Beantwoord

ftth Aansluiting haalt geen 1Gb/s

  • 11 March 2020
  • 68 reacties
  • 3486 keer bekeken

Beste kpn. 
 

ik heb een 1gb/s verbinding maar de snelheid komt niet boven de 850 mbit/s 

wat heb ik al getest. 
-V10 gereset

-eigen router 

-kabel vervangen tussen de media converter en v10 

-Speedtest naar kpn Rotterdam server 

-speedtest naar kpn Amsterdam server 

-speedtest naar xs4all server

geven alle drie het zelfde resultaat. 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 16 May 2020, 08:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

Wat voor pc/laptop gebruik je

Vraag waarom heb/wil je een 1gbit verbinding

@wjb Kan jou uitleggen waarom dit vaak niet nodig is

Gr Peter

 

 

Reputatie 7

De volle 1000Mbps zal je niet gaan halen maar een snelheid van 950Mbps op de glasvezel zou toch eigenlijk realiseerbaar moeten zijn. Of dat ook haalbaar is via een Experia Box, switch en PC  is natuurlijk de vraag.

Ook ik vraag me af waarom je een abonnement van 1000Mbps gaat afnemen.

Kan jij eens vertellen waarom je die snelheid nodig hebt?

@peter-keetfm

Dat WJB dit niet nodig vindt weet iedereen op dit forum want dat schrijft echt overal tot vervelends toe en wordt gezien ongevraagde bemoeienis. 

Maar vooruit: ja ik heb dit nodig,  liever heb Ik zelf 10gb/s. Veel van mijn klanten zitten er al jaren op te wachten vanwege alle cloud diensten waar ik en die bedrijven mee werken. 

het vreemde is dat mijn eigen gateway bij mijn oude 500/500 profiel een upload van 950mbit/s burst haalde en deze is met het nieuwe profiel veel lager. Omdat upload shaping plaats vindt in experia-box, duurde het altijd even voor de switch de upload dicht kneep tot 700mbit/s het verbaast me dan ook dat upload met dit 1000/500 profiel zo veel in negatieve zin afwijkt. 

Reputatie 7

Wat doe je dan met die cloud diensten dat je zoveel bandbreedte verbruikt?

Die burst in upload zie je ook bij 200Mbps abonnementen.

 

Die heb ik op een paar 1000 staan een piek

Toen ik 500/500 had upload dan

en kan niet kiezen voor 1gbit

Maar 1000/500 moet wel haalbaar zijn

Maar ik heb wel twijfel of dit gaat met een experiabox

 

 

 

Precies omdat de burst dus ook veel lager is dan ik gewend ben lijkt het er op dat wat bitjes zijn omgevallen bij omzetting. 

Mijn eigen router heeft een 10gbit/s wan Port en kan  3.2gbit/s IPS/IDS. Die moet het dus makelijk aankunnen. Maar die zwabbert dus net zo als de experiabox alle kanten op met diep te punten zoals dit. 

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/4ae00270-5fb7-11ea-bda6-edd007968f18


Deze is gemeten direct vanaf de router en dan is dit het een beetje het gemiddelde. 
 

 

Ik heb dit als piek foto

Ik ben hier zo niet in thuis

Hoe heb jij die 10gbit gekoppeld aan de nt dan glasvezelkastje

Gewoon het zelfde als jij thuis. 

mm ik heb geen edge router

maar een fritzbox 7590 via een switch op de nt aangesloten

heeft die edge router een 10gbit wan poort ? dan

 

Dat mijn gateway een 10gb Wan en Lan Poort heeft maakt niet dat hij niet op een 1000mbit aansluiting werkt? jouw Frits box heeft een 1000mbit wan maar werkt ook gewoon op 100mbit en 10mbit aansluiting
ik weet verder ook niet wat een edge hier mee te maken heeft? 


Maar we wijken af van mijn het probleem. 

