Geen 2.4 Ghz signaal met zwarte Experia Wifi

  • 2 September 2019
  • 22 reacties
  • 499 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Sinds enige tijd 2 zwarte Experia Wifi in gebruik met de V10. Jammer dat de wifi van de V10 nu uitgeschakeld is. Met de wifi van de V10 had ik een veel groter bereik.
Maar inmiddels heb ik ontdekt dat als de 5 Ghz automatisch van kanaal wisselt op dat moment de 2.4 Ghz geen signaal meer geeft terwijl dit wel ingeschakeld staat. Komt alleen weer terug na uit en weer aanzetten.
Standaard stond de 5 Ghz op kanaal 36 en zou ik vast kunnen zetten op 36-40-44 en 48. Maar vaak gaat hij vanzelf naar kanaal 56 en zelfs naar kanaal 100 of hoger. Waarom kan ik de Experia Wifi niet vastzetten op kanaal 100? Daar stond de V10 ook op. Daar is het signaal toch ook sterker?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi Satfun.

Zo te zien gaat hier toch iets mis met de koppeling. Ik kan de 2 zwarte Experia WiFi's vanaf hier niet uitlezen, iets wat altijd mogelijk zou moeten zijn. Zou je de 2 kastjes helemaal willen resetten en opnieuw willen koppelen? Dit kun je eventueel ook doen met de installatie app, hier voor Android en hier voor iOS.
Reputatie 3
Badge
Inmiddels beide al meerdere malen gereset maar na 1 a 2 dagen weer hetzelfde probleem. Op dit moment is het zelfs zo dat de 5 Ghz verdwenen is, geeft kanaal 0 aan. De 2.4 Ghz staat vast ingesteld op kanaal 11 maar zit volgens de Wifi Analyzer app op kanaal 1 en daar is ook geen verbinding mee te maken.

Reputatie 7
Mijn advies:
Retourneer die rotzooi van Arcadyan en investeer zelf in goede wifi accesspoints.
Ja, dat kost een paar centen maar dan weet ik zeker dat je wifi hebt die gewoon doet wat die moet doen.

Zelf heb ik deelgenomen aan de pilot met die Experia WiFi's maar na twee dagen heb ik die deelname moeten staken omdat die Experia WiFi's de stabiliteit van ons wifi netwerk thuis helemaal aan gort hielpen. Bij mij komen die apparaten er echt nooit meer in.

Ik haal via wifi vrijwel overal in mijn woning en op het terras van mijn tuin snelheden gelijk aan mijn glasvezelabonnement (200Mbps). En toen ik nog een 500Mbps abonnement had was die snelheid in mijn woonkamer en tuinkamer ook haalbaar met mijn OnePlus 5T en Microsoft Surface Book. Andere apparaten bleven op zo'n 350Mbps steken.
Reputatie 4
Badge +3
Ik ben het volledig met wjb eens. Ik zie zoveel Posts over dezelfde problemen?. Ik gebruik zelf 2x AC Lite Accesspoints. Overal perfect internet in huis en in de tuin. Super snelheden en nooit uitval.
nou ik heb er geen problemen mee
ik heb er nog 2 over van het pilot project en gebruik er 1 voor in de kelder achter mijn netgear r9000
omdat de snelheid van mijn netgear zover afzwakt naar de kelder garage biljart zwembad ruimtes
staat dat kastje bekabeld bij het biljart achter de bar en zo heb ik goede wifi in de kelder
onder andere ssid dan
Reputatie 7
Badge +24
... de kelder garage biljart zwembad ruimtes ...

Zo... vandaag een wedstrijdje verpissen ofzo? @wjb poste vanmorgen al een foto van zn Mercedes cabrio, begin jij over je biljard en zwembad ruimtes. Wie volgt? 😂😂
eigenlijk gek dat ik er op in ga maar bedoel er mee dat de expera wifi een best bereik heeft
in de vertrekken in de kelder dan en bij namen noemen om te uiten dat het om dikke muren gaat en om veel beton bewapend dat zo,n experia wifi het best doet

iedereen is vrij om te uiten en van belang om welke ruimtes het gaat i.v.m. wifi
maar goed een audi q7 e-tron rijd ook mooi en dat is waar ik in rij nu tevreden
Reputatie 7
Badge +24
Als ik het goed begrijp heb jij ze dus niet gekoppeld aan de Experiabox, en ze handmatig ingesteld. Met de juiste kennis denk ik dat die dingen ook best bruikbaar zijn. Zeker als het wifi netwerk zich niet vermengt met het wifi netwerk van andere accespoints van een ander merk die je in de woonkamer gebruikt ofzo.
ja Nick klopt ik gebruik hem als ap voor alleen de kelder
en dat werkt best goed als aparte wifi ssid voor de kelder
rest van het huis word geregeld door de netgear r9000 op telefoon en itv na dat gaat weer via de experiabox v10
Reputatie 3
Badge
Na 3 weken nogmaals mijn vraag: Waarom kan ik de Experia Wifi niet vastzetten op kanaal 100? Daar stond de V10 ook op. Daar is het signaal toch ook sterker?
kanaal 100 sterker ?
ik gebruik gewoon kanaal 44 op de 5GHz band werkt goed
en veel apparaten willen de hogere banden niet kunnen pakken
mijn smart tv ook niet dus ik heb de band weer naar beneden gesteld en draait al jaren goed
Reputatie 7
Badge +24
Na 3 weken nogmaals mijn vraag: Waarom kan ik de Experia Wifi niet vastzetten op kanaal 100? Daar stond de V10 ook op. Daar is het signaal toch ook sterker?




