geen goede snelheid

• 29 mei 2013
  • 4 reacties
  • 5404 keer bekeken

Beste lezer,

Ik schrijf dit bericht na dat ik uren aan de telefoon heb gezeten verscheidene medewerkers, ik heb ondervonden dat niet iedereen over de zelfde kennis beschikt en dat er verschillende dingen beloofd en toegezegd worden. Om het hele verhaal duidelijk te maken zal ik het nog een keer vertellen.

Het begon allemaal 2 maanden geleden in de kpn winkel, toen ik samen met mijn vader besloot om over te stappen naar kpn, omdat de snelheid die wij haalde bij ziggo niet voldoende was, en het kpn compleet verhaal erg interessant is, (kpn compleet aanmelden was ook nog een lang verhaal maar dat is nu opgelost). Wij besloten om het premium abonnement af te sluiten omdat wij toch liever de maximaal haalbare snelheid te halen ipv. de maximale 40 mb, voor 2,50€ extra. Ons is toen toegezegd dat wij makkelijk 50 mb konden halen. Mooi verhaal dus want dat haalden wij niet bij ziggo.

Oké, alle pakketten waren binnen en drie weken geleden konden we eindelijk overstappen, alles aangesloten en het werkte, gelukkig.  Twee dagen later besloot ik de snelheid te testen (direct op het modem met een utp kabel), haal ik maar 28 Mbps, dat is niet genoeg, dus ik bellen met de klantenservice, ik heb ongeveer een uur met medewerkers gesproken. De oplossing die ze bedachten was om mijn abonnement terug te schroeven naar een 40 mb abonnement, ik vond dit geen oplossing en eiste dat er een monteur lang kwam. Deze kwam dus na 2 dagen.

De monteur heeft alles gecontroleerd en heeft bepaald dat alles aan onze aansluiting goed was, onze beide aderparen waren perfect en we zitten op 80 meter van de wijkkast, ideale omstandigheden dus. Omdat we zo dicht bij de wijkkast zitten is de monteur daar gaan kijken en hij heeft ondervonden dat de poort de snelheid niet aan kan, oftewel er moet een poortwissel plaatsvinden en zou het moeten werken.

Maandag (twee dagen later) heeft de poortwissel plaatsgevonden, helaas heeft het niet geholpen, oftewel weer bellen met de kpn, en weer hadden ze geen oplossing, ik moest 10 dagen wachten want de lijn zou snelheid op moeten bouwen. Gedaan, geen verbetering in de snelheid, het was zelfs minder,  dus ik heb weer gebeld.

Omdat alle afdelingen langs elkaar heen werken en onderling een rampzalige communicatie hebben konden ze niet vertellen wat welke afdeling van plan was of wat ze aan het proberen waren, oftewel, je heb pech, we zijn er mee bezig en je krijgt vanzelf wat te horen als het is opgelost, dit resulteerde in een verbreking van de verbinding, omdat er een monteur in de wijk kast is geweest, en hij heeft zonder ook maar 1 ding aan ons te melden het aderpaar gewisseld, dus wij hebben 2 dagen zonder verbinding gezeten zonder dat er een monteur kwam.

Dan sla ik nu even heel veel telefoongesprekken over tot er weer een monteur kwam, dit keer een van de afdeling MPP ( weet niet wat het inhoudt), maar hij vond dat de isra aansluiting niet goed was, en heeft die dus vervangen (dat had ik ook al voorgesteld bij de eerste monteur, maar het was niet nodig volgens hem). Die monteur vertelde ook dat alles goed was en vertrok weer.

Dus omdat ik nog niet tevreden ben over mijn snelheid heb ik nog een keer gebeld, dit keer was het de storingsnavraagdesk, ze hebben na lang nadenken over wat ze kunnen doen handmatig mijn profiel aangepast, nu heb ik een snelheid van 38 Mbps, er zit verbetering in maar het is nog steeds niet genoeg!

Al met al ben ik dus al weken bezig om een beetje werkbare snelheid te krijgen. En die heb ik dus nog steeds niet.

Het meest frappante van die verhaal vind ik de vergelijking met mijn buurman zijn snelheid, hij is een maand voor ons overgestapt en heeft een 40 mb abonnement, maar bij navraag bij de klantenservice heeft hij een verbinding van 120 Mbps, dat haalt hij niet omdat het niet aangeboden wordt, maar het is wel mogelijk. En ik zit met mijn meterkast tegen zijn meterkast aan en wij kunnen maar een kwart halen. Het is een leuk verhaal want volgensmij is het niet eens mogelijk om 120 mbps te halen op een enkele aderpaar.

Dit is dus een raar verhaal.

Omdat ik zelf best wat verstand heb van techniek hoeft de kpn niet bij mij aan te komen met verhaaltjes van meer is helaas niet mogelijk, ik weet dat het kan en er zijn technieken voor, want door alle verhalen prik ik zo heen.

