunnen vragen om hem om te ruilen. (Die TG789vn zou ondertussen toch wel afgeschreven moeten zijn.)

Als je ook een spelletjescomputer hebt, pas dan even op, de V8 heeft hier wat problemen mee.

Goede dag,

Ik wil graag een ftp server op mijn ZXV10 H220N aanzetten zodat de usb-schijf van het buiten bereikbaar wordt.

Ik heb het volgende gedaan:

1.

Ik heb de usb-schijf ingezet en die kan ik via samba openen

2.

Ik heb de ftp server geactiveerd

Application -> File Sharing -> FTP server

Enable FTP = Y

FTP Security = Enabled

FTP Username = user

FTP Password = 1111

3.

I heb de poort geopend

Application -> Port Forwarding

LAN host IP address = 192.168.2.253

Protocol = TCP

Start Port = 21

End Port = 21

Start Mapping Port = 21

End Mapping Port = 21

Ik probeerde daarna de FTP server testen via http://www.g6ftpserver.com/en/ftptest

IP = 84.85.....

Port = 21

Login = user

Password = 1111

Passive mode = PASV

Connection type = Regular

Maar het lukt helemaal niet.

Ik krijg altijd de volgende log:

Trying 84.85..... Timed out

* couldn't connect to host

* Closing connection #0

Wat heb ik verkeerd gedaan ?

Misschien moet ik andere opties kiezen ?

Er zijn meerdere opties:

Passive mode = PASV / EPSV

Connection type = Regular / SSL Explicit / SSL Implicit

alvast bedankt voor de advies!

Reputatie 7
Hoi VlE, welkom op het forum.

Kan jij in windows explorer (bestandsverkenner) naar ftp://user:1111@192.168.2.253?

Zo ja, kan jij in windows explorer (bestandsverkenner) naar ftp://user:1111@84.85.....?

hoi wjb, 

ja, ik kan naar ftp://user:1111@192.168.2.253 en ik kan ook naar ftp://user:1111@84.85...
Ik kan direct naar USB-schrif via  ftp://user:1111@84.85.../usb1_1

het lijkt dat de ftp server wel bereikbaar is.
maar hoe kan ik dan een extern apparaat configureren, zodat hij de toegang tot de usb1_1 krijgt ?
ik wil namelijk zo instellen dat een internet camera foto's op usb1_1 opslaat.
de kamera heeft de volgende ftp instellingen:
FTP Server =
FTP Port =
User name =
Password =
Remote Folder =
Passive mode = Enable/Disable

ik ben vandaag op het werk en ik probeerde van hier naar ftp://user:1111@84.85...

maar het lukt niet!

ik krijg melding 'Kan geen verbinding met de server maken'

dus, is de server eigenlijk niet bereikbaar

Reputatie 7
Dat je vanaf jouw werk geen FTP verbinding op kunt zetten verbaast mij niets, vele bedrijven blokkeren FTP om te voorkomen dat het netwerk besmet raakt met virussen die via FTP binnengehaald worden.

De ftp functionaliteit van de Experia Boxen vereist dat de user en het wachtwoord meegegeven wordt bij het opzetten van de ftp verbinding.

Ik weet niet of jouw camera dat zo ondersteunt of dat deze de "normale" login sequence van de ftp server verwacht, maar als jouw camera dat wel ondersteunt dan zou dit als onderstaand geconfigureerd moeten worden.

FTP Server = 84.85.x.x als de camera ergens op Internet staat of 192.168.2.253 als de camera op jouw LAN staat.
FTP Port = 21
User name = user
Password = 1111
Remote Folder = usb1_1
Passive mode = Enable

super dankje wjb
binnen mijn thuis netwerk doet de camera prima
ik moet die nog steeds vanaf internet testen

Reputatie 7
Graag gedaan.

Ik hoop wel dat je hier op het forum een fake login (user,1111) gebruikt hebt in jouw berichten.

Zo niet, pas die dan absoluut aan en gebruik een sterker wachtwoord.

Met de huidige informatie denk ik met zo'n 30000 pogingen wel op jouw ftp server in te kunnen loggen.

Nu denk je 30000, wie gaat daar nu aan beginnen.

Nou, ik niet hoor ;), maar voor kwaadwillenden met een "robotje" is dat dus seconden werk.

Reageer