Beantwoord

ftth Aansluiting haalt geen 1Gb/s

  • 11 March 2020
  • 68 reacties
  • 3495 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

Reputatie 7

Met een Argus zou er toch zeker het gebruikelijke 900/940Mbps gehaald moeten kunnen worden op een speedtest. Voor gigabit-abonnementen doe ik echter meestal twee of drie speedtests omdat je soms lager uitkomt door belasting van de speedtest-server. De upload komt echter over het algemeen niet boven de 870 naar mijn ervaring. Maar zoals ik al eerder begrepen heb van collega-monteurs is dit bekend binnen KPN.

Als er een meting rechtstreeks op de NTU gedaan wordt, gebruik je daar dan ook zo'n Argus?

Kan het zijn dat het lijnprofiel al voor capping zorgt bij een meting via de V12?

Reputatie 7
Badge +11

Als er een meting rechtstreeks op de NTU gedaan wordt, gebruik je daar dan ook zo'n Argus?

Yes! Direct op de NT met een normale UTP kunnen wij middels de Argus ook een PPP-sessie beginnen en een snelheidsmeting doen. Er zit ook een ‘Ethernet LAN’ profiel zoals ie in de Argus heet in en daarmee opent ie een datasessie middels DHCP. Voor gebruik achter een router dus. 

 

Kan het zijn dat het lijnprofiel al voor capping zorgt bij een meting via de V12?

 Als je met lijnprofiel het poortprofiel bedoeld dan nee. Als ik mijn Argus direct op de NT aansluit en een meting doe bij bijvoorbeeld een 200Mbps-abonnement dan zal ik hier ook maar 200Mbps halen. Het is niet zoals bijvoorbeeld een kabelnetwerk van Ziggo waar het juiste profiel in het modem geladen wordt en zo de snelheid bepaald wordt. Tenminste, bij de traditionele DSL- en AON-aansluitingen. Bij GPON wordt het profiel toegewezen aan het ONT.

Hmm. Dit is vreemd. Dus voor mijn beeld:

De monteur heeft een meting gedaan, rechstreeks op de lijn en meet juiste waarde.

Vervolgens wordt de box12 aangesloten. En toen heeft hij met zijn eigen laptop die lagere snelheid gemeten?

Ik mag toch hopen dat de monteur op de Box12 ook gewoon zijn Argus heeft aangesloten voor een snelheidsmeting. Monteurs hebben doorgaans enkel tablets (Samsung Galaxy Tab S6 of Tab S7) met een USB-C dongle voor bekabeld netwerk, daarop is 500Mbps halen al vrijwel onmogelijk. Voor het dagelijks gebruik in ons werk is een dergelijk apparaat voldoende maar bij gigabit-abonnementen moet er gewoon gemeten worden met de Argus.

Met een Argus zou er toch zeker het gebruikelijke 900/940Mbps gehaald moeten kunnen worden op een speedtest. Voor gigabit-abonnementen doe ik echter meestal twee of drie speedtests omdat je soms lager uitkomt door belasting van de speedtest-server. De upload komt echter over het algemeen niet boven de 870 naar mijn ervaring. Maar zoals ik al eerder begrepen heb van collega-monteurs is dit bekend binnen KPN.

mooi aanvulling, @NHendriks .  Ik wil inderdaad graag zeker weten dat er niet alleen met een laptop of pc van de klant is getest op die box12.  

Ja klopt hij heeft met een tablet gemeten weliswaar bekabeld, daarna heb ik mij laptop thinkpad van 6 maanden oud er aangehangen max 511 mb. Hij komt dus bij lange na niet tegen de 1000. Boven de 800 was ik ook al tevreden geweest.

Wat is volgens u de beste oplossing?

Kan het zijn dat ze ergens in de router de verbinding gemaximaliseerd hebben op basis van mijn oude 500mb abonnement?

 

Reputatie 7
Badge +11

 

Ja klopt hij heeft met een tablet gemeten weliswaar bekabeld, daarna heb ik mij laptop thinkpad van 6 maanden oud er aangehangen max 511 mb. Hij komt dus bij lange na niet tegen de 1000. Boven de 800 was ik ook al tevreden geweest.

Hmm, beetje onhandig van de monteur, die had hier ook gewoon de Argus moeten aansluiten om een defect in de Box12 uit te sluiten. Van onze tablets weet ik dat ze die snelheid niet gaan halen. Van klantapparatuur weet ik dat dan weer niet. Heb je misschien een ander apparaat om bekabeld mee te testen? Hoewel heel veel apparaten roepen dat ze Gigabit-netwerkkaarten hebben missen ze vaak toch iets om dat ook echt aan te kunnen.

