Beantwoord

Geen diensten bij transitie van GPON naar XGS-PON

  • 24 November 2021
  • 39 reacties
  • 1290 keer bekeken

Vraag: Afgelopen mandag was de migratie van GPON (Nokia) naar XGS-PON (Genexis: GMC-TK01-XGS2110) geplant. Het nieuwe ONT was geplaatst en vanaf deze moment werkt niets meer, geen internet, tv of telefonie etc

Monteur probeerde het oude GPON (Nokia) terug te plaatsen maar de hielp ook niet. 

3 dagen verder en 12 x bellen KPN had nog steeds geen oplossing kunnen vinden.

Ideeën zijn welkom! Bedankt! 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 25 November 2021, 12:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Hoi @jschindl . Welkom op het forum.

Wat een ellende als ik dit zo lees. Wat voor actie loopt er op dit moment? Kun je je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Ik kijk dan mee.

(dit is een forum en niet geschikt voor directe hulp. We zijn niet 24/7 bemand en antwoorden kunnen op zich laten wachten. Houdt daar wel rekening mee)

 

Bedankt Erwin_ voor u reactie. Mijn profiel heb ik aangevuld. 

Ik heb de puzzelstukjes even bij elkaar gelegd. De verkeerde XGSPON is geactiveerd.. Vanmiddag heeft een monteur in de centrale dat proberen te verhelpen.

Helaas is jouw eigen lijn nog niet geactiveerd en dat gaat ze dit weekend ook niet meer lukken. :-(

 

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb de puzzelstukjes even bij elkaar gelegd. De verkeerde XGSPON is geactiveerd.. Vanmiddag heeft een monteur in de centrale dat proberen te verhelpen.

Helaas is jouw eigen lijn nog niet geactiveerd en dat gaat ze dit weekend ook niet meer lukken. :-(

 

Kan je dit nader verklaren @Erwin_ ?

Had deze klant op GPON (Nokia ONT) moeten blijven?

Hallo @soundwork , @jschindl zal een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s aangevraagd hebben en dan word je door KPN automatisch omgezet naar XGS-PON.

Eenzijdig terugzetten kan niet omdat beide systemen met verschillende lichtfrequenties werken.

 

Reputatie 4
Badge +3

Hallo @soundwork , @jschindl zal een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s aangevraagd hebben en dan word je door KPN automatisch omgezet naar XGS-PON.

Eenzijdig terugzetten kan niet omdat beide systemen met verschillende lichtfrequenties werken.

 

Hi JanD, dat XGS-PON met andere lichtfrequenties werkt is mij bekend, maar ik maak op dat hij van GPON naar XGS-PON is omgezet. Die stap snap ik niet, waarom is deze klant überhaupt van GPON naar XGS-PON omgezet?

Reputatie 7
Badge +12

Hallo @soundwork , @jschindl zal een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s aangevraagd hebben en dan word je door KPN automatisch omgezet naar XGS-PON.

credits; @JanD 

Reputatie 4
Badge +3

Hallo @soundwork , @jschindl zal een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s aangevraagd hebben en dan word je door KPN automatisch omgezet naar XGS-PON.

credits; @JanD 

Of kan een 1 Gbps abonnement up- and down niet geleverd worden over een GPON verbinding?

Hallo @soundwork , @jschindl zal een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s aangevraagd hebben en dan word je door KPN automatisch omgezet naar XGS-PON.

credits; @JanD 

Of kan een 1 Gbps abonnement up- and down niet geleverd worden over een GPON verbinding?

Hallo @soundwork , dat is het maximum dat GPON aan kan.

Bestelt een klant de 1 Gigabitversie wordt het XGS PON om meteen toekomstbestendig te zijn. Een keus van KPN.

 

 

 

 

Goede avond, omdat ik een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s had aangevraagd en gpon de maximale snelheid bereikt had word ik alvast voor de toekomst voorbereid. Interessante beslissing van KPN.   

Goede avond, omdat ik een snelheidsverhoging naar 1/1Gbit/s had aangevraagd en gpon de maximale snelheid bereikt had word ik alvast voor de toekomst voorbereid. Interessante beslissing van KPN.   

