Vraag

Geen internet (glasvezel) in Rijssen, storing?

  • 20 January 2022
  • 25 reacties
  • 363 keer bekeken

Was mooi wat youtube aan het kijken 

Plots geen internet meer

Storing?



Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Gezien de 5490 direct op FTU zit ( Geen tussenliggende NT ) met slechts een Patchcover en hiermee een kabeltje.

Zou je kunnen kijken of deze zeer gevoelige patchkabel niet verstrikt is komen te zitten met stofzuiger of een trap die er is neergezet, Ga even uit van meterkast.

En hierdoor wellicht een breuk heeft gehad met uiteraard dit ten gevolge.

Zit je met je diensten bij KPN of loopt dit via XS4ALL.

Als dit via XS4ALL loopt is me advies hun even te bellen gezien hun dan veel sneller ene monteur met de benodigde XS4ALL skillset kunnen aansturen, en dat dit gezien XS4ALL via dit forum door moderators niet gedaan kan worden.

 

 

Reputatie 7

Dat is niet zo mooi @peter-keetfm, heb je de oorzaak al kunnen vinden?

Ik ben bang dat KPN je zal gaan vragen om de originele NTU aan te sluiten en te kijken of de storing dan ook optreedt.

Gezien de 5490 direct op FTU zit ( Geen tussenliggende NT ) met slechts een Patchcover en hiermee een kabeltje.

Zou je kunnen kijken of deze zeer gevoelige patchkabel niet verstrikt is komen te zitten met stofzuiger of een trap die er is neergezet, Ga even uit van meterkast.

En hierdoor wellicht een breuk heeft gehad met uiteraard dit ten gevolge.

Zit je met je diensten bij KPN of loopt dit via XS4ALL.

Als dit via XS4ALL loopt is me advies hun even te bellen gezien hun dan veel sneller ene monteur met de benodigde XS4ALL skillset kunnen aansturen, en dat dit gezien XS4ALL via dit forum door moderators niet gedaan kan worden.

 

 

Ik heb niks apparts in de meterkast 

Het probleem zit echter buiten huis 

Maargoed ik heb hier niks veranderd en de verbinding doet het weer 

Het is opgelost volgende keer misschien eens een melding maken voor de verbinding plat gaat 

 

Reputatie 7
Badge +12

Normaal word netwerkonderhoud niet op dit tijdstip gedaan. En wanneer wel dan word er ook een sms gestuurd. Zeer waarschijnlijk was het een monteur die een telfoutje had gemaakt en dit gelukkig ook zelf heeft gecorrigeerd.

Reputatie 7

Normaal word netwerkonderhoud niet op dit tijdstip gedaan.

Maar die onderbreking was ergens tussen 2 en 3 uur 's nachts en dat is toch een normale tijd voor regulier onderhoud?

 

Reputatie 7
Badge +12

Oh die had ik even gemist. Dacht dat het vanmorgen was...

Normaal word netwerkonderhoud niet op dit tijdstip gedaan.

Maar die onderbreking was ergens tussen 2 en 3 uur 's nachts en dat is toch een normale tijd voor regulier onderhoud?

 

Was ongeveer dat tijdstip ja 

4 uur had ik nog geen verbinding 

Ik heb via 4g gekeken naar kpn of er onderhoud was hier in de buurt 

Er was geen onderhoud volgens de website van kpn op mijn adres 

Maargoed ik heb weer verbinding

(Wel jammer dat er gelijk naar de eigen modem/router wordt gekeken) 

 

Volgende keer direct bij de signaalwaardes van de Rx en Tx op de fiber kijken zou ik zeggen. Dat plaatje van de rode lijn / screenshot heeft weinig nut. Waarom zit je anders direct op glasvezel, daar kun je in zo’n geval je voordeel mee doen. Als er b.v. geen ‘vermogen’ binnenkomt (Rx ver onder de maat) dan weet je al vrij zeker dat het niet in het digitale /router gedeelte zit. KPN bellen (heldesk) zal meer ellende dan wijsheid opleveren, want 1 bewezen stabiel apparaat vervangen door 2 met dus 3 connecties i.p.v. 1, is gewoon geen goed plan. KPN hanteert wat dat betreft wel een slinkse tactiek doordat je bij hun een bruikleenrouter moet accepteren en een soort potentiele chantage van als je die niet aansluit doen wij niks en zoek je het maar uit met je uitvallende internet. Misschien over een week (dan ook vrije modemkeuze) dat iemand maar eens een test met de helpdesk doen moet doen, even de spanning van de ONU afhalen en kijken of dan nog steeds de eerste aanwijzing is: sluit KPN box aan.

Reputatie 7

KPN hanteert wat dat betreft wel een slinkse tactiek doordat je bij hun een bruikleenrouter moet accepteren en een soort potentiele chantage van als je die niet aansluit doen wij niks en zoek je het maar uit met je uitvallende internet. Misschien over een week (dan ook vrije modemkeuze) dat iemand maar eens een test met de helpdesk doen moet doen, even de spanning van de ONU afhalen en kijken of dan nog steeds de eerste aanwijzing is: sluit KPN box aan.

Dat zal zeer zeker de opstelling van KPN zijn en blijven en dat is mijns inziens ook prima.

Als jij kiest voor eigen apparatuur router, modem en/of mediaconverter dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de werking daarvan.

