Beantwoord

Geen internet, beveiligd en van openbaar netwerk naar privé netwerk

  • 11 May 2020
  • 11 reacties
  • 2141 keer bekeken

Goedemorgen,

Mijn privé laptop is normaliter verbonden via 2.4 Ghz (modem V10). Zonder instellingwijziging krijg ik de melding “Geen internet, beveiligd). Een andere zakelijke laptop heeft dit probleem nooit (verbonden via 5.0 GHZ), andere toestellen zoals iphone en Samsung tablet werken prima op 2.4 Ghz.

De privé laptop draait op Windows  10 Home. Ik zie bij de instellingen dat het 2.4 GHz netwerk als openvaar netwerk bekend staat. Als ik het netwerk “niet onthoud” en later kies voor netwerk delen dan komt deze toch als openbaaer netwerk terug. Mijn puzzel

  1. Hoe kan het dat het 2.4 GHz netwerk zich spontaan als openbaar netwerk manifesteert.
  2.  Hoe wijzig je in Windows 10 Home een openbaar netwerk in een privé netwerk. Ik zie de optie niet terwijl deze wel op mijn zakelijke (business edition windows 10) staat.

Groet,

 

Roland

 

icon

Beste antwoord door Natasja 27 May 2020, 11:32

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Roland-curacao. Van harte welkom hier. Als ik het goed begrijp loop je dus tegen twee dingen aan: 

  • Je privé laptop geeft de melding ‘Geen internet, beveiligd’ als je bent verbonden met 2.4GHz
  • Je 2.4GHz staat als openbaar netwerk en het lukt niet om dit aan te passen

Heb ik je zo goed begrepen? Waar ik benieuwd naar ben is of je laptop wel naar behoren werkt als deze is verbonden met 5GHz. Of krijg je dan die melding ook? Wat ik je sowieso wil vragen is om het eens te testen met een ander netwerk. Als je bijvoorbeeld het netwerk van de buren gebruikt, om even iets te noemen, komen dan dezelfde issues naar boven? Je kunt dit ook testen via een hotspot op je telefoon.

Verder zou ik je willen adviseren om deze stappen te doorlopen om je WiFi-netwerk privé te maken in Windows 10. Lukt dat?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Roland-curacao. Ik heb geen reactie meer van je gezien. Ik hoop van harte dat dit betekent dat het is opgelost. Mocht je nog wel ergens tegenaan lopen, dan lees ik het graag. Dan help ik je graag verder.

Hi Natasja, ik zou zweren dat ik mijn antwoord had gegeven. Excuus, bij deze nogmaals. Mijn 2.4Ghz wisselt spontaan van privé naar openbaar. Als het netwerk op privé staat dan kan ik de instellingen wijzigen (bijvoorbeeld naar openbaar), als het netwerk op openbaar staat dan kan ik geen wijziging doorvoeren. De laptop kan niet met 5 GHz worden verbonden, via een hotspot werkt deze prima. Weet jij hoe het kan dat een netwerk spontaan wisselt?

 

Hi Natasja,  aanvullend een terugkoppeling op jouw vraag. Verder zou ik je willen adviseren om deze stappen te doorlopen om je WiFi-netwerk privé te maken in Windows 10. Lukt dat?” Dat lukt dus niet. Groet,

Roland

 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Roland-curacao. Bedankt voor je reactie. Het probleem speelt alleen op deze specifieke laptop? Zo ja, kun je dan laten weten om welk merk en model laptop het gaat? Verder ben ik benieuwd of het helpt om het WiFi-netwerk te vergeten via je netwerk- en internetinstellingen, je modem te resetten en je laptop opnieuw op te starten. Verbind je laptop vervolgens opnieuw met je WiFi. 

Hi Natasja, het netwerk vergeten heb ik een paar maal gedaan doch biedt geen uitkomst. Het komt alleen bij deze laptop voor, de andere is via 5 GHz verbonden. Groet, Roland

Laptop: HP 15-bs1xx

Hi Natasja,

 

Nog aanvullend. Ik ben nu op de laptop via de persoonlijke hotspot van mijn iPhone ingelogd en dan ontstaat het issue niet. Middels een kabel met de modem verbonden doet de laptop het ook prima. Twee dagen geleden was er wel verbinding met WIFI, zonder enige instelling te wijzigen is het de dagen daarna niet gelukt om verbinding te krijgen. Op mijn andere laptop, maar ook deze, heb ik een VPN verbinding. Ik start uiteraard zonder VPN op en kies eventueel pas daarna voor een VPN. Hier kan het probleem niet in schuilen neem ik aan?

 

Groet,

 

Roland

 

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor je reactie, Roland. Het lijkt in dit geval wel op een issue met je laptop. Wil je eens controleren of er nog updates zijn die je kunt installeren? Lees daarnaast ook deze pagina eens goed door. Neem de stappen die daar beschreven worden eens door. Die zijn veilig uit te voeren, maar vereisen wel een beetje kennis van zaken. Dus als je er voor kiest die te doorlopen, dan is dat op eigen verantwoordelijkheid.

Hi Natasja, ga ik doen. Dank!

groet,

Roland

Reputatie 6
Badge +9

Geen probleem, @Roland-curacao. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Reageer