Reputatie 3
Badge

@post-it 

 

Ik heb hier hetzelfde probleem. Toen ik overging werd mij verteld dat er een monteur moest komen, dag later ging snelheid iets omhoog, maar het max wat ik gezien heb is ook rond 850 mbit, maar vaak lager.

De monteur komt vandaag (installatiemonteur), ik denk dat hij voor niets komt, maar mocht hij iets vinden zal ik het je melden.

 

Ik ben benieuwd naar de uitkomst. 

Welke postcode gebied zit jij?  

Reputatie 7

Dat mijn gateway een 10gb Wan en Lan Poort ...

Heb jij dan een USG Pro 4?

Reputatie 6
Badge +8

Denk het niet, want die heeft 1 Gb poorten en die kan met IPS/IDS aan niet zulke snelheden halen. Denk de USG-XG-8 die inmiddels al weer uit productie is.

 

Het zou wel interessant zijn om het even met IPS/IDS uit te testen om uit te sluiten dat die het probleem veroorzaakt.

Dat mijn gateway een 10gb Wan en Lan Poort heeft maakt niet dat hij niet op een 1000mbit aansluiting werkt? jouw Frits box heeft een 1000mbit wan maar werkt ook gewoon op 100mbit en 10mbit aansluiting
ik weet verder ook niet wat een edge hier mee te maken heeft? 


Maar we wijken af van mijn het probleem. 

Er zijn ook mensen die in windows safe mode opstarten en dan wel dichter bij de 1Gbps komen. 

Maar het probleem lijkt hoofdzakelijk dat de speedtesten jou geen 950+ Mbps laten zien. 

Kun je eens een snelheidstest doen in je thuisLAN, tussen 2 PC’s of tussen een PC en NAS b.v. ?

iperf3 tool kan je daarbij van dienst zijn.

Wat gebruik je als MTU waarde?

Denk het niet, want die heeft 1 Gb poorten en die kan met IPS/IDS aan niet zulke snelheden halen. Denk de USG-XG-8 die inmiddels al weer uit productie is.

Het zou wel interessant zijn om het even met IPS/IDS uit te testen om uit te sluiten dat die het probleem veroorzaakt.

IPS aan of uit maakt geen verschil. 
Dat heb ik al lang geprobeerd. 

Waarom wordt de edgerouter er steeds bij gehaald. Ik heb nergens gezegd dat ik deze heb. En als je deze zelf hebt dan weet je ook dat hij geen IPS/IDS heeft. 

Maar omdat Iedereen zich meer drukt maakt om mijn gateway dan mijn probleem hier specs.

Mijn gateway/firewall vormt echt geen bottleneck dat is nog steeds de kpn Internet verbinding. En kpn test alleen met zijn eigen experiabox en deze haalt de snelheid ook niet

Waardoor de hele discussie over mijn router totaal niet relevant is en alleen extra ruis veroorzaakt. discussie of routers kunnen we misschien beter in een ander topic houden. 

TECHNICAL SPECIFICATIONS

Interfaces

Management Interfaces

  • Ethernet In-Band

Technical Information

  • IDS/IPS Throughput: 3.5 Gbps *
  • Processor: Quad ARM Cortex-A57 Core at 1.7 GHz
  • System Memory: 4 GB DDR4
  • On-Board Flash Storage: 16 GB eMMC
  • * Measured with iPerf3.

@post-it 

 

Ik ervaar precies hetzelfde als jou.

KPN heeft dit in onderzoek. 

Ik heb verschillende routers/firewalls geprobeerd allen geven ongeveer hetzelfde resultaat.

 

Reputatie 3
Badge

@post-it 

Monteur is geweest, had een mooi testapparaat bij zich. Elke meting tussen de 820 en 840 mbit. Up strak boven de 500 mbit.

Monteur was hierover niet tevreden is in de pop gaan meten. Hier excact de zelfde cijfers strak 840 mbit. Hij kan het niet oplossen, gaf aan de sommige backbone's de snelheid nog niet aan kunnen. Probleem ligt bij kpn dus niet bij mij thuis. (dit is intern bekend bij kpn) al voor de omzetting.

