Beantwoord

FTU/NTU vervanging bij 500Mb/s snelheid

  • 4 November 2019
  • 25 reacties
  • 2692 keer bekeken

Hallo,

Volgende week kom er bij mij een KPN monteur langs voor de installatie van een 500Mb/s glasvezel-internetverbinding. Een jaar of 10 geleden is er door Reggefiber een FTU van Tyco Electronics, nl. de UFTU-S1S2-N1-1-NL38,  en door de provider de NTU van Genexis, nl. de Core Advanced CRA-F12tc, gemonteerd. Door de destijds tegenvallende prestatie van de 100Mb/s verbinding ben ik weer teruggaan naar UPC.

Wordt nu door de monteur zowel de NTU als de FTU vervangen?

Met name van belang is het om te weten of de FTU gegarandeerd vervangen wordt zodat ik zelfstandig de glasvezelkabel eindelijk netjes kan verleggen zonder dat ik zo meteen extra kosten krijg.

De glasvezel is door Reggefiber  bijzonder slecht verlegd, dwars door mijn meterkast heen. Ook zijn de glasvezels in FTU rechtsom gewikkeld i.p.v. linksom, met als gevolg een scherpe bocht in de vezels na binnenkomst van de kabel in de FTU.

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 7 November 2019, 16:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

wat is slecht ik ben benieuwd

kun je hier een foto plaatsen

hier is het netjes in de meterkast geplaatst door mij aangegeven plek

en ik had de mantelbuis al lopen naar hoek woning dat vonden de mensen heel makkelijk

ik bedoel als de basisplaat opnieuw moet worden geplaatst kun je dit overleggen

Beste Peter,

Het enige wat ik eigenlijk hoef te weten is of er een nieuwe FTU (basisplaat) geplaatst wordt bij 500Mb/s internetsnelheid. Zo ja , dan moeten de glasvezels opnieuw gelast worden en dan kan ik dus zonder nare financiële gevolgen de glasvezelkabel verplaatsen.

De glasvezelkabel komt aan de rechter-zijkant de meterkast binnen (door een te ruime gat van de gasleiding) en loopt vervolgens diagonaal, voorlangs diverse elektrabuizen, naar de FTU, die aan de linkerzijde van de achterplaat gemonteerd is. Menigeen zal het het misschien niet boeien, maar ik vind het bijzonder slordig en storend. Ik ben zelf elektrotechnisch geschoold, dan snap je het denk ik wel.

ik denk als je een bestaande basisplaat hebt deze niet zomaar vervangen word

maar alleen een nieuwe NT geplaatst word als deze 100 max is

een foto kunnen mede forum en kpn webcare beter inschatten hoe het er uit ziet

ik heb er nu ook nog een rommel van maar dat komt ook dat huistelefoon nog via de experiabox moet

nu heb ik deze extra experiabox en een switch omdat ik een fritzbox gebruik

 

Reputatie 7

Bij de overgang van een 100Mbps naar een 500Mbps wordt normaliter alleen de NTU vervangen. De (passieve) FTU is geschikt voor hogere snelheden.

FTU is geschikt voor hogere snelheden

het is gewoon een bakje waar een glasvezelkoppeling in zit die zich verbind met de NT

ik weet het toevallig ik heb deze met een soort laserpen met de monteur van reggefiber door gemeten

want ik zat op de aansluiting van de buren aan de overkant

pilot Rijssen/Holten glasvezel door drukriool buitengebied

 

Reputatie 7

het is gewoon een bakje waar een glasvezelkoppeling in zit die zich verbind met de NT

Klopt, de FTU is een passieve component. Het is feitelijk het "ISRA punt" voor glasvezelaansluitingen.

Reputatie 7
Badge +24

Als het in de meterkast niet naar je zin zin, kun je dan niet het hele zaakje in zn geheel los schroeven en voorzichtig verplaatsen, waarbij je de kabels gewoon vast laat zitten?

Reputatie 7

Als het in de meterkast niet naar je zin zin, kun je dan niet het hele zaakje in zn geheel los schroeven en voorzichtig verplaatsen, waarbij je de kabels gewoon vast laat zitten?

In mijn situatie stuit ik dan op twee "uitdagingen":

1) De NTU moet verwijderd worden van de FTU om bij de schroefjes te kunnen waarmee de FTU op de zijwand van de meterkast bevestigd is.

2) De glasvezel zit om de 10 centimeter vastgespijkerd op de houten "achterwand".

