Beantwoord

Gaat VDSL er uit? / hoge kosten alles in 1 pakket

  • 17 August 2019
  • 9 reacties
  • 1565 keer bekeken

Goedenavond,

Ik hoorde van iemand dat KPN gaat stoppen met VDSL. Klopt dit? Bij mij ligt er een koperlijn (analoog).

Als de als de KPN er mee stopt zijn er dan nog wel alternatieven? Zou dan eventueel pair bonding een alternatief en hoe kan ik dat eventueel aanvragen. Indien het mogelijk is war worden dan de kosten per maand?
icon

Beste antwoord door Joran 20 August 2019, 14:48

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +19
Maak je geen zorgen !! VDSL gaat er niet uit.
@Aon-adharcach pair-bonding is ook VDSL (en dus ook analoog). Je moet aan diegene die die uitspraak deed maar verder uitleg en argumentatie vragen.
Maar je moet gewoon naar jouw woonadres kijken en de buren en de wijk wil je een inschatting kunnen maken. Als er b.v. een andere partij dan KPN, glasvezel gaat ingraven en de totaal prijs daarvan kan concureren met dat van KPN en je stapt over, dan ligt er een ongebruikte analoge draad in de grond en dan is dus in feite voor jouw adres de situatie dat (V)DSL er uit is. Maar als b.v. nog een groot deel van de buurt VDSL blijft houden dan gaat VDSL als geheel in de centrale enz er niet uit.
Goedemorgen,

Dank voor uw reacties. Het probleem, voor zoverre je dat kan noemen, is dat ik op een adres woon die uit meerdere appartementen bestaan met hetzelfde huisnummer.

Het huis van mijn huisbaas heeft een glasvezel aansluiting. Mij is verteld dat er geen 2e glasvezel aansluiting kon komen. Heb dan nog het geluk dat er in mijn appartement een analoge KPN aansluiting is.

Denk dat ik maar even komende week een telefoontje ga plegen naar de KPN.

Wens u allen een goed weekeind
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Aon-adharcach! Dit is wel een bijzondere situatie. In een aantal regio's stoppen we met het kopernetwerk als alle aansluitingen over zijn op glasvezel. Misschien dat je hier op doelt? Als dat het geval is zal pairbonding ook geen mogelijkheid zijn.

Jouw situatie lijkt wat uniek. Er is een VDSL verbinding geleverd op een toevoeging die volgens het Kadaster niet bestaat. Als we hier wel VDSL hebben geleverd zou ik zeggen dat er ook een glasvezelaansluiting moet kunnen komen.

Ik heb deze vraag voorgelegd aan het netwerkbeheer omdat ik het antwoord zo niet weet. Zodra ik reactie heb laat ik het hier weten 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@Aon-adharcach: Ik heb geruststellend nieuws: je hoeft je geen zorgen te maken. We gaan niet stoppen met het aanbieden van VDSL in jouw woonplaats.

Hoe het zit met jouw adres heb ik niet helemaal duidelijk gekregen. Volgens het Kadaster zijn de huisnummertoevoegingen geen officiële adressen. Ik vermoed dat er daarom geen glasvezel is aangelegd toen dat werd uitgerold. Jouw VDSL verbinding staat wel goed geregistreerd op het adres met toevoeging. Glasvezel is niet beschikbaar op alle onderliggende adressen, er loopt geen lijn vanuit de centrale naar de appartementen, alleen naar het adres van de huisbaas. Misschien dat jouw huisbaas kan toelichten hoe het zit met alle appartementen en waarom deze geen eigen huisnummer hebben.

Gelukkig heb je een zeer nette VDSL lijn waar wij in ieder geval niks aan gaan veranderen 🙂
Bij mij ligt er een koperlijn (analoog).
// Wijsneusmodes excuus aan //
Een lijn is niet analoog of digitaal, alleen het signaal wat er over gaat is digitaal of analoog.

Een lamp is overigens ook digitaal, 1 bit, aan of uit 0 of 1.
Tenzij je een dimbare lamp hebt.
Nu ja, lastig die technische termen.
Bedankt voor de reacties. Dan weet ik voldoende.
Mooi !
Dan toch ter info nog even dit :
https://forum.kpn.com/internet-9/signaal-hoe-werkt-dat-tv-internet-via-1-draadje-436837
Reputatie 7
Badge +10
@Aon-adharcach: Ik heb geruststellend nieuws: je hoeft je geen zorgen te maken. We gaan niet stoppen met het aanbieden van VDSL in jouw woonplaats.

Hoe het zit met jouw adres heb ik niet helemaal duidelijk gekregen. Volgens het Kadaster zijn de huisnummertoevoegingen geen officiële adressen. Ik vermoed dat er daarom geen glasvezel is aangelegd toen dat werd uitgerold. Jouw VDSL verbinding staat wel goed geregistreerd op het adres met toevoeging. Glasvezel is niet beschikbaar op alle onderliggende adressen, er loopt geen lijn vanuit de centrale naar de appartementen, alleen naar het adres van de huisbaas. Misschien dat jouw huisbaas kan toelichten hoe het zit met alle appartementen en waarom deze geen eigen huisnummer hebben.

Gelukkig heb je een zeer nette VDSL lijn waar wij in ieder geval niks aan gaan veranderen :)



Om hier een toevoeging op te geven: Als er glasvezel van KPN NetwerkNL/Reggefiber ligt dan is het wel mogelijk een eigen aansluiting aan te vragen via een Haalbaarheidsonderzoek (HBO). Dat kan door de eindklant zelf gedaan worden via www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek (offerte geheel op eigen kosten) of door een provider zoals bijvoorbeeld KPN zelf. Die provider krijgt ook gewoon dezelfde offerte maar mag uiteraard zelf bepalen of ze deze kosten wel of niet aan hun eindklant door wil berekenen.
Zo'n haalbaarheidsonderzoek en de daaropvolgende aansluiting kan op elk adres, ook als dit geen officieel adres is.

Reageer