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan, en ik heb wat navraag gedaan en er is een oplossing maar die wordt beleidsmatig niet toegepast.

De apparatuur in de wijkkast bij mij is helaas niet geschikt voor pairbonding, een techniek die kpn al 2 jaar minimaal aan het uitrollen, en dat gaat dit jaar ook niet gebeuren, een aan glasvezel hoef ik ook niet te denken.

Ik weet niet of er meer mensen zijn die last hebben van achterstallig onderhoud, of heeft iemand het zelfde meegemaakt waar de kpn wel een oplossing voor heeft bedacht?

Met vriendelijke groet,

Mike

4 reacties

Update vandaag, mijn snelheid is vandaag weer omhoog gegaan, Nu haal ik met speedtest 47.32 mbps en het modem geeft een snelheid van 50285 kbps aan. 

De theoretisch mogelijke snelheid is beter, maar ik zou nog steeds graag een pairbonding aansluiting willlen, zodat ik de 80 mbps kan halen ondanks dat ik tv kijk.

mvg,

Mike Cinjee

Reputatie 7
Badge +28
Dag Mike,

Ik heb de aansluiting nagekeken. Na je uitgebreide melding voelt het wat vervelend om een korte reactie te typen, maar ik wil graag duidelijk zijn. Op 1 aderpaar stellen we een limiet in van 52mb, onafhankelijk van wat er haalbaar is. Met hogere snelheden kunnen we de stabiliteit van de lijn niet meer garanderen. Op jouw aansluiting is maximaal 88mb mogelijk, op die van de buurman inderdaad 119mb. Toch zullen beide aansluitingen niet hoger kunnen werken dan 52mb.

Ik betreur het dat er zoveel onduidelijkheid van diverse afdelingen vandaan is gekomen. Gelukkig heeft het wel in zoverre effect gehad dat je in ieder geval de 52mbit bijna haalt.

We werken uiteraard wel aan manieren om deze snelheid te verhogen. Los van pairbonding wordt gewerkt aan VDSL Vectoring, een techniek om meer snelheid over bestaande VDSL lijnen te krijgen. Hiermee wordt het waarschijnlijk ook mogelijk de limiet van 52mbit te verhogen.

Concreet heb ik op korte termijn geen oplossing om de snelheid hoger te krijgen dan wat het nu is. Pairbonding is de komende tijd in ieder geval niet mogelijk. Downgraden naar Standaard lijkt mij voor nu wel de beste optie.

Met vriendelijke groet,

Joran

NB: Omdat we het niet over privégegevens hebben, heb ik je gegevens achterhaald naar aanleiding van je IP-adres. Voor het geval je je afvraagt hoe ik aan je adres kwam.

Beste Joran,

Bedankt voor je antwoord, er zijn mij nog een paar dingen onduidelijk, als jullie apparatuur zelf de maximale stabiele verbinding bepaald, hoezo is het dan nodig dat kpn zelf een maximale snelheid op de verbinding plaatst.

Is er geen test programma om een hogere snelheid te proberen? En wat zijn de technische beperkingen om pairbonding aan te sluiten, het lijkt mij dat jullie alleen het tweede aderpaar op een andere kaart aan moeten sluiten in de centrale, dan lijkt het dat het zou moeten werken.

Als ik eerlijk ben vind ik je advies een beetje nikszeggend, je adviseerde mij dus om 2,50 minder te betalen en dan nog een lagere snelheid te krijgen.

Ik krijg nu 65% van de snelheid, ik vind het schandalig dat jullie het überhaupt aanbieden, zonder dat jullie het kunnen leveren.

Met vriendelijke groet,

Mike Cinjee

Reputatie 3
Badge
Denk ook dat het met de configuratie te maken. Stel dat op een DSLAM (aansluiting waarop je DSL lijn) maar 1 of 2 hoger dan 50 mbit kunnen halen dat er hiervoor een aparte regelkring gemaakt moet worden in de lijn.

Dit betekend dat je al deze aansluitingen handmatig moet beheren (wat niet te doen is). Wat joran aangeeft als jij 88mbit kan halen en de buren boven de 100 (wat al een groot verschil is), kwaliteit bekabeling speelt hier ook een rol in. Daarbij bedoel ik bekabeling in de grond en de bekabeling in de woning. (+de afstand naar de wijkcentrale/ kabel verdeler).

Kortom hogere snelheid instellen op een enkele paar levert alleen maar meer problemen op voor nog meer mensen. Lijkt mij dat KPN hierin genoeg getest heeft en besloten heeft om op 1 enkele paar niet meer dan 52mbit te leveren.

Vergeet niet je gebruikt geen 65% van de lijn, de abonnementen hebben nog altijd tot snelheid. Dus geen garantie van 80mbit. Met 52mbit valt je in de lijn van een premium aansluiting en benut je wat technisch mogelijk is op je adres volledig.

Reageer