Volgende keer direct bij de signaalwaardes van de Rx en Tx op de fiber kijken zou ik zeggen. Dat plaatje van de rode lijn / screenshot heeft weinig nut. Waarom zit je anders direct op glasvezel, daar kun je in zo’n geval je voordeel mee doen. Als er b.v. geen ‘vermogen’ binnenkomt (Rx ver onder de maat) dan weet je al vrij zeker dat het niet in het digitale /router gedeelte zit. KPN bellen (heldesk) zal meer ellende dan wijsheid opleveren, want 1 bewezen stabiel apparaat vervangen door 2 met dus 3 connecties i.p.v. 1, is gewoon geen goed plan. KPN hanteert wat dat betreft wel een slinkse tactiek doordat je bij hun een bruikleenrouter moet accepteren en een soort potentiele chantage van als je die niet aansluit doen wij niks en zoek je het maar uit met je uitvallende internet. Misschien over een week (dan ook vrije modemkeuze) dat iemand maar eens een test met de helpdesk doen moet doen, even de spanning van de ONU afhalen en kijken of dan nog steeds de eerste aanwijzing is: sluit KPN box aan.

Vlak voor/tijdens de uitval 

Ik weet 100% dat het niet bij mij ligt dat probleem (inmiddels opgelost) en niks veranderd tijdens uitval bij mij 

 

 

Reputatie 7

Is de "Reception quality" niet veel te laag?

Is de "Reception quality" niet veel te laag?

ja klopt dat was ook de uitval (bij kpn)

deze zit weer op de oude 10.7 dBm

 

KPN hanteert wat dat betreft wel een slinkse tactiek doordat je bij hun een bruikleenrouter moet accepteren en een soort potentiele chantage van als je die niet aansluit doen wij niks en zoek je het maar uit met je uitvallende internet. Misschien over een week (dan ook vrije modemkeuze) dat iemand maar eens een test met de helpdesk doen moet doen, even de spanning van de ONU afhalen en kijken of dan nog steeds de eerste aanwijzing is: sluit KPN box aan.

Dat zal zeer zeker de opstelling van KPN zijn en blijven en dat is mijns inziens ook prima.

Als jij kiest voor eigen apparatuur router, modem en/of mediaconverter dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de werking daarvan.

daar ben ik het deels mee eens

ik heb dan de box12 en de NT met stofdop in een doosje liggen bovenin de meterkast

kan zo switchen als dat nodig is

maar mijn mening moet er niet gelijk naar een eigen opstelling gekeken worden

en een fritzbox 5490 voldoet prima uiteindelijk ga ik deze ook vervangen door een 5590 als deze op de markt komt

misschien heeft @Ik_Hussel wel gelijk dat het een foutje was maar dat weet ik niet

 

 

Reputatie 7

maar mijn mening moet er niet gelijk naar een eigen opstelling gekeken worden

Klopt, men moet altijd eerst binnen de eigen gelederen kijken en pas als daar niets gevonden wordt externe partijen (zoals de klant) daarbij betrekken.

Vlak voor/tijdens de uitval 

Ik weet 100% dat het niet bij mij ligt dat probleem (inmiddels opgelost) en niks veranderd tijdens uitval bij mij 

 

 

FB5490: Reception quality: < -20 dBm

P1000 series Genexis: Receive power -3 ... -21 dBm

 

Lijkt dus gewoon op ruis / geen licht die -40dBm.

Dus wjb, sluit de Genexis maar aan en je test Box12, dan zal het vast werken.

Is de "Reception quality" niet veel te laag?

ja klopt dat was ook de uitval (bij kpn)

deze zit weer op de oude 10.7 dBm

 

De mijne zit op de 8, gaat goed dus.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @peter-keetfm, beetje mosterd na de maaltijd, maar fijn dat het weer werkt! Gek dat we er niet over gecommuniceerd hebben, excuses daarvoor :-(.

@Marcia_

Als ik het had geweten dat er onderhoud was had ik het hier niet gemeld 

Is er wat bekend welk onderhoud er was in Rijssen/Holten? 

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik kan er niets over vinden, @peter-keetfm :-(. Heb jij overigens in MijnKPN wel aangegeven dat we je hierover mogen informeren? 

Ja dat heb ik allemaal open staan 

Ook naar email adres

Maar het is opgelost 😉

Op kpn stond wel een melding over het mobile netwerk 

Maar daar heb ik niks mee te doen heb T-Mobile

 

@Marcia_ 

nou dat ik toch met je aan het praten ben een vraag/verzoek tussendoor

ik had in mijn kpn 1 maand gratis BelOnbeperkt Altijd aangezet deze kon 24-1-2022 uit gezet worden

nu zie ik in mijn kpn € 16,50 staan en kan deze optie voor geen mogelijkheid uit vinken
kun je dat voor mij doen @Marcia_ 
alvast bedankt
Reputatie 7
Badge +30

Dat ligt niet aan jou, maar aan ons. Ik zie dat het niet per vandaag, maar na vandaag kan. Ik kan het dus ook niet wijzigen voor je! Wil je het morgen zelf nog even proberen?

Dat ligt niet aan jou, maar aan ons. Ik zie dat het niet per vandaag, maar na vandaag kan. Ik kan het dus ook niet wijzigen voor je! Wil je het morgen zelf nog even proberen?

Ok bedankt 

Dan zet ik het morgen uit als dat kan 

 

@Marcia_ 

Bedankt het is gelukt

Ik heb dat bellen pakket vandaag uit gezet :grinning::thumbsup:

Reputatie 7
Badge +30

Super!