Gebruikt KPN echt software van Huawei voor hun diensten?

  • 25 May 2019
  • 10 reacties
  • 406 keer bekeken

Huawei is zo data lek als een mandje richting China.

https://www.nu.nl/internet/5908260/huawei-levert-software-voor-het-beheren-van-klantgegevens-kpn.html


Niet fijn

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Is?


Weet jij meer dan de rest van de wereld?

En dan weet China waar je woont?......snel opzeggen en op de heide gaan wonen in je aluminum folie huisje met je aluminium hoedje op?
Dit helpt vast. Misstaat niemand (?).
Dit is dus waarom Nederland hoog op de fakenews lijst staat. Is Insided ook te linken aan Huawei die medewerkers kunnen ook onze profiel gegevens inzien. Lekker makkelijke berichtgeving weer van opruier nu.nl. Knippen en plakken van de oorspronkelijke site.

Google en Facebook weten veel meer over ons, dat is uiteraard niet erg dat is onze eigen keus.
Reputatie 7
Badge +16
Het risico valt op dat gebied best wel mee hoor, het probleem met Huawei zit in de Chinese wetgeving, wat betekend dat de Communistische Partij bedrijven kan dwingen om te spioneren namens hun, verder zijn alle grote Chinese bedrijven loyaal/geallieerd aan de Partij.

Om te kijken of iets van Huawei "veilig" is dan moet je jezelf het volgende afvragen:
Wat heeft de Communistische partij hiermee te winnen?

De agenda van de partij is voor zover ik weet:
1: Uitbreiden van macht en controle
2: Kennis van het "Buitenland" naar china halen (Zeg maar... Spionage 😉 ).

Dus stel dat ik deze agenda zo goed begrijp valt er weinig te spioneren in deze, en heeft de partij er meer baad bij om software te exporteren (Waardoor puntje #1 weer versterkt wordt).

Oftewel, niks om je zorgen om te maken. Grootste risico in deze is dat ze spontaan uit een machtsspelletje de ondersteuning stoppen. Maar KPN heeft meerdere klantsystemen dus de vraag is of je gegevens ook in het desbetreffende systeem bewaard zijn. 😄

Daarnaast is 't ook de vraag welke klantgegevens er in een systeem die door Huawei geleverd is. 't zal me niks verbazen dat er een unique ID ergens in een radius server zit waar de Huawei antennes verbinding mee kunnen maken om te verifiëren of iemand een klant is, maar dat betekend nog niet dat alles met naam en toenaam inzichtelijk is.

Stel dat het alleen een klantnummer is, dan valt het ook al onder 't kopje "Persoonsgegevens" want het is een unique identifier. Overigens is er voor zover bekend nog geen kwestie van een datalek onder de AVG op dit gebied dus 't zal heus wel mee vallen.

...En dat zegt iemand die echt geen Huawei telefoon wilt hebben vanwege security redenen 😉

...En dat zegt iemand die echt geen Huawei telefoon wilt hebben vanwege security redenen ;)

En geen smartwatch of ander fitheids apparaat met de naam Huawei erop. Ik heb wel een Huawei smartphone los van deze berichtgeving zie ik vrij veel privacy gerelaterde zaken waar Huawei goedkeuring voor wil hebben om toegang toe te krijgen dat ik daarom toch aan andere merken denk zonder fabrieks schil liever dus ook geen Samsung meer. Daarmee kom ik uit bij Nokia ik houd niet van fruit 😁

Even iets rechtzetten het bericht van Nu is niet direct fake maar wel zeer sturend op wantrouwen
Reputatie 7
Badge +16
Ach, die goedkeuring is meer een android dingetje. Zelf ben ik een groot Samsung liefhebber, maar dat is geen geheim ;)

Trouwens, een fabrieksschilletje is met een alternatieve launcher er van af te slopen. Zelf vindt ik One UI wel prettig maar smaken kunnen verschillen 😉
Ach, die goedkeuring is meer een android dingetje. Zelf ben ik een groot Samsung liefhebber, maar dat is geen geheim ;)Trouwens, een fabrieksschilletje is met een alternatieve launcher er van af te slopen. Zelf vindt ik One UI wel prettig maar smaken kunnen verschillen ;)
In dit geval niet Android maar Huawei's eigen shizzle gerelateerd.
Ik heb me wel eens in verdiept in die alternative launchers maar ik eindig niet graag met een 'brick' niet elk merk/model kan dit mee althans zover ik goed zoek. (ik ben nu vermoedelijk in de war met custom rom)
Reputatie 7
Badge +16
Je bent inderdaad in de war met custom roms. Met launchers zit je worst case scenario aan een factory reset vast. Maar ik zal verbaasd zijn als dat nodig is. Zeker met een goede launchers


Ja, KPN maakt inderdaad gebruik van bepaalde Huawei software voor zijn mobiele diensten. Dat gaat dus niet over de mobieltjes, maar over de systemen die KPN gebruikt die ervoor zorgen dat klanten de juiste simkaarten krijgen, simkaarten goed werken etc. etc. Zelf gezien toen een bekende van mij eens kort voor een callcenter van KPN mocht werken. 

Is dat gevaarlijk? Lijkt mij van wel. Want het risico is inderdaad groot dat Chinese veiligheidsdiensten op de achtergrond meekijken. China heeft een autoritair regime. Moeten we ons daartegen beschermen? De aanval van het autoritaire regime van Rusland in Oekraïne laat zien dat autoritaire regimes absoluut een bedreiging zijn. wat mij betreft moeten we dan ook niet naïef zijn bij het zakendoen met Chinese bedrijven. Helaas zien we dat vrijwel alle telecombedrijven in NL gretig de (goede en voordelige) apparatuur met bijbehorende software afnemen van Huawei. Momenteel kiest alleen Ziggo Vodafone voor Ericsson 5G apparatuur, zo vertelde een 5G-masten installateur mij.  Ik vind dat best wel zorgelijk. Het is ook nogal hypocriet dat de overheid bedrijven en burgers oproept om meer alert te zijn op cyberdreigingen en spionage, maar zelf wel toestaat dat belangrijke telecomproviders cruciale systemen inkoopt bij een Chinees bedrijf.

Voor zover ik  weet gebruikt KPN die leverancier alleen nog voor niet-kritische systemen, waarbij geen klanten-data betrokken is @MrHusky