Beantwoord

ftth Aansluiting haalt geen 1Gb/s

  • 11 March 2020
  • 68 reacties
  • 3486 keer bekeken

Beste kpn. 
 

ik heb een 1gb/s verbinding maar de snelheid komt niet boven de 850 mbit/s 

wat heb ik al getest. 
-V10 gereset

-eigen router 

-kabel vervangen tussen de media converter en v10 

-Speedtest naar kpn Rotterdam server 

-speedtest naar kpn Amsterdam server 

-speedtest naar xs4all server

geven alle drie het zelfde resultaat. 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 16 May 2020, 08:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

68 reacties

https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

 

 

Reputatie 7

https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

Precies, in de toekomst kan het netwerk eenvoudig naar XGS-Pon omgezet worden, nu is het "gewoon" nog G-Pon met een maximum snelheid van 1Gbps.

het vreemde is dat mijn eigen gateway bij mijn oude 500/500 profiel een upload van 950mbit/s burst haalde en deze is met het nieuwe profiel veel lager. Omdat upload shaping plaats vindt in experia-box, duurde het altijd even voor de switch de upload dicht kneep tot 700mbit/s het verbaast me dan ook dat upload met dit 1000/500 profiel zo veel in negatieve zin afwijkt. 

Met een eigen router kun/kon je dus ‘gratis’ ‘1Gbps’ upload halen. Met de nieuwe 1000/500 abo’s steekt men dus daar en stokje voor zo te lezen. Ook interessant gegeven i.c.m. die vrije routerkeuze moment.

Het is ook wel duidelijk dat men op een aantal locaties/punten nog niet klaar is voor 1Gbps abo’s, maar wel verkopen dus. Allemaal nogal hilarisch en guinea-pig achtig...

Reputatie 7

Met een eigen router kun/kon je dus ‘gratis’ ‘1Gbps’ upload halen.

Hoe kom je daar dan bij. :wink:

Zo'n burst duurt misschien een seconde, maar dan grijpt de capping functionaliteit toch echt in en wordt de snelheid teruggeschroefd.

misschien iets waar

experiabox v10 510 down 510 up ongeveer

fritzbox 640 up down gelijk (geen piek)

 

Met een eigen router kun/kon je dus ‘gratis’ ‘1Gbps’ upload halen.

Hoe kom je daar dan bij. :wink:

Zo'n burst duurt misschien een seconde, maar dan grijpt de capping functionaliteit toch echt in en wordt de snelheid teruggeschroefd.

Inderdaad maar voor die ene seconde o.i.d., vandaar de quotes.

Hoi @post-it . In ben in eerste instantie geneigd om een monteur te sturen maar ik lees ook het relaas van @bartketelaar en daarom ga ik eerst intern navraag doen. Ik hoop binnenkort meer info te hebben.

Als blijkt dat er een generiek issue is, zal ik dat uiteraard delen.

Hoi @post-it . In ben in eerste instantie geneigd om een monteur te sturen maar ik lees ook het relaas van @bartketelaar en daarom ga ik eerst intern navraag doen. Ik hoop binnenkort meer info te hebben.

Als blijkt dat er een generiek issue is, zal ik dat uiteraard delen.

Dat verhaal leek mij plausibel ook omdat het om de zelfde snelheid cap gaat. 
Ik ben benieuwd wat er uit er uitkomt. 

Sorry voor het late antwoord. Er loopt momenteel een onderzoek. Hierbij zijn we dit soort verbindingen aan het testen. Zodra er meer bekend is laat ik het weten.

Sorry voor het late antwoord. Er loopt momenteel een onderzoek. Hierbij zijn we dit soort verbindingen aan het testen. Zodra er meer bekend is laat ik het weten.

Ik hoor het graag en hoorndrager niet te lang gaat duren. 

 

mvg

Sorry voor het late antwoord. Er loopt momenteel een onderzoek. Hierbij zijn we dit soort verbindingen aan het testen. Zodra er meer bekend is laat ik het weten.

Hoi Erwin, 

weet je al iets meer ? 

Sorry voor het late antwoord. Er loopt momenteel een onderzoek. Hierbij zijn we dit soort verbindingen aan het testen. Zodra er meer bekend is laat ik het weten.

Hoi Erwin,

is er al iets meer bekend? 

