Beantwoord

Gaat KPN in 2023 het kopernetwerk in een keer uitzetten?

  • 13 November 2021
  • 26 reacties
  • 13695 keer bekeken

Hallo. Een vraagje Delta wilt in Schinveld glasvezel leggen maar dan zou je ook een abonnement daar moeten afsluiten. Ze zeggen dat jullie stoppen met levering met koperleiding aansluiting in 2023. Wat is hier nu van waar. Is toch niet zo dat ik in 2023 geen internet meer heb. Wil bij KPN blijven maar maak me nu zorgen over wat ik moet.  Mvg jacqueline gijsen

admin: titel aangepast ivm vindbaarheid 

icon

Beste antwoord door NHendriks 13 November 2021, 21:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +24

KPN stopt alleen met leveren over koper in gebieden waar ze zelf glasvezel van hun eigen hebben liggen. Dus bij u blijven ze gewoon leveren.

Reputatie 7
Badge +11

Vanaf 2023 gaat KPN inderdaad gefaseerd het kopernetwerk uitschakelen op plekken waar KPN op glasvezel kan leveren, zij het op glasvezel van KPN Netwerk, zij het van andere beheerders. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat KPN in Schinveld het kopernet gaat uitschakelen als dat de enige manier van leveren is. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

 

Ik ben wel benieuwd naar de wijze waarop Delta Fiber dit gecommuniceerd heeft. Als dit daadwerkelijk zo gezegd wordt dan zijn ze bewust of onbewust consumenten verkeerde informatie aan het voorschotelen om ze zo naar hen toe te kunnen trekken. Daar zal de ACM vast wel wat van vinden.

Reputatie 7
Badge +7

KPN stopt alleen met leveren over koper in gebieden waar ze zelf glasvezel van hun eigen hebben liggen. Dus bij u blijven ze gewoon leveren.

“… hun eigen…”

Is dat Brabants?

(hen zelf)

@NHendriks , Zal wel net iets anders gezegd zijn, dat KPN begint met het uitzetten van de koper leiding, je hoort dan toch vaak wat je wilt horen, zo'n verkoper dramt het er effe snel uit zodat je bijna geen tijd hebt om het goed op te nemen.

Reputatie 7
Badge +21

---

Dankjewel voor snelle reactie. Had iemand van hun aan de deur. Ik zei tegen hem, ik blijf bij KPN. Waarop hij dat toen zei. Mijn antwoord zullen we dan wel zien. Was maar heel kort. Heb een hekel aan dat ze aan de deuren komen maakt niet uit voor wat. Maar bleef hangen wat hij zei en maakte me toch zorgen. Vandaar mijn vraag hier.

Reputatie 7
Badge +10

@Jacqueline1977 en anderen:

Zie dit openbare bericht van KPN Wholesale waaruit (naar mijn mening) heel duidelijk blijkt dat de koperaansluitingen worden uitgeschakeld, alleen daar waar KPN zelf al glasvezel kan leveren. Dat zijn ruim 2 miljoen adressen per februari 2023. En elk kwartaal daarna steeds weer de adressen die in de drie jaar ervoor zijn aangelegd. Nederland kent circa 9 miljoen adressen met koper dus nee, het hele kopernetwerk gaat nog wel een lange tijd duren om uit te zetten...

Waar Delta aanlegt of heeft aangelegd kan KPN niet via glasvezel leveren (want er is geen overeenkomst tussen deze twee bedrijven) dus blijft de koperlijn gewoon werken.

Reputatie 7
Badge +11

Dankjewel voor snelle reactie. Had iemand van hun aan de deur. Ik zei tegen hem, ik blijf bij KPN. Waarop hij dat toen zei. Mijn antwoord zullen we dan wel zien. Was maar heel kort. Heb een hekel aan dat ze aan de deuren komen maakt niet uit voor wat. Maar bleef hangen wat hij zei en maakte me toch zorgen. Vandaar mijn vraag hier.