Hallo @jschindl , zo is het bij mij ook gegaan, de LAN-poort van de XGS-PON ONT heeft een 10Gigabit in-/uitgang:relaxed: , nu de rest van de apparatuur nog.

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Wanneer ik het nu goed begrijp installeert de kpn een xgs-pon ont. Dat is wat anders dan een sfp xgs-pon-module. Er zijn- bijna- nog geen sfp xgs-pon-modules waar dan ook al te koop. Ze worden wel aangekondigd bij verschillende webwinkels maar zonder een prijs :-(
Wel wat logisch dat zo'n sfp xgs-pon-module nog niet te koop is, omdat de specificaties van zo'n sfp xgs-pon-module pas 28 januari 2022 bekend zijn.

Maar wanneer ik hier de problemen met xgs-pon ont lees, laat ik het nu wel eerst uit mijn hoofd om dit te veranderen naar xgs-pon-module glasvezel aansluiting……….

Hallo @gensnet ik had eerst een G-PON-module, na verhoging naar 1 Gigabit, door KPN-monteur vervangen door een XGS-PON-module, die via een LAN-kabel op de modem/router aangesloten op de rode WAN-poort. Totaal geen problemen mee. Ik lees op het forum ook geen problemen met een XGS-PON-module, omdat deze nog bijna niet toegepast zijn. In november 2021 was ik in mijn woonplaats pas de 2e klant die een XGS-PON-module geïnstalleerd kreeg.

Nu wordt bij 1e installatie standaard de XGS-PON-module gemonteerd.

 

Reputatie 5
Badge +1

> Nu wordt bij 1e installatie standaard de XGS-PON-module gemonteerd.

Ik merk aan je verhaal dat je het toch nog niet helemaal hebt begrepen. Je praat van een rode/oranje wan-poort. Kpn apparatuur heeft een rode/oranje wan-poort en die heeft géén aansluiting voor een sfp-module.  Er zal bij jou een xgs-pon ont geïnstaleerd zijn........

 

Reputatie 7

Wel wat logisch dat zo'n sfp xgs-pon-module nog niet te koop is, omdat de specificaties van zo'n sfp xgs-pon-module pas 28 januari 2022 bekend zijn.

XGS.PON is gewoon gebaseerd op een set internationale standaards en derhalve zou het aanbod er eigenlijk per direct moeten kunnen zijn. De spoeling is echter flinterdun en de prijzen zijn op z'n zachts gezegd behoorlijk stevig. Voor zeer velen zal dit alsnog een drempel zijn om de ONT van kpn weg te snijden.

Reputatie 7

> Nu wordt bij 1e installatie standaard de XGS-PON-module gemonteerd.

Ik merk aan je verhaal dat je het toch nog niet helemaal hebt begrepen. Je praat van een rode/oranje wan-poort. Kpn apparatuur heeft een rode/oranje wan-poort en die heeft géén aansluiting voor een sfp-module.  Er zal bij jou een xgs-pon ont geïnstaleerd zijn........

Volgens mij zegt @JanD het precies goed. De één verstaat onder een module een SFP module terwijl de andere een ONT ook als module ziet en mijns inziens is daar niets mis mee.

Reputatie 5
Badge +1

wjb schrijft: Volgens mij zegt @JanD het precies goed. De één verstaat onder een module een SFP module terwijl de andere een ONT ook als module ziet en mijns inziens is daar niets mis mee.

Kijk en daar komt dan verwarring van. Voor mij is een sfp-module heel wat anders dan een xgs-pon ont.

Een xgs-pon Genexis: GMC-TK01-XGS2110 ziet er ook heel anders uit dan een sfp-module. Zoek de verschillen……...

 

Reputatie 7

Een xgs-pon Genexis: GMC-TK01-XGS2110 ziet er ook heel anders uit dan een sfp-module. Zoek de verschillen……...

 

Dat een SFP module er compleet anders uit ziet dan een Genexis ONT moge duidelijk zijn, de functionaliteit is echter 100% hetzelfde.

Overigens is de getoonde SFP module ongeschikt voor het PON netwerk van kpn.