 

Kan het zijn dat ze ergens in de router de verbinding gemaximaliseerd hebben op basis van mijn oude 500mb abonnement?

Nee dat is niet mogelijk. Zoals ik hier al eerder uitlegde wordt de snelheid niet in het modem aangepast maar in de aansluiting in de wijkcentrale. Hier hangt een bepaald profiel aan met onder andere welke snelheid er bij het abonnement hoort. Als er direct op het NT wel de goede snelheid gemeten wordt dan zou dit ook op het modem binnen moeten komen.

Een ander bekabeld apparaat zoals pc of laptop zou wel fijn zijn om uit te sluiten of het met je eigen hardware te maken heeft.

Als jij op 2 apparaten die ondermaatse snelheid haalt, heb ik een stok om mee te slaan en kunnen we aan eventuele omruil van die box12 denken. (hoewel, misschien ook nog een keer een factory default om te kijken wat dat doet)

Ik heb een beetje het zelfde probleem internet over glas komt niet boven de 1000Mbps.
Vorige week ben ik overgestapt van Budget naar KPN vond 200Mbps niet lekker werken bij Budget.
De monteur is wel even binnen geweest maar heeft verder niet veel gedaan omdat alles al op glas aangesloten was.

Experiabox is 12 glas naar UTP is een witte glasvezel converter.

Via de helpdesk zeggen ze eigenlijk wat zuur je nou je heb toch internet :(
Mocht er een monteur langs moeten komen dan kost dat mij geld.

Waarom verkoopt KPN dit soort pakketten!!
En ik moest van de helpdesk toch echt de speedtest van KPN gebruiken.


Heb nog wel een paar vragen:
1. Zit glasvezel van 3de (Budget) op oudere apparatuur aangesloten?
2. Gaat alle data gaat door 1 vezel?
3. Als de vezel vies is of geknikt kan men dat op afstand zien, ik denk van niet.


 

Badge +19

Dit gaat natuurlijk niet goed.  Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop direct op het modem zonder aangesloten randapparatuur? Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald? Welk type modem heb je? Overigens heb je snelheidsgarantie! Als het probleem bij kpn ligt betaalde geen kosten. Wordt het probleem veroorzaakt door iets achter het modem dan zijn de kosten voor jou. Vandaar mijn vraag om te testen direct op het modem. 

Dit gaat natuurlijk niet goed.  Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop direct op het modem zonder aangesloten randapparatuur? Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald? Welk type modem heb je? Overigens heb je snelheidsgarantie! Als het probleem bij kpn ligt betaalde geen kosten. Wordt het probleem veroorzaakt door iets achter het modem dan zijn de kosten voor jou. Vandaar mijn vraag om te testen direct op het modem. 

Yes alles al paar keer gereset.

als ik trouwens een betere test doe is het 500 down maar daar blijft het bij. Up is wel goed zo rond de 800.

Snelheid is rechtstreeks op de Expediabox 12 gemeten met verder er niets aan vast.

 

 

Hoi @Alex222 . Mijn advies is om met de speedtestapp in windows te testen. Verder is het belangrijk dat je met twee verschillende pc's/laptops test.

Meestal doet een netwerkkaart of het besturingssysteem vervelend.  Als je met 2 verschillende bekabelde apparaten (waarvan je zeker weet dat er geen VPN actief is of softwarematig je snelheid gecapt wordt) niet boven de 500mbit uit komt dan kan ik proberen een monteur te sturen.  Als het in het KPN domein zit, zijn er geen kosten. 

Reputatie 7
Badge +11

Meestal doet een netwerkkaart of het besturingssysteem vervelend.  Als je met 2 verschillende bekabelde apparaten (waarvan je zeker weet dat er geen VPN actief is of softwarematig je snelheid gecapt wordt) niet boven de 500mbit uit komt dan kan ik proberen een monteur te sturen.  Als het in het KPN domein zit, zijn er geen kosten. 

En stiekem is de processor ook vaak het probleem. Ik zie regelmatig dat op mijn eigen meetapparaat (de Argus 153) met gemak de gigabit aangetikt wordt, of nouja 940Mbps en dat de klant zijn eigen apparaat direct aansluit en deze de snelheid niet haalt. Dit heeft vaak te maken met het feit dat de processor het soms niet kan verwerken, daarom zie je soms ook dat goedkope routers wel gigabit poorten hebben maar maximaal 500Mbps kunnen verwerken.

