Beantwoord

Gastnetwerk op Experiabox v10 i.c.m. Sneller Internet Buitengebied

• 28 februari 2018
  • 34 reacties
  • 2353 keer bekeken

De Experiabox v10 heeft de mogelijkheid een gastnetwerk in te stellen.
Dat werkt, maar ik krijg geen internetverbinding.
Wat doe ik fout?
Kan iemand mij de juiste instellingen geven?
Alvast bedankt.
icon

Beste antwoord door Erik_ 2 april 2019, 14:30

Ik heb hier een update over, mensen!

Voor de V10A zal vanaf de volgende softwareupdate gastnetwerk bruikbaar zijn in combinatie met Sneller Internet Buitengebied. Voor de V10 ligt het wat gecompliceerder. De verwachting is wel dat dit nog gaat komen, maar wanneer is nog niet duidelijk.

Toevoeging Tot die volgende update is de V10A in z'n geheel nog niet geschikt voor gebruik met Sneller Internet Buitengebied
Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +22
Hoi JoJaBo46, welkom op het forum! Krijg je nu geen internetverbinding via het gastnetwerk?

Zie je dit netwerk wel staan tussen je beschikbare netwerken? Wat gebeurt er als je verbinding probeert te maken? Krijg je een foutmelding?
Reputatie 7
Badge +22
Hoi JoJaBo46, welkom op het forum! Krijg je nu geen internetverbinding via het gastnetwerk?

Zie je dit netwerk wel staan tussen je beschikbare netwerken? Wat gebeurt er als je verbinding probeert te maken? Krijg je een foutmelding?
Je hebt niet meer gereageerd in dit topic, JoJaBo46. Kun je inmiddels weer verbinding krijgen met je gastnetwerk? Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Hallo Justin,
Het gastnetwerk is zichtbaar in de rij van wifi-netwerken. Ik kan gewoon inloggen op dat gastnetwerk.
Er wordt ook een ip-adres toegekend in de opgegeven reeks. Maar er is geen internet-toegang.
Wat ik ook probeer; die internet-toegang lukt niet. Er komt geen foutmelding.
N.B. Onze Experiabox heeft nog niet de meest recente upgrade/ update ontvangen. De huidigw software-versie is: V1.01.00T03.0_Hybrid2.4v2.
Weet je een oplossing?
Alvast bedankt.
Hallo Justin,
Ik zit met smart te wachten op je reactie.
P.S. Onze Experiabox is nog steeds niet geupgraded.
De software-versie is nog steeds V1.01.00T03.0_Hybrid2.4v2
Alvast bedankt voor je antwoorden.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi JoJaBo, mijn excuses voor de late reactie! Ik was dit topic even uit het oog verloren. Ik zie nu dat je bij jouw abonnement ook Sneller Internet Buitengebied gebruikt. Ik zie niet helemaal hoe, maar het zou kunnen dat deze combinatie ervoor zorgt dat het Gastnetwerk niet werkt.

Kun je misschien een screenshot plaatsen van de Gast-WiFi instellingen op jouw Experia Box? Dan kan ik daarmee een melding doorzetten naar onze Technische Dienst.
Hallo Justin,
Bijgaand 3 plaatjes:
1 - Instellingen Experiabox Gastnetwerk. Deze instellingen zullen wel niet goed zijn; ik heb allerlei instellingen geprobeerd, maar niets werkt;
2 en 3 - De verbinding werkt, het ip-adres in de opgegeven reeks is toegekend, maar er is geen internet-toegang.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groeten,
Johan.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Johan, bedankt voor de screenshots. Daar kan ik niets vreemds aan ontdekken. Nog 1 vraag, krijg je op geen enkel apparaat verbinding met het gastnetwerk? Of is er een apparaat waar het wel op werkt?
Hallo Justin,
Bedankt voor je snelle respons.
Ik kan op geen enkel apparaat toegang krijgen tot internet op het gastnetwerk.
Dus: toegang tot het gastnetwerk gaat gewoon goed, maar via dat gastnetwerk op internet (verkeer naar buiten) is niet mogelijk. Zie ook het 3e screenshot.
Ik hoop dat je/jullie een oplossing vindt/vinden.
Johan
Reputatie 7
Stond dat subnet bij jou standaard op 192.168.178.0/24 of heb je die daar zelf op gezet.
Op onze V10 staat het subnet standaard op 172.30.0.0/16.