Ahja, verkoperstactieken. Helaas nooit aan te tonen en daardoor erg lastig om melding van te maken.

 

@Ward_ legt de plannen perfect uit :)

@Jacqueline1977 en anderen:

Zie dit openbare bericht van KPN Wholesale waaruit (naar mijn mening) heel duidelijk blijkt dat de koperaansluitingen worden uitgeschakeld, alleen daar waar KPN zelf al glasvezel kan leveren. Dat zijn ruim 2 miljoen adressen per februari 2023. En elk kwartaal daarna steeds weer de adressen die in de drie jaar ervoor zijn aangelegd. Nederland kent circa 9 miljoen adressen met koper dus nee, het hele kopernetwerk gaat nog wel een lange tijd duren om uit te zetten...

Waar Delta aanlegt of heeft aangelegd kan KPN niet via glasvezel leveren (want er is geen overeenkomst tussen deze twee bedrijven) dus blijft de koperlijn gewoon werken.

Ja maar je doet net alsof KPN het koper daar in stand zal blijven houden.

Overigens heeft KPN aldaar het koper een upgrade gegeven? Zo niet dan weet jij ook dat het op zijn einde gaat komen.

Of ga je me vertellen dat als het niet gebeurt is en Delta heeft er glas liggen dat KPN dan nog een het koper gaat vernieuwen?

Upgraden of vernieuwen gaat waarschijnijk niet gebeuren. Qua vernieuwen zal kpn of een glasvezelpartij waar kpn wel mee samenwerkt dan eerder een nieuw glasvezelnet aanleggen. En ja, dan zijn er 2.

Zolang er nog geen andere drager is waar kpn over levert (kan leveren) zal het kopernet niet uitgeschakeld worden en onderhouden blijven.

Ja maar je doet net alsof KPN het koper daar in stand zal blijven houden.

Dat is dus niet net zo, maar dat is zo. Totdat er er (ander) glasvezel bij ligt. In verband met de mogelijkheid voor andere providers (dan kpn, caiway en delta) dient er altijd een kpn-net te zijn.

Zie de eerdere uitleg van Ward hierboven.

@Ward_ 

Reputatie 7
Badge +10

@adslgebonden Ik doe niet alsof. Op dit moment is het beleid zoals ik het uitleg, Niemand kan in de toekomst kijken en KPN kan best van beleid veranderen. Maar nu is het zoals ik aangeef. Waar KPN niet via glasvezel kan leveren (of dat nou komt doordat het een Delta aansluiting is of om andere redenen) gaat de koperaansluiting niet uit. Het gaat ook niet in hele gebieden tegelijk maar op adresniveau. Wel voor veel adressen maar toch…

Nee, koper krijgt geen upgrade meer behalve dan met Long Reach VDSL en Vectoring via de Centrale voor woningen die direct op de centrale zitten. Beide zaken zijn net bezig met uitrollen.

Maar jij doet nu net alsnog KPN achterover gaat leunen en niks doet in een gebied met bijvoorbeeld Delta glasvezel. KPN heeft een eigen uitrolvolgorde en planning (en Glaspoort ook) en die twee rollen glasvezel uit. Ook in dorpen of steden waar Delta al ligt. Net zo lang tot de doelstelling van minimaal 80 % van de huishoudens is bereikt. En daarna is het nog onbekend.

Badge

Ik heb die gasten van Delta ook aan de telefoon gehad en legde bij mij de vraag neer wat ik ging doen wanneer KPN stopt met het leveren van hun diensten over het kopernetwerk. Ik was verbaast en zei dat ik daar nog helemaal niets over had gehoord van KPN. Die man van Delta vroeg me te zoeken op het internet zodat ik kon zien dat het waar was.

Delta verspreid dus inderdaad het verhaal dat KPN gaat stoppen met hun diensten over het kopernetwerk en dat ze zo hun klanten in de steek laten. En nog erger: ‘Ga je hier op wachten, of stap je nu over op Delta?’ [...]

