Beantwoord

Gastnetwerk met eigen router achter Experia Box v10... Hoe?

  • 21 January 2019
  • 42 reacties
  • 2943 keer bekeken

Wens: Gastnetwerk met eigen router (achter Experia Box v10) op 2e verdieping.

Gegevens:
• Glasvezel-internet
• Experia Box v10 op begane grond. Met wifi aan, voor devices op begane grond. Meestal twee Macs en twee telefoons.
• Vanaf de Experia Box v10 zijn twee netwerkkabels doorgetrokken naar de 2e verdieping.
• Vanaf de Experia Box v10 is een netwerkkabel doorgetrokken naar de 1e verdieping.

Toelichting
• Op de 2e verdieping wil ik graag een (eigen) router aansluiten en daarop het gastnetwerk laten draaien.
• Op de begane grond wil ik graag de bestaande wifi in stand houden (privé-netwerk).
• Eventuele extra, indien mogelijk: op de 1e etage een apparaat om het privénetwerk te versterken.

Vragen
1. Als dit kan, hoe moet ik dan de Experia Box v10 instellen?
2. Hoe moet ik de nieuwe router instellen?
3. Zijn er speciale vereisten aan de nieuwe router qua specificaties?
4. Kan ik op de 1e verdieping volstaan met een access-point, of verlies ik dan de wifi beneden? Is nog een nieuwe router dan wel de oplossing daarvoor?
5. Tips voor een simpele, goede router die dit aankan?

NB. Ik heb zeer uitgebreid gezocht op het KPN- en Telfort-forum, geGoogled en op Tweakers gekeken, maar ik heb geen sluitende antwoorden gevonden.
Admin: topic verplaatst naar juiste board
icon

Beste antwoord door wjb 21 January 2019, 20:58

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 7
Op een tweede router is geen volwaardig gastnetwerk in te richten immers zij zullen altijd de apparaten op het LAN van de Experia Box kunnen benaderen.
Nu is de vraag of je het daarom te doen is, of dat het je te doen is dat niet jan en alleman het wachtwoord van jullie privé wifi netwerk hoeft te weten.
Wat wil je bereiken met dat wifi gastnetwerk?
Wil je beneden ook het gastnetwerk van de V10 behouden?

Je kunt overigens op de eerste verdieping prima een accesspoint plaatsen en de wifi van de V10 aan laten staan. Dat lukt echter niet met de Experia WiFi's die KPN tegenwoordig verkoopt immers die zetten de wifi van de Experia Box uit.
Je kunt overigens op de eerste verdieping prima een accesspoint plaatsen en de wifi van de V10 aan laten staan. Dat lukt echter niet met de Experia WiFi's die KPN tegenwoordig verkoopt immers die zetten de wifi van de Experia Box uit.
Dank voor je reactie wjb. Ik las al over dat uitzetten van de wifi, maar dat geldt dus alleen voor Experia WiFi's. Goed om te weten, is dat opgelost, thx.

Op een tweede router is geen volwaardig gastnetwerk in te richten immers zij zullen altijd de apparaten op het LAN van de Experia Box kunnen benaderen.
Nu is de vraag of je het daarom te doen is, of dat het je te doen is dat niet jan en alleman het wachtwoord van jullie privé wifi netwerk hoeft te weten.

Ja, dat in eerste instantie. Al heb ik liever ook dat men niet de apparaten op het privénetwerk kan zien. Maar misschien is dat eigenlijk niet zo erg; je moet immers nog steeds inloggen op zo'n apparaat.

Wat wil je bereiken met dat wifi gastnetwerk?

Dat gasten onafhankelijk van ons privénetwerk kunnen internetten.

Wil je beneden ook het gastnetwerk van de V10 behouden?

Nee.
Ik kreeg elders de volgende raad. Is het zo simpel?

"Ik zou een router of accesspoint kopen die een ingebouwde gasttoegang heeft en die dan toegankelijk maken voor gasten. Een echt accesspoint sluit je zo aan op je modem en een router dien je in te richten als accesspoint. Bij sommige routers kun je eenvoudig in het menu een vinkje plaatsen voor gebruik als accesspoint en bij andere routers maak je er een accesspoint van door de DHCP-server uit te schakelen."
Reputatie 7
De één na mooiste oplossing (na deze) zou zijn om jouw Experia Box naar boven te verhuizen en beneden de eigen router te gebruiken.
Omdat je een glasvezelaansluiting hebt, is dat in jouw situatie ook prima mogelijk.
Jouw eigen netwerk komt daarbij achter die tweede router te hangen en op de Experia Box worden alleen de TV ontvangers aangesloten en is het gast wifi netwerk actief.
Als de twee netwerkkabels naar de tweede verdieping in dezelfde ruimte uitkomen, dan heb je beneden nog een switch nodig. Komen die kabels boven in verschillende ruimten uit waardoor ze niet allebei met de Experia Box verbonden kunnen worden, dan het je boven en beneden een switch nodig die vlans ondersteunen.