Op zich zou dat niets uit mogen maken, maar ik kijk bij KPN nergens meer van op.

Overigens zie ik op jouw derde screenshot dat het netwerk nog als openbaar netwerk gekenmerkt is op die Windows 10 machine. Zou je dat eens kunnen wijzigen in privé netwerk. Kan je dan wel Internet op?
Hoi Justin,
Ik heb het netwerk op Particulier / Privé gezet, maar dat helpt niet.
Ik heb de instellingen gelijk gezet aan die van jullie, maar dat helpt ook niet.
Ik heb het op een Apple-iPad geprobeerd en ook (meerdere keren) op 2 Android-toestellen, maar ook dat geeft geen resultaat (altijd: wel verbinding met het netwerk, maar geen internet).
Ik heb het 5Ghz-signaal uitgezet, je raadt het al: noppes.
Ik zal een dezer dagen nog proberen wat er gebeurt als ik het 4G-modem (4G-buitengebied) afschakel.
O ja, onze Experiabox heeft nu wel de laatste software-versie.
Zie bijgaande screenshots: zelfde ip-instellingen, software-instellingen en toekenning ip-adres aan Android-toestel (op poort SSID7 ?).
Help. Hoe nu verder?
Groeten, Johan
Reputatie 7
SSID7 is het gast wifi op 5GHz, dus dat ziet er goed uit.
Wij kunnen via het gast wifi netwerk van de V10 zonder probleem op Internet en ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom jij dat dan niet zou kunnen.
Reputatie 7
Badge +30
Dit is niet toevallig een V10 i.c.m. Sneller Internet Buitengebied (waarbij 4G en DSL gecombineerd worden)?
Hallo allemaal,
Zoals ik al eerder heb gemeld: wij hebben een Experiabox V10 i.c.m. een 4G-modem in het kader van Sneller Internet Buitengebied.
Ik heb vanmorgen het 4G-modem losgekoppeld en .... dan doet het gastnetwerk het wel (d.w.z. dan is er wel verbinding met de buitenwereld / internet, etc.).
Dus: de combinatie van de Experiabox V10 met het 4G-modem is de boosdoener!
Als ik het 4G-modem weer koppel met de V10, dan faalt het gastnetwerk opnieuw.
Graag hoor ik van KPN hoe, en op welke termijn, dit probleem zal worden opgelost.
Alvast bedankt daarvoor.
Johan Boer
Reputatie 7
Badge +30
Dit is het zwarte 4G modem? Of het witte?
Halo Robin,
We hebben het zwarte modem. Gekoppeld aan de V10 met een RJ45-kabel.
Groet,
Johan
Reputatie 7
Badge +22
Ik heb vanmorgen het 4G-modem losgekoppeld en .... dan doet het gastnetwerk het wel (d.w.z. dan is er wel verbinding met de buitenwereld / internet, etc.).
Dus: de combinatie van de Experiabox V10 met het 4G-modem is de boosdoener!
Als ik het 4G-modem weer koppel met de V10, dan faalt het gastnetwerk opnieuw.

Goed dat we nu dan in ieder geval achter de oorzaak van het probleem zijn, Johan. Ik heb nu navraag uitstaan of dit een bekend probleem is en wat de oplossing hiervoor is. Zodra ik reactie heb, kom ik bij je terug.
Reputatie 7
Badge +22
Ha Johan, ik heb een reactie van mijn collega's. Zij hebben dit probleem kunnen reproduceren. Er wordt nu in samenwerking met de fabrikant gezocht naar een oplossing. Op welke termijn dit wordt opgelost, is momenteel jammer genoeg nog niet bekend.