Reputatie 4
Badge +3

wjb schrijft: Volgens mij zegt @JanD het precies goed. De één verstaat onder een module een SFP module terwijl de andere een ONT ook als module ziet en mijns inziens is daar niets mis mee.

Kijk en daar komt dan verwarring van. Voor mij is een sfp-module heel wat anders dan een xgs-pon ont.

Een xgs-pon Genexis: GMC-TK01-XGS2110 ziet er ook heel anders uit dan een sfp-module. Zoek de verschillen……...

 

Waar wil je precies heen ? De klikbare Genexis ONT op de TK-01 FTU rolt KPN nu standaard uit in PON gebieden. Met de nieuwe ACM wet mag je inderdaad de Genexis ONT vervangen door een SFP+ XGSPON ONU (let op de + want het is een 10 Gbps poort). En nee, de ONT en SFP+ ONU's zijn niet hetzelfde wat @wjb ook al schrijft. Daar komt tevens bij dat als je de Genexis ONT gaat vervangen je een patchcover met glasvezel patchkabel voor de TK-01 nodig hebt. Deze is niet gratis.

 

Op korte termijn verwacht ook ik dat men niet de Genexis ONT gaat vervangen, hiervoor moeten eerst meer en betaalbare SFP+ modules op de markt komen en die voldoen aan de eisen die KPN in zijn document stelt.

Reputatie 7
Badge +12

Ik wordt er echt een beetje verdrietig van hoe vaak ik wel niet hier op het forum lees over mensen die de (O)NT willen omzeilen. Ik moet het eerste voordeel er nog van inzien en vraag me ook af of iedereen dan de (O)NT van KPN stofvrij houdt. Want dat is ook van belang voor hergebruik. 

Reputatie 7

Ik wordt er echt een beetje verdrietig van hoe vaak ik wel niet hier op het forum lees over mensen die de (O)NT willen omzeilen. Ik moet het eerste voordeel er nog van inzien en vraag me ook af of iedereen dan de (O)NT van KPN stofvrij houdt. Want dat is ook van belang voor hergebruik. 

Dat ben ik volledig met je eens, het heeft mijns inziens geen enkel nut om de door kpn in bruikleen gegeven NTU of ONT te vervangen door een SFP(+) module.

Het enige "voordeel" is dat je een stekker minder nodig hebt maar dat weegt mijns inziens absoluut niet op tegen de nadelen en risico's.

Ik denk ook niet dat er heel veel abonnees zullen zijn die dat van plan zijn, sterker nog, ik verwacht dat het er eigenlijk maar heel weinig zullen zijn.

Ik wordt er echt een beetje verdrietig van hoe vaak ik wel niet hier op het forum lees over mensen die de (O)NT willen omzeilen. Ik moet het eerste voordeel er nog van inzien en vraag me ook af of iedereen dan de (O)NT van KPN stofvrij houdt. Want dat is ook van belang voor hergebruik. 

Ja zeker die van mij ligt netjes boven in de meterkast met stofdop bij de box 12 

Geen probleem

Sfp module is toch wat anders dan een glasvezel kastje van kpn met opgebakken sfp module

 

Reputatie 7

Sfp module is toch wat anders dan een glasvezel kastje van kpn met opgebakken sfp module

Nee hoor, hij doet precies hetzelfde, hij ziet er alleen anders uit.

Reputatie 4
Badge +3

Ik wordt er echt een beetje verdrietig van hoe vaak ik wel niet hier op het forum lees over mensen die de (O)NT willen omzeilen. Ik moet het eerste voordeel er nog van inzien en vraag me ook af of iedereen dan de (O)NT van KPN stofvrij houdt. Want dat is ook van belang voor hergebruik. 

Ja zeker die van mij ligt netjes boven in de meterkast met stofdop bij de box 12 

Geen probleem

Ik heb het ook zo liggen, in doos met de stofdop erop.

Overigens snap ik je reactie wel @Ik_Hussel , want jij mag als monteur de ellende weer oplossen als klanten de (O)NT niet goed hebben opgeslagen en/of de boel hebben gesloopt.