Komen die twee netwerkkabels op de 2e verdieping in dezelfde ruimte uit?
De mooiste oplossing zou zijn om jouw Experia Box naar boven te verhuizen en beneden de eigen router te gebruiken. Omdat je een glasvezelaansluiting hebt, is dat in jouw situatie ook prima mogelijk. Jouw eigen netwerk komt daarbij achter die tweede router te hangen en op de Experia Box worden alleen de TV ontvangers aangesloten en is het gast wifi netwerk actief.
OK. Zoiets was ik inderdaad ook al eerder tegengekomen. Ga bestuderen of ik dat enigszins simpel voor elkaar krijg, thx. TV's hebben we niet :)

Als de twee netwerkkabels naar de tweede verdieping in dezelfde ruimte uitkomen, dan heb je beneden nog een switch nodig.

De twee netwerkkabels komen op de 2e verdieping in dezelfde ruimte uit (naast elkaar in wanddoos).
Hoe heet zo'n switch? Netwerkswitch? Ethernet Desktopswitch?
Bevat dit verhaal een goede oplossing?
Reputatie 7
Ik kreeg elders de volgende raad. Is het zo simpel?
Er zijn maar heel weinig accesspoints met een ingebouwd gastnetwerk, maar zelfs met een simpel wifi accesspoint kan je natuurlijk een "gastnetwerk" creëren door de SSID (naam van de wifi) en het wachtoord anders in te stellen. De op het gastnetwerk aangesloten apparaten zitten daarbij wel op je gewone LAN en kunnen dus ook connecteren met jouw eigen apparatuur.
Reputatie 7
Bevat dit verhaal een goede oplossing?
Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".
Zie "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".
Reeds gezien ja. Maar omdat het 5 jaar oud is en de Experia Box inmiddels wel een gastnetwerk-functie heeft, heb ik het slechts deels gelezen. Maar wel geheel geldig dus nog?
Reputatie 7
Maar wel geheel geldig dus nog?
Helemaal.
Helemaal.
OK, Top! Ga het opnieuw lezen.
Reputatie 7
Helemaal.OK, Top! Ga het opnieuw lezen.
Niet te veel hè, het openingsbericht is voldoende. 😉
Niet te veel hè, het openingsbericht is voldoende. ;)
Yep 🙂

Tegelijkertijd, ik lees ook over access points met guest network (o.a. van Ubiquiti), waarbij de rest van de apparaten op de LAN onzichtbaar zouden zijn. Hoop uitzoekwerk, maar ik ben wel nieuwsgierig...
Reputatie 7
Tegelijkertijd, ik lees ook over access points met guest network (o.a. van Ubiquiti), waarbij de rest van de apparaten op de LAN onzichtbaar zouden zijn.
Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints en ook daarmee is een gastnetwerk in te richten. In het onderstaande voorbeeld is de Experia Box op 192.168.2.254 benaderbaar, een printer benaderbaar op 192.168.2.251 en de rest van het LAN is niet te benaderen vanaf het gastnetwerk.

Zelf gebruik ik EDIMAX CAP1200 wifi accesspoints en ook daarmee is een gastnetwerk in te richten. In het onderstaande voorbeeld is de Experia Box op 192.168.2.254 benaderbaar, een printer benaderbaar op 192.168.2.251 en de rest van het LAN is niet te benaderen vanaf het gastnetwerk.

Dat ziet er op het eerste oog aantrekkelijk uit. Is dat simpeler en/of beter en/of goedkopere oplossing dan een router achter de Experia Box hangen?
Reputatie 7
Zoals je in het openingsbericht van dat door mij aangehaalde topic kunt lezen ben ik geen voorstander van een tweede router achter de Experia Box tenzij je echt een apart subnet wilt hebben zoals bijvoorbeeld voor een zakelijk netwerk.
Voor het verbeteren van je wifi gebruik je mijns inziens wifi accesspoints en geen routers.
Je hebt wellicht ook de link naar dat andere topic van mij gezien waarbij ik de Experia Box vervangen heb door een eigen router. Dat is mijns inziens de gewenste situatie, één router zonder wifi weggestopt in de meterkast en wifi accesspoints op die plaatsen waar wifi het meest gebruikt wordt. Dat laatste heb ik hier thuis operationeel en daarbij loopt het gastnetwerk volldig gescheiden via een apart vlan. Dat gaat wel veel verder dan wat jij eigenlijk nodig hebt, maar voor mij was dat toch wel cruciaal omdat ik ook nog een zakelijk netwerk in mijn woning heb.