Hij heeft dit intern doorgezet, en ik heb hiervan een bon gekregen, dat hij het niet heeft kunnen oplossen door een storing in het kpn netwerk, binnen een dag zal er contact weer opgenomen worden. 

 

mijn postcode = 7064

@post-it

Monteur is geweest, had een mooi testapparaat bij zich. Elke meting tussen de 820 en 840 mbit. Up strak boven de 500 mbit.

Monteur was hierover niet tevreden is in de pop gaan meten. Hier excact de zelfde cijfers strak 840 mbit. Hij kan het niet oplossen, gaf aan de sommige backbone's de snelheid nog niet aan kunnen. Probleem ligt bij kpn dus niet bij mij thuis. (dit is intern bekend bij kpn) al voor de omzetting.

Hij heeft dit intern doorgezet, en ik heb hiervan een bon gekregen, dat hij het niet heeft kunnen oplossen door een storing in het kpn netwerk, binnen een dag zal er contact weer opgenomen worden. 

 

mijn postcode = 7064

@bartketelaar 

 

Dat had ik inderdaad al verwacht. Ik wacht al een tijdje op een update van KPN maar die heb ik nog niet gekregen. Het gekke is dat zelfs midden in de nacht rond uur of 3 de snelheid ook niet haal. Wellicht heeft het ook een te maken met instellingen binnen het backbone netwerk van KPN / Profiel van 1000/500. Maar ja dat zijn allemaal aannames. Ik hoop dat KPN in elk geval snel duidelijkheid geeft. 

Reputatie 3
Badge

@Remco Brinkman 

Hier hetzelfde, om geen elke moment komt de verbinding hoger, niet midden in de nacht… never.

Nadat de monteur geweest is lijkt het wel alsof de snelheid beter opbouwt, ik bedoel eerder ging het naar 700 -600 en liep dan weer op.

Monteur geeft aan dat wanneer hij in de pop meet, de snelheid naar 840 knalt en wel verder wil, maar echt niet verder komt..

Echt waar ik heb nog nooit zo'n fijne monteur bij huis gehad. Had hier gelezen dat iemand had aangeven dat 901 mbit acceptable was, hier was mijn monteur het terdege mee oneens. 1000 = 1000 zegt hij!

We wachten het nog even af…

Als ik iets hoor deel ik het natuurlijk hier, hoop dat jij hetzelfde doet!

 

 

 

@bartketelaar 

 

Indien ik meer hoor laat ik dit zeker hier weten. 

Heb zojuist om een update gevraagd bij KPN, zodra ik hier een terug koppeling over heb meld ik het hier. 

Gewoon het zelfde als jij thuis. 


ik heb een fritzbox en die heeft geen 10gbit wan poort

en met een edge wel mogelijk en dacht dat je wjb hier mee bedoelde

daarom het begrip edge

sorry voor de verwarring

Reputatie 7

Echt waar ik heb nog nooit zo'n fijne monteur bij huis gehad. Had hier gelezen dat iemand had aangeven dat 901 mbit acceptable was, hier was mijn monteur het terdege mee oneens. 1000 = 1000 zegt hij!

Toch zegt KPN zelf dat je niet meer dan 940Mbps zult meten vanwege "overhead" in het protocol.

Bron.

dus moet ik het zo zien bij een ftth verbinding 100mbit max 96mbit haalt

en dus bij een 1gbit verbinding 940mbit

dus als je een pon verbinding hebt 10gbit zal je wel de volle 1000mbit kunnen halen

 

Reputatie 7

dus als je een pon verbinding hebt 10gbit zal je wel de volle 1000mbit kunnen halen

KPN rolt g-pon uit en niet xg-pon. De maximum snelheid op g-pon is 1Gbps en niet 10Gbps wat de maximale snelheid is van xg-pon.