Beantwoord

Geen FTU aanwezig?

  • 10 July 2019
  • 7 reacties
  • 2160 keer bekeken

Goedemorgen,

Gisteren besloten om over te stappen naar KPN glasvezel internet (ik kom van Ziggo). Nu heb ik de bevestigingsmail ontvangen en de email met de afspraakbevestiging installatie KPN. In deze laatste email staat dat het aansluitpunt goed bereikbaar moet zijn. Twee jaar geleden ben ik naar deze woning verhuisd en wat blijkt nu: de oude bewoner heeft de FTU verwijderd/gesloopt....

Gaat de monteur die gepland staat voor 12-08-2019 dit ook oplossen of moet hier eerst wat anders voor gebeuren? En zijn hier kosten aan verbonden?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt,

Gerjan
icon

Beste antwoord door Ward_ 10 July 2019, 20:42

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10
De KPN monteur die gepland staat voor 12 augustus kan dit zeker niet oplossen. Dan moet hij weer een ticket aanmaken bij KPN NetwerkNL (voorheen Reggefiber) zodat zij kunnen komen om dit te herstellen.
Het is wellicht beter om zelf te bellen met KPN Netwerk NL (tel 088-006 37 44) en aan te geven wat er gebeurd is en kijken of dit voor 12 augustus hersteld kan worden.
Ik moet je wel waarschuwen dat er kosten verbonden kunnen zitten aan het herstellen van de FTU. Deze had uiteraard nooit verwijderd mogen worden, maar dat begreep je zelf waarschijnlijk ook wel. Ik verwacht zelf dat je rekening moet houden met circa 300 euro voor de glasvezelmonteur en de werkzaamheden.

Je weet wel heel zeker dat de FTU is verwijderd? Zie je nog wel de oranje glasvezelkabel of het einde daarvan?
Bedankt voor de reactie.

Ik zal vandaag nog een foto plaatsen van de situatie. Wat er nog te zien is: een oranje kabel die binnenkomt en de achterkant van waar eerder de FTU heeft gezeten nog aan de muur bevestigd. Voor zover ik kan zien is de oranje kabel nog intact.

Als dit inderdaad zoveel geld zou gaan kosten....dan hoop ik hier binnen 14 dagen antwoord op te krijgen want dat vind ik echt teveel. Nou ja we aan maar eens bellen!

Bedankt voor de reactie en het telefoonnummer.
Reputatie 7
Badge +10
Aan de hand van wat je omschrijft ben ik wel benieuwd naar de foto.


Als de aansluiting echt opnieuw moet worden gemaakt dan heb je een monteur nodig met glasvezel-lasapparaat en een speciale OTDR meter. Die moet dan de kabel opnieuw strippen en afwerken in een nieuwe FTU, en daarna de verbinding doormeten om te zien of deze nog voldoet aan de dempingswaarden. De ene keer kan dat wat sneller dan de andere keer, maar het is ondoenlijk om verschillende tarieven te bedenken voor verschillende situaties. Dus daarom is er 1 prijs bedacht. Deze geldt bijvoorbeeld ook voor een aangevraagde verplaatsing van de FTU of zoiets.

Maar als je de foto plaatst kan ik wellicht beter inschatten wat er nog gedaan moet worden en wat niet.
Hoi,

Hieronder een foto.

Ik heb ook wat telefoontjes gepleegd vandaag. Eerst naar KPN zelf en daar werd ik, met de vraag over de FTU, verwezen naar jouw telefoonnummer van KPNnetwerkNL.

Daarna KPNnetwerkNL gebeld en deze gaven mij aan dat zij alleen iets kunnen doen in opdracht van de provider en dat er waarschijnlijk geen kosten aan verbonden zijn maar dat ik eerst weer terug moet naar KPN voor evt opdracht.

Dus KPN nogmaals gebeld en iemand aan de lijn gehad die mij vertelde dat de monteur zelf een FTU in de bus heeft liggen maar dat ze voor de zekerheid nog een FTU apart zal opsturen zodat eea gewoon op afgesproken datum aangesloten kan worden.

Daar ga ik voor nu maar vanuit....

Dit is het. Ik kan zien dat de uiteinden niet horen te zitten zoals het hoort om het zo maar te zeggen.....
Reputatie 7
Badge +10
OM eerlijk te zijn zie ik niet zo'n probleem.... Je kijkt nu naar de FTU. Ook bij KPN weet men niet altijd wat wat is. De FTU is de grondplaat waarin de vezels zijn afgewerkt. Wat de monteur van KPN bij zich heeft in de auto is de NT, het actieve deel dat erop geklikt wordt en dat stroom nodig heeft.

Wat ik hier mist zijn de lege stofkappen die er normaal op zitten ter bescherming. Als je van boven in die twee vierkante kokertjes kijkt, zie je dan nog wel een blauwe connector links en een groene rechts? Zo ja, dan is er volgens mij niet zoveel aan de hand. Of ik moet iets niet goed zien op de foto. Ik zie hooguit dat de opgerolde vezels zijn losgesprongen en niet meer netjes opgerold zijn.

Wat ik denk dat gebeurd is: De vorige bewoner heeft glasvezel gehad. Bij het activeren zijn de stofkappen verwijderd en is er een "modem" opgeklikt. Bij het verhuizen is dat modem eraf gehaald maar zijn de stofkappen niet terug geplaatst. Wellicht kwijtgeraakt of zo.

Het hoort er zo uit te zien. Die twee witte kappen kunnen trouwens ook oranje zijn. Simpele plastic kappen die alleen bedoeld zijn om de connectoren van binnen te beschermen tegen stof.

Oooh zo.

Jeetje wat voel ik me dom....Ik wordt hier ook steeds slimmer van. Maar volgens mij en van wat ik gelezen heb horen de draden er in elk geval niet zo uit te zien. Zoals jij al zegt. Wel kan ik zien dat er een (licht) blauw kabeltje en een groen kabeltje in resp. een blauwe en groene connector gaan, maar dat nogmaals de draden niet goed zitten.

Hoop maar dat eea goed zit en dat het dus goed komt zo! Bedankt voor je snelle en duidelijke reacties en we gaan het meemaken!
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @GJAO, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Er zijn al heel wat berichten de revue gepasseerd en ik heb even meegelezen. Zoals het nu lijkt komt het helemaal goed en kan de monteur als hij komt alles op de juiste manier aansluiten! Mocht je tussentijds nog vragen hebben, of nu dat kan natuurlijk ook, dan hoor ik het graag! Zou je dan ook je Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer(s)? Dan kan ik je (een volgende keer) sneller helpen 😉

Reageer