Voor nu is het helaas niet anders. Zodra er een oplossing of work-around is, hoor je uiteraard van mij.
Hallo Justin (of een andere moderator),
Is er al iets meer bekend over oplossingen voor "mijn" probleem?
Sinds ruim 14 dagen is het muisstil van de kant van KPN.
Voor mij / ons is dit probleem behoorlijk vervelend.
Ik help (als HCC-vrijwilliger) veel mensen met computerproblemen thuis en daarvoor is een internetverbinding vaak nodig.
Ik wil die mensen niet mijn eigen wifi-wachtwoord geven en daarmee toegang tot mijn eigen netwerk.
Een separate router inzetten zou een optie zijn, maar dat vergt weer een (onnodige) investering.
Kortom: wanneer komt KPN met een oplossing? Er moet toch een deadline bekend zijn?
Bedankt alvast.
Groet,
Johan
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Johan, ik heb nu opnieuw navraag gedaan bij de modem-ontwikkelaars. Die geven aan dat er binnen 2 maanden een nieuwe update komt voor de V10, maar dat daarmee jouw probleem helaas nog niet verholpen is.

Ik kan er helaas niets anders van maken. 😞 Gezien de frequentie waarmee updates voor onze Experia Boxen worden uitgerold, verwacht ik in ieder geval niet dat jouw probleem voor september verholpen is.
Hallo Justin. Dit kan ik me eigenlijk niet voorstellen!
Eerst moet ik er (min of meer) zelf achter komen waar het werkelijke probleem zit, dan hoor ik een hele tijd niets en tot slot komt de mededeling dat er in ieder geval voor september geen oplossing komt.
Werkelijk onvoorstelbaar dat KPN haar klanten zo in de steek laat, en (wederom) geen enkele garantie geeft dat er in september dan wel een werkende situatie ontstaat. Ook wordt geen enkel alternatief geboden: ik heb het maar te pikken, het is niet anders..
Ik wil bij dezen een officiële klacht indienen en ik hoop dat u dat verder in gang zet. Ik vraag KPN om met spoed een goed werkende router/modem te leveren, desnoods van een ander merk of type, of (gratis) een tweede router die ik kan gebruiken voor het aanleggen van een gastnetwerk. Dat is wel het minste dat KPN in deze situatie kan doen.
Excuses dat ik boze woorden gebruik, maar zo voel ik me ook.
Ik hoop en verwacht dat u binnenkort met een passend antwoord komt.
Hoogachtend,
Johan Boer
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Johan, ik kan me je boosheid voorstellen. Ik had je ook graag een ander antwoord gegeven. Een klacht kan ik uiteraard voor je indienen. Reageer je daarvoor op m'n privébericht?

Wat betreft de oplossing voor jouw probleem, dat heeft met prioriteiten te maken. Daarmee wil ik het ongemak wat jij hierdoor ervaart absoluut niet bagataliseren, maar er zijn niet zoveel klanten die last hebben van dit probleem.

Er is maar een kleine groep klanten die op dit moment gebruik maakt van Sneller Internet Buitengebied en nog een veel kleiner deel dat daarbij ook gebruik wenst te maken van het gastnetwerk. Dat is ook de reden dat de oplossing niet in de volgende firmware-update zit. Er waren andere dingen die meer prioriteit hadden.
De Experiabox v10 heeft de mogelijkheid een gastnetwerk in te stellen.
Dat werkt, maar ik krijg geen internetverbinding.
Wat doe ik fout?
Kan iemand mij de juiste instellingen geven?
Alvast bedankt.

Ook ik zit met het zelfde probleem , ik kan wel inloggen op het gast netwerk ,maar op het moment dat ik het internet op ga wordt de pagina niet geladen ook al heb ik volledig signaal. Over al komt naar voren dat ik verbonden ben , ook bij de instelling : Gast WiFi client status.
Ik heb ook hetzelfde probleem. Ook zelf achter moeten komen wat de oorzaak is. Na zoeken op internet dit forumbericht gevonden. Zou ook graag willen dat het snel wordt opgelost aangezien er vaak vrienden en vriendinnen komen bij onze kinderen die ik niet op ons gewone netwerk wil.

Maar ook ons gewone Wifi netwerk is niet altijd stabiel met het 4G modem aan. Valt soms weg en dan duurt het even voordat het weer werkt. Zijn er meer mensen die daar ook last van hebben?
Sinds kort ook klant bij KPN Internet Buitengebied. Er heel tervreden over, maar zit ook met het issue Gasten WiFi.
Juist in buitengebied kan je gasten verwachten 🙂 ; dus is behoefte aan deze functie is groot.
Dus graag een oplossing.
Is hier al een oplossing voor? Ik vind het een beetje onveilig om alle gasten de wifi key van mijn thuisnetwerk te geven.

Reageer