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb die gasten van Delta ook aan de telefoon gehad en legde bij mij de vraag neer wat ik ging doen wanneer KPN stopt met het leveren van hun diensten over het kopernetwerk. Ik was verbaast en zei dat ik daar nog helemaal niets over had gehoord van KPN. Die man van Delta vroeg me te zoeken op het internet zodat ik kon zien dat het waar was.

Delta verspreid dus inderdaad het verhaal dat KPN gaat stoppen met hun diensten over het kopernetwerk en dat ze zo hun klanten in de steek laten. En nog erger: ‘Ga je hier op wachten, of stap je nu over op Delta?’ [...]

Dank voor het signaal. We kunnen er niet veel aan veranderen ben ik bang.. 

Maar het klopt dus sowieso niet.

In dat geval is wat mij betreft het beste antwoord: "zodra kpn als provider gaat leveren via de glasvezel van Delta, stap ik over en anders niet”. Tenzij natuurlijk de snelheid over koper op je adres dusdanig laag is dat je met glasvezel, zelfs van Delta, veel beter af bent.

Ik zit zelf in een vergelijkbare situatie: er wordt hier glasvezel aangelegd door een lokale partij. Oorspronkelijk zou kpn als provider meedoen, maar ze hebben zich tijdens de uitvoering teruggetrokken (ben ik op z'n zachts gezegd niet blij mee). Maar ik heb BVVDSL met 200/60 Mb/s, dus voorlopig blijf ik nog gewoon bij kpn en wacht af wat er in de toekomst gaat gebeuren. Een andere forumgebruiker heeft BVDSL (ca 45/5 Mb/s) en kan daar niet meer mee uit de voeten. Begin volgend jaar krijgt hij glasvezel van Delta en hij is wel van plan om de overstap te wagen.

Ik vraag me af, zijn er zoveel getrouwd met KPN dat men niet over wil op een andere provider die snellere verbinding kan leveren, ik zou het wel weten, als ik hier op koper zit zou ik altijd over gaan op glasvezel, welke provider het ook maar aanlegt, twee redenen, koper gaat in de vriezer omdat er weinig klanten op blijven hangen, en glas is gewoon de toekomst.

Bij ons in Oude Wetering is het Ziggo die hetzelfde trucje uithaalt. Komt langs de deur en laat op een tablet zien dat KPN stopt met het kopernetwerk in 2023. Gelukkig hebben zij al glasvezel bij ons voor de deur liggen en kunnen we zo overstappen. Zij spelen in op de onwetenheid van de mensen, want bij mij was hierover niets bekend. KPN zou eigenlijk z’n abonnees moeten informeren dat ze het kopernetwerk niet zomaar gaan afsluiten.

Reputatie 1

Bij ons is KabelNoord de grote opdringer met dezelfde boodschap. Kpn sluit binnen een paar haar het koperbetwerk.

Maar KabelNoord en Kpn hebben beide glasvezel door de straat lopen. Onze nieuwe buurvrouw heeft geïnformeerd bij kpn. Indien zij glasvezel via hun wil, dan moet ze zelf de aansluiting vanaf de straat betalen.  Ongeveer 8 tot 900 euro. KabelNoord heeft recent alle woningen in de straat voorzien van een gratis aansluiting in de woning. Mij  grote vraag is wat kpn werkelijk gaat doen. Zijn wij na afsluiting van de koperleiding genoodzaakt over te stappen naar KabelNoord, of zorgen zij ook voor de gratis aansluiting in de woning? Volgens de buurvrouw dus niet. Wil Kpn zo graag zijn klanten kwijt?

Reputatie 7
Badge +24

Bij ons is KabelNoord de grote opdringer met dezelfde boodschap. Kpn sluit binnen een paar haar het koperbetwerk.