Natuurlijk niet alleen de processor of de newerkkaart. Het gaat om de througput en dat is heel complex. Als je memory net op zijn minimum zit, staat de computer constant te swappen. Dit soort dingen zouden eigenlijk niet eens gedaan moeten worden met een multiprogramming OS. (Zoals Windows). Daarom laat @NHendriks zien dat hij speciale meetapparatuur heeft die er helemaal niets naastdoet om de snelheid te menten. 

Dus zeker even proberen wat @Erwin_ zegt over 2 verschillende computers (en dan geen programma’s in de achtergrond laten lopen).  

Reputatie 7
Badge +24

En stiekem is de processor ook vaak het probleem. 

Bij een echte Intel netwerk kaart hoeft de processor bijna niks te doen. Maar in consumenten apparatuur zit bijna nooit een Intel kaart. Bij het goedkopere spul is het inderdaad de processor die alles moet doen. 

Hoi @Alex222 . Mijn advies is om met de speedtestapp in windows te testen. Verder is het belangrijk dat je met twee verschillende pc's/laptops test.

Meestal doet een netwerkkaart of het besturingssysteem vervelend.  Als je met 2 verschillende bekabelde apparaten (waarvan je zeker weet dat er geen VPN actief is of softwarematig je snelheid gecapt wordt) niet boven de 500mbit uit komt dan kan ik proberen een monteur te sturen.  Als het in het KPN domein zit, zijn er geen kosten. 

Bedankt voor je bericht.
Het is nu wel boven de 500Mbps zelfde laptop zelfde spullen, eigenlijk niets veranderd of gereset.
Slecht te bepalen waar het nu in zit, het wisselt van tijd tot tijd.
 

Op zich te vrede als het over de 500 zit, anders kan ik beter 500/500 nemen.

Met respect maar kun je het niet beter op een topic houden? 

https://forum.kpn.com/internet-9/kpn-haalt-op-glas-niet-de-beloofden-1000mbit-down-550892?postid=1391421#post1391421

Ik had deze niet eerder gezien.
 

Het is niet meer 20ste eeuw, waar je een kast ter grootte van een schoenendoos nodig had, kan dat nu in iets ter grootte van een vingernagel.

Zo’n snelheidstest hoeft eigenlijk niks anders te doen dan datapakketten van 1500 bytes groot turven en weggooien, kost niks kwa geheugen. Op de verbinding doet de PC/computer/RaspberryPi/enz een fout check, dat was vroeger een uitdaging, dus stopte men dat in de hardware van de ethernet kaart. Tegenwoordig een peulenschil, maar omdat het wel belangrijk is, doet b.v. linux bij opstarten even een testje om te kijken wat het snelste is:

[    6.740448] xor: measuring software checksum speed
[ 6.749356] 8regs : 6307 MB/sec
[ 6.757496] 32regs : 7259 MB/sec
[ 6.766049] arm64_neon : 5515 MB/sec
[ 6.772794] xor: using function: 32regs (7259 MB/sec)

Dit is een RaspberryPi4 van 40 euro en de getallen zijn Bytes, dus verwerkingssnelheid is 8x 7259 = 58 Gbit/sec. Ruim sneller dus dan een 1 Gbit/sec glasvezel abo.

Een Box12 heeft een aanzienlijk mindere chip/CPU aan boord, maar dit nieuwste KPN router model moet ook fluitend een Gbit/s kunnen doorsluizen. Als iemand bang is dat het toch een inferieur apparaat is, dan prikke men de PC/computer/RaspberryPi maar direct op de ONT/NT. VLAN6 selecteren en een PPPoE verbinding erover opzetten, net als de Argus dat doet.

 

Het is nu wel boven de 500Mbps zelfde laptop zelfde spullen, eigenlijk niets veranderd of gereset.
Slecht te bepalen waar het nu in zit, het wisselt van tijd tot tijd.

Er zijn zat plekken waar nu gewoon 940/940 wordt gehaald, b.v. waar net nieuw alles is aangelegd, dan zorgt KPN wel dat ze voldoende capaciteit hebben. Maar het is mij al lang duidelijk dat men hier en daar de huid verkoopt voordat de beer is geschoten. Er is sowieso en flinke overboeking op consumenten abo’s. En flink gedeeld, hoe verder van huis hoe meer. Je hebt de snelweg niet alleen. Zou het 1:1 zijn, dan betaal je eerder per maand wat je nu in 1 jaar betaald.