Neen, helaas. Ik vermoed dat die hele corona geschiedenis dit soort onderzoeken ook niet vergemakkelijkt. 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe lang dit gaat duren. Ik zal een reminder sturen. 

Ik stuur je ook nog even een privéberichtje. 

Reputatie 1

Hoi allen,

Ik luister graag mee. Ik ervaar het zelfde probleem.

Groet, Erwin

Reputatie 6
Badge +8

Ook ik maak even een TVP-post. Want dit verhaal loopt nu in verschillende topics en ik ben benieuwd wanneer we een antwoord kunnen verwachten.

Ik denk eerlijk gezegd dat het antwoord er al lang is (eerlijk is eerlijk: Hoe moeilijk kan het zijn?), maar dat de PR-afdeling van KPN niet in staat is er een positieve draai aan te geven zoals ze geprobeerd hebben met het HDR debacle.

Reputatie 1

Ik heb toevallig net contact gehad met KPN over een ander dingetje. En ook hier naar gevraagd.

Die kwamen met het antwoord, dat dat volgende week opgelost zal worden.

Ben benieuwd.

Reputatie 7

Ik heb toevallig net contact gehad met KPN over een ander dingetje. En ook hier naar gevraagd.

Die kwamen met het antwoord, dat dat volgende week opgelost zal worden.

Zeker een medewerker van klantenservice die je dat zei. :confounded:

Ik zou dan maar niet al te veel waarde hechten aan die uitspraak.

Ter info. Mijn collega @Bart_Z  heeft een belangrijke update in dit topic geschreven: https://forum.kpn.com/internet-9/1-gigabit-glasvezel-487736/index11.html#post940733

Kort gezegd willen we graag dat jullie opnieuw gaan testen en de resultaten in dat topic posten.

Beste,

Ik heb hetzelfde probleem! Vandaag monteur geweest om mijn 1gb snelheid te activeren. Hijmeet 960 mbit op de glasvezel. Zodra hij de kpn router aansluit en bekabeld meet op de router wordt er nog geen 500 mbit gemeten. Iemand een idee, hoe dit kan of wat de oplossing is? Morgen maar even met de klantenservice bellen. De monteur weet het ook niet. Volgens hem is alles prima. 

Groet,

Marc

Hoi @Marc1904 . Heeft de monteur dit ook aangekaart bij de technische dienst? Wat voor experiabox staat daar?

@NHendriks : Zie hierboven. Enig idee?

Reputatie 7
Badge +11

Klinkt mij niet bekend. Ik doe inderdaad ook altijd een meting direct op het NT en eentje direct op het modem. Die op het modem is soms een enkele Mbit langzamer maar zo veel heb ik niet eerder meegemaakt..

Beste NHendriks,

Het is een KPN box 12. De monteur heeft alleen gebeld of de patch was gemaakt. 

Groet,

Marc

Hmm. Dit is vreemd. Dus voor mijn beeld:

De monteur heeft een meting gedaan, rechstreeks op de lijn en meet juiste waarde.

Vervolgens wordt de box12 aangesloten. En toen heeft hij met zijn eigen laptop die lagere snelheid gemeten?

Reputatie 7
Badge +11

Hmm. Dit is vreemd. Dus voor mijn beeld:

De monteur heeft een meting gedaan, rechstreeks op de lijn en meet juiste waarde.

Vervolgens wordt de box12 aangesloten. En toen heeft hij met zijn eigen laptop die lagere snelheid gemeten?

Ik mag toch hopen dat de monteur op de Box12 ook gewoon zijn Argus heeft aangesloten voor een snelheidsmeting. Monteurs hebben doorgaans enkel tablets (Samsung Galaxy Tab S6 of Tab S7) met een USB-C dongle voor bekabeld netwerk, daarop is 500Mbps halen al vrijwel onmogelijk. Voor het dagelijks gebruik in ons werk is een dergelijk apparaat voldoende maar bij gigabit-abonnementen moet er gewoon gemeten worden met de Argus.

Met een Argus zou er toch zeker het gebruikelijke 900/940Mbps gehaald moeten kunnen worden op een speedtest. Voor gigabit-abonnementen doe ik echter meestal twee of drie speedtests omdat je soms lager uitkomt door belasting van de speedtest-server. De upload komt echter over het algemeen niet boven de 870 naar mijn ervaring. Maar zoals ik al eerder begrepen heb van collega-monteurs is dit bekend binnen KPN.