@Nick83 dat is een goede tip

maar een foto is makkelijker voor ons en de kpn webcare

het is moeilijk in te schatten achter mijn laptop zonder foto,s

Bij deze een afbeelding van mijn FTU. Is deze dus (helaas) geschikt voor de glasvezelmodem die KPN toepast bij een internetsnelheid van 500Mb/s ?

 

 

lijkt er op dat er wat mist

kijk even naar die van mij B kant

 

 

Beste Peter,

 

Jij hebt dus dezelfde FTU, maar heb je ook een 500Mb/s internetverbinding?

lijkt erop dat die van jou niet is afgemonteerd

de beschermplaat mist en de connectoren

ja 500/500

Ik heb zelf het een en ander gedemonteerd om te kijken hoe het nou zit. De connector zitten er gewoon aan, maar liggen op de vloer van de meterkast. 

hier mag je nooit aan komen

hier moet een monteur bij van kpn-netwerk voorheen reggefiber

zo te zien moet er nog gelast worden met een beetje overleg zal een monteur deze misschien willen verplaatsen

 

Nogmaals: de connectoren zitter er gewoon nog aan. Het is een kwestie van de glasvezels opnieuw te wikkelen in de behuizing, maar dit keer dan wel goed, linksom i.p.v.  rechtsom om een scherpe bocht te vermijden.

Reputatie 7

Nogmaals: de connectoren zitter er gewoon nog aan. Het is een kwestie van de glasvezels opnieuw te wikkelen in de behuizing, maar dit keer dan wel goed, linksom i.p.v.  rechtsom om een scherpe bocht te vermijden.

Met linksom bedoel je neem ik aan "tegen de klok in".

oke zag het niet op de foto sorry

maar nogmaals deze aansluiting mag je niet aan komen dat is werk voor een monteur

het is niet je eigendom maar van kpn-netwerk en hun mogen hier alleen aan werken

Met linksom bedoel ik inderdaad CCW.

Iedereen bedankt voor de moeite. Helaas heb ik niet het antwoord gekregen waar ik op gehoopt hebt, nl. dat de FTU vervangen moet worden.

nee die gaan ze niet vervangen

omdat deze geschikt is voor 500/500 "het is alleen een connector”

misschien met overleg dat een monteur deze kan verplaatsen

maar ik denk het niet dat ze dat zomaar doen als hij goed werkend is dan

 

Reputatie 7

Met linksom bedoel ik inderdaad CCW.

Dan is het goed. :wink:

 

Helaas heb ik niet het antwoord gekregen waar ik op gehoopt hebt, nl. dat de FTU vervangen moet worden.

Tja, ook andere FTU's hoeven veelal niet te vervangen te worden voor een Gigabit verbinding.

Zo hangt in mijn meterkast een Genexis Gigabit en die is nog een slagje ouder dan de NTU die jij en Peter in gebruik (gaan) hebben.

 

trouwens hou er ook rekening mee dat je de glasaders niet omwisselt (als dat kan)

die 2e glasdraad is voor analoge tv wat niet gebruikt word door kpn “volgens mij geen een providers meer”

blauw links groen rechts B

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Marcel, welkom op ons forum. 

Door de destijds tegenvallende prestatie van de 100Mb/s verbinding ben ik weer teruggaan naar UPC.

Op basis van wat ik hier zie zal dit niet worden omgeruild. Misschien lees ik er nu overheen, maar wat viel er precies tegen? Daar kan ik namelijk wel iets aan doen, hoop ik! 

 

Beste Alex,
 

De glasvezelkabel loopt diagonaal vanuit de rechter-zijkant van mijn meterkast naar de linkerzijde van de achterplaat waar de FTU gemonteerd. Ik vind dit zeer slordig en storend. Ik ben er destijds helaas niet zelf bij geweest want dan had ik dit zeker niet goedgekeurd.
Als ik nu zeker weet dat de KNP monteur kosteloos de glasvezel(s) kan lassen dan kan ik de glasvezel netjes (loodrecht) naar de FTU verleggen want er is voldoende overlengte. Ik heb begrepen dat er twee uur voor het  bezoek is gepland, dus in principe is er voldoende tijd over, want wat mij betreft hoeft hij de alleen NTU in de FTU te hangen en de verbinding naar de POP te testen. De wifi inrichten doe ik zelf want ik gebruik mijn eigen ASUS AX-router.

Reputatie 7
Badge +24

Ik kan je niet op voorhand garanderen dat dit zal worden verplaatst.

De gang van zaken is als volgt. Je hebt nu een nieuwe bestelling en een monteur die dit beoordeelt. Daarop heb ik geen invloed, dat zal de monteur moeten beslissen.