Maar KabelNoord en Kpn hebben beide glasvezel door de straat lopen. Onze nieuwe buurvrouw heeft geïnformeerd bij kpn. Indien zij glasvezel via hun wil, dan moet ze zelf de aansluiting vanaf de straat betalen.  Ongeveer 8 tot 900 euro. KabelNoord heeft recent alle woningen in de straat voorzien van een gratis aansluiting in de woning. Mij  grote vraag is wat kpn werkelijk gaat doen. Zijn wij na afsluiting van de koperleiding genoodzaakt over te stappen naar KabelNoord, of zorgen zij ook voor de gratis aansluiting in de woning? Volgens de buurvrouw dus niet. Wil Kpn zo graag zijn klanten kwijt?

Er gebeurt helemaal niets. KPN sluit alleen af op de adressen waar de glasvezelkabel daadwerkelijk binnen ligt en waar er verder geen eigen bijdrage meer betaald hoeft te worden. Dus in uw situatie gebeurt er helemaal niets. KPN zal gewoon blijven leveren over de telefoonlijn. 

Reputatie 1

Ik lees toch in de vele berichten als er glasvezel in de straat ligt kpn de koperleiding gaat afsluiten. Ze willen KabelNoord niet betalen voor de aansluiting tot in de woning. Dus San moet de klant de aansluiting betalen, of overstappen op KabelNoord

Reputatie 7
Badge +11

Ik lees toch in de vele berichten als er glasvezel in de straat ligt kpn de koperleiding gaat afsluiten. Ze willen KabelNoord niet betalen voor de aansluiting tot in de woning. Dus San moet de klant de aansluiting betalen, of overstappen op KabelNoord

Die berichtgeving komt voort uit het feit dat het in de meeste gevallen ook zonder extra kosten kan worden aangelegd. In sommige gebieden zijn de kosten hoger en dan wordt er een bijdrage van de pandeigenaar gevraagd. Als die bijdrage niet betaald wordt dan wordt glasvezel niet naar binnen aangelegd en gaat het kopernetwerk niet uit. Misschien over lange tijd maar voor zover mij bekend zijn daar voorlopig geen plannen voor.

Ik begrijp niet beter dat kpn er pas in 2026 mee nokt om via koper het signaal te stoppen 

Ik begrijp niet beter dat kpn er pas in 2026 mee nokt om via koper het signaal te stoppen 

Hallo @dirkjan1965 , dat heb je dan niet goed, bij mij wordt koper eind van het jaar afgesloten, daar er in 2021 glasvezel is aangesloten in mijn wijk. Bij een familielid waar in de wijk in 2020 glasvezel is aangelegd is in februari van dit jaar koper afgesloten. Dus na een door KPN te bepalen periode wordt koper uitgezet waar glas ligt.

Reputatie 7
Badge +24

In 2026 zal er op heel veel plaatsen nog geen glasvezel van KPN liggen. Daar gaat KPN echt geen koper uitschakelen. 

Ik begrijp niet beter dat kpn er pas in 2026 mee nokt om via koper het signaal te stoppen 

Hallo @dirkjan1965 , dat heb je dan niet goed, bij mij wordt koper eind van het jaar afgesloten, daar er in 2021 glasvezel is aangesloten in mijn wijk. Bij een familielid waar in de wijk in 2020 glasvezel is aangelegd is in februari van dit jaar koper afgesloten. Dus na een door KPN te bepalen periode wordt koper uitgezet waar glas ligt.

Ik woon up noord ze rollen het hier nu pas uit

Ik begrijp niet beter dat kpn er pas in 2026 mee nokt om via koper het signaal te stoppen 

Hallo @dirkjan1965 , dat heb je dan niet goed, bij mij wordt koper eind van het jaar afgesloten, daar er in 2021 glasvezel is aangesloten in mijn wijk. Bij een familielid waar in de wijk in 2020 glasvezel is aangelegd is in februari van dit jaar koper afgesloten. Dus na een door KPN te bepalen periode wordt koper uitgezet waar glas ligt.

Ik woon up noord ze rollen het hier nu pas uit

Hallo @dirkjan1965 , als je met 'ze' KPN bedoelt, dan duurt het bij jou nog wel even voordat koper uitgaat.