Daar zal het wel mee te maken hebben...

Bron: https://metis.fi/en/2018/02/5ghz-channels/
Hallo @satfun51 , de kanalen 36 t.e.m. 48 zijn de enig vrije kanalen om te gebruiken.
De overige kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen, waardoor militaire, luchtvaart en weer-raders de kanalen boven de 48 t.e.m. kanaal 140 kunnen onderbreken.
Veel router-fabrikanten houden zich tegenwoordig aan de Europese richtlijn uitsluitend de 36-48 kanalen te laten gebruiken.
Reputatie 7
Veel router-fabrikanten houden zich tegenwoordig aan de Europese richtlijn uitsluitend de 36-48 kanalen te laten gebruiken.
Er is helemaal geen Europese richtlijn om uitsluitend de kanalen 36 t/m 48 te gebruiken.
Wifi toegansgspunten (routers/accesspoints) moeten wel gecertificeerd worden om gebruik te mogen maken van de DFS kanalen en zijn verplicht terug te schakelen naar kanaal 36 t/m 48 als er radarsignalen gedetecteerd worden.

In het screenshot van @Nick83 zie je dat de Experia WiFi op kanaal 140 ingesteld is. Kanaal 140 is overigens niet zo'n slim kanaal immers daar is in Europa een kanaalbreedte van maximaal 20MHz beschikbaar terwijl bij kanaal 100-112 80MHz beschikbaar is.


Mijn EDIMAX CAP1200's zijn op kanaal 100-112 ingesteld maar schakelen ook terug naar kanaal 36-48 als er een radarsignaal gedetecteerd wordt.

Reputatie 7
Badge +24
Heldere uitleg dus. Vast zetten op 100 zou dan dus betekenen dat het automatisch terug schakelen niet meer zou werken.
Hallo @wjb , ik gebruik al jaren routers van TP-Link, bij een firmware update enkele jaren geleden werd een versie …..(EU) geïnstalleerd, welke niet was terug te draaien.
Vóór de firmware-update had ik ook alle 5.0-kanalen tot mijn beschikking en kon zelfs landen kiezen.
Nà de firmware-update kon ik geen landen meer kiezen en alléén de kanalen 36 t.e.m. 48 e.e.a. in overeenstemming met de Europese richtlijnen volgens TP-Link.
Reputatie 7
Nà de firmware-update kon ik geen landen meer kiezen en alléén de kanalen 36 t.e.m. 48 e.e.a. in overeenstemming met de Europese richtlijnen volgens TP-Link.
Dan zou ik toch nog maar eens met TP-Link contact opnemen want de oorzaak is toch echt een andere.
Zij kregen hun toenmalige routers niet gecertificeerd en moesten daarom de mogelijkheid DFS kanalen te kunnen selecteren wegnemen.
Overigens zijn moderne TP-Link routers en accesspoints naar mijn weten wel gecertificeerd en daarmee kunnen dan ook DFS kanalen gebruikt worden.
Hallo @wjb , ik geloof je op je woord, mijn huidige Archer C7 kan ook alleen maar de 36-48 kanalen aan en die router is nog maar pas 2 jaar oud.
firmware is van 05-03-2018
Zie hieronder opmerking van TP-Link bij de firmware-upgrade:
2.The EU firmware was specialized for CE certification and can't be downgraded to other version, please click here for choosing your region and selecting the most suitable firmware version to upgrade.
Reputatie 7
Badge +24
Wat ik nu zie op de Experia wifi is dat je maar 4 kanalen kan kiezen om vast te zetten, maar als je hem op auto laat staan, dat ie ook hogere kanalen gebruikt. Die je dus niet kan kiezen om vast te zetten. Dit zal bij tp-link misschien net zo werken.
Wat ik nu zie op de Experia wifi is dat je maar 4 kanalen kan kiezen om vast te zetten, maar als je hem op auto laat staan, dat ie ook hogere kanalen gebruikt. Die je dus niet kan kiezen om vast te zetten. Dit zal bij tp-link misschien net zo werken.
Hallo @Nick83 , dat klopt inderdaad, dat heb ik ook gemerkt bij de zwarte Experia WiFi.
Een vast kanaal kiezen alléén 36-48, bij AUTO worden ook hogere kanalen tot en met 140 gekozen.
Reputatie 7
Hallo @wjb , ik geloof je op je woord, mijn huidige Archer C7 kan ook alleen maar de 36-48 kanalen aan en die router is nog maar pas 2 jaar oud.
firmware is van 05-03-2018
Zie hieronder opmerking van TP-Link bij de firmware-upgrade:


2.The EU firmware was specialized for CE certification and can't be downgraded to other version, please click here for choosing your region and selecting the most suitable firmware version to upgrade.

Er zijn helaas wel meer routers en accesspoints die binnen de EU niet DFS gecertificeerd zijn en dus alleen kanaal 36 t/m 48 mogen ondersteunen. De Archer V7 is natuurlijk al een wat oudere router (eind 2013) en als de wifi chipset niet echt aangepast is dan kan ik me heel goed voorstellen dat er geen DFS certificatie is.
Reputatie 3
Badge
Komt er nog een reactie van KPN?