Die EDIMAX wifi accesspoints liggen wel in een andere prijsklasse met zo'n €115,- per stuk en simpeler in het beheer zijn ze absoluut niet.
Zoals je in het openingsbericht (...) per stuk.
OK. Ik moet het stuk nog echt gaan lezen, maar de strekking is duidelijk. Mogelijk is een andere router ook het overwegen, maar als leek zie ik op tegen een ingewikkeld configuratieverhaal. Tegelijkertijd, het aan te leggen gastnetwerk hier is wel bedoeld voor zakelijke klanten. Inlezen dus 🙂
Reputatie 7
Stel gerust je vragen, gedeelde smart is halve smart en 1+1=3.

Wat ik een beetje proef is dat je het eenvoudig wilt houden maar wel robuust en toekomst vast.
Mjn advies zou dan zijn.
Plaats de Experia Box boven op 2e verdieping en gebruik daar het wifi gastnetwerk van de V10.
De eerste netwerkkabel naar de tweede verdieping gaat de NTU (glasvezelmodem) verbinden met de WAN poort van de Experia Box.
De tweede netwerkkabel loopt van een LAN poort van de Experia Box naar een switch beneden. Op deze switch wordt een wifi accesspoint aangesloten voor de wifi beneden. Tevens wordt hier de TV ontvanger op aangesloten en de netwerkkabel naar de 1e verdieping.
Op de 2e verdieping heb je nog drie LAN poorten op de Experia Box over om apparatuur bekabeld op aan te sluiten.
Kies wel voor een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals deze Netgear GS105Ev2.
Stel gerust je vragen, gedeelde smart is halve smart en 1+1=3.

Dankjewel wjb, dat is inderdaad een goede oplossing waar ik door jouw uitleg ook al naar neigde. Nog ontbrekende schakel was zicht op wat voor switch... Maar dat los je nu voor me op 🙂 En ik zet dan ook meteen dat accesspoint op een betere plek dan de meterkast 🙂
Reputatie 7
Hallo GiC, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier een vraag stelt. Wjb is op dit gebied erg bekend, gaaf om te lezen dat je met hulp van hem je netwerk goed weet aan te sluiten. Is er een post dat je vraag beantwoord? Ik snap dat de hele thread bijdraagt aan een oplossing, maar je maakt het voor de meelezer iets makkelijker te herkennen dat er in dit topic een oplossing is voortgekomen.

Als je nog vragen hebt, wees zo vrij om ze hier te stellen :)
Is er een post dat je vraag beantwoord? Ik snap dat de hele thread bijdraagt aan een oplossing, maar je maakt het voor de meelezer iets makkelijker te herkennen dat er in dit topic een oplossing is voortgekomen.

Hi Nadia,

Dank voor je reactie. 'WJB' heeft hier en in zijn andere posts veel aangedragen dat ik kan gebruiken. Heel dankbaar voor! Er zijn echter meerdere oplossingen mogelijk en er is allerlei apparatuur mogelijk. Ik kan niet 1-2-3 aangeven welke post mij precies het beste helpt. Ook omdat ik nog geen definitief besluit heb genomen wat ik ga doen (al neig ik naar de door wjb als laatste genoemde constructie).

Als ik besloten heb wat ik ga doen, zal ik hier aangeven wat - en ook de gekozen apparatuur noemen. En tevens vermelden of het (en wat) van een leien dakje ging of juist niet 🙂
Reputatie 7
Dank voor je reactie. 'WJB' heeft hier en in zijn andere posts veel aangedragen dat ik kan gebruiken. Heel dankbaar voor! Er zijn echter meerdere oplossingen mogelijk en er is allerlei apparatuur mogelijk. Ik kan niet 1-2-3 aangeven welke post mij precies het beste helpt. Ook omdat ik nog geen definitief besluit heb genomen wat ik ga doen (al neig ik naar de door wjb als laatste genoemde constructie).

Als ik besloten heb wat ik ga doen, zal ik hier aangeven wat - en ook de gekozen apparatuur noemen. En tevens vermelden of (en wat) het van een leien dakje ging of juist niet :)


Klopt, er zijn vele aansluitmogelijkheden. Als je hier later op terugkomt, heel graag :)
Zojuist besteld:
Router: TP-Link Archer C6 - De product info
Switch: Netgear GS105E - De product info
Als de twee netwerkkabels naar de tweede verdieping in dezelfde ruimte uitkomen, dan heb je beneden nog een switch nodig.

Heb ik eigenlijk wel een switch nodig als ik een router (TP-Link Archer C6) gebruik als access-point?
• Zo nee, kan ik de overige LAN-poorten daarvan dan gebruiken als ingebouwde switch?
Reputatie 7
Die netwerkkabel komt waarschijnlijk in de meterkast uit, maar daar wil je die TP-Link Archer C6 toch niet plaatsen?
Vandaar die switch voor in